door witje75 Jul 28, 2020 om 12:00
Elektronica & tv

Is het mogelijk om electra om een deurkozijn te leggen?

Wij hebben een stopcontact op een muur zitten, die we graag op dezelfde muur, maar dan 20 cm verderop willen laten verplaatsen.
Dat lijkt me op zich prima te doen voor een electricien.
Maar nu het moeilijke deel: Tussen beide punten in staat een deur haaks op die muur. Die deur zit in een metalen kozijn die tot aan het plavond gaat. Ik vraag me dus af of dit wel mogelijk is. En wil dit graag weten, voordat ik die opdracht ga geven.
Kan je om dat kozijn heen boren? Zo niet, zou je door het metalen kozijn heen kunnen boren zonder verlies aan kracht? Ik snap dat het niet mooi is om de electra te zien lopen, dus zou liever de eeste optie hebben, maar als dat niet kan is dat nog een optie.

Achtergrond: Het stopcontact zit nu op de overloop net naast de deur naar de trap. Graag wil ik hem in de trapruimte, om daar een nachtlampje in te kunnen doen, zodat we licht op de trap hebben.

Als alternatief zou de stroom vanaf onderaan de trapruimte helemaal naar boven gelegd moeten worden. In dat geval moet je wel 7 meter de electra infresen, en dan dus die lengte weer dichtplamuren en hele muur sausen. Dus lijkt me minder werk als het zou kunnen vanaf boven.

8087 15 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jul 28, 2020 om 12:06
809 Antwoorden / Vragen

Huurhuis of koopwoning?

newmikey
door newmikey - Jul 28, 2020 om 12:40
830 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de electricien er naar kijken en een (betaald) advies uitbrengen. Wij  kunnen niet veel meer dan gokken...

mi
door miennaamishaaz - Jul 28, 2020 om 12:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u anders niet in Paint een scematic maken van hoe u het wil?

Gr
door Grunn1 - Jul 28, 2020 om 12:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Koop een led lampje met sensor op batterijen, vele malen goedkoper, handiger en makkelijker. De huidige led lampjes op batterijen gaan erg lang mee want ze gebruiken maar heel weinig stroom en geven meer dan voldoende licht.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2020 om 13:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Neem aan dat het kozijn tegen de muur en niet in de muur is geplaatst. In dat geval kunt u zonder probleem er achterlangs en zou zeker niet in het metalen frame gaan boren. Overigens kunt u het voordeliger houden door bestaande stopcontact te laten zitten, een stukje buis achter het kozijn in de muur leggen en aan de andere zijde een (opbouw)stopcontact te plaatsen. Ga dan van bestaande stopcontact met een snoer door de leiding en sluit het stopcontact hiermee aan. Aan de zijde van bestaande stopcontact doet u een stekker en klaar bent u. Verwijderd u het bestaande stopcontact zal de electriciën vanaf een (centraal)doos nieuwe bedrading moeten trekken omdat de bestaande draden te kort zijn. Overigens bestaat er zgn "platte"buis die je op de muur of kozijn kunt aanbrengen wat op zich niet storend behoeft te zijn als u het lichtpunt naar boven wilt plaatsen. kijk eens hier

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2020 om 13:26
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard kan dat. Ik beveel wel aan om het gat dan zodanig groot te maken dat er een klein stukje kunstofkabelpijp in kan (Iets meer dan dikte van het metalen kozijn) als extra isolatie en veiligheid.

ma
door malty - Jul 28, 2020 om 14:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt achter het kozijn door een sleuf in de muur maken en daar een stukje flexibele electra buis in aanbrengen.
Als het nodig is i.v.m. de afstand, vanaf de flexibele buis naar het stopcontact een plat plastic kabelgootje op de muur aanbrengen.
Hetzelfde aan de trap zijde vanaf de flexibele buis naar het punt waar u de lamp wilt hebben.
Op de lampfitting een 2 aderig snoer aansluiten en op de overloop deze, (met een stekker) op het stopcontact aansluiten.
Maar nu is de lamp op het stopcontact aangesloten, hoe schakel je die, onder en boven aan de trap, aan en uit?
Tegenwoordig heb je slimme verlichting waarbij dat allemaal draadloos kan.
Wat je nodig hebt is een slimme lamp, die altijd onder spanning staat, dat is in dit geval al omdat deze op het stopcontact aangesloten zit.
Om de slimme lamp te schakelen gebruik je 2 slimme schakelaars, een voor beneden en een voor boven.
Hiermee is de lamp met beide schakelaars in en it te schakelen.
Ik heb geen ervaring met andere merken maar bij het Hue systeem zijn de schakelaars aan de lamp te koppelen door deze vlakbij de ingeschakelde lamp te houden en een bepaalde toets in te drukken.

