su
door sutileeg Dec 22, 2013 om 12:18
Elektronica & tv

Ruis op radio

Hallo, ik heb 'n nieuwe tuner/versterker merk Harman Kardon. Alles goed aangesloten, maar er zit altijd 'n ruis op, vooral bij gesprekken. En radio 2 heeft de meeste ruis. Weet iemand raad hiermee?

14004 11 Rapporteer

holstein
door holstein - Dec 22, 2013 om 15:50
922 Antwoorden / 16 Vragen

Alles goed aangesloten zeg je, maar is je ontvangst dan wel goed genoeg, gebruik je antenne van kabel of eigen antenne, daar mag in principe geen ruis op zitten, want radio 2 heeft een flink signaal normaal gesproken.
Breuk in de plug voor de antenne of zo, zoek het eerst eens in die richting.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 16:09
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer, FM is niet altijd storingsvrij omdat er vaak teveel zender te dicht op elkaar zitten.

Verder meld je niet of je eigen antenne of kabel gebruikte.

DAB+ is het nieuwe ruisvrije alternatief en via eigen antenne tot nu toe goed, maar nog niet in geheel NL... vooral bepaalde rustige gebieden kan het beter...
Maar wel overal goed ontvangst en ik verwacht dat de Kabel aanbieders hier ook op over zullen gaan of je vergeet je kabel aansluiting...

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2013 om 16:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als het per station verschillend is, kan het eenvoudig weg aan de studio/zender instellingen liggen, en daar doe je niets aan. Als je weet wat er allemaal na de microfoon, kabels, mengtafel enz staat, is een beetje ruis zeker niet vreemd. En zeker als er geen modulatie is. Bovendien als iedereen altijd even gelijk van nivo/level zou praten, zou dat een zegen voor de technicus zijn.

su
door sutileeg - Dec 22, 2013 om 20:19
100 Antwoorden / 70 Vragen

Ik heb kabel van Ziggo. Er zit 'n Engelse zender op die helemaal vrij is van ruis

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2013 om 20:38
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het hangt ook af hoe goed de tuner is, de versterker is, de boxen zijn, en hoe goed je gehoor is. Iemand van 20 hoort beter als iemand van 70+

hans515
door hans515 - Dec 23, 2013 om 11:24
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ruis is nagenoeg altijd een te weinig of zwak signaal. Laat het opmeten door een Ziggo monteur. Als het inderdaad zo is mag dat geen geld kosten.
Maar controleer zelf wel de aansluitkabel en stekkers. Dat maakt tegenwoordig wel veel uit. 6 mm. dikke kabel en metalen stekkers is wel te adviseren! Ook de stekkerdoos moet niet een oud type zijn! Succes.

aaromijn
door aaromijn - Dec 23, 2013 om 11:57
37 Antwoorden / 9 Vragen

Ontvangst via de kabel moet altijd storingvrij zijn. Ontvangst via een aangesloten antenne kan door verschillende oorzaken ruis veroorzaken. Het kan bv. liggen aan een slechte of niet goed gerichte antenne. Toen de antenne van Lopik defect was had ik sterke ruis op mijn Sony-keukenradio, maar een storingvrije ontvangst op mijn kleine Siemens-wereldontvanger van hoge kwaliteit. Het kan dus ook liggen aan minder goede audioapparatuur. Je moet ook niet afgestemd hebben op een te verafgelegen zender.

be
door bertil12 - Dec 23, 2013 om 12:26
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u goede bekabeling en metalen coax stekkers zeker moet aanschaffen. Daar begint het mee.
Kijk op kabelkeur.nl!

Dan: waar woont u? U geeft aan storing op Radio 2, Radio 2 zit hier op de kabel in Twente op 96.8, ;
in de ether zitten nog wel eens sterke piraten op 96.7 en 97.0 . Misschien dat die "instralen " op uw kabel, als ze dichtbij zitten. Altijd een klacht indienen bij Ziggo en Agentschap Telecom!!!!

welcome
door welcome - Dec 23, 2013 om 12:35
39 Antwoorden / 2 Vragen

Als u in het bezit ben van een iPhone dan neem je de App van Radio1, enz en met een Apple TV module heeft u een geweldige storingvrije radio ontvangst. Dit kan ook op de radio worden aangesloten. De andere mogelijkheid is het schoteltje wat ook vrij is van alle bij geluiden en met een hoge HiFi kwaliteit.

labren
door labren - Dec 24, 2013 om 17:08
862 Antwoorden / 0 Vragen

ruis ligt meestal aan de uitzending zelf

holstein
door holstein - Dec 25, 2013 om 09:39
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die ruis zal waarschijnlijk niet van piraten komen, dan heb je wel een ander soort storing.
Vreemde is wel dat je zegt dat een Engelse zender wel vrij van ruis is en Radio 2 niet.
De eerdere suggestie van metalen pluggen is sowieso een goed idee, denk eens aan tussenkabels en metalen pluggen van Hirschman, dan heb je kwaliteit en haal je het beste er uit.