deja_1
door deja_1 Apr 11, 2007 om 12:13
Elektronica & tv

Wat is het stroomverbruik van een magnetron

Beste experts ik heb een Sharp magnetron 800 Watt voor in de caravan.
Bij gebruik met een instelling op 800 Watt springt de 4 ampere zekering van de stroomvoorziening van de camping eruit zonder dat ik verder iets heb ingeschakeld. Bij mijn weten is bij 4 ampere bij 220 volt het opgenomen vermogen 880 Watt. Kan het zo zijn dat het opgenomen vermogen bij een magnetron groter is dan het geleverde vermogen?
En helpt het als ik de instelling van de magnetron op 600 Watt zet.
Zelf heb ik het idee dat bij lagere instellingen van de magnetron zoals 600 Watt het apparaat bv. 10 seconden op 800 Watt draait en dan  weer enige tijd  is uitgeschakeld zodat de zekering er alsnog zou uitspringen. Dit heb ik trouwens nog niet uitgeprobeerd.Wie weet hier het fijne van.
Groeten  Deja.

21501 6 Rapporteer

freya
door freya - Apr 11, 2007 om 12:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Deja,

Om te beginnen is de opgave van het opgenomen vermogen altijd een benadering en kan dus altijd wel iets afwijken. Verder is het zo dat electrische apparaten bij inschakelen altijd wel kortstondig iets méér verbruiken dan in de normale gebruikstoestand. Dit zou dus best de oorzaak kunnen zijn van het 'springen' van de 4 ampère zekering.

Het gebruik van de magnetron op de stand 600Watt zou zonder problemen moeten werken. Het is dus niet zo dat de magnetron dan kortstondig 800Watt verbruikt en dan weer even niet.

m.vr.gr. Freya

harrie
door harrie - Apr 11, 2007 om 14:16
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Deja.

Bij een magnetron staat het wattage voor het afgegeven vermogen, oftewel de energie waarmee verwarmd wordt. Het stroomverbruik ligt circa 50% hoger. Een 800watt magnetron heeft een stroomverbruik van circa 1200 watt.

Aangezien een magnetronbuis geen lagere energie kan afgeven (niet dimbaar) zal het stroomverbruik altijd 1200 watt zijn. De lagere vermogens worden bereikt door aan en uitschakelen.

Op een lagere stand zouden zekeringen het enige tijd kunnen uithouden, dit is gebaseerd op de traagheid en in de uitgeschakelde tijd de mogelijkheid van afkoelen van de zekering. Het zal wel tobben blijven.

groeten Harrie

brynnar
door brynnar - Apr 11, 2007 om 15:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Deja,

Het rendement van een gemiddelde magnetron bedraagt doorgaans zo'n 60-70 %. M.a.w. van elke hoeveelheid energie die ej erin stopt, komt 60-70% als straling er weer uit. Reken dus maar na.

Mvgr - B

harrie
door harrie - Apr 11, 2007 om 15:26
765 Antwoorden / 36 Vragen

Nog even een P.S.

Kijk eens op het Typeplaatje achterop de magnetron, daar staat het max. energiegebruik vermeld. Dat geld dus ook voor lagere instellingen, zij het voor kortere tijd.

Harrie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2007 om 16:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

wat ik in de antwoorden mis, is dat er ongetwijfeld sprake zal zijn van nog andere electrische apparaten die aanstaan, gelijktijdig en misschien zelfs alleen maar in een stand-by stand. Ik mag toch aannemen dat u tenminste een koelkast in de caravan heeft en neem ik aan ook radio en TV. Bij het aanzetten van een magnetron op volvermogen "vliegt een 4 amp zekering er zeker snel uit.

deja_1
door deja_1 - Apr 11, 2007 om 16:10
7 Antwoorden / 11 Vragen

Ik had bij het inschakelen van de magtnetron alle stroomverbruikers inclusief de koelkast uitgeschakeld