ko
door koppa Feb 9, 2021 om 13:12
Elektronica & tv
Samsung tv

Ik heb een SAMSUNG TV uit 2e helft 2017 (UE55KS7000) , en deze vertoont nu zwarte strepen omdat de LED's aan de onderzijde het langzaam begeven.

Aangezien deze TV 1299 euro kostte, wilde ik deze aanbieden voor herstel, en verwachtte dat er nog wel een vorm van garanie zou zijn, omdat deze na 3 jaar al defect ging.

Dus contact met SAMSUNG en moest foto's sturen, en factuur zoeken voor een diagnose.

Dat gedaan, maar dan wordt je TV nog niet in behandeling genomen. Dan moet je eerst 40 Euro overmaken omdat er blijkbaar heel veel opgezocht moest worden. Na wat aarzelen, toch maar gedaan en na 2 uurtje kwam al het voorstel.

590 Euro voor reparatie !  (en bodem me ook al meteen een kortingcode aan voor een nieuwe TV, ook 600 tot 800 bijbetalen)

Ik vondt dat een buitensporig bedrag.

Een 3.5 jaar oude TV van 1299 euro is dus nu al afgeschreven?

Daarna heel veel discussie met SAMSUNG, maar het kwam er steeds op neer dat dit aanbod al een coulance was. En verdere discussie had ook geen zin. Ik had gewoon een beetje pech.

Wat me niet zint is dat een best wel dure SAMSUNG TV dus na 3 / 3.5 jaar is afgeschreven. Deze TV staat ook nog eens maar 2 a 3 uur per dag aan, geen kinderen en de hele dag buiten de deur.

Wat mag ik nu verwachten van SAMSUNG, als ik de richtlijnen van de UNETO-VNI bekijken, dan mag ik nog gerantie verwachten? Maar ook hierop reageerde men........... coulance is al toegepast. ......

Wat kan ik nu nog doen?  of is verstandig om te doen.?

Groeten., Rene

6003 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2021 om 13:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het lijkt me van de fabrikant toch een redelijk antwoord/aanbod maar.... ik lees nergens dat u bij de leverancier bent geweest. Hij is n.l. de aangewezen "persoon" die hierop zou moeten worden aangesproken. Ik hoop nu niet dat u zelf roet in het eten bent gaan strooien? Het is wel zo dat een TV van bijna 3½ jaar oud al gelijk "bijna niet veel meer waard is", wat geldt voor alle artikelen die na de garantiedatum vallen. Echter, u heeft een redelijk aanbod gekregen dus: ik zou gaan voor "bijbetaling" en een nieuwe televisie uitkiezen.

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2021 om 13:56
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Prijzen van tv's worden alleen maar lager, dus u moet niet kiijken wat u betaald heeft, maar wat de marktwaarde NU is. Bedenk eens wat u zelf zou willen betalen voor dezelfde tv als de leeftijd van de uwe .......... gebruikt. Beleggen in goud blijft waarde houden, een tv is geen belegging.
Ter vergelijk: de duurste rit met uw nieuwe auto naar huis is de duurste en een PC is helemaal iets, de eerste dag kost je 50% aan waarde.

justmeagain
door justmeagain Feb 10, 2021 om 00:26
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zo mee eens. Mijn 1e 55 inch Sony Android tv koste toen ruim 2000 euro. Nu een paar jaar verder koop je een 75 inch die meer kan en het sneller kan voor 1450 euro. Een 55 inch kost nu onder de 899 euro

Dus uw bijna 4 jaar oude model van 1299 koop je nu voor 750 euro en nog verbeterd ook. Dus afgaande op die 750 euro nu zou een bod van 400 tot 600 zeer mooi zijn.
Kijk niet naar wat u ooit betaalde maar kijk naar de prijs van een nieuwe gelijkwaardige tv. Dat is al het 1e verlies

ro
door ronny530 - Feb 9, 2021 om 14:07
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees dat niet de leds aan slijten zijn maar het lcd scherm defect is. Dit model is voorzien van een edge led backlite en die leds zijn aan de zijkant van het lcd scherm gemonteerd. U mag wel verwachten dat een tv langer dan 3,5 jaar meegaat maar ook dat de tv defect kan gaan maar het is echter wel zo dat een tv per jaar minder waard wordt en als Samsung een afschrijving van 12,5% per jaar hanteert dan komt u op 43,75% afschrijving in totaal en komt het coulancebedrag redelijk in de buurt. Het is wel zo dat de fabrikant de tv een goede werking voor de duur van 2 jaren garandeert en daarbij is de garantie al meer dan een jaar voorbij dus heeft u geen recht meer op garantie. Een wet op garantie is er niet in Nederland maar wel een richtlijn. U zou dan een gang naar de rechter kunnen maken en als u kunt bewijzen dat het mankement bij aankoop al aanwezig was en de tv non comform aan u verkocht is. U misschien in het gelijk gesteld worden maar de vergoeding die u gaat krijgen zal gelijk of zelfs minder zijn dan de coulance die Samsung u nu aanbied. Ik kan de keuze niet voor u maken maar als u een snelle oplossing wenst, met bijbetaling gaan voor een nieuw toestel want tv's verouderen qua mogelijkheden zeer snel. Zorg er wel voor dat u een aankoop factuur ontvangt met opnieuw een garantietermijn van 2 jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2021 om 18:03
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@RONNY530,in Nederland geldt wel degelijk wetgeving in deze, zie daarvoor het BW Boek 7 art 17 t/m 25. (Gebaseerd op een Europese richtlijk).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2021 om 17:56
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp dat u niet bekend bent met de consumentenwetgeving waarin o.a. is geregeld dat de verkjoper degene is die aangesproken dient te worden bij een defect aan een kapot product. Ik geef u daarvoor enkele verwijzingen die voor zich spreken alsme ook naar de letterlijke wetgeving:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en evt verder t/m art 7/25 BW

