je
door jessedylan May 10, 2012 om 13:37
Elektronica & tv

Stand by

Wie weet dit,vroeger werd je altijd gewaarschuwd om je t.v. niet stand by te laten staan i.v.m. brandgevaar,tegenwoordig kun je geen t.v. meer normaal uitzetten en staan ze allemaal stand by,is er nu geen brandgevaar?

24092 52 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik twijfel ook altijd, maar als je op safe wilt spelen en energiezuinig wilt doen, trek bij langere afwezigheid de stekker eruit, bij voorbeeld ook uit de tv voordat je naar bed gaat!

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Televisies zijn vandaag de dag velen malen veiliger dan in de tijd van de beeldbuis.

Als moderne TV's (en andere moderne apparatuur) stuk gaan, dan is dat meestal met inschakelen. Regelmatig de stekker in en uit het stopcontact zal niet ten goede komen aan de levensduur van uw TV!

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gevaar is m.i. nihil en het verbruik is zo klein, dat je het amper kan meten. Maar voor diegenen die er toch wat aan willen doen: Klik hier.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag jessedylan,

Lees even Klik hier....

vr.gr.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op donderdag 10 mei 2012, 14:06: Het gevaar is m.i. nihil en het verbruik is zo klein, dat je het amper kan meten. Maar voor diegenen die er toch wat aan willen doen: Klik hier.

Wat een geldverspilling. Voor € 3.50 heb je een stopcontact met schakelaar en randaarde.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman,

Wat een geldverspilling.
Gewoon de stekker er uit kost helemaal niets.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Winterman,

wat een geld verspilling € 3,50,

je kan voor € 0,00 de stekker uit het stopcontact halen. Het is maar net wat je wil. Je kan met je afstandbediening werken, met een schakelaar of de stekker eruit halen ............. Make your choice!

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3,

2 zielen, 1 gedachte.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jessedylan,

Dat 'brandgevaar' stamt inderdaad nog uit de tijd van de beeldbuis. En wel vanwege het feit dat een ouderwetse TV met beeldbuis altijd stof aantrok (door de negatieve lading van de beeldbuis) en door de hoogspanning die in die oude TV's altijd aanwezig was. Dit maakte dat een dergelijke TV , op den duur, 'te warm' kon worden, met kans op brandgevaar.
Moderne TV's hebben geen beeldbuis en trekken dus ook geen stof aan (nou ja, tenminste niet in die mate) en er is ook geen gevaarlijke hoogspanning meer die open en bloot ligt in de TV. Een moderne TV is gewoon een stuk elektronica, net als een radio, versterker of nog beter, een computer.
Bovendien zijn voedingen veel energiezuiniger geworden. Geen dikke trafo's die altijd wel een paar watt aan warmte afgeven, maar elektronica met (in standby) een verbruik van minder dan 1W(att).

Kortom, geen reden meer om je zorgen te maken over 'brandgevaar'.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya

Stel je voor, ik heb nog een tv met beeldbuis:-) Die gaat dus ook uit en niet op stand by!

Fijne avond!

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

gisela schreef op donderdag 10 mei 2012, 17:16: @Freya

Stel je voor, ik heb nog een tv met beeldbuis:-) Die gaat dus ook uit en niet op stand by!

Fijne avond!

Lijkt me heel verstandig. Niet alleen uit het oogpunt van veiligheid, maar ook vanwege onnodige energieverspilling. Ook jij een prettige avond.

Freya

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op donderdag 10 mei 2012, 16:52: @winterman,

Wat een geldverspilling.
Gewoon de stekker er uit kost helemaal niets.

Nee, maar gemak dient de mens en het werd tevens gesuggereerd als besparing. Je bent wel erg lang bezig om die 16,95 er uit te halen.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poeh, 16.95 voor een Standby-Killer?!?!?! Wat een kwakzalverij!!!

Een KWh kost +- 0.25 Euro. Een rekensommetje maakt dus dat ik 16.95 / 0.25 = 67.8 KWh moet verbruiken in standby om kiet te spelen.

Een moderne TV gebruikt in standby < 1 Watt. Laten we voor het gemak even zeggen dat het 1 Watt is. Dat betekent dat de TV 67800 uur in standby moet staan. Dat zijn 2825 dagen, ruim 94 maanden oftewel bijna 8 jaar in standby.....

