di
door ditniet Jan 9, 2009 om 00:58
Elektronica & tv

Quad 405

ik heb een oude quad 405 eindversterker.

enige tijd geleden produceerde het plots een zeer harde brom.

ongeacht het volume van de voorversterker of speler aansluiting.

de condensators lekten dus die heb ik vervangen.probleem is gebleven.ik kan niet naar een specialist want ik woon op bonaire.heeft iemand enig idee?

ik wacht in spanning af.

groet

5062 13 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2009 om 02:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ditniet

Brom komt in de meeste gevallen uit de voeding. 1 Diode stuk in de brug? De condensatoren welke je vervangen hebt, waren dat de afvlak C's in de voeding?

Verder zijn voor de Quad 405 (via Google) veel tips voor modificaties enz. te vinden.

Heb je een oscilloscoop? Zo ja, kun je daar mee werken?

Hardware ERror MAN.

ge
door gestoord - Jan 9, 2009 om 13:44
10 Antwoorden / 2 Vragen
ro
door ronlau9 - Jan 9, 2009 om 14:38
46 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik me het goed herinner heeft de 405 een symmetrishe voeding.
Bijde afvlak elco goed bekijken en zonodig vervangen.
Goed kijken of de midden aansluiting nog goed vast zit (roest vorming)

slak49
door slak49 - Jan 9, 2009 om 15:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger ooit de brom uit mijn oude buizenradio gekregen door de vier moertjes van de pennetjes waarmee de plaatjes van de voedingstransformator op elkaar worden geklemd voorzichtig iets aan te draaien.
Een andere mogelijkheid ,( maar waarschijnlijk hier niet het geval).
Wanneer er ook nog een tweede stroomkring is doordat je apparaat bv met de spanning van een centraalantennesysteem contact maakt kan er ook een brom ontstaan en zou je een zgn 'mantelstroomfilter' (groundloopfilter) kunnen maken of aanschaffen.

in
door intro - Jan 9, 2009 om 16:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

beste,........

Is een geweldige versterker. Ik denk dat het een aard probleem is.

Probeer chassis van versterker te aarden.

Schroefje los van versterker, draad ertussen, aandraaien en andere eind aan bijv. radiator van cv vastmaken.

Succes.

pk49
door pk49 - Jan 9, 2009 om 17:40
243 Antwoorden / 2 Vragen

het zou een aardingsprobleem kunnen zijn.Een versterker mag maar op 1 punt geaard worden, een z.g. ster-aansluiting. Dus alle aardes,ook van input/output en pre-amp op 1 punt.Als 1 punt door roest/vervuiling minder is geworden, heb je dat probleem al.Het je geen scoop om het geluidstrajct te meten, of rimpel op je voeding te meten?En is je plus/min voedingsspanning ok, dus allebei de spanningen gelijk? Door onbalans kan ook brom ontstaan.Het zou ook een slechte halfgeleider kunnen zijn in de pre-amp.

yt
door ytsma02 - Jan 9, 2009 om 20:10
18 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien een beetje off topic (maar wel een duidelijk raakvlak), maar ik heb hetzelfde probleem met een toonwiel Hammond orgel met buizen versterker. Type L-100. Tot nu toe geen sterveling kunnen vinden die ook maar iets van de oude Hammond techniek begrijpt. Iemand die zich op dit glad ijs waagt?

door 123lowlands - Jan 9, 2009 om 20:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je bericht is niet helemaal duidelijk,is het een brom in de speaker of uit de versterker zelf?Uit de versterker zelf kan betekenen dat de trafo staat te trillen.Komt vaak voor bij oude trafo's,zeker als ze daar voor behoorlijk warm zijn geweest.Je kan proberen om de trafoklemmen vaster aan te draaien zoals iemand al schreef,lukt dat niet is een nieuwe trafoi onvermijdelijk,tenzij de trilling wordt veroorzaakt door een te hoge ruststroom,dus de stroom die loopt zonder dat er vermogen wordt geleverd door de versterker.Ik ken Qouad niet zo,dus ik weet niet of het A klasse versterker is of AB of zelfs een B klasse versterker ,maar ik neem aan dat het een AB is.Dan mag er tijdens geen vermogen niet meer dan 200 mA per versterkerdeel lopen en dat is natuurlijk gelijkstroom.Als het een echt kleine versterker is zelfs minder.Loopt er continu veel meer stroom is er iets kapot in het versterkergedeelte!

grindweg
door grindweg - Jan 9, 2009 om 20:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

trafo;s kunnen deze brom veroorzaken. kontroleer het heel simpel door op de wikkelingen een schroeven draaiertje te leggen . dan kun je de brom waarschijnlijk al voelen. meestal als er een conden sator de geest geeft dan is er meer aan de hand.

pk49
door pk49 - Jan 9, 2009 om 23:01
243 Antwoorden / 2 Vragen

de persoon met de hammond brom: hoe is de kwaliteit van je buizen? Als je voorzichtig tegen de buizen tikt(verbrand je vingers niet) hoor je het tikgeluid uit de speaker(s) komen? Is dat het geval dan je buizen vervangen.Je moet dan ook het balans instelpotmeterje(gemonteerd in de buurt van de buisvoeten) instellen op zo weinig mogelijk brom.Bij die oude hammonds is het vaak de bedrading die niet zo best meer is,slechte afschermingen, losse trafo bevestigingen enzo.Heel veel sukses met het zoeken, want hammond orgels klinken fantastisch zolang ze het doen.Maar je zoekt je wezenloos als er iets loos is.

di
door ditniet - Jan 10, 2009 om 00:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

ditniet.

dank voor alle reakties tot nu toe.ik zal verduidelijken door te melden dat dew brom dermate hard is dat het in de tuin te horen is.ik vreesde ook voor mijn speakers zijn echter nog heel.alle gesuggereerde mankementen moet ik met hulp van het int.net nalopen.voorlopig wel bezig.

tot nu veel dank.

ro
door ronlau9 - Jan 10, 2009 om 14:44
46 Antwoorden / 0 Vragen

ER word hier gesuggeerd dat de quad 405 een buizenversterker is
dat is niet waar ,het is solid state.
De Quad 2  was een buizen versterker , daarna kwam de Quad 303
was ook een solid state en toen de QUAD 405 ook solid state.

yt
door ytsma02 - Jan 10, 2009 om 15:38
18 Antwoorden / 2 Vragen

pk49: Ik heb het orgel destijds in bezit gekregen toen de eigenaar overleed. Het instrument is toen nog nagekeken, nieuwe buizen zijn geplaatst. Ik heb nog een chassis met buizen, maar dat zijn de oude. Eigenlijk zou het geheel gerestaureerd moeten worden. Vrijwel alle onderdelen heb ik dubbel, maar het monteren moet wel vakkundig gebeuren. En de generatie die dat nog kan is aardig aan het uitdunnen. Maar in elk geval bedankt voor je advies.