t.klok
door t.klok Jan 30, 2022 om 20:25
Elektronica & tv

Uitwisselbaarheid van gereedschaps accu's

Is iemand bekend of bv de 12V of 20 V accu's voor gereedschap van Parkside, Bosch of nog een ander merk, uitwisselbaar zijn?

20367 9 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 30, 2022 om 20:27
2147 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is letterlijk niets uitwisselbaar tussen verschillende merken.

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2022 om 20:46
7390 Antwoorden / 14 Vragen

Betreffende accu's zijn alleen op het eigen merk uitwisselbaar met die verstande dat ook sommige merken verschillende accu's gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2022 om 08:44
16892 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn inmiddels wel leveranciers/fabrikanten/merken waarvan de accu's uitwisselbaar zijn. De verkopers van deze apparaten zijn degenen die ook weten bij welke dat het geval is. Ik weet dat de accu van mijn accuboormachine wel met andere uitwiselbaar is maar ik ken zo geen merken.

mo
door mof - Jan 31, 2022 om 10:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In het algemeen niet, past niet eens bij elkaar aangeklikt.

pe
door pebk - Jan 31, 2022 om 10:44
592 Antwoorden / 0 Vragen

In principe niet. Het zal ook niet passen. Parkside heeft tegewoordig wel accu's die van het ene op de andere stuk gereedschap passen, maar niet van alle merken. Deze accu's zullen ook niet passen op mijn parkside schroefboor van twee jaar geleden.

Mijn andere schroefboor (van Makita) heeft zijn eigen accu's. Deze passen ook niet op andere modellen. Ook Makita heeft tegenwoordig accu's die op meerdere gereedschappen passen. Ze hebben echter wel een tiental verschillende 'accu-platformen'. Let wel op het juiste voltage.

mi
door miennaamishaaz - Jan 31, 2022 om 11:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

Meeste accu's zijn niet uitwisselbaar tussen verschillende merken.

Er zijn wel adapters waarmee u het kan omzetten, maar hiermee moet u alsnog uitkijken dat het VOLTAGE correct is
Niet dat u een 48V accu aansluit op een 12V apparaat, door zo'n adapter te gebruiken.

Je hebt ook "smart" adapters, die het voltage omzetten door een switch om te zetten. maar deze zijn vaak ook onveilig, omdat je niet kan zien hoe het werkt.

pr
door praat mee - Jan 31, 2022 om 15:42
30 Antwoorden / Vragen

iedere behuizing is anders, maar de batterijtjes in de akku zijn van ieder merk gelijk

justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2022 om 21:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Pertinent onwaar. Er zijn  zeker 5 partijen die dit soort accu's leveren voor diverse merken.

rj
door rjw Feb 12, 2022 om 14:23
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Plus dat er accu's met verschillende spanningen worden gebruikt door de verschillende merken. Een snelle blik op de website van een DHZ winkel leert al dat er 3,6V, 12V, 18V, 20V en 36V accu's worden gebruikt. En zelfs verschillende spanningen binnen 1 merk.

th
door thieu - Jan 31, 2022 om 20:25
148 Antwoorden / 0 Vragen

Steeds meer merken hebben tegenwoordig uiwisselbare accu's. Alleen werkt dat wel alleen op de accu's van hetzelfde merk, voltage en ná b.v. een bepaald 'bouwjaar'.
Waar een aantal jaren geleden 12 volt de norm was, is het tegenwoordig 18 of zelfs 20 volt.
Ik had bijvoorbeeld een accuboormachine van Parkside van 12 volt. Voor zover ik weet zijn er alleen accu's voor die specifieke machine die er op passen.
Ik heb afgelopen week een nieuwe Parkside gekocht en bij die serie kunnen de accu's wél uitgewisseld worden op verschillende apparaten van dat merk. Ook Aldi en zelfs de Action hebben dat. De accu's van die merken zijn echter niet onderling uitwisselbaar.
En, hoewel het allemaal B-merken zijn komt b.v. de Parkside erg goed uit de testen van de Consumentenbond.
De accu's van Parkside zijn ook verkrijgbaar in verschillende AmpereUur. Dus wel allemaal 20 volt, maar er is een 2 Ah versie en een 4 Ah versie.
De 4 Ah versie kan meer (langer) vermogen leveren dan een 2 Ah. Nadeel, hij is wel een stuk groter/ zwaarder.
Het grote voordeel van deze ontwikkeling is dat, waar de accu altijd het zwakste punt van zo'n machine was er nu simpel een losse accu bijgekocht kan worden.

Gamersea
door Gamersea - Feb 12, 2022 om 12:35
3 Antwoorden / Vragen

Op dit moment niet. Volgens mij is de Europese Unie wel bezig met wetgeving omtrent uitwisselbaarheid. Niet alleen van batterijen overigens.

Overal Usb-C is al wel een voorbeeld van eerder beleid.