ev
door evdzwan Apr 10, 2012 om 20:16
Elektronica & tv

Welk fornuis?

mijn oude nog etna fornuis van mijn oma doet na 60 jaar een beetje eng en we zijn toe aan een nieuwe. nu wordt electrisch koken al iets nieuws voor mij maar ook moet ik kiezen tussen hete lucht of conventionele warmte en volgens verkopers is etna al lang zo goed niet meer en moet ik een smeg of bosch kopen
heeft iemand goede ervaringen met het kopen van een fornuis (merk)want ik vind alle keuzes heel moeilijk, wij (gezin) hebben geen plaats voor zo,n groot fornuis , maken heel veel gebruik van de oven voor allerlei lekkers dus da,s belangrijk! en rond 500 euro of minder vind ik de max om te besteden en wat is beter via een webwinkel goedkoop of toch maar 100 euro meer gewoon in de stad?

13424 16 Rapporteer

123marco
door 123marco - Apr 10, 2012 om 21:04
17 Antwoorden / 10 Vragen

wij hebben vorig jaar november via marktplaats een Pelgrim fornuis gekocht,
en het bevalt prima
.http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/fornuizen/546589455-pelgrim-4-pits-
(Kroon witgoed) Bezorgt door heel Nederland.
Het zijn fornuizen met kleine transportschades ( bij ons emaille beschadiging op achterkant) Wij hebben het fornuis donderdag besteld en maandag om 17.30 uur werd het bezorgd. Een automatische brander onsteking deed het niet en na een telefoontje met Pelgrim werd dat keurig en snel gerepareerd. 2 jaar garantie wat direct via Pelgrim loopt.
Wij vinden dat we voor 325 euro een prachtig fornuis hebben.
60 cm. breed, hete lucht oven, tijdklok enz.

snah
door snah - Apr 10, 2012 om 21:05
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo evdzwan ,

Ik zou geen fornuis via internet kopen want het fornuis moet ook gedegen worden aangesloten , daarom beter bij een fornuizenboer kopen , meestal nemen zij het oude fornuis mee .

Voor meer info en vergelijkingen kijk op de site van kieskeurig .
KLIK

Hans

valerius-2
door valerius-2 - Apr 10, 2012 om 21:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vraag mij af of u een eigen centraleverwarming heeft in dat geval gebruikt u gas dan zou ik geen electrisch fornuis kopen. Waarom, als u dus blokverwarming heeft spaart U met electrisch koken de kosten van transport en vastrecht uit en dat kan behoorlijk wat kosten, als u de gasmeter laat verwijderen zult wel 1 malig hier voor moeten betalen. Dan ik u een bosch ceramis electrisch muis aan bevelen. Ik heb hem al 16 jaar en ben er dik tevreden mee. Vooral dat ik bij mijn de bosch heb gezien die is nog degelijker.

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2012 om 21:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hallo evdzwam, waarom moet u elektrisch gaan koken? Ik kook al sinds 1996 keramisch en mis nog steeds "het geluid" van gas. Maar ja, dat ding moet eerst kaduuk voor er iets nieuws kan worden aangeschaft. Ben het met snah eens dat u, m.i. beter af bent bij de gewone winkel, alleen al inderdaad voor de goede aansluiting. Meer dat je alles in "het echie" kunt zien en vergelijken. Zoek je iets tot zo'n 500 euro dan is er behoorlijk wat keus, hoor. Siemens van 299,00, Bosch 469,00, Etna 399,00 enz. De meeste ovens zijn elektrisch en dat is dan weer wel fijn. Succes met de zoektocht.

vladja
door vladja - Apr 10, 2012 om 21:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In een gewone winkel betaal je de hoofdprijs. Bij een wit/bruingoed winkel scheelt het al gauw honderden euro's.

Vladja

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2012 om 21:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

valerius-2, ik ben zo'n beetje de enige in de flat de keramisch kookt, maar de gasmeter word toch niet weggehaald, je hebt immers je c.v. ook? De toevoer van gas naar een eventueel gasfornuis zit keurig afgesloten (voor de volgende bewoners). Blokverwarming is hier sinds een jaar weg, helaas.

ev
door evdzwan - Apr 10, 2012 om 21:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor alle reactie,s
koken op gas heeft wel mijn voorkeur want dat gaat volgens mij toch sneller maar een oven op gas is haast niet te krijgen ,(niet gezien in de winkels) en dat zal ook wel wennen zijn , het gaat volgens mij toch een stuk sneller,
hebben jullie ervaring met hete lucht oven of boven of onder warmte?

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2012 om 21:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ja hoor, de meeste ovens zijn nu toch wel elektrisch en dat gaat of met boven of onder of beiden warmtebronnen en met hete lucht kun je fantastich bakken en braden, maar dan zonder plaat in de oven anders blokkeer je de hete lucht circulatie. Dit alles zal wel in je eventueel aan te schaffen apparaat instructieboekje staan. Dat is wel de fijnste manier van bakken en braden. Dus alle door jou genoemde functies zitten tegenwoordig wel in de elektrische oven.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2012 om 00:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 10 apr 2012, 21:33]valerius-2, ik ben zo'n beetje de enige in de flat de keramisch kookt, maar de gasmeter word toch niet weggehaald, je hebt immers je c.v. ook? De toevoer van gas naar een eventueel gasfornuis zit keurig afgesloten (voor de volgende bewoners). Blokverwarming is hier sinds een jaar weg, helaas.
Ik schrijf toch dat ze blokverwarming moeten hebben dat ze het anders niet moeten doen.

ph
door philip36 - Apr 11, 2012 om 10:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je veel ergenis wilt voorkomen kijk dan of het nieuwe fornuis dezelfde knoppen-gasbrander indeling heeft als de oude Etna.
Wij zijn van een Atag naar Bosch gegaan, bij Bosch was de indeling anders waardoor dikwijls de verkeerde gaspit werd uit of aan gemaakt.
Dit resulteerde dan in aangebrande pannen of niet gekookte aardappelen/groente.

vladja
door vladja - Apr 11, 2012 om 10:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=evdzwan schreef op dinsdag 10 apr 2012, 21:33]dank voor alle reactie,s
koken op gas heeft wel mijn voorkeur want dat gaat volgens mij toch sneller maar een oven op gas is haast niet te krijgen ,(niet gezien in de winkels) en dat zal ook wel wennen zijn , het gaat volgens mij toch een stuk sneller,
hebben jullie ervaring met hete lucht oven of boven of onder warmte?

Er zijn nog wel fornuizen te koop met gasovens. Google op "gasovens".

De overstap naar elektrische ovens is door de fabrikanten lang geleden gemaakt vanwege de veiligheid. Bij ovens, die niet goed onderhouden/schoongemaakt worden, vervuilen de achterste brandergaten, waardoor deze bij het aansteken van de oven niet gaan branden. Gevolg: de brandende oven vult zich dan ook met gas en dat ontsteekt op een gegeven moment door de wel brandende .gasuitlaten. BOEM!!!

Vladja

dirck
door dirck - Apr 11, 2012 om 11:07
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 11 apr 2012, 00:10]Ik schrijf toch dat ze blokverwarming moeten hebben dat ze het anders niet moeten doen.
@Valerius,

Er is soms geen touw aan vast te knopen aan de antwoorden die je geeft.

Bijvoorbeeld: hierboven schrijf je dat je al 16 jaar een elektrische [u]muis[/u] hebt en dat je daar dik tevreden mee bent.

En wat bedoel je met dit zinnetje? "Vooral dat ik bij mijn de bosch heb gezien die is nog degelijker."

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2012 om 11:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dirck schreef op woensdag 11 apr 2012, 11:07][quote=valerius-2 schreef op woensdag 11 apr 2012, 00:10]Ik schrijf toch dat ze blokverwarming moeten hebben dat ze het anders niet moeten doen.
@Valerius,

Er is soms geen touw aan vast te knopen aan de antwoorden die je geeft.

Bijvoorbeeld: hierboven schrijf je dat je al 16 jaar een elektrische [u]muis[/u] hebt en dat je daar dik tevreden mee bent.

En wat bedoel je met dit zinnetje? "Vooral dat ik bij mijn de bosch heb gezien die is nog degelijker."
Ja typefouten komen voor, dus moet ik meer controleren als ik klaar ben met schrijven maar ja soms denk ik daar niet.

moeder56
door moeder56 - Apr 11, 2012 om 12:15
483 Antwoorden / 2 Vragen

Ga eens naar de site van dat Zweedse warenhuis. Is wel allemaal inbouw volgens mij. Voordeel kan zijn om dan de oven op ooghoogte te installeren. Inbouwkast met vijf planken bergruimte en ruimte voor de oven vanaf 95 tot 220. Kun je bijpassend bij je eigen keuken zoeken of geheel afwijkend. Knappe oven erbij en dan heb je voor die 500,00 euro heel veel. Bovendien meenemen en installeren, hebt alleen een geaard stopcontcat nodig.( en een handige klusser)

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2012 om 13:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@moeder56, natuurlijk is een oven op ooghoogte hartstikke praktisch en makkelijk, maar moet TS dan daar boven ook nog koken? Mag hij/zij wel op stelten staan. Er wordt immers naar een gasfornuis gezocht. Ook rept TS niet over inbouwapparatuur, wat uw oven (op ooghoogte) meestal wel is, tenzij u een losse oven op een plank bedoelt. Zit ie toch nog zonder gaspitten.

moeder56
door moeder56 - Apr 11, 2012 om 13:26
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 apr 2012, 13:23]@moeder56, natuurlijk is een oven op ooghoogte hartstikke praktisch en makkelijk, maar moet TS dan daar boven ook nog koken? Mag hij/zij wel op stelten staan. Er wordt immers naar een gasfornuis gezocht. Ook rept TS niet over inbouwapparatuur, wat uw oven (op ooghoogte) meestal wel is, tenzij u een losse oven op een plank bedoelt. Zit ie toch nog zonder gaspitten.

Moest glimlachen. Je hebt gelijk, zal moeilijk worden. Losse gaskookplaat kopen, infresen in aanrecht, indien mogelijk ????