ac
door actief Nov 3, 2006 om 20:03
Elektronica & tv

Wasmachine

In de rubberen ring van onze wasmachine zit bruin/zwarte vuiligheid. Het lijkt erop of dit (oude) wasmiddelresten zijn. Vooral na het draaien van een witte was blijft er viezigheid op de schone was achter. Wie heeft een idee wat dit is en wat er aan te doen is?

18081 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

schoonmaken en regelmatig een hete was draaien, dan blijt het schoon.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Witte was op 60 graden draaien.
Eventueel (laten) controleren of de 60 graden wel gehaald wordt.
Zonodig de temperatuurvoeler laten vervangen.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag actief,

Machine tenminste 2 keer zonder was op 90 graden laten draaien, daarna ongeveer 1 keer per maand.

Groeten, Read.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Actief

Die aanslag (en pulp) ontstaat doordat wasmiddelresten en vuilresten zich ophopen in de ring. U kunt het nu schoonmaken, maar een deel van de aanslag zal waarschijnlijk hardnekkig zijn.

U zou de ring kunnen vervangen als deze niet schoonte krijgen is. Zal met wat kracht en enkele tientjes moeten lukken.

Voortaan (zoals al gezegd) eens per 2 maanden de machine een programma laten draaien op 60 graden of heter zonder was. Gebruik dan vloeibaar wasmiddel.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie ook http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=8642.

Zelf was ik altijd op 40 graden en altijd met poeder (in een bolletje). Sinds een paar maanden gebruik ik geen wasverzachter meer (vermoeden van overgevoeligheid) in plaats daarvan wat azijn en ik moet zeggen, ik merk eigenlijk geen verschil. Nooit zwarte, grijze of bruine aanslag gehad.

Toen ik nog wasverzachter gebruikte ontstond er wel af en toe schimmel in het zeepbakje, dat is nu dus verleden tijd.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Actief,

Teveel antwoorden maar geen enkele geeft de oorzaak aan.

Oorzaak één kan zijn teveel metaaldelen in het ledingwater, maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn want dan zouden er ook op ander gebieden waar leidingwater gebruikt wordt bruine vlekken ontstaan. Dit kan ook ontstaan als de waterledingmaatschappij de ledingen doorspoelt.

Tweede oorzaak.

Onderddosering dus te weinig wasmiddel in verhouding tot de vuilheidsgraad van het wasgoed. Er onstaat dan een neerslag op wasgoed in de vorm vam grijs/bruine bolletjes en de ring(manchet) wordt smerig.

Oplossing:

doseer zoals de wasmiddelfabrikant aangeeft dit overeenkomstig de hardheid van je leidingwater en de mate van vervuiling van je wasgoed. Waterledingbedrijf kan je vertyellen hoe hard je water is. Belaad de machine niet te vol, als er nog één handbreedte boven je wasgoed kan dan is de maximale belading voor wit- en bontwasgoed bereikt.

Als je twijfeld obver de juiste hoeveelheid wasmiddel weeg dit dan op een keukenweegschaal af, op het pak staat altijd aangegeven hoeveel gram é?n maatbeker is.

Onder andere bij Lidl zijn reinigingsdoekjes voor in huis te koop waarmee de aanslag grotendeels verwijderd kan worden.

Als je voorgaande toepast is het niet nodig om één keer in de zoveel tijd op een hoge temperetuur te wassen.

Veel Succes,

Henri 1942

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net vorige week hetzelfde probleem opgelost. Het probleem doet zich vaker voor, omdat je veel op 30 of 40 graden wast. De oplossing: De wasmachine op 95C laten draaien met een bleekpoeder. Halverwege de machine uitzetten en dan weer aan. Als het goed is wil de deur dan open, je moet dan ook even de rand heel goed schoonmaken tussen de rubber ring en de trommel. Hier kun je niet zo goed bij omdat deze rand strak tegen de trommel zit. Een idee is om dit te doen met een bak heet water bij de hand en een borsteltje waarmee je flessen kunt schoonmaken van binnen, deze past er heel goed tussen (te koop bij Blokker voor 1 euro of zoiets) Je schrikt hoeveel viezigheid hier blijft zitten. Na dit programma nog een keer alles goed schoonmaken, maar ook het pluizenfilter aan de onderkant van de machine eruit halen en goed schoonmaken. Ook het zeepbakje kan eruit en deze goed reinigen en achter het zeepbakje (binnenkant machine met borstel reinigen ) Dan nog een keer de machine laten draaien op 95C met daarbij een liter schoonmaakazijn. Heeft enorm geholpen. Machine ruikt ook beter. Daarna is het verstandig om wekelijks of om de twee weken een kookwas te draaien (met bijv handdoeken). Dan blijft de machine schoner. En na het wassen de deur open laten staan van de machine en de rubberrand even droog maken. Succes!