Jammer dat de fabrikant van de standby killer (de naam alleen al doet mijn snorharen trillen) niet even vermeld hoeveel energie het kost om het apparaatje te maken....

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@abcde,

Je vergeet de 'meerwaarde':

Omdat uw TV niet meer langdurig op standby blijft staan voorkomt u brand. De standby killer is tevens van een overspanningsbeveiliging voorzien, zodat uw TV ook tegen overspanning en blikseminslag is beschermd..

;-)

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Samsung Platte LCD TV uit 2008 had opgave stand by 2 watt maar de in de Kassa Test bij ooit nog Felix Meurders geadviseerde meter gaf 21 watt aan...
Deze Cresta meters van €9,95 zijn nog steeds bij Gamma en Kijkshop leverbaar!

De Cresta meters waren toen het beste in prijs/kwaliteit.

De huidige Samsung TV met Leds van ook 82 cm gebruikt nu nog maar 0,3 watt stand by!

Dus ook daar is reeds het zoveel beter geworden dat uit zetten niet rendabel meer is.

Ik gebruik deze meter nu dagelijks tussen de zonnepanelen op het dak.
Hoewel het een verbruiksmeter is maakt deze dezelfde fout als enkele
digitale (NEM) meters in de meterkast.
Hij ziet geen verschil tussen gebruik en geleverd dus ik gebruik deze nu voor de geleverde stroom te meten!

De oude draaischijf die terug draaide heeft dit probleem niet, soms alleen een terugdraai beveiliging maar nooit geleverde als gebruikte registreren.

De nieuwe digitale meters die gemaakt zijn voor teruglevering dus met 4 tellers hebben dit probleem niet meer.

Uitzetten is dus niet meer noodzakelijk omdat een telefoon lader die je vergeet eruit te halen vaak meer gebruikt dan een TV Stand By.
Zelfs de Dect telefoon heeft hoger verbruik en daar ben ik niet blij mee..
maar die eruit trekken is helaas niet toegestaan.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn redelijk nieuwe sony tv kan gewoon echt uit hoor, dus geen stecker eruit, maar gewoon de standby knop uitzetten.

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op donderdag 10 mei 2012, 18:17: @abcde,

Je vergeet de 'meerwaarde':

Omdat uw TV niet meer langdurig op standby blijft staan voorkomt u brand. De standby killer is tevens van een overspanningsbeveiliging voorzien, zodat uw TV ook tegen overspanning en blikseminslag is beschermd..

;-)

Waarom zou een moderne TV nog in brand vliegen? En denkt u nu heus dat zo een klein kastje kan beschermen tegen overspanning en blikseminslag?

ve
door verwijderd - May 10, 2012 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

abcde schreef op donderdag 10 mei 2012, 20:19:
edrick3 schreef op donderdag 10 mei 2012, 18:17: @abcde,

Je vergeet de 'meerwaarde':

Omdat uw TV niet meer langdurig op standby blijft staan voorkomt u brand. De standby killer is tevens van een overspanningsbeveiliging voorzien, zodat uw TV ook tegen overspanning en blikseminslag is beschermd..

;-)

Waarom zou een moderne TV nog in brand vliegen? En denkt u nu heus dat zo een klein kastje kan beschermen tegen overspanning en blikseminslag?

Precies. Suggereren dat je een blikseminslag kunt voorkomen door zo'n klein kastje is volksverlakkerij. De enige remedie tegen blikseminslag is een fatsoenlijke bliksemafleider. Als het eenmaal op stopcontactniveau zit is het al veel te laat.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 04:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 10 mei 2012, 16:39: Wat een geldverspilling. Voor € 3.50 heb je een stopcontact met schakelaar en randaarde.

Bij de Action liggen ze voor 89 cent :-) Gebruik ze ook schakel ook altijd alles uit (natuurlijk wat ook echt uit kan)

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 04:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 10 mei 2012, 18:19: Zelfs de Dect telefoon heeft hoger verbruik en daar ben ik niet blij mee..
maar die eruit trekken is helaas niet toegestaan.
Waarom zou dat niet mogen?

