ze
door zes68 Mar 28, 2006 om 22:29
Elektronica & tv

Satelitespeakers vervanging

hallo ik heb surroundsetje van magnat en een dali aw10 sub .Nou wil ik graag mijn frontjes vervangen door eltax monitor111 speakers(boekenplankmodel) mijn vragen zijn: kan ik mijn lage tonen hierdoor anders krijgen ik bedoel hiermee:die dali is strak laag en ik hou van iets meer dreunend laag en volgens anderen combineert mijn sub niet met mijn huidige satelietjes. En moet ik mijn center ook vervangen? En zal het beter gaan klinken met die monitor  111 speakers? (budgetaire keuze) Kan iemand mij daar advies in geven want ik kom er niet meer uit wat nou te doen.

516 6 Rapporteer

technifreak
door technifreak - Mar 29, 2006 om 22:22
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zes68
Het laag van de subwoofer kun je in principe niet met de instellingen van de subwoofer zelf wijzigen. wat je wel kan doen is uitwendig iets wijzigen. Dit heb ik ook met mijn subwoofer (Dali AW8)gedaan. Ik heb er een soort onderbouw voor gemaakt waardoor de poort naar voren straalt. Als je wilt weten wat jij kan doen om de subwoofer anders te laten klinken, wil ik dan het volgende van jou weten:

  1. Op wat voor soort vloerbedekking staat de subwoofer?
  2. Staat deze vrij van meubels?
  3. Staat de sub op de originele pootjes of voetjes?
Of jouw installatie beter zal gaan klinken na de vervanging van de Magnat sateliet luidsprekers, kan ik zo niet zeggen.  Dit hangt af van een aantal factoren nl.:
  1. Door welk merk en type receiver worden ze aangestuurd?
  2. Wat is het RMS uitgangsvermogen (20-20.000Hz en THD <0,1%) met de daarbij behorendende impedantie?
  3. Wat is de minimale impedantie van een op de receiver aangesloten luidspreker 4 of 6Ohm?
Volgens de gegevens van Eltax heeft de monitor III een belastbaarheid van 90Watt(muziek) tot 150Watt(Max) en een impedantie van 4-8 Ohm. Het is in ieder geval belangrijk dat:
  1. De luidspreker de versterker klankmatig aan kan vullen
  2. Dat er een goede verhouding is tussen belastbaarheid (van de luidspreker)en uitgangsvermogen van de versterker voor alle kanalen m.u.v. de subwoofer.
  3. Het (RMS) uitgangsvermogen van de subwoofer bepaalt hoe overheersend deze is.

movieman
door movieman - Mar 29, 2006 om 22:57
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

De techneut heeft gesproken (zie hierboven). Het is inderdaad belangrijk om rekening te houden met de belastbaarheid (vermogen) en de impedantie (de zogenaamde schijnbare weerstand van de spoel in de luidspreker). Doe je dat niet, dan zegt het KNAL! Einde oefening. LOL

Ik persoonlijk zou onderzoeken of er mogelijkheden in de winkel zijn om je setje te testen met de nieuwe speakers. Ieder mens heeft een ander gehoor en derhalve andere smaak wat geluid betreft. Luister dus naar je eigen oren! Alleen jij zelf kunt bepalen of iets goed klinkt of niet.

Dit was slechts een aanvulling op de uitstekende tips van mijn voorganger hierboven...

Groetjes.

ze
door zes68 - Mar 30, 2006 om 19:23
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo technifreak ik heb de aw10 op originele voetjes en op vinylvloer staan .Ook heb ik hem in een hoek geplaatst want volgens het boekje nemen de bassen toe.Ik heb als versterker pioneer  vsx 515 . Met voldoende power. Het hele gedoe is begonnen doordat ik gewoon een zwaardere sub wilde.Ik had een compleet setje van magnat en klonk voor mijn oren prima. Alleen de sub kon bij hogere volume het niet goed bijbenen (vervorming) dus ik dacht simpel iets zwaardere sub,toen ben ik dus naar de betere hifiwinkel gegaan en die adviseerden dus die aw 10 met mooi strak laag .Dus hun advies gevolgd en besteld maar ik vind dat ie niet erg diep gaat,en inderdaad strak maar ik hou juist van mooi diep. Dus ik gebeld naar die winkel kreeg ik te horen dat ik dus die frontjes beter kon vervangen,want met wat grotere speakertjes kon ik het laag krijgen waar ik om vroeg, en anders kwam ik op een duurdere  rel sub. die dali is overigens een prima sub alleen het laag wat ik zoek kan ik er niet uithalen.Kortom vandaar ook mijn vraag, want als ik inderdaad door die fronts en center het laag krijg is het zo opgelost maar ik ben er bang voor

technifreak
door technifreak - Mar 31, 2006 om 19:02
142 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat je de sub beter niet in de hoek kan plaatsen, maar vrij van de wanden. De wanden versterken nl. de reflekties waardoor deze het direkte geluid negatief beïnvloed. Het resultaat is een minder diep laag.
Dit heeft te maken met de lengte van een geluidsgolf. Een lagere frekwentie heeft een langere golf dan een hogere frekwentie. Je kunt in ieder geval proberen om de subwoofer iets hoger te plaatsen waardoor de subwoofer beter zijn druk kwijt kan.

Wat betreft de receiver zal dit volgens mij wel een verbetering zijn. De eltaxen zullen (door het grotere dynamisch bereik,) in ieder geval de subwoofer beter aangevullen.

ze
door zes68 - Apr 2, 2006 om 11:58
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo technifreak, dank voor je hulp ik heb het probleem simpel opgelost door de sub terug te doen en een complete set aan te schaffen dat is geworden een mission M2S. Geweldig wat een lekker geluid,4boekenplankmodel speakers en een sub + center .Mijn oude satelietjes kunnen er wel 5 x in en wat kan die sub lekker laag.Heb je trouwens nog een tip wat betreft afstand instelling van de speakers? In het boekje van de versterker staat dat er zo ingewikkeld in  dat ik er geen bal van snap.

groeten

technifreak
door technifreak - Apr 3, 2006 om 22:16
142 Antwoorden / 1 Vragen

Als het goed is, is bij de receiver een meetmicrofoon geleverd. Deze is voor het MCACC systeem van jouw receiver. Plaats deze in het midden van de luidsprekers of het midden van alle zitplaatsen, maar dan wel in de lijn tussen de TV en de zitplaats daar recht tegenover.

Wat betreft de keuze voor de Mission luidsprekers. Deze worden meestal gecombineerd met receivers van Kenwood of Yamaha. Voor Pioneer zou ik eerder kiezen voor Kef of Jamo Deze vullen volgens mij de klankeigenschappen van jouw receiver beter aan dan Mission.