de
door devcom Oct 2, 2019 om 14:55
Elektronica & tv

Klopt dit wal wat Samsung doet?

Hallo daar
Ik heb een probleem met Samsung.
Ik heb in September 2017 een soundbar gekocht van samsung van 699 euro.(Het betrof een overjarig model maar wel nieuw in de doos)
Deze ging stuk in mei 2019.(dus binnen 2 jaar) en ik heb de bon nog
Ik heb contact gezocht met Samsung en de soundbar opgestuurd.
Na een week kreeg ik een mail waarin stond dat hij niet meer gerepareerd kon worden omdat er geen onderdelen meer voor waren.
Via Samsung kreeg ik te horen dat ik mijn geld terug zou krijgen ivm de garantie.
2 maanden later en verschillende telefoontjes kreeg ik een mail dat ik toch geen geld terug kreeg omdat de soundbar in 2014 was gemaakt en volgens Samsung gaat dan ook de garantie in en ik daarom geen geld terug zou krijgen.
Wel hebben ze mij een 100 euro belooft uit coulance (dit was begin Augustus)
Tot op heden heb ik niets ontvangen van Samsung en hoor ik er ook niets meer van ze
Nu is mijn vraag of het wel klopt wat ze doen en gaat de garantie echt al in op het moment dat een apparaat gemaakt word of als je het apparaat koopt
Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen

6540 15 Rapporteer

jpm
door jpm - Oct 2, 2019 om 14:59
820 Antwoorden / 28 Vragen

Volgens mij kan daar kort op worden ingegaan: de garantie start op het moment waarop de koop gesloten is. U had derhalve recht op reparatie en indien dat niet mogelijk is door gebrek aan onderdelen, op teruggave van de koopsom.

audb
door audb Oct 4, 2019 om 13:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even een corectie.

De garantie gaat in wanneer het product ook daadwerkelijk in bezit is en dat gelt dan voornamelijk bij aankoop via internet.

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2019 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je hebt niet te maken met samsung maar met de verkoper.
Dáár moet je zijn voor je beroep op garantie (die natuurlijk pas in gaat op de datum van aankoop!).

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2019 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat verhaal van Samsung is grote onzin. Garantie gaat in op de koopdatum.

Maar u zult dat apoaraat niet bij Samsung gekocht hebben, dus u moet bij de leverancier zijn.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 4, 2019 om 15:33
509 Antwoorden / Vragen

Samsung heeft ook een webstore.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2019 om 16:32
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel heeft u helemaal als consument NIETS te maken met fabrieksgarantie. Bij problemen die zich voordoen na de aanschaf van ook dit product kunt u zich zoals wettelijk ook geregeld wenden tot de verkoper die dan dient te zorgen voor repaeratie en als dat niet kan een adequate vervanger. U dient wel rekjening te houden met het feit dat een zeker bedrag voor afschrijving kan worden gehanteerd.

Ergo: u had de Soundbar dus helemaal niet naar Samson moeten sturen. Het lijkt mij zaak om de soundbar terug te vorderen van Samsung en dan alsnog naar de verkoper te gaan. Uw wijze van handelen was dus helaas in wezen niet goed.
Voor wetgeving in deze:www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en evt ook:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

de
door devcom - Oct 2, 2019 om 16:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid:De soundbar is door de verkoper naar het reparatiebedrijf van Samsung gestuurd voor reparatie.
Dit bedrijf heeft Samsung op de hoogte gesteld en toen is de bal gaan rollen
Ik heb hem inmiddels terug

panter22
door panter22 Oct 2, 2019 om 17:08
6599 Antwoorden / Vragen

Wat gaat de verkoper nu doen? Jou €100 geven en verder niet? Of kun je een nieuwe krijgen met bijbetaling?

panter22
door panter22 Oct 3, 2019 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je die sountbar teruggekregen en is hij niet naar de winkelier gestuurd.
Als die verkoper de soundbar al 3 jaar in de winkel heeft liggen voor hij hem heeft verkocht, dan zal hij geen garantie meer bij Samsung kunnen claimen,
Nu heeft hij namens jou een beroep op garantie gedaan omdat je binnen de 2 jaar garantietermijn zat?

marita5
door marita5 - Oct 2, 2019 om 17:20
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Devkom ,

De verkoper is verantwoordelijk , klik op de rode regels .
De reactie van Samsung is onzin , zie hier hun garantie .

