me
door meidoorn1 Jul 16, 2010 om 07:56
Elektronica & tv

Piepende wasdroger

Mijn wasdroger geeft een piepend geluid als hij staat te draaien net of hij ergens aanloopt.
Nu is mijn vraag hij is al 10 jaar oud is het dan de moeite om er een monteur bij te halen of is het beter om maar gelijk een nieuwe te kopen?

81500 21 Rapporteer

harrie
door harrie - Jul 16, 2010 om 08:12
765 Antwoorden / 36 Vragen

Mogelijk is het een slippende aandrijfsnaar. Dat kan heel simpel verholpen worden door de spanning wat te vergroten via het verstellen van de motor.
Een beetje handig iemand kan dat eenvoudig doen, vergelijkbaar met het spannen van een dynamosnaar in een auto.
gr. Harrie

di
door dirk2 - Jul 16, 2010 om 08:39
364 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan ook het lager zijn, daar kan te weinig vet in zitten of versleten zijn. Dat geeft ook zo`n geluid. Wacht even op het advies van Hardware ERror MAN.
Ik zou zelf geen geld meer besteden aan een droger van 10 jaar oud als je niet handig bent.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jul 16, 2010 om 14:11
533 Antwoorden / 0 Vragen

Een piepend geluid komt voor als de trommel draait op glijlagers die drooglopen,er kan in de lagers ook speling ontstaan, dit kun je kontroleren door de trommel wat met je handen te bewegen, mogenlijk voel je wat speling wat zeker na 10 jaar gaat optreden en is het einde verhaal, dus niet te veel meer aan klooien.

Sukses Nico

soepkiep
door soepkiep - Jul 16, 2010 om 14:52
529 Antwoorden / 75 Vragen

er zal toch geen muis in zitten he

ro
door ron530 - Jul 16, 2010 om 15:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi Meidoorn, merk en type zou handig zijn. De oplossing is vaak simpeler dan je denkt. Harrie denkt aan een slippende snaar maar helaas dat kun je uitsluiten want de snaar wordt automatisch gespannen d.m.v. veren met rollen. Wat je kun doen is de trommel langzaam met enige druk ronddraaien en op een bepaald punt zal de piep ontstaan, de kans is dan groot dat er in de viltring waar de trommel op draait een voorwerp zit. Om die eruit te krijgen moet de droger helemaal uit elkaar en is een boel werk vooral als het een condensdroger betreft. Edoch als het gepiep geen irritant bijgeluid is en er geen buren op de stoep staan gewoon blijven gebruiken. In 80% van deze klachten houdt het gepiep naar verloop van tijd van zelf op.
Als het geen apparaat uit de Italiaanse merloni stal is zoals indisit, ariston kan de droger nog heel lang mee.

Succes Ronny.

geer56
door geer56 - Jul 16, 2010 om 15:13
100 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zelf heb een Miele en daar hebben ze een mooie service
Als je denkt dat de reparatie te duur wordt van bvb de leeftijd dan kan je een onderzoek aan vragen dat moet je dan wel betalen maar als hij echt kapot gaat binnen 2 of 3 mnd dan krijg je dat geld weer terug en anders weet je of het jou waard is de mashine op te maken en afwachten tot je aan een nieuwe toe bent.
Ik vind dat wel mooi misschien zijn er bij andere merken ook die zoiets doen?
Probeer het evenb een mailtje naar de fabrikant en je weet het.
suces

ro
door ron530 - Jul 16, 2010 om 15:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@geer56, de wasdroger is tien jaar oud, garantie dacht het niet. Meidoorn wil weten wat het zou kunnen zijn en heeft nog geen behoefte de droger te vervangen.

ai
door aircoconsult - Jul 16, 2010 om 15:49
7 Antwoorden / 4 Vragen

Koop een spuitbusje met siliconenspray en spuit daar een klein beetje van tussen de viltring en trommel. Bijna zeker dat het gepiep over is.

me
door meidoorn1 - Jul 16, 2010 om 17:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het merk van de wasdroger is Siemens-Siwatherm 7400-serie IQ
bedankt voor alle reactie ga morgen aan de gang met de tips

br
door bruin175 - Jul 16, 2010 om 18:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een muizenval lost misschien ook wat op!!!!

ro
door ron530 - Jul 16, 2010 om 18:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@bruin175, voegt niets toe maar humor is nooit weg, bij deze een punt.

pi
door piet limburg - Jul 16, 2010 om 18:47
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste meidoorn,

De Siemens siwatherm 7400 condensdroger moet beslist langer meekunnen dan 10 jaar.Het is wel een van de duurste condens-droger uitvoeringen van Siemens.(tenzij dat hij dag in dag uit heeft gedraaid)
Onlangs heb in dit type droger zelf het condens-afvoerpompje vervangen.
Het gepiep hoeft niet alarmerend te zijn voor de technische toestand van de droger.Zoals airconsult al schrijft,de trommel wordt aan de voorkant gedragen door een ring en aan de achterkant ook door een speciaal draagringsysteem (niet echt een lager zoals bij wasautomaten).De rechter,,zijkant'' kan er vanaf, dan kun je een en ander beter zien/horen en/of beoordelen(geen kinderen in de buurt,en zelf denken aan je eigen veligheid,als je de droger laat draaien met geopende zijkant).Als je voor de geopende rechterkant staat zie je helemaal rechtsonder het pompje zitten.Dit piepte in mijn storingsgeval.Als de droger tijdens het draaien altijd piept kan het niet aan het pompje liggen,want dit draait alleen als de vlotter voelt dat het bakje vol loopt met condenswater.
Kijk ook eens op www.siemens-eshop.com.Kies dan nederlands en vul rechtsboven in het zoekkadertje gewoon het woord siwatherm 7400 in.Vervolgens klik je op de voor jou geldende uitvoering op spareparts en dan gaat een wereld open met gedetaiileerd alle onderdelen ,in 5 bladzijdes met aan elke bladzijde weer tot 14 pagina-keuze.
In ieder geval deze dure machine niet zomaar aan de kant gooien.
Mijn (oud) collega HardwareErrorMan zal dit kunnen beamen.

Succes en groeten van Piet.

ro
door ron530 - Jul 16, 2010 om 19:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@piet Vonken, zoals jij het stelt zou dan de vlotterswitch zijn gaan hemelen de pomp blijft door draaien en loopt droog met piepen tot gevolg. De pomp is niet zelf opvoerend dus er moet water in de bak staan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2010 om 02:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag meidoorn,

Dat piepen, is dat in het ritme van het ronddraaien van de trommel?
Of met het wegpompen van het condenswater?

Aan vervangen om een piepje zou ik met een Siemens Siwatherm van 10 jaar nog niet denken. Onze wasmachine AEG-Turnamat S is nog maar 36 jaar oud en piept al een half jaar, met het ronddraaien van de trommel. Maar aan vervangen denk ik nog niet. Wel om één dezer dagen weer wat waterbestendig vet op de trommelas te doen, doch daarvoor moet de as uit lager en dat kan wel eens lastig zijn. Kost tijd.

En mijn echtgenote maar klagen dat ze nooit wat nieuws krijgt. Maar waarom zou je het weg doen als het met weinig of geen geld weer prima kan worden?

Hardware ERror MAN.

pi
door piet limburg - Jul 17, 2010 om 10:40
232 Antwoorden / 15 Vragen

ron530..klopt dat condenswater in het bakje blijft staan omdat de pomp niet ,,zelfopvoerend'' is.Ik heb ook nergens gesteld dat het bakje leeggepompt werd.De vlotterswitch is zo afgesteld dat het schoepen-pompkamertje altijd onder water blijft.
De vlotter was dus niet hemelen,maar wel het pompje.Piepte en had moeite met starten of startte helemaal niet.Zoals ik stelde;pompje vervangen en alles perfect.

Voor meidoorn hoop ik dat de tips, om deze jonge machine niet te vervangen,helpen bij het vinden van het gepiep.
HERMAN weet dat de vakman niet eens bewust gaat zoeken naar sommige storingen en al snel adviseert om de machine te vervangen,omdat deze toch al oud is.Bij zijn baas moet ook brood op de plank.
Ikzelf heb een Zanussi TD 900 condensdroger van 18 jaar oud en een Siemens wasautomaat van 12 jaar oud.Heb nog geen moment gedacht aan vervanging.Zelfs niet als de droger soms ook al eens piept.

