heinootje_1
door heinootje_1 Nov 25, 2010 om 18:02
Elektronica & tv

Plasma, lcd of led

Wij zijn van plan om een andere tv aan te schaffen. Wij hebben nu nog een Panasonic met normale beeldbuis. Wij willen dan tevens switchen naar digitaal.

Al in diverse winkels geweest, maar je raakt door de veelheid aan tv's het overzicht kwijt.

Het valt mij wel op bijv. plasma tv's mooiere kleuren heeft als led of lcd. Misschien persoonlijk

Kan iemand mij nu de voor- en nadelen opgeven van deze 3 types? Wij zitten te denken aan een 40 inch scherm

8480 29 Rapporteer

invalide
door invalide - Nov 25, 2010 om 18:24
787 Antwoorden / 5 Vragen

Plasma, mooiere kleuren maar wel gladde beeldplaat dus ik zie de schemerlamp en zonlicht net als op oude glasbak TV.

LCD TV, deze oude werken goed en hebben geen lastige lampen in beeld, ook overdag met volle zon nog goed zichtbaar maar wel matige kleuren, gelijk aan TV die je nu hebt maar Plasma is mooier!

De nieuwe LCD TV met Leds, die hebben soms matte, soms gladde schermen en die zijn wat kleuren tegen Plasma aan zonder de nadelen. dus kijk ook goed of je de TL balken van de winkel in scherm kan zien bij de iets duurdere LCD.

snah
door snah - Nov 25, 2010 om 19:17
654 Antwoorden / 61 Vragen

Het beste ga jij naar de mediamarkt om de verschillen zelf te zien ( zij hebben het grootste aanbod ) , hun opstelling is zo dat er een lcd naast een led staat en led naast plasma .
Als ze naast elkaar staan zie je de verschillen .
Let dan ook op hoeveel hertz , verschil tussen 100 en 200 , zit je dicht op het scherm of ga jij deze ook voor je pc gebruiken dan is 200 hertz mooier.
Led is duurder dan lcd en plasma is weer duurder dan led .
Wat stroomverbruik betreft is plasma het duurst en led het goedkoopst
Ook belangrijk is een ingebouwde dvb tuner aangezien de providers overgaan van analoog naar digitaal , bij caiway sinds 10-10-2010
Voor digitale kabelontvangst moet er een dvb-c tuner inzitten .
Hans

abarth
door abarth - Nov 25, 2010 om 19:26
845 Antwoorden / 19 Vragen

Kijk eens op vergelijkingssites bijvoorbeeld kieskeurig.
Hier kunt u allerlei eisen die u an de TV stelt invullen (uitleg staat erbij)
Ook kunt u hier een maximum prijs aangeven.

Ga vervolgens als u een lijstje hebt van TV's die voldoen naar de winkel en kies degeen die u het mooiste beeld vindt hebben of het beste bij uw eisen past uit.

Iedereen zal hier een andere smaak en kwalitieitsbeleving hebben.

kiran
door kiran - Nov 25, 2010 om 19:46
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@heinootje

Klik hier: [info] vergelijk lcd/led/plasma

to
door tom1944 - Nov 26, 2010 om 13:49
24 Antwoorden / 1 Vragen

Heinootje,
Mijn persoonlijke ervaring is:
Samsung led tv.
Canal Digitaal met 27 zenders HD (schotel)
Led tv zijn nu al een stuk goedkoper geworden dan een jaar geleden.
Beeld kwaliteit is fantasties met heldere kleuren en scherp beeld.
De instelling van de kleuren is zeer persoonlijk maar kan naar smaak in gesteld worden.
Bedenkt dat het afstellen van kleuren in de winkel vaak slordig gebeurd en dat men zo heel makkelijk op een verkeerd been gezet kan worden.
Zoals eerder opgemerkt is een Led tv het goedkoopste in energie verbruik.
Sateliet ontvangst via Canal Digitaal is sterk verbeterd sinds de laatste sofware update. http://www.canaldigitaal.nl/slimstekeuze/
Zoek op internet naar prijzen, dat kan nogal uit elkaar lopen.
Succes.
TOM

to
door tom1944 - Nov 26, 2010 om 14:02
24 Antwoorden / 1 Vragen

Ps: ter aanvullling op mijn eerdere mail.

Zoek op internet naar de prijzen, het kan behoorlijk verschillen.
Goede ervaring met: www.plasma-discounter.nl uit Naarden.
erg veel keus en prima voorlichting, betrouwbaar en veel voorraad.
Kan ook afgehaald worden.