Standaard garantietermijn .

Samsung garandeert dat het product vrij is van defecten in de materialen en de productie gedurende 24 maanden na de datum van de eerste aankoop van het product door de oorspronkelijke Consument (hierna: “Oorspronkelijke Aankoopdatum”). Iedere aanspraak of vordering gesteld in het kader van deze Garantie buiten de voormelde garantietermijn wordt niet aanvaard. Een vordering binnen deze Garantie laat het verdere verloop van de garantietermijn onverlet, behoudens andersluidend nationaal recht

https://images.samsung.com/is/content/samsung/p5/nl/support/warranty/Warranty_Statement_NL.pdf

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Neem eens contact op met Consuwijzer

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2019 om 17:30
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Gecorrigeerd (n.a.v. reacties die ik nu zie: ik zie uw reactie dat de soundbar bij een bedrijf/professioneele verkoper is gekocht. Zie eventueel ook nog deze antwoorden op vragen die eerder zijn gesteld m.b.t. overdraagbaarheid. Maar herhaald, de verantwoordelijkheid ligt in deze bij de verkoper.

Zie ook deze antwoorden: https://radar.avrotros.nl/forum/garantie-f2/garantie-overdraagbaar-t46761.html  en deze van ons forum: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/is-garantie-overdraagbaar-1

marita5
door marita5 Oct 2, 2019 om 17:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie vaker de reacties van andere ook niet , gevolg dezelfde reacties .

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2019 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, berichten komen hel traag binnen. Dan schrijf je een antwoord en als dat veplaatst wordt, staan er ineens drie of zo voor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 2, 2019 om 21:13
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@@ ik vrees dat daar weinig aan te veranderen is. Als ik het zie doe ik een melding d.m.v. bewerken als dat nog kan.

ma
door malty - Oct 3, 2019 om 00:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wie heeft u die onzin verteld, van het Samsung reparatiecentrum zelf of van de verkoper.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Samsung zegt dat de garantie in gaat als het produkt de fabriek verlaat.
Zou toch de klantenservice van Samsung nederland eens bellen.

de
door devcom - Oct 3, 2019 om 13:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij het mailtje van Samsung

Geachte heer

Alleerst excuses dat u nog geen concreet antwoord vanuit onze kant heeft mogen vernemen.

Wij hebben vanuit de reparateur vernomen dat er geen credit of omruiling kan volgen op basis van de productiedatum. Om deze reden hebben wij de case intern voorgelegd aan het hoofdkantoor.

Uw soundbar is gemaakt op 01 Mei 2014, wat betekend dat de verwachte levensduur en economische levenswaarde van het product zijn verstreken. Randapparatuur van televisies hebben, conform de gebruiksduurverwachting van techniek Nederland, een verwachte levensduur drie jaar. Hierin wordt het aankoopbedrag in acht genomen.

Uw verkoper heeft de soundbar na het verlopen van de verwachte levensduur aan u verkocht. In deze situatie is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om een oplossing aan u te kunnen voorzien. Aangezien de soundbar geen restwaarde meer heeft en het product onherstelbaar is verklaard, kunnen wij geen oplossing bieden voor het defecte product. Wij kunnen u enkel doorverwijzen naar uw verkoper.

Helaas viel het onze service partner pas na drie weken op dat het product was gemaakt in 2014. Op basis van de aankoopbon dacht de service partner namelijk dat er nog fabrieksgarantie op het product zat. Dit bleek dus op basis van de productiedatum niet zo te zijn. Wel heeft u als consument nog recht op wettelijke garantie bij uw verkoper.