Regelmatig "trek ik hier de stekker uit de telefoon" vooral als ik weet dat ik er 24 uur geen gebruik van zal maken.
Aangezien hiervoor het modem en 'n router moet aanstaan, bij elkaar is dit 16 watt, dat tikt behoorlijk aan. Gelukkig geen draadloze telefoon dit zou nog meer snoepen :-).

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@abcde en jorisw,

Niet gezien dat meerwaarde tussen ' ' staat ?
Ook ;-) aan het eind niet gezien ?
Ben bang dat jullie me niet helemaal begrepen hebben.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op vrijdag 11 mei 2012, 04:27:
winterman schreef op donderdag 10 mei 2012, 16:39: Wat een geldverspilling. Voor € 3.50 heb je een stopcontact met schakelaar en randaarde.

Bij de Action liggen ze voor 89 cent :-) Gebruik ze ook schakel ook altijd alles uit (natuurlijk wat ook echt uit kan)

Klopt, maar die vond ik een beetje gammel. Heb ze van de Hema, ook goedkoper dan die 3,50, maar ik kon zo snel geen ander voorbeeld vinden ;)

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een flatscreen aan en uitzetten is slecht voor de TV. Bij langere afwezigheid is het wel raadzaam de stekker er uit te halen. Wat ik raar vind is waarom er op bepaalde apparatuur geen aan / uit knop op zit. Zo heb ik hier een printer, een scanner en een decoder die 24 uur per dag aan staat. Iemand daar een uitleg voor?

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op donderdag 10 mei 2012, 20:43:
abcde schreef op donderdag 10 mei 2012, 20:19:
edrick3 schreef op donderdag 10 mei 2012, 18:17: @abcde,

Je vergeet de 'meerwaarde':

Omdat uw TV niet meer langdurig op standby blijft staan voorkomt u brand. De standby killer is tevens van een overspanningsbeveiliging voorzien, zodat uw TV ook tegen overspanning en blikseminslag is beschermd..

;-)

Waarom zou een moderne TV nog in brand vliegen? En denkt u nu heus dat zo een klein kastje kan beschermen tegen overspanning en blikseminslag?

Precies. Suggereren dat je een blikseminslag kunt voorkomen door zo'n klein kastje is volksverlakkerij. De enige remedie tegen blikseminslag is een fatsoenlijke bliksemafleider. Als het eenmaal op stopcontactniveau zit is het al veel te laat.

Ik denk toch wel dat dit aan het soort kastje ligt wat je gebruikt. Mijn computerhoek heb het overleefd en waar de zekeringen in het kastje waren gesmolten en het kastje zelf overleed. Moet er dan wel bijzeggen dat dit geen goedkooptje kastje was en zelfs geen huis, tuin of keukenmerk

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet nou niet goed wat ik geloven moet moet de stekker er uit of niet ik kan mijn tv niet uitzetten hij blijft standby voor de energie besparing hoef ik het niet te doen want dat is zo minimaal graag een advies kan mijn tv gewoon standby blijven zonder dat hij in de fik vliegt?

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hetty1950,

Zoals uit de gegeven antwoorden blijkt: voor een moderne tv is de kans op brand minimaal.
Bij langere afwezigheid: stekker eruit.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hetty1950 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 12:54: ik weet nou niet goed wat ik geloven moet moet de stekker er uit of niet ik kan mijn tv niet uitzetten hij blijft standby voor de energie besparing hoef ik het niet te doen want dat is zo minimaal graag een advies kan mijn tv gewoon standby blijven zonder dat hij in de fik vliegt?

Stekker er gewoon inlaten, Het is slecht voor je TV als je steeds de stekker er uit zou halen. Alleen voor een langere periode als vakantie of paar dagen weg is dat te overwegen

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Phillips tv als ik de stekker er uit trek en daarna weer insteek start hij op en gaat daarna op standby dus dan moet ik hem nog een keer aanzetten ik heb al diverse standbykillers gehad maar na een half jaar zijn ze kapot [wel steeds een nieuwe gekregen onder garantie] dus die gebruik ik niet meer en als ik van de decoder de stekker er uit trek dan duurt het minuten voor ik weer beeld heb alles bij elkaar geen oplossing en die vindt ik bij deze suggesties ook niet als iemand een echt goed advies heeft ?

