rolandroland
door rolandroland Jun 23, 2010 om 20:32
Elektronica & tv

Radio 1 slechte ontvangst in Groningen

Radio 1 is slecht te ontvangen in Groningen nabij de Euroborg. De NOS gaf aan dat er inderdaad een ontvangst te kort is. Echter de tweede kamer is niet zo snel. Radio Continu op de 92.4MHz verstoort het signaal van Radio 1 op de 91.8MHz. Wilt u ook uw klacht a.u.b. melden aan het Agentschap Telecom? Dat zou fijn zijn, hoe meer hoe beter!

https://loket.at-ez.nl/formulieren/storingsmelding/f?p=100:1:3839967863427411

Website ontvangst klachten Radio 1 Groningen:

http://www.radiofreak.nl/nieuws/3116/Agentschap-Telecom-wil-ontvangst-problemen-in-Groningen-oplossen/ga.php?naar=RadioJingle

Radio 1 heeft in Irnsum een steunzender gekregen via de 104.3MHz. In wezen zou Radio 1 in Groningen via FM 91.5MHz ook een steunzender moeten hebben totdat de andere sterkere zenders verplaatst worden. Radio 1 is immers de calamiteiten zender van Nederland.

2480 10 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jun 23, 2010 om 21:12
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ja, dat is inderdaad heel krap.
Omdat de meeste ontvangers niet zo selectief gemaakt zijn.

marcel75
door marcel75 - Jun 24, 2010 om 08:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NIet alleen bij Groningen een probleem. Ook in een groot deel van West-Friesland is de ontvangst van Radio 1 een probleem. Wordt weggedrukt door andere zenders zoals Slam FM. Radio 2 is sinds kort wel wat beter geworden.

rolandroland
door rolandroland - Jul 5, 2010 om 13:27
23 Antwoorden / 30 Vragen

In West-Friesland is inderdaad de ontvangst matig. In Hoorn hebben ze een steunzender geplaatst maar dit bleek niet voldoende te zijn. Op dit moment ligt het in de planning om vanuit Lopik de Radio zenders 1, 2, 3FM en 4 sterker te maken. Van 100Kilowatt naar 400 Kilowatt. Zie voor meer informatie over legale zenders in Nederland op www.radio-tv-nederland.nl

mhofman
door mhofman - Jul 5, 2010 om 15:55
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ook hier niet te ontvangen in Friesland/Noorden.Luister graag naar radio met Jack van Gelderen met voetbal.Maar als je ze al tepakken hebt is het beeld eerder dan het geluid of andersom.Heb ze een klacht gestuurd.Groet mhofman

rolandroland
door rolandroland - Jul 8, 2010 om 00:39
23 Antwoorden / 30 Vragen

Geachte M. Hofman,

In welke locatie zit u? Radio 1 zou in Friesland wel een goede ontvangst moeten geven. Radio 1 is in Friesland te beluisteren via de 91.8MHz. In Irnsum en omgeving via de 104.3MHz. Daarnaast kunt u Radio 1 ontvangen via Digitenne. Digitenne is een digitaal signaal. Het signaal van Digitenne wordt uitgezonden vanuit Leeuwarden. Een ontvanger kost slechts € 49,= euro.

Waar zijn er nog meer dekkingsproblemen in Nederland?

Leerdam: Radio Rijnmond (calamiteiten zender!) De 93.4MHz wordt weggedrukt door Royaal FM via de 93.6MHz. 200KHz frequentie verschil.

< Let op deze situatie doet zich ook voor in Rhenen (provincie Utrecht) Radio M Utrecht via de 93.1MHz. Deze zender wordt door een Duitse zender weggedrukt via de 93.3MHz. Ook 200KHz frequentie verschil. Maar hier is een maar bij! Radio M Utrecht heeft in Rhenen om die reden steunzender gekregen via de 97.9MHz!

Omrop Fryslân: In Appelscha en Kollum levert soortgelijk probleem op: Omrop Fryslân 92.2MHz en Radio Continu via de 92.4MHz. Op het moment dat de 92.4MHz sterker is levert de 92.2MHz in. Zeer slechte ontvangst op Schiermonnikoog.

Radio Gelderland: Bommeler-waard 89.1MHz matige ontvangst eveneens in Hattem.

3 FM in Emmen: De Nozema (= nu KPN Broadcast) zou er voor zorgen dat er in Emmen een steunzender voor 3 FM zou komen. Dit is in de vergetelheid gekomen. Radio Drenthe heeft wel een steunzender gekregen in Emmen via de 99.3MHz.