Tom

ja
door jank - Nov 26, 2010 om 14:02
168 Antwoorden / 8 Vragen

Wat ook relevant is bij de aanschaf van een nieuwe tv, kijkt u nog analoog of met een digitaal kastje? En heeft u een HD abonnement of kijkt u digitaal SD, standard definition? In winkels draaien veel tv's op een HD signaal, eenmaal thuis gekomen, kan de kwaliteit tegenvallen, indien uzelf geen HD abonnement heeft.
Het beeld van een nieuwe tv is met digitaal signaal beter dan analoog, is mijn ervaring. Terwijl dat met mijn oude tv met CRT scherm juist ongekeerd was.
Wat betreft de aanschaf van een LED tv, er zijn 2 types, die waar de LEDs langs de rand zijn geplaatst en die waar de LEDs centraal zijn geplaatst. Laatstgenoemde zou de voorkeur verdienen, omdat het andere systeem, LEDs langs de rand ook een lichte rand langs het beeldscherm kan veroorzaken.

Eventueel kunt u in uw keuze meenemen het gebruik van de DVD speler, als u die heeft.
Zelf ben ik in het bezit van een Samsung LCD scherm, maar ik vind het beeld, zowel van de DVD speler, alswel van mijn digitale kastje via de scart slecht. Veel clouding, vegen van donkere beelden, donker haar. Gisteren op een exact zelfde toestel geprobeerd, met dezelfde neghatieve bijverschijnselen.
Het aantal Hz schijnt bij LCD tv's niet mee te wegen, verkooppraat.

Als ik nu voor een nieuwe tv moet kiezen, dan kies ik een Panasonic. En vanwege het weerspiegelen geen plasma. Al geeft deze wel heel mooi beeld.

mhofman
door mhofman - Nov 26, 2010 om 14:18
530 Antwoorden / 93 Vragen

Een tv kopen doe je niet zomaar,je wil er wel van genieten.Wat je wensen zijn en hoe je aansluiting is .Het beeld en de grote van het toestel.Mijn advies ga naar een goed bedrijf en laat je voorlichten.Maar niet naar media markt ik ben toch niet gek!!!!

mhofman
door mhofman - Nov 26, 2010 om 14:21
530 Antwoorden / 93 Vragen

Moet zijn je bent toch niet gek.!!!!

hu
door hutsefluts - Nov 26, 2010 om 14:22
8 Antwoorden / 6 Vragen

Een plasma TV geeft het mooiste beeld, maar verbruikt wel heel veel meer energie! Factor 2 verschil ongeveer met de andere twee. 42" neemt ongeveer 200 a 300W op.

za
door zapperp - Nov 26, 2010 om 16:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, houd wel rekening dat plasma na plusminus 5 jaar het beeldscherm gaat inbranden en dat de kleuren minder worden, led heeft mooie kleuren en scherper beeld dan lcd

sa
door sally6 - Nov 26, 2010 om 16:58
11 Antwoorden / 0 Vragen

LCD /LED of PLASMA....het ligt er allemaal aan watvoor merk / prijs je een TV koopt.
Ikzelf heb een LCD tv van Philips en deze heeft een prachtig helder beeld met echte zwarte kleuren.
Aan die 200 hz moet u zich niet storen,want een samsung met 200 hz kan nog niet tegen een tv van Philips op met 100 hz.

Sucses

em
door emmiesmiles - Nov 26, 2010 om 17:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou geen plasma tv kopen,die verbruiken heel veel stroom!

mhofman
door mhofman - Nov 26, 2010 om 17:35
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb zelf hier in maart ook de vraag gesteld over welke tv kiezen.Ik kwam uit op een philips32pfl7605.Een led tv wil geen reclame maken maar ik vind hem top.Als je digitale tv hebt helemaal.Maar ga naar een goede zaak en zij bekijken samen met je wat je wil en wat niet.Veel kijk plezier alvast.

snah
door snah - Nov 26, 2010 om 17:54
654 Antwoorden / 61 Vragen

Nog een nadeel van plasma ,

http://www.youtube.com/watch?v=6fflsjg4_jI&fmt=18

ph
door philip36 - Nov 26, 2010 om 17:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou zeker eens kijken naar de LED TV 40pfl9705 van Philips.

invalide
door invalide - Nov 26, 2010 om 18:06
787 Antwoorden / 5 Vragen

Plasma veel stroom?

De bij Kassa geteste meter van Cresta heb ik gebruikt op 42" en zowel Plasma als LCD.
De Led TV was er toen het nieuw maar die had andere maten, 37"en 50"dus niet getest.

De oude model Plasma van LG had hoogste verbruik, de nieuwe Plasma van LG die €140,- duurder was had zelfde verbruik als zuinigste LCD TV.