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

smeenk54 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 13:54: Ik heb een Phillips tv als ik de stekker er uit trek en daarna weer insteek start hij op en gaat daarna op standby dus dan moet ik hem nog een keer aanzetten ik heb al diverse standbykillers gehad maar na een half jaar zijn ze kapot [wel steeds een nieuwe gekregen onder garantie] dus die gebruik ik niet meer en als ik van de decoder de stekker er uit trek dan duurt het minuten voor ik weer beeld heb alles bij elkaar geen oplossing en die vindt ik bij deze suggesties ook niet als iemand een echt goed advies heeft ?

Het gangbare en soms enige advies is "stekker er inlaten en op standby laten staan" de stekker er steeds uithalen en weer in het stopcontact duwen molt je TV of waar het de levensduur verkort. Dit hoorde ik al in de winkel bij aanschaf

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan iedereen die mij een advies heeft gegeven bedankt het is voor mij een gerusstellende gedachten ik weet nou waar ik aan toe ben nogmaals bedankt.
afz hetty1950

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@getty:

Mijn redelijk nieuwe sony tv kan gewoon echt uit hoor, dus geen stekker eruit, maar gewoon de standby knop uitzetten.
Dat kan je nog verrassen. Mijn TV heeft aan de zijkant een knop om hem {klik} uit te zetten, maar daarná kan ik hem met de afstandsbediening toch weer aanzetten. Niet uit, maar stand by dus :-)
@jorisw
Precies. Suggereren dat je een blikseminslag kunt voorkomen door zo'n klein kastje is volksverlakkerij.

Tegen een rechtstreekse blikseminslag is vrijwel niets bestand en is ook niet te voorkomen. Bovendien zal je dat ook niet zo snel overkomen, maar daar gaat het ook niet om. Bij blikseminslagen die wat verder weg van je huis plaatsvinden kan er wél een behoorlijke spanningspiek in het elektriciteitsnet optreden en dáár kan elektronica helemaal niet goed tegen. Bovendien komt dat een stuk vaker voor.
De bliksembeveiligingen die je kunt kopen zijn dan ook met name voor dat laatste bedoeld.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik nieuwsgierig naar ben is: Waarom is het slecht voor de tv om de stekker er uit te halen.
Zelf vind ik het een rustige gedachte als de stekker er uit is, zeker als het gaat onweren en ik ben niet thuis.
Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat de bliksem via de vaste kabel (die ik nog steeds heb) kan inslaan.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

eloise schreef op vrijdag 11 mei 2012, 14:28: Waar ik nieuwsgierig naar ben is: Waarom is het slecht voor de tv om de stekker er uit te halen.
Zelf vind ik het een rustige gedachte als de stekker er uit is, zeker als het gaat onweren en ik ben niet thuis.
Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat de bliksem via de vaste kabel (die ik nog steeds heb) kan inslaan.

Zodra u de stekker in het stopcontact steekt gaat er heeeeeeel even een heeeeeeeele grote stroom lopen. Vaak kunt u dit herkennen aan een klein vonkje in de stekker/ stopcontact. Dit inschakelmoment kan de electronica stressen. Een enkele keer is dus niet zo erg, maar dagelijks is af te raden. Net zoiets als je autodeur te hard dichtgooien: zo nu en dan is het niet zo erg, maar als u dat dagelijks doet zal de deur niet oud worden.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bliksem wordt veroorzaakt door ontlading van wolken met hoge spanning, naar de aarde of tussen wolken onderling. Zo'n ontlading gaat gepaard met hoge stromen en een groot magnetisch veld. Daardoor opstaan er weer flinke spanningsverschillen en gaan er weer (hoge) stromen lopen in alle elektrische draden en draadjes in de buurt. Als de bliksem in je huis inslaat helpt niks, ook geen bliksemafleider.
De kastjes tegen blikseminslag werken eigenlijk alleen tegen overspanning en korte hoge pieken. Als er in de buurt blikseminslag is of ontlading tussen wolken vlak boven je huis is, dan kan zo'n kasje helpen om veel van die stroompjes tegen te houden, maar 100% lukt nooit!