Na het koppelen kunt u de schakelaars boven en beneden gebruiken om de lamp te schakelen.
Op dit moment Hue bij MM met korting verkrijgbaar. Kosten lamp en 2 x schakelaar/dimmer nu zo'n €35.
U kunt het allemaal zelf doen, het meest technische is een tweeaderig snoer waarop aan de trap kant een lampfitting en aan de overloop kant een stekker aangesloten moet worden.

ma
door malty Jul 28, 2020 om 16:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het bedienen van 1 lamp met 2 schakelaars is een bridge (€43) nodig.
De lamp in een groep (groepsnaam Trap b.v.) zetten.
Een schakelaar koppelen aan de lamp en andere koppelen aan de groep.

ro
door ron503 - Jul 28, 2020 om 18:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het stopcontact die u wil verplaatsten ook de schakelaar van de trapruimte verlichting bevat dan wordt het nog een hele klus om een extra stopcontact in de trapruimte aan te brengen en zeker als het een inbouw stopcontact betreft. Als u het netjes wil laten doen dan zal de metalen sponning gedemonteert dienen te worden en zal vanaf het bestaande stopcontact een buis inclusief een nieuwe aansluitdoos in de muur gefreesd moeten worden. Goedkoop zal dat niet zijn want een elektriciën dient zich aan de voorschriften te houden en gaat niet knutselen. De goedkoopste manier is zoals al aangegeven een led nachtlampje op batterij.

gerbera
door gerbera Jul 28, 2020 om 21:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nu wil ik niet moeilijk doen maar bij inbouwmateriaal wordt altijd een inbouwdoos gebruikt waar de te leggen leiding op aangesloten kan worden. De metalen sponning hoeft niet gedemonterd te worden daar kun je achterlangs gaan.. maar inmiddels gelezen dat de TS batterijlampjes aanschaft.

ro
door ron503 Jul 31, 2020 om 17:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De elektrabuizen worden middels een centraaldoos systeem aangelegd. In het plafond wordt een centraaldoos geplaatst en vanaf dat punt vertrekken de buizen voor stopcontacten en schakelaars die buizen komen uit in einddozen waar het schakelmateriaal op geplaatst wordt. Die einddozen zijn wel voorbereid op extra buizen maar dat kan enkel als de eindoos in een holle systeem of gipswand is geplaatst. Uitgaande van een betonnen muur want zoals vraagsteller aangaf zal er gefreesd dienen te worden kan de leiding niet achter het stalen kozijn gelegd worden omdat beton een massief zeer hard materiaal is.

wi
door witje75 - Jul 28, 2020 om 19:48
15 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat om een koophuis.
Helaas ben ik zelf niet zo technisch, dus zelf doen wordt het niet.
Als ik het zo lees wordt een kostbaar klusje, als we het laten doen en kunnen we het beter bij een lampje op batterijen houden.
Bedankt voor het meedenken.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 28, 2020 om 21:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Witje,

Kun je een foto van de situatie plaatsen?

wi
door wings - Jul 29, 2020 om 11:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Maak het stopcontact  los haal het uit de
doos en boor dwars door de doos in het midden naar de andere kant van de muur

gerbera
door gerbera Jul 29, 2020 om 13:29
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het niet goed gelezen, de deurstijl staat haaks op de muur en moet er een leiding achter de deurstijl langs aangebracht worden. Zou de TS door de doos boren komt die misschien wel bij de buren terecht.

ri
door riand53 - Jul 29, 2020 om 14:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een gaatje boren door een metalen kozijn kan geen kwaad. Zorg er wel voor dat de draad niet beschadigd kan worden door de scherpe rand van het boorgat. Suc6

gerbera
door gerbera Jul 29, 2020 om 15:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een "gaatje" boren en daar een draad doorhalen lijkt mij nou niet zo verstandig. Overigens is de TS overgegaan op batterijverlichting.

mo
door mof - Jul 29, 2020 om 18:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Allebei is in principe mogelijk. Een rond gat in een metalen kozijn doet niet veel af aan de sterkte. De eerste optie is beter.

om te meer te weten over uw specifieke deurkozijn en muur zou u een offerte kunnen opvragen over de kosten.
gewoon goed uitleggen, evt komt iemand even de situatie beoordelen, en dan weet u t.

tdmduc
door tdmduc - Jul 29, 2020 om 20:56
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ideetje:

Voor mijn bejaarde moeder heb ik een LED strip gekocht van de LIDL.

De stekker daarvan zit boven bij de overloop in een stopcontact.

De strip(zelfklevend) heb ik langs het gelakte hout van de zijkant van de trap gelegd/geplakt en ook nog een stuk tot aan de rand van de overloop en gangplafond.

Deze strip reageert zodra je de gang in komt of zodra je de trap af naar beneden gaat en schakelt het licht aan. Het geeft ruim licht voor de gehele trap en ook nog een stuk overloop.

Mijn moeder(84) is zielsgelukkig met deze oplossing en hoeft geen lichtknop(hotelschakelaar) meer te bedienen.

Deze setjes zijn niet alleen bij de LIDL verkrigbaat maar ook bij Action of Gamma enz.

Niets boren of zagen of timmeren.

1paul
door 1paul - Jul 30, 2020 om 09:03
3147 Antwoorden / 0 Vragen

dat kozijn staat tegen de muur aan neem ik aan of staat ie IN de muur, je kunt in ieder geval achter het kozijn langs boren om zo electra te verleggen....