Alle LCD tv's zaten tussen deze Plasma's in en dus is de vraag, koop je een nieuw zuinige model Plasma of oude van vorige generatie die nog steeds word aangeboden?

Zowel bij Plasma als LCD is het vaak rendabel om de nieuwere te nemen.
Zowel bij kijken is er verschil maar bij Stand By nog groter.

Samsung LCD had 20 watt Standby en nieuwe was maar ¾ Watt dus het kan wel!
Ook Philips ging van 1½ Watt naar 0,35 watt stand by dus nieuwere modellen zijn meestal zowel bij kijken als Stand By veel zuiniger!

Het grote verschil tussen Plasma en LCD was dus bij oudere van 3 jaren terug, nu is het verschil stukken minder en ook de uitzending is van belang.

LCD gebruikt ongeacht de film altijd hetzelfde tijdens kijken.
Plasma gebruikt bij donkere film minder stroom en bij strand opname juist meer.
Dus welke films kijk je op je TV?

Ik kon dus op de Cresta Meter dus zien of er lichte of donkere beelden waren met Plasma en bij LCD zag ik niets!

le
door legaumais - Nov 26, 2010 om 18:34
13 Antwoorden / 0 Vragen

Maar het leven: mean time between failure (MTBF)
LCD = 45.000 uur tot 60.000 uur
Plasma = 12.000 uur tot 15.000 uur
Full LED = 50.000 uur

ab
door abcdefe - Nov 26, 2010 om 19:15
23 Antwoorden / 0 Vragen

Over smaak valt niet te twisten, heb goeie ervaring met 40 inch full led hd tv van sharp, kleuren worden zeer fraai weergegeven, ze zijn ook zeer energie zuinig.

Prijs kwaliteits verhouding is goed te noemen scheelt al vlug een paar € 100 met te vergelijken duurdere merken die niets meer hebben bieden.

ch
door chrisantonis - Nov 27, 2010 om 07:52
63 Antwoorden / 4 Vragen

Veel bullshit gelezen bij de antwoorden, maar ook goede adviezen. Mijn eerste plasma (de eerste van philips) nu alweer, ik weet het niet zeker, maar ong. 6 jaar oud, speelt nog steeds, zonder inbranden!!!! en perfect beeld, het verbruik was toen natuurlijk hoger, mijn nieuwste, derde, heeft een verbruik wat vergelijkbaar is met LCD, maar veel beter nutuurgetrouw beeld, en echt wit en zwart! Nadeel is natuurlijk reflectie! Maar het grote voordeel, wanneer ik aan dezelfde muur zit, maar dan aan de andere kant van de kamer, kan ik nog perfect TV kijken. Dus, de kijkhoek!!!! Perfect bij Plasma, daar kan geen LCD of LED tegenop!!! Over de levensduur valt dus ook nog veel te twisten, de opgegeven levensduur in een reactie is larie, valt niet te verifieren, want hij is er nog niet lang genoeg!!!! Vergelijk het maar met een energiezuinige lamp met zogenaamd tig branduren, ik moet de eerste nog zien die het haald!!! Voordeel van plasma is ook de prijs, goedkoop!! Dus wil je een goedkope TV met een lage aanschafprijs, een kraakhelder beeld en een grote kijkhoek en vind je de reflektie een aanvaardbaar gebrek (op te lossen door een andere plaats ervoor te kiezen) dan zeg ik plasma!!! Wil je hem voor de allerlaagste prijs!!! Zoek een model in de winkel, en vraag een prijsopgave bij actionsupport in Capelle a/d ijssel. (heb zelf al 3 TV's en 2 audiosets gekocht voor de allerlaagste prijs!!!!)

ph
door philip36 - Nov 27, 2010 om 09:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Op ChipOnline.de staat een overzicht van de beste LCD, plasma TV's.

http://www.chip.de/artikel/Fernseher-kaufen-So-finden-Sie-den-richtigen-HD-TV_45710729.html

mi
door milootje - Nov 27, 2010 om 11:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo invalide, over dat stroom verbruik van lcd is er wel terdege verschil van
donker en licht beeld want ik zelf ook een cresta energiemeter dus volgens
mij kijk je dan niet goed.