Verder ben ik het eens met de kostenberekening; de huidige TV's verbruiken "stand by" niet zo veel meer en ik ben bang dat heleboel andere apparaten (en transformatoren) van routers, PC's telefoons veel meer stroom verbruiken. Sommige mensen laten GSM opladers in het stopcontact zitten ook als de telefoon er niet aan zit; bij oude laders wordt de lader toch warm = kosten!

beginlink schreef op vrijdag 11 mei 2012, 12:45:
jorisw schreef op donderdag 10 mei 2012, 20:43:
abcde schreef op donderdag 10 mei 2012, 20:19:
edrick3 schreef op donderdag 10 mei 2012, 18:17: @abcde,

Je vergeet de 'meerwaarde':

Omdat uw TV niet meer langdurig op standby blijft staan voorkomt u brand. De standby killer is tevens van een overspanningsbeveiliging voorzien, zodat uw TV ook tegen overspanning en blikseminslag is beschermd..

;-)

Waarom zou een moderne TV nog in brand vliegen? En denkt u nu heus dat zo een klein kastje kan beschermen tegen overspanning en blikseminslag?

Precies. Suggereren dat je een blikseminslag kunt voorkomen door zo'n klein kastje is volksverlakkerij. De enige remedie tegen blikseminslag is een fatsoenlijke bliksemafleider. Als het eenmaal op stopcontactniveau zit is het al veel te laat.

Ik denk toch wel dat dit aan het soort kastje ligt wat je gebruikt. Mijn computerhoek heb het overleefd en waar de zekeringen in het kastje waren gesmolten en het kastje zelf overleed. Moet er dan wel bijzeggen dat dit geen goedkooptje kastje was en zelfs geen huis, tuin of keukenmerk

Bliksem wordt veroorzaakt door ontlading van wolken met hoge spanning, naar de aarde of tussen wolken onderling. Zo'n ontlading gaat gepaard met hoge stromen en een groot magnetisch veld. Daardoor opstaan er weer flinke spanningsverschillen en gaan er weer (hoge) stromen lopen in alle elektrische draden en draadjes in de buurt. Als de bliksem in je huis inslaat helpt niks, ook geen bliksemafleider.
De kastjes tegen blikseminslag werken eigenlijk alleen tegen overspanning en korte hoge pieken. Als er in de buurt blikseminslag is of ontlading tussen wolken vlak boven je huis is, dan kan zo'n kasje helpen om veel van die stroompjes tegen te houden, maar 100% lukt nooit!

Verder ben ik het eens met de kostenberekening; de huidige TV's verbruiken "stand by" niet zo veel meer en ik ben bang dat heleboel andere apparaten (en transformatoren) van routers, PC's telefoons veel meer stroom verbruiken. Sommige mensen laten GSM opladers in het stopcontact zitten ook als de telefoon er niet aan zit; bij oude laders wordt de lader toch warm = kosten!

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

beginlink schreef op vrijdag 11 mei 2012, 12:37: Een flatscreen aan en uitzetten is slecht voor de TV. Bij langere afwezigheid is het wel raadzaam de stekker er uit te halen. Wat ik raar vind is waarom er op bepaalde apparatuur geen aan / uit knop op zit. Zo heb ik hier een printer, een scanner en een decoder die 24 uur per dag aan staat. Iemand daar een uitleg voor?

Je printer blijft aan staan omdat hij bijhoudt dat hij eens in de zoveel tijd de printkop reinigt. En de huidige generatie inkjetprinters begint de (dure) inkt verslindende grondige reiniging bij het inschakelen. Als je de printer aan laat staan reinigt hij kort bv één maal per week. Zet je hem iedere dag aan dan zijn na een half jaar de cartridges leeg zonder dat je één pagina geprint hebt.

Je decoder blijft in standby staan omdat hij dan nog steeds actief is. Hij haalt voortduren de EPG op. Als je de decoder van KPN internet TV uit zet moet je toch echt even langer wachten voordat je weer zenders ontvangt. Dus ook voor de decoder geldt: het is maar wat je belangrijk vind.

