sl
door slempie Jul 5, 2007 om 21:52
Elektronica & tv

Satelliet tv i.p.v. UPC

Al jaren erger ik mij aan de "service" van UPC (heb een analoog pakket)
Na hun jongste streek (Arte is zonder aankondiging en overleg van de kabel gehaald  en vervangen door een lullig tv-shopping zendertje) overweeg ik nu om over te stappen op satelliet tv van Canal Digitaal.
Wanneer ik echter deze berichten lees, zie  http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=35271 ,vraag ik me af of ik van de regen in de drup beland.
Graag jullie goede raad over de huidige service en kwaliteit van CD.
Ik overweeg dan het "Familie"pakket, i.v.m. Belgische zenders.

686 4 Rapporteer

ma
door martin1 - Jul 5, 2007 om 22:12
346 Antwoorden / 4 Vragen

Canal digitaal heeft voor en nadelen. Ten eerste kies je voor een techniek (DVB-S) die in Nederland weinig gebruikt wordt. Het kiezen van randapparatuur wordt hierdoor lastig (bijv. opnemen met een DVD-recorder of HD-recorder, tv kaart voor in de pc etc etc). Ten tweede moet elk tv toestel of opname-apparaat een eigen tuner hebben. Heb je 1 tv is dat niet zo'n probleem, maar voor een gezin met 4 tv's is satelliet simpelweg geen oplossing (je hebt dan al minimaal 2 schotels met dubbele koppen nodig). Wil je opnemen en kijken naar 2 verschillende kanalen, heb je al speciale (en duurdere) schotels/LNB-koppen/kabels/decoders nodig. Het derde nadeel, is dat CanalDigital nog geen plannen en mogelijkheden heeft op korte termijn HD-tv aan te gaan bieden. Dit betekent dat je over een aantal jaar echt HD-aanbod gaat missen (zoals amerikaanse series, sportevenementen, films) Het signaal via satelliet is goed, ongeveer liggend tussen kabel-tv en DVD. Het is echter niet zo goed als digitale HD-televisie over de kabel.

Ik zou zelf, als je kabelontvangst hebt, niet kiezen voor satelliet i.v.m. het beperkte gebruiksgememak, beperkte mogelijkheden, extra aankopen en het hoge startbedrage. Dan heb ik het nog niet eens over zo'n ontsierende schotel aan je gevel.

Overigens, zonder het voor UPC op te nemen, het zenderaanbod wordt per gemeente bepaald door de programmaraad. UPC heeft hierin slechts een kleine invloed, en is dus hoogstwaarschijnlijk niet verantwoordelijk voor het wegvallen van jouw zender. Daarom willen kabelaars ook iedereen aan digitale tv hebben: zij kunnen dan het zenderaanbod bepalen en afstemmen op uw wensen. Ik heb zelf Casema digitale (HD) tv en kan precies kiezen wat ikz elf wil. Het zenderaanbod is echt prima, evenals de beeldkwaliteit. Het voordeel wat erbij komt is dat andere tv's in huis gewoon analoog de kabel ontvangen. Ook mijn DVD/HD recordrs in huis werken gewoon analoog, zoals ze bedoeld zijn. Ik kan je garanderen dat het combineren van een DVD/HD recorder met een Satelliet decoder geen pretje is!

Succes met je keuze

sl
door slempie - Jul 5, 2007 om 22:47
58 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Martin,

Bedankt voor je reactie. Nog wat aanvullende informatie: er staat maar één tv tegelijk aan, sinds de kids het huis uit zijn.
Die "tv" is in dit geval een laptop (Toshiba Qosmio) met ingebouwde tv-tuner en Media Center software, o.a. voor het opnemen van programma's.
Je geeft aan dat een dvd-recorder wel eens problemen kan geven i.c.m. sat-tv. Ik zal bij de winkel (gelukkig een goeie) hier naar informeren; goed dat je mij hierop attent maakt.
Wat UPC betreft: zij hebben wel degelijk op eigen houtje besloten om  Arte van de kabel te gooien en liggen daarover nu ook in de clinch met de programmaraad in Amsterdam.
Het is tekenend voor de arrogante en klantonvriendelijke houding van dit bedrijf.
Over de kwaliteit van hun digitale pakket (in Amsterdam) hoor ik trouwens maar heel matige geluiden.

Hans

jm
door jmvdb - Dec 21, 2007 om 11:30
2 Antwoorden / 6 Vragen

Met alle providers is het een al grote ellende, geen uitgezonderd. Ook met Canal Digitaal, hoewel de ontvangst over het algemeen perfect is, maar we moeten hier in Nederland af van de jaarcontracten. Men moet als men niet tevreden is over de levering van TV-signalen binnen een maand op kunnen zeggen en zo een betere aanbieder kunnen kiezen. Volgens mij is HETNET de eerste die een maand opzegtermijn heeft, de rest zal over een aantal jaren wel moeten volgen. Dan zal men eindelijk kunnen spreken van vrije keuze.

edwardus
door edwardus - Dec 21, 2007 om 12:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vergis je je niet een beetje?

HetNet levert (nog) geen tv signaal en is ook niet de enige internetprovider zonder jaarabonnement.