Omroep Flevoland: in het noordelijkste gedeelte van Flevoland kunnen luisteraars last hebben van een verminderde ontvangst door BNR nieuwsradio vanuit Smilde op de 89.6MHz.

Radio 1: Sommige gedeelten van Hellevoetsluis een verminderde ontvangst. Radio schakelt over naar Goes via 104.4MHz wat ook geen goede alternatief oplevert. De autoradio schakelt tussen de 98.9MHz (Lopik) en Goes 104.4MHz.

Radio 1: Sommige gedeelte van Zeeland wordt de 104.4MHz weggedrukt door een sterke Belgische zender via 104.6MHz. België houdt zich veelal niet aan de wetten hoe sterk een zender maximaal mag zijn.

Er zijn volgens mij nog meerdere plekken in Nederland waar de ontvangst van de publieke omroep niet voldoet aan de eisen welke TNO stelt.

ke
door kees_100 - Sep 4, 2010 om 15:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat de ontvangst misschien niet overal even sterk is, maar vergeten wordt dat radio 1 t/m 4 + regionale omroepen wel de beste fm-netten hebben. Deze zenders zijn met een beetje radio+ (niet te kleine) antenne gewoon overal te ontvangen (reginale omroepen zelfs buiten de provincie).
(De commerciele omroepen zijn in grote delen van het land helemaal niet te ontvangen).

Dat een radio met bv automatische zoek functie de zender niet vindt, betekend helemaal niet dat de zender dus niet ontvangen kan worden (wat sommige blijkbaar denken). Vaak ligt het gewoon aan de zoekfunctie en is de ontvangst bij handmatig afstemmen prima.

Ook de definitie rampenzender is een dooddoener om blijkbaar extra geld te krijgen. Als er werkelijk iets gebeurd in het landsbelang, dan is berichtgeving gewoon ook op andere zenders te horen (iemand gaat dan echt niet afstemmen op een zender waar hij nooit naar luisterd).

invalide
door invalide - Sep 5, 2010 om 10:36
787 Antwoorden / 5 Vragen

De Digitenne ontvangers voor Autoradio zullen bij rijden van TV naar Radio terug gaan, in mijn vrachtwagen zit dus een digitenne ontvanger die beter is met meerdere kanalen.

Maar, vele Auto's hebben speciaal gevormde dashboards en daar past deze Dubbel Din ontvanger niet mooi in.
Het 6" LCD Display kan ook beelden weergeven maar mag niet.
Ik heb de draad van snelheidscontrole via schakelaar.

Dit betekend dat de TV als deze uit is blijf werken (verboden en strafbaar)
Maar ook de automatische volume controle werk dan niet meer.
Dus bij radio zet ik het aan en bij TV kijken uit.
Alleen reageer je wel trager bij TV kijken dus luister ik TV met Post It briefje ervoor!

va
door variabele - Sep 20, 2010 om 13:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds afgelopen zaterdag, 18-09-2010 is de frequentie van radio 1 gewijzigd. Mijn vraag aan jou is: Heb jij nu een betere ontvangst? Die van mij, die tot voor genoemde datum redelijk was, is nu totaal gestoord of totaal niet meer te ontvangen via de eter. Ik woon in de Kop van Noord Holland.

rolandroland
door rolandroland - Sep 28, 2010 om 20:26
23 Antwoorden / 30 Vragen

De frequentie gewijzigd? Niet dat ik weet? Wel dat het vermogen van Lopik omhoog is geschroefd nu 400KW!

Via Hoorn is Radio 1 te beluisteren op de 98.6MHz.

Meer informatie www.radio-tv-nederland.nl

invalide
door invalide - Sep 29, 2010 om 14:15
787 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn nieuwe radio toestellen die wel selectief goed de kanalen vinden.
In een 4 tal auto's in regio Hoorn wat ze hier al eerder noemde geen of zeer slechte ontvangst maar de nieuwe auto en de tijdelijke leenauto (schade) waren wel goed.
Dus vraag bij aankoop nieuwe radio of deze selectief genoeg is en ga dit testen.
Als je binnen 24 uur mag ruilen als deze niet goed is vind je vanzelf een goede.

Er zijn winkels die weten welke modellen goed en niet goed ontvangen omdat zij wel ervaring hebben en dit bijhouden.
Dus koop is deze lastige regio en niet elders een radio waar ze dit probleem niet of nauwelijks hebben.

De auto heeft wel automatisch zender zoek systeem dus rijdend zal deze bij zwakker worden volledig automatisch de beste zoeken.
Zorg er dan wel voor dat dit AAN staat.
Daarom was mijn vorige auto zo slecht en dus mijn fout, want de dealer die hem inruilde stelde dit gelijk bij.