Losse scanners, ik neem aan dat je die voor de PC bedoelt, schakel je gewoon uit (stekker). De meeste mensen gebruiken de (losse) scanner incidenteel. Het kost je ook nauwelijks tijd als je hem pas inschakelt als het nodig is om te scannen.

Voor de meeste elektronica geldt dat de stekker eruit trekken niet de beste manier van schakelen is. Daar is in ieder geval een schakelaar met schakelmoment beter omdat het moment van uit- of inschakelen nagenoeg nul seconden bedraagt. Omdat de elektronica tegenwoordig meestal capacitief is wordt er bij het uitschakelen (zelfs als is het stand-by vermogen laag is) een vonk(je) getrokken. En dat betekent dat het uitschakel moment niet nul is. Dat is slecht voor de elektronica.
Maar ook bij het inschakelen is er een spanningspiek. Luister maar eens goed wat je hoort op het moment dat je de voeding van je laptop onbelast in een stopcontact steekt.

Overigens is het verbruik in watts milieu technisch niet zo interessant. De watts moet je weliswaar betalen maar het stroompje wat loopt, en wel door de centrale moet worden opgewekt, is vaak groter. 2 tot 3 maal zo hoog als de wattmeter aangeeft. Theoretisch is het mogelijk dat de TV, die individueel 1 watt verbruikt, in combinatie met andere apparatuur in huis door je elektriciteitsmeter toch als 3 watt geregistreerd wordt.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de duidelijke antwoorden; dit is belangrijk om te weten!
Maar dat geldt dan toch ook voor bijv. de computer en de printer? Daar trek ik ook alle stekkers er uit als ik 'm niet gebruik. (Overigens lees ik net dat stukje over schakelaar met aan- / uitknop)
Het is dus een kwestie van afweging (bij mij in de buurt is toch zo nu en dan sprake van blikseminslag, en heb ook eens meegemaakt dat de hoofdstop doorsloeg).

Is het geen alternatief om die overspanningsbeveiliging te gebruiken, en daar de stekker elke keer uit te trekken (of het hele setje uit het stopcontact te halen). Of is dit te simpel gedacht.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om LED TV's in standby uit te schakelen en te beveiligen in de aanrader: aanschaffen van de MONSTER HDP-850G Green Power met HD CleanPower filter 1 op of de HTS1000 Green Power met HD CleanPower filter 2 te koop bij o.a.de BCC met beveiliging en optimale filtering uit netspanning van: home cinema center, blu-ray speler, digitale decoder, receiver/versterker met internet radio, aansluiting voor ethernet, telefoon, coax kabelantenne, F-pin sateliet en PowerLan netwerken.
Deze hebben een optmale bescherming tegen overspannings- en blikseminslag beveiliging: standby killer functie effectieve besparing op energierekening, energie absorptie 4590 Joules met keramische MOV's, Dual-mode beveiliging, 8 netspanningsaansluitingen, verbetering van de prestaties met HD CleanPower. Uitgebreid op www.lookenlisten.nl na te lezen.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

zelfs de nieuwe duurdere philips tv hebben tegenwoordig nog een kleine schakelaar aan de onderkant zitten om hem helemaal uit te zetten.
dit is wel zo veilig met piekspanning.
waarom zet je tussen printer scanner en computergeen stopcontact met schakelaar en overspannings beveiliging kun je alles in een keer uizetten en zonde gevaar voor computer en printer en scanner ik doe dit al 8 jaar zonder probleem.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

er1248 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 15:33: Om LED TV's in standby uit te schakelen en te beveiligen in de aanrader: aanschaffen van de MONSTER HDP-850G Green Power met HD CleanPower filter 1 op of de HTS1000 Green Power met HD CleanPower filter 2 te koop bij o.a.de BCC met beveiliging en optimale filtering uit netspanning van: home cinema center, blu-ray speler, digitale decoder, receiver/versterker met internet radio, aansluiting voor ethernet, telefoon, coax kabelantenne, F-pin sateliet en PowerLan netwerken.
Deze hebben een optmale bescherming tegen overspannings- en blikseminslag beveiliging: standby killer functie effectieve besparing op energierekening, energie absorptie 4590 Joules met keramische MOV's, Dual-mode beveiliging, 8 netspanningsaansluitingen, verbetering van de prestaties met HD CleanPower. Uitgebreid op www.lookenlisten.nl na te lezen.

