be
door bertie_1 Aug 2, 2008 om 13:52
Elektronica & tv

Welke digitale ontvanger kopen

Hallo,

Ik wil mijn kabelabonnement omzetten in een schotelabonnement. Nu ben ik op zoek naar een digitale ontvanger. Er wordt gezegd Maxdigital 220S of Vantage van rond 100 euro. Allebei zouden ze geschikt zijn. Is dit juist? Waar moet ik nog meer op letten bij aanschaf schotel? Bij voorbaat dank.

Bert

3309 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke decoder en schotel u moet kopen is moeilijke te zeggen.      Dit is namelijke afhankelijk van uw wensen en eisen.

Wilt u gewoon de kanalen ontvangen die u ook met de kabel kunt ontvangen dan heeft u geen dure decoder nodig. Alleen moet hij dan wel canal digitaal goed gekeurd zijn ( dit zijn meestel ook de eenvoudigste decoders) maar wel een goede ontvangst. Naast de zenders die u met de kabel ontvangt heeft u natuurlijk ook nog veel andere kanalen.

Wilt u wat meer  in de toekomst kijken dan kunt u ook overwegen om een HDMI decoder te kopen voor Full HD tv. Deze zijn echter een stuk duurder.  Zelf heb ik een Topfield HDMI decoder en deze bevalt uitstekend maar kijk ook regelmatig HDtv. Mijn tv is ook fullHD.

Wat de grote van de schotel betreft is het volgende te zeggen. Normaal is 60cm voldoende voor de Astra 1 en 3. En deze kan op 1 punt zijn gericht. Wilt u meer satalieten ontvangen kunt u dit het beste doen in overleg met uw sataliet specialist. Hij weet wat u minimaal nodig heeft voor een goede ontvangst.

Bent u tevreden over uw huidige kanalen ontvangst koop dan een eenvoudige set canaldigital goed gekeurd. Wilt u meer kijk dan op internet wat er te koop is maar koop het van de sataliet specialist. Hij is plaatselijk bekend en is inde buurt voor garantie en hulp.

De schotel is zelf te plaatsen als u een beetje handig bent. Kijk eenwww.weethet.nl/dutch/isat_dish.php - 81k

Veel succes

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou voor de Maxdigital gaan. De 220s is volgens mij niet meer leverbaar, maar er is wel een nieuwe HD ontvanger. Kijk eens op www.maxdigital.nl.

Ook ik zou voor een grotere schotel gaan, als dit mogelijk is.
Ik zelf heb jarenlang 2 schotels van 60 cm hangen. 1 voor de astra 19.2 de Nederlandse en Duitse zenders en 1 op astra 28.2/ eurobird 28.5 voor de Britse zenders.
Wil je meer satellieten ontvangen, kijk dan naar een visiosat bisattellite of een wavefrontier. Bij weinig ruimte is er ook een mogelijkheid om een technisat multytenne aan te schaffen, hiermee heb je 4 satellieten op een schotel van 45 cm.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je meerdere satellieten ontvangen, behalve dan astra 1 en 3, dan zou ik geen canal digitaal goedgekeurde ontvanger adviseren i.v.m. de beperkingen. Wil je echter alleen de Nederlandse zenders en regionale omroepen en eventueel de themazenders en de Duitse dan kun je prima overweg met een goedgekeurde ontvanger. En met een schotel van 60 cm met een duo lnb.
Ik heb altijd spijt gehad van een goedgekeurde ontvanger, maar dat is mijn mening, omdat ik meerdere satellieten wilde ontvangen zoals de astra 2 (Engeland) en dan is zijn geheugen snel vol. Kijk ook eens op www.sat4all.com

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die Maxdigital is inderdaad een prima dingetje, lekker snel zappen ook. Ik heb de voorganger, MaxPlus 2100S (met firmware update), het enige jammere vond ik dat er (a) natuurlijk geen harddisk in zit en (b) dat mijn universele afstandbediening deze set niet kan bedienen (misschien iets om in je achterhoofd te houden). Op termijn denk ik dat er toch een Topfield pvr komt o.i.d. want met opnemen is dat wel een stukje extra gemak.