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit onderwerp is al verschillende keren op een forum aan de orde geweest.

Ik ben het helemaal eens met Edwardus: het waspoeder (een gewoon huismerk) niet in het bakje doen, maar in een bolletje of zakje rechtstreeks op het wasgoed. Dan koekt het ook niet aan in het bakje. En GEEN wasverzachter gebruiken! Wasverzachter gaat in het laatste spoelwater, en de restanten worden dus niet weggespoeld. Ja, en die kunnen zich dan gaan ophopen, het is toch een ietwat vettige substantie.

Ook ik was nooit warmer dan 40 graden. Beter voor het milieu en voor je energierekening! (Wat een verspilling: een lege machine laten draaien op 95 graden!) Wel altijd een extra spoelgang, en dat is voldoende. De was wordt keurig schoon, en ik heb nooit last van bruine "viezigheid" in de machine of op de schone was!

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij action een magneet gekocht voor euro 1.29 en die zit altijd in de machine of ik nu met poeder of vloeibaar wasmiddel was.

Ik heb het idee dat de machine betre wast en beter "ontkalkt".

Ik gebruik af en toe ook een kopje schoonmaakazijn bij mijn witte was op 60 graden.

Maak enkele keren per maand de ring en de deur aan de binnenkant goed schoon en voorkom aldus deze aanslag.

Succes en ik hoop dat je probleem spoedig opgelost is.

Gerda

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb daar ook een keer last van gehad toen bleek er een golfballetje onder de trommel te zitten(hoe is het mogelijk!). Dat zal bij jou wel niet het geval zijn, maar het kan ook een sok of ander kledingstuk zijn die aan het verpulveren is

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had dit probleem ook met mijn bovenlader. Ik waste veel op 30 en 40 graden, kreeg ook troep op mijn witte was. Kreeg het advies om af en toe op 90 gr. te draaien (met was). Dit heb ik nu al een tijdje niet gedaan, maar laat wel de machine een beetje open staan. Dit lijkt ook een oplossing te zijn, heb al zeker een half jaar geen problemen meer. Het restje water onder in de machine koelt zo natuurlijk wel sneller af, dus je krijgt geen sauna in je machine met mogelijke neerslag in het water wat langzaam vastkoekt.

Monique

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem komt nooit voor als je na het wassen de ring droog maakt en er een droog doekje inlegt.

Mijn wasmachiene is 14 jaar oud en de ring ziet er nog piksplinter nieuw uit!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo iedereen die reageerde,

Wat een geleuter over die bruine manchet waarom allemaal van de spookverhalen.

Er is maar één oorzaak en dat is te weinig wasmiddel. Magneten en al die andere troep helpt niet. Het doseren in een wasbol is het enige bruikbare advies.

Dus nogmaals mensen doseer volgens de voorschriften en dan zijn al die beschreven kunsten niet nodig,  wordt de was goed schoon en ruikt fris. Bovendien ik weet waar ik over praat na meer dan 25 jaar witgoedservice.

Henri1942

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd de deur open laten staan , zodat vocht wat de oorzaak van u probleem is kan verdampen.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik was een keer in de twee maanden op 90 graden met soda en dan gooi in werk t-shirts witte erbij dan zijn die ook weer helder of andere katoenen witte dingen dan draait hij ook niet voor niks. succes

ve
door verwijderd - May 12, 2008 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat doe ik ook altijd en heb daar dan ook geen last van.

Ik maak ook altijd de rubberring eerst droog

Doe ik bovenstaand niet dan heb ik inderdaad zwarte aanslag in de ring