Dat ziet er heel leuk uit maar ga ik het merken als ik dit aanschaf? Oké het is veiliger. Maar hoe groot is de kans op een inslag? Mijn stereo klinkt net zo mooi als mijn oren goed zijn, en waar ik het niet zal merken of dit vervuilde energie is of niet. Daarbij ken ik "Monster" toch vooral van "veel te duur, en niet altijd beter" (de kabels toch) Dit als ik de tests mag geloven (enkele jaren gelden ook op Kassa) met o.a. de HDMI kabel en waar een kabel van 4,95 een beter beeld gaf dan de monster kabel van bijna 80 euro. Dat laat toch een smaak achter als je weet wat dit weer kost. Waar ik wel benieuwd naar ben. Heb jij het ook echt gemerkt in beeld en geluid en een verschil tussen die vervuilde en schone energie.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

een vervelende trekje van veel moderne tv's is dat als ze lang stroomloos zijn geweest,ze een deel van de afstellingen en geheugen kwijtraken.Kun je alles opnieuw inregelen.Een moderne tv op standby gebruikt nauwelijks stroom.Het lampje van de standby killer gebruikt net zo veel,bij wijze van spreken.Vroeger werd de beeldbuisgloeidraad op een beperkte spanning gehouden om opnieuw snel op te starten,maar dat gaat nu niet meer op.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@er1248:

Een mooi reclamespotje voor dat 'Monster' spul......
En zoals we dat van Monster kennen, wel erg veel geld voor je waar. Ik bedoel maar, €159 voor een luxe stekkerdoos met wat filters en overspanningsbeveiliging? En hoezo:
"....verbetering van de prestaties met HD CleanPower...."
Krijg je van een gefilterde netspanning dan beter beeld? Klinkt de muziek dan opeens beter? Nou, echt niet hoor....
Zoals reeds vermeld, bleek dat indertijd inderdaad ook al voor de HDMI-kabels. Veel geld, mooi om te zien, kwalitatief ziet het er degelijk uit, maar functioneel gezien voegt het niets toe aan wat een goedkope variant biedt. Kortom, dat Monster spul is alleen goed als je geld teveel hebt.

Freya

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bezit je een digitale tv, bijvoorbeeld van Ziggo, dan is het aan te bevelen hem nooit helemaal uit te zetten. In de stand by heeft hij de kans om nieuwe zenders te installeren. Staat hij uit dan doet hij niets.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was door [ruitenboer] vrijdag 11 mei 2012, 15:09 ook al gezegd.

pierre60 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:02: Bezit je een digitale tv, bijvoorbeeld van Ziggo, dan is het aan te bevelen hem nooit helemaal uit te zetten. In de stand by heeft hij de kans om nieuwe zenders te installeren. Staat hij uit dan doet hij niets.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken inderdaad mensen die ook bij de videorecorder steeds de stekker eruit trekken. Het gevolg is dat het apparaat wel heel vaak gerepareerd moet worden.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

pierre60 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:02: Bezit je een digitale tv, bijvoorbeeld van Ziggo, dan is het aan te bevelen hem nooit helemaal uit te zetten. In de stand by heeft hij de kans om nieuwe zenders te installeren. Staat hij uit dan doet hij niets.

Huh? Een TV van Ziggo?????
Sinds wanneer maken die TV's?
En nieuwe zenders installeren????
Dat doet een TV alleen de eerste keer dat je hem aansluit.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:24:
pierre60 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:02: Bezit je een digitale tv, bijvoorbeeld van Ziggo, dan is het aan te bevelen hem nooit helemaal uit te zetten. In de stand by heeft hij de kans om nieuwe zenders te installeren. Staat hij uit dan doet hij niets.

Huh? Een TV van Ziggo?????
Sinds wanneer maken die TV's?
En nieuwe zenders installeren????
Dat doet een TV alleen de eerste keer dat je hem aansluit.

Ik denk dat pierre60 bedoelt een digitaal pakket van ziggo (maar dat snapte u ook vast wel toch Winterman?) . Maar volgens mij gaat het niet over de zenders, maar om de elektronische programmagids. Bij mijn weten update die 2 x per dag en ook als de tv uit staat. De zenders worden eens in de zoveel tijd inderdaad aangepast, maar dat gebeurt gewoon tijdens het tv kijken.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan stekkers kopen met een knopje er op, waardoor je het apparaat uit kan zetten zonder dat je de stekker eruit hoef te halen. Wij hebben al veel van die stekkers geïnstalleerd

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:48:
Ik denk dat pierre60 bedoelt een digitaal pakket van ziggo (maar dat snapte u ook vast wel toch Winterman?) . Maar volgens mij gaat het niet over de zenders, maar om de elektronische programmagids. Bij mijn weten update die 2 x per dag en ook als de tv uit staat. De zenders worden eens in de zoveel tijd inderdaad aangepast, maar dat gebeurt gewoon tijdens het tv kijken.

Dus hij bedoeld niet een TV, maar een digitaal pakket en niet de zenders, maar de EPG. Dus in wezen niets van wat hij schrijft.

De EPG krijgt veel vaker dan 2x per dag een update en zenders worden niet tijdens het TV kijken aangepast.

glebka schreef op vrijdag 11 mei 2012, 19:50: Je kan stekkers kopen met een knopje er op, waardoor je het apparaat uit kan zetten zonder dat je de stekker eruit hoef te halen. Wij hebben al veel van die stekkers geïnstalleerd

Jeetje dat meeeeen je niet!

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 08:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik belde de BRANDWEER hierover. Ze vertelde dat kans op brand klein is bij nieuw aparaten maar stopcontact met schakelaar is altijd veiligste. (Mijn tv zit in een kast en ik zou het 'savonds uit de kast moeten halen om stekker uit te halen).

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een moderne tv mag gerust in de standby stand staan. Je hebt ook een aan en uit knop erop zitten kan ook geen kwaad om hem uit te doen. Maat tegenwoordig wordt het geheugen van de tv door een condensator spanning in stand gehouden dus lang zonder stroom kan betekenen dat de zenders, instellingen ook weg zijn. Verder wordt er nog gesproken over een apparaat wat bilk sum inslag moeten voorkomen, dat is apparaat die alleen ter beveiliging van piek spanning in het stroomnet geeft, dan slaat de condensator door en wordt de piek niet aan het apparaat door gegeven. Het ligt eraan waar de de blik sum inslaat en kan best helpen je tv of je computer tegen overspanning te beveiligen. Je kunt een apparaat dat in de meterkast laten plaatsen die wel je apparatuur kan beschermen maar dan spreken we over professionals voor de gewonen man niet te betalen. Dat apparatuur stuk gaat komt feitelijk niet door de spanning alleen maar door het sterke magnetisch veld wat tijdens de inslag optreed. Hierdoor kan zelf electronica stuk gaan wat niet met het net is verbonden. Dit is de technische kant van het verhaal. Een standby killer word hier ook benoemd de moderne apparatuur gebruik 5 watt in standby stand en veel apparatuur heeft blijvend spanning nodig om het geheugen in stand te houden dat betekend gewoon de stekker in het stopcontact of standby stand kan niet zoveel kwaad, maar kan ook geen kwaad om dit af te zetten. omdat dit toch beveiliging bied tegen bepaalde piekspanningen die geduurde de dag in de groep kunnen plaats vinden vandaar dat men een piek filter zeker is aan te raden. Omdat de aanslag piek van je wasmachine met pi moet vermenigvuldigen. Als op die groep toevallig je tv zit? Kan het zijn!

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil nog dit opmerken sommige apparatuur zoals recorders decoders enz. is het juist bedoeling dat deze in standby stand blijven en stroom blijven krijgen. Zo niet dan kunnen ze hun informatie en geen software update van de provider of kaart active rings codes downloaded.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Re: natuurmens
Hij zegt veel van wat ik all eerder had gemeld; ik ben het echter niet eens met beveiligingsapparatuur in de meterkast. Deze werkt alleen tegen piekspanningen vanuit het net, en niet bij lokale bliksem. Bij lokale bliksem krijg je zoveel inductie op de vele meters kabels van meterkast naar TV, dat daar toch hoge spanningen ontstaan.