Groeten van Piet

br
door brixsel - Jul 18, 2010 om 15:38
5 Antwoorden / 5 Vragen

Piepen ontstaat doordat de droogtrommel aan de openings zijde steunt/draait op een vilten ring en, let op!! ook nog op drie langwerpige plastic "opvangertjes". ( in dedraairichting ca 6 cm lang en 1 cm breed.)
Twee zijn geplaatst op ca. 5 à 10 minuten voor en nà het bovenste hoogste punt, alsmede één op het hoogste punt.
De trommel hangt aan de achterzijde in een vrij simpel lagertje plus, voor de afdichting, ook een vilten ring met kleinere diameter.
De trommel hangt dus eigenlijk altijd een beetje over mede door het gewicht van de was.
Toerental is natuurlijk niet genoeg om dit overhangen te compenseren.
Heeft bij onze Siemens droger al ruim 20 jaar goed gewerkt en als je er een dag sleutelen plus ca. 55 euro voor, een vilten ring inclusief drie nieuwe opvangers, voor over hebt kun je waarschijnlijk weer een hele tijd vooruit.

Let op scherpe delen.

gsm
door gsm - Jul 26, 2010 om 23:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij drogers is het vaak de spanrol (vlak bij de motor) die piept. Een klein beetje smeermiddel op de as, waarop deze spanrol draait, en weg is de piep.
Je hoeft meestal alleen maar even, aan de achterkant onderaan, een deksel los te maken om er bij te kunnen.

br
door brixsel - Jul 27, 2010 om 14:45
5 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 26 jul 2010, 23:33]Bij drogers is het vaak de spanrol (vlak bij de motor) die piept. Een klein beetje smeermiddel op de as, waarop deze spanrol draait, en weg is de piep.
Je hoeft meestal alleen maar even, aan de achterkant onderaan, een deksel los te maken om er bij te kunnen.

Leuk bedacht, maar zo zit deze wereld niet in elkaar. Spanrollen, want het zijn er twee, daar is niets mee aan de hand. Prima gelagerd en geen speling.
Nogmaals het gepiep ontstaat door dunner worden van de vilten ring en het piepend geluid komt voort uit inslijten door het gewicht van de trommel op de plastic segmentjes.
Haal hem maar geheel uit elkaar en dan zal je het zien.

gsm
door gsm - Jul 28, 2010 om 19:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=brixsel schreef op dinsdag 27 jul 2010, 14:45][quote=gsm schreef op maandag 26 jul 2010, 23:33]Bij drogers is het vaak de spanrol (vlak bij de motor) die piept. Een klein beetje smeermiddel op de as, waarop deze spanrol draait, en weg is de piep.
Je hoeft meestal alleen maar even, aan de achterkant onderaan, een deksel los te maken om er bij te kunnen.

Leuk bedacht, maar zo zit deze wereld niet in elkaar. Spanrollen, want het zijn er twee, daar is niets mee aan de hand. Prima gelagerd en geen speling.
Nogmaals het gepiep ontstaat door dunner worden van de vilten ring en het piepend geluid komt voort uit inslijten door het gewicht van de trommel op de plastic segmentjes.
Haal hem maar geheel uit elkaar en dan zal je het zien.
De wereld misschien niet, maar zo zat mijn oude Zanker wasdroger wel in elkaar!
De vilten ring en de kunststoflagers had dit type ook. Die moeten inderdaad zo nu en dan worden vervangen, maar gaven bij de Zanker nooit gepiep. Wel gepiep van de kuststof geleide/spanrol (slechts één), die ongelagerd op een stalen asje draaide.

gsm
door gsm - Jul 28, 2010 om 19:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ter info voor brixel (zie o.a. Indesit en Bauknecht en Zanussi).
Mijn eigen Zanker had het type wiel van de Zanussi.

plumber
door plumber - Jul 29, 2010 om 09:24
16 Antwoorden / 2 Vragen

Allemaal ingewikkelde antwoorden.
Beetje zuurvrije vassaline op de buitenrand binnenkant
trommel smeren en ff laten draaien piep weg.
Wel de rand weer schoonmaken.
gr.