panter22
door panter22 - Feb 9, 2021 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

Die dure tv die intussen meer dan 3 jaar oud is, kun je nergens meer kopen. Nooit meer leverbaar.
Voor het laatst verkocht bij de de Witgoedtopper voor €804.
https://www.dewitgoedtopper.nl/nieuw-samsung-ue55ks7000-4k-smart-tv-55-inch
Dan ga je jouw tv toch niet meer voor €590 laten reapareren?
Dat geld kun je beter uitgeven om een nieuwe te kopen.
Kijk voor de nieuwste Samsung tv's op Kieskeurig.nl
https://www.kieskeurig.nl/search?q=samsung+55+inch
Volgens de richtlijn gebruiksduurverwachting van Uneto-VNI, kan de tv 6 jaar mee gaan.
Je bent al over de helft,
Kijk eens op de volgende site wat je rechten zijn:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
De reparatie kost je, op grond van deze info bij de verkoper minimaal de helft, reken maar €300. Doe je er €300 bij dan kun je het nieuwste model tv kopen.

ma
door malty - Feb 9, 2021 om 19:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou voor de bijbetaling gaan, neem aan dat u op die nieuwe tv ook 2 jaar fabrieksgarantie krijgt.
Ik zou wel een model kiezen wat nog niet zo lang op de markt is of bepaalt Samsung welke u kunt kiezen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 9, 2021 om 21:56
2071 Antwoorden / Vragen

Je krijgt geen "fabrieksgarantie", dat is bovenwettelijke garantie, die twee jaar is gewoon garantie punt.

ma
door malty Feb 9, 2021 om 23:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen
mo
door mof - Feb 10, 2021 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De tv is niet helemaal afgeschreven, omdat de wettelijke twee jaar verstreken zijn geldt garantie op basis van economische waarde, die is dus blijkbaar nog 1299 minus 630 euro (590 plus 40)., Samsung gaat ervan uit dat men 7 jaar met een TV doet, gemiddeld. Valt alleen in de marges nog wat te onderhandelen en dat wil Samsung niet. Kiezen of delen voor u.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 10, 2021 om 11:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je  3 jaren extra voor 5 jaren garantie had genomen,  ook niet echt gratis.....
Dan krijg je nu een gelijkwaardige nieuwe  met zelfde beeldformaat   en die koste minder als de helft....

Ik heb bij  inruilers voor garantie gesnuffeld en enkele van nieuwe Leds voorzien.
Dan zit je met verkeerde   die teveel of te kort licht geven en  dat is  ook niet echt prettig kijken.

Maar als ik op zoek moet naar dezelfde en Leds moet overzetten?
Dat is veel werk en  als je daarvoor Uurloon van vakman er bijop telde...
Ik heb als oudere gratis hobby, maar  dit herstel en uitzoeken is veel werk en niet meer rendabel.

Alleen een Repair Cafe met  goed bedoelende ouderen als ik  kunnen er nog iets mee.

1paul
door 1paul - Feb 10, 2021 om 11:36
3161 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste, benader de verkoper en zeg hem dat je een non-conform produkt hebt, verkoper moet het oplossen en feitelijk zonder bijkomende kosten....

ma
door mario47 - Feb 10, 2021 om 19:36
56 Antwoorden / 2 Vragen

Koop een 2e hansje, doe ik ook altijd met alles.GAAT IE KAPOT DAN HEB JE VOOR MINDER DAN DE REPARATIE KOSTEN WEER EEN ANDERE

hd
door hdisseldorp - Feb 11, 2021 om 15:13
1 Antwoorden / Vragen

Ja samsung verkoopt graag maar service en garantie is bij hun niet bespreekbaar zeker service na verloop van garantie
Ik heb met vaatwasser gehad uiteindelijk ook korting op nieuwe vaat wasser maar spijt van als haren op je hoofd want als zo iets zo gauw stuk gaat wil je toch geen samsung meer voor 3jaar