Graag wil ik een financiële compensatie bieden aangezien u een langere tijd heeft moeten wachten op een concreet antwoord vanuit onze kant. Wij bieden een compensatie van 100 euro aan tegen het ervaren ongemak. Indien u interesse heeft naar de geboden compensatie ontvangen wij graag uw tenaamstelling en daarbij horende bankrekeningnummer.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Wesley ‘t Hart

Customer Care

Samsung Electronics Benelux B.V.

ma
door malty Oct 4, 2019 om 10:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een zielig antwoord van Samsung, je moet bij aankoop ook al de produktiedatum zien te achterhalen

Engelse drop
door Engelse drop Oct 4, 2019 om 14:03
63 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Samsung een artikel dat van 2014 dateert hoort dus niet meer in de winkel te liggen na 2017. Zeker niet meer als het artikel niet meer gerepareerd kan worden in 2019. Dus wat moet U nu gaan doen ?? Juist aankoop bedrag terug storten naar deze klant. En bij de verkoop punten bij zulke producten erbij laten zetten dat er GEEN FABRIEKSGARANTIE meer opzit Kijken of ze dan nog verkocht gaan worden.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 4, 2019 om 15:45
509 Antwoorden / Vragen

@ vertel ik niet

 "Hallo Samsung een artikel dat van 2014 dateert hoort dus niet meer in de winkel te liggen na 2017 "

Dat is is verantwoordelijkheid van de verkoper . Die heeft het artikel waarschijnlijk met een forse korting aan TS verkocht

panter22
door panter22 - Oct 3, 2019 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk op de website van Techniek Nederland en klik op Richtlijnen afschrijvingsmethoden.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

Dit is wel heel bijzonder. Een apparaat verkopen die economisch al afgeschreven is.
Daar heb je nog flink voor betaald.
De verkoper mag je hier niet mee laten zitten. Wat wil je een nieuwe met bijbetaling of 1/3 van je aankoopprijs terug. Rekening houdend met de afschrijving. Nog maar even terug naar de verkoper gebruik makend van alle info die je hier gekregen hebt.
En korting op een nieuwe soundbar van €200 moet kunnen.
Kijk op kieskeurig voor de nieuwste modellen.
https://www.kieskeurig.nl/soundbar?q=soundbar

audb
door audb Oct 4, 2019 om 13:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk liever op www.hardware.info daar vind je naast testen ook voor de zelfde soudbar een lagere prijs. Overigens was er een kijkshop die het zelfde deed, oude apparatuur voor een te hoge prijs aanbieden maar er zijn ook genoeg winkels die dat doen.

tdmduc
door tdmduc - Oct 4, 2019 om 10:17
704 Antwoorden / 2 Vragen

overjarig model.......productiedatum 01 Mei 2014.

Volgende keer toch voor dat zelfde geld maar een SONOS kopen.

ma
door malty - Oct 4, 2019 om 11:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou met het antwoord van Samsung geen genoegen nemen.
Vraag waar in hun garantiebepalingen een produktiedatum genoemd staat.
Volgens hun garantiebepalingen heeft u recht op 24 maanden fabrieksgarantie na aankoopdatum.
Misschien een leuk item voor het programma Kassa of de belbus.

Engelse drop
door Engelse drop - Oct 4, 2019 om 13:53
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als Samsung dat zo zegt heb ik dus geen aankoop bewijzen nog. Dan kan ik gestolen artikelen waar nog wel garantie opzit zo terug sturen.

1paul
door 1paul - Oct 4, 2019 om 14:09
3156 Antwoorden / 0 Vragen

u bent verkeerd bezig, de soundbar gaat terug naar de verkoper en daar heeft u mee van doen...

mo
door mof - Oct 4, 2019 om 14:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat je het apparaat koopt. Dus de kassabon of de rekening via bestelling telt.
kan zelfs zo zijn dat de garantie pas ingaat op leverdatum bij u thuis als het een web bestelling betreft.