ro
door ron530 - Nov 27, 2010 om 11:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een aanschaf van een tv is vooral gevoelsmatig, bij aankooptesten wordt niet alleen kwaliteit maar ook prijsverhouding meegenomen. Kan dus zijn dat een relatief slecht product door de lage aankoopprijs hoog eindigt. Op sites van winkels bijv its en modern worden veel tv's aangeboden en kun je specificatie's vergelijken. In de winkel wordt je vaak weinig wijzer want die hangen de duurste randapparatuur aan het toestel, hd tv en blue ray spelers. Vaak wordt ook een tv aangeprezen waar voor de winkelier de hoogste marge zit. Bij de aanschaf van mijn eerste lcd tv heb ik eerst een lijstje gemaakt met daar op mijn wensen, 32 inch, mat scherm, 100hertz en full hd/ hd ready. Plasma heb ik buiten beschouwing gelaten omdat plasma meer geschikt is voor grote formaten maar ook om de kans op dode pixels. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op zelfde merk van mijn oude tv omdat die betrouwbaar is en een mooi beeld gaf/geeft.
Verder moet je er rekening mee houden dat analoog tv kijken ondergeschikt is geworden, het kan wel maar de beste prestaties komen toch van de randapparatuur.

he
door herrekassa - Nov 27, 2010 om 12:28
6 Antwoorden / 7 Vragen

LS, kijk op de site van de consumenten bond, de Duitse TUV. etc. Wat erg belangrijk is: de kijkhoek, er pal voor geeft altijd de beste resultaten, echter thuis zit men er niet altijd ''pal'' voor en is een kijkhoek erg belangrijk mbt. tot het kunnen onderscheiden van een goed beeld. Ga voor kwaliteit en denk er aan ''aanbiedingen'' zijn niet altijd aanbiedingen.

maassteen
door maassteen - Nov 27, 2010 om 15:15
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zapperp schreef op vrijdag 26 nov 2010, 16:46]Hallo, houd wel rekening dat plasma na plusminus 5 jaar het beeldscherm gaat inbranden en dat de kleuren minder worden, led heeft mooie kleuren en scherper beeld dan lcd
Het enige wat bij mijn beeldscherm in de loop der jaren veranderde.

ch
door chevyrolf - Nov 27, 2010 om 18:34
60 Antwoorden / 12 Vragen

plasma !!!!!!een veel mooier beeld !de snelheid van de bewegingen is sneller !en zwart is zwart!,en veel meer kleuren!,bij voetbalveld krijg je bij lcd rode vlekken,plasma niet,!je kunt schuin kijken bij plasma,bij lcd vertekend beeld,de led daar in tegen is beter dan lcd maar plasma is nog beter,verder stroom verbruik is alleen bij opstarten daarna energiezuinig (bij test vergelijken ze grote plasma tegen kleine lcd)en de nieuwe zijn wel zuinige,en vergelijk met een computer een snelle computer verbruikt ook iets meer dan een trage, bij veel zaken hebben ze verschillende digitale kasten,en kleur instellingen zijn veranderd, vraag of ze alles gelijk zetten, hoor veel dat lcd vermoeiend kijken is, plasma niet,door het licht wat plasma gebruikt, kijk ook maar eens naar analoog plasma kun je analoog kijken lcd niet ! ook het inbranden hebben ze al iets op gevonden was alleen bij de eerste plasma,!!!en kijk ij uren naar een beeldje, we hebben nu al 4 jaar plasma hd ready panasonic staat veel aan kinderren,speletjes ed,zeer tevreden, ook mensen die bij ons binnen komen ( wat een mooi beeld) ja plasma (he)

ch
door chevyrolf - Nov 27, 2010 om 18:45
60 Antwoorden / 12 Vragen

oja mijn plasma verbruikt met opstarten 175 watt en bij continu kan het teruglopen naar 75 watt Het opgenomen vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Deze waarde geeft aan wat het maximale energieverbruik van de plasma televisie is. Het energieverbruik van een plasma tv is variabel. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid licht die het plasma scherm moet doorgeven.en
energie functie gebruikt !

ch
door chevyrolf - Nov 27, 2010 om 18:53
60 Antwoorden / 12 Vragen

bij led is dit nog allemaal de vraag!!!! hoelang dat het mee zou gaan,inbranden,dodepixels,het beeld vind ik wel mooie dan lcd, oja nog een ervaring mn dochter schoot een rubberen pijltje naar de tv,bij plasma gebeurde er niks gebeurd dit bij lcd , led, dan was er nu dooie punten geweest, en het is makelijke schoonmaken, en bij 3d ,bij lcd veel trillingen te zien,plasma veel stiller

mhofman
door mhofman - Nov 28, 2010 om 15:00
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb een led en maakt niet uit waar ik ga zitten beeld is mooi.En volgens mij is een tv niet iets waar je pijltje tegenaan gooit.Maakt niet uit wat het voor tv is.Maar ook dan geen probleem met de nieuwe led tv die nu op de markt zijn.Ook met energie/stroomkosten..Tv kan je uitzetten bij de meesten en een energie zuinig verbruik in te stellen.