De Engelse zenders zijn inderdaad een verademing, die Hotbird snap ik weinig van. Ca. 2000 kanalen vol telefonerende dames in bikini, ik snap werkelijk niet wat iemand daar aan kan boeien. Maar goed, ik gun ieder z'n meug.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn voordelen EN nadelen van zgn. CanalDigitaal-goedgekeurde ontvangers. Het enige voordeel voor zover ik dan weet is dat je makkelijk de "standaard"-voorkeurslijst voor de Nederlandse zenders krijgt (geen enkel punt met die MaxDigital). Het mij bekende nadeel is dat een goedgekeurde ontvanger zomaar ineens een update kan krijgen die jij niet wilt. En natuurlijk mensen die "leuke" dingen willen doen met hun ontvanger.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De maxdigitaal 220s is volop leverbaar hoor! En wat betreft de 225s, daar zou ik nog maar even mee wachten, hij is weliswaar uitgevoerd met hdmi aansluiting, en kan full hd verwerken, klopt allemaal, maar...weet wel dat er (nog) vele kinderziektes in de 225 zitten. Voorlopig nog zeker een half jaartje wachten is het advies. Ook is het zo, da full hd (althans op de schotel) nog maar erg beperkt is, qua kanalen, en de kanalen die er aangeboden worden door canaldigitaal zijn m.i in verhouding veel te prijzig. Voor wat betreft de multitenne, hij is duur, en erg gevoelig, vandaar mijn eerdere advies in deze vraagstelling. Ook is het zo dat multitenne de lnb's niet zijn te verstellen (ivm signaalsterkte) wat erg lastig kan zijn, en als de vraagsteller inderdaad een eenvoudig canaldigitaal-pakketje wil, ja, dan moet je bekijken of een canaldigitaal goedgekeurde receiver (die zeer beperkt met mogelijkheden zijn) een optie is, wat prijs betreft: Je bent zeer zeker niet goedkoper uit dan wat ik al eerder stelde, integendeel, en nogmaals: voordelen heeft maxdigitaal maar genoeg, je hebt veel meer opslagplaats ( 10.000 zenders) en die heb je indedaad tegenwoordig wel nodig ook, elke maand komen er nog steeds vele tv en radiokanalen bij, een canaldigitaal goedgekeurde ontvanger heeft maar slechts 1000 opslagplaatsen, en dat is al snel te weinig, want dan moet je zenders gaan wissen...niet mijn idee...(Een prijsoverzicht: ontvanger 220s, 140 euro, schotel triax 88 cm, 70 euro, diseq-switch 10 euro, kabel 0,40 ct per meter, houder voor lnb's 20 euro, lnb's 4x 25 euro (twin,met dubbele uitgang, dus op 2 plaatsen kijken met een extra ontvanger mogelijk. kaart canaldigitaal zo'n 75 euro: totaal voor erg veel zenders: ongeveer zo'n 400 euro, maar dan heb je wel erg veel mogelijkheden, (zonder 2e ontvanger dus) En inderdaad, als je het eenvoudig wilt dan kan dat ook, maar dan ben je ook al vlug genoeg geld kwijt....zoals gezegd, het is maar wat je wilt..succes met je plannen, laat wel voorop staan, dat je met de schotel (nog steeds!) het beste af bent, laat dat voorop staan, welke keuze U ook maakt. En inderdaad, laat de schotel die U kiest goed plaatsen door een specialist, want hij kan als geen ander met (digitale) uirichtapparatuur, precies de schotel EN de lnb's op een goede ontvangst (signaalsterkte!) afstellen, doe dat niet als leek, en zeker niet met de opstelling die ik al eerder suggereerde, want dat lukt je niet als leek, met een of ander satfindertje...succes!

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Plekkie,

Hartelijk dank voor je antwoorden. Ik heb toch nog een paar vragen:

Kan ik met Maxdigital ook programma's opnemen en zo ja wat zijn de meerkosten?

Ik heb wel eens gelezen over een paraplu op de schotel tegen regen en sneeuw? Werkt dat?

Wat gebeurt er bij hevige buien? Is het beeld dan veel slechter?

Wat gebeurt er bij blikseminslag? Moet ik dan iets doen?

Als ik ook wil kijken naar andere belgische zenders dan Een en Canvas zoals VTM en VT4 moet ik dan i.p.v. Canal Digital TV Vlaanderen nemen of zijn er dan andere mogelijkheden?

Bij voorbaat dank.

Bert

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bertje, als schotelkijker (inmiddels zo'n 10 jr. digitaal) kan ik je het volgende aanbevelen, koop een triax schotel van 88 cm doorsnede, schaf (inderdaad!) een maxdigitaal 220s aan, zorg dat je een houder koopt (zo'n 20 euro) speciaal ontwikkeld voor triax schotels, en plaats 4 goede 'koppen' oftewel lnb's (inverto bijv.)genoemd op de speciale beugel, zorg dat je een zg. diseq-switch plaatst (kan achter de schotel, kost zo'n 10 euro) zorg voor goede kabel bijv. Hirschman, speciaal voor de satelliet-frequentie ontwikkeld, en je zit hartstikke goed, zelf ben ik een voorstander van de triax, omdat deze een perfecte 'bolling'heeft, en daarom minder uitval vertoond. Zorg bij de plaatsing van de schotel ervoor, dat je een goede dikwandige buis gebruikt, en plaats de schotel (indien mogelijk) altijd zodanig, dat je er makkelijk bij kunt (handig s'winters, als je de sneeuw met een veger moet verwijderen) Laat e.e.a goe eenmalig uitrichten, en je hebt ontvangst van 4 satellieten: Astra 1, astra2, astra 3, en de Hotbird. Ikzelf heb dit nu een jaar zo, en het werkt perfect. Nadeel van een motorgestuurde schotel is, dat je veel langer moet wachten, omdat de motor eerst de juiste positie moet zoeken, met een vaste opstelling heb je vrijwel direckt je zender, neem wel een abonnementje op canal-digitaal, bijv een basis-pakket, een kaart kost je zo'n 75 euro, kijk voor de zenderpakketten en prijzen anders even op www.canaldigitaal.nl , zelf hebben we een familiepakket, met het astra 3 themapakket, de lokale omroepen zitten op astra 3 en zijn gratis te ontvangen, op astra 2 zitten veel engelse zenders, en op Hotbird zitten ook veel interressante zenders, weg met die kabel!! Daar heb je echt niets aan...de schotel bied veel en veel meer, maar kijk eerst of je uberhaupt een schotel kunt plaatsen, hij moet namelijk wel op het oosten kunnen 'kijken' , succes!

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met elke satelliet-ontvanger en video- of dvd/harddiskrecorder kun je opnemen, alleen werkt het niet zoals je gewend was. De recorder ziet namelijk nog maar één signaal, een van de AV ingangen. Opnemen van een zender en gelijktijdig kijken naar een andere is dan zeer beperkt mogelijk, ook is een timer opname moeilijker omdat je dan zowel de ontvanger als de recorder moet programmeren. Met een zgn. PVR-ontvanger kan dat allemaal wel, maar die zijn dan ook een stukje duurder dan €140 (bij ca. €450 heb je een goeie).

Bij hevige regen- of sneeuwbuien kun je inderdaad wat mindere ontvangst verwachten, hoe groter de schotel hoe minder last. Alles wat zich tussen de satelliet en jouw schotel bevindt stoort de ontvangst. Zo'n overkapping is wel bevorderlijk voor de levernsduur van de koppen, nodig is het niet.

Bij blikseminslag kun je niks doen, behalve vantevoren de snoeren losmaken en een meter van het apparaat leggen. Slaat de bliksem in je schotel in, dan kun je alleen maar duimen en maken dat je wegkomt.

CanalDigitaal Vlaanderen is verkrijgbaar in België. Let op dat tv Een en Canvas niet in het basispakket zitten, als dat belangrijk voor je is, zit je vast aan een duurder pakket. Je hebt wel BVN met eerdere uitzendingen van o.a. Een/Canvas. De overige Belgische zenders heb ik niet zo veel kijk op.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwardus, ben 10 jr. werkzaam geweest in de kabelbranche, (td)heb nu meer dan 10jr. een schotel, U beweerd dat er bliksem 'in de schotel' kan slaan, en dan maar moet duimen? Wel beste Edwardus, samen met een vriend, die zelf schotels installeerd, leverd, en onderhoud doet, hebben wij nog nooit gehoord van zo'n bewering! Als U niet weet hoe e.e.a in elkaar zit, reageer dan niet! Hooguit gaat er weleens een lnb (kop) defect na bliksem, niets is zo veilig als de schotel, de schotel is vrijwel ongevoelig voor bliksem!!Wist U dat de cai (de kabel) aansluiting veel, en veel gevoeliger is voor bliksemschade: de cai is zo opgebouwd: 1: Ontvangststation 2: Lokaalcentrum 3: wijkcentrum 4: groepsversterker 5: eindversterker 6: multitap, en alles (meestal) via coax 12, de glasvezel is weliswaar in opkomst, maar dat is (helaas) nog maar beperkt. Ook kan ik U mededelen dat ik als dispatcher jarenlang zon 80 monteurs heb aangestuurd, bij de grootste kabelaanbieder van Nedeland, verder heb ik hiervoor erg veel gestudeerd. U moet dus hier niet gaan schrijven over blikseminslag op de schotel, dat is ons, zover bekend nog nooit voorgekomen...Wat WEL voorkomt is dat er bij de cai (kabel) bij bliksem heel, heel veel schade kan ontstaan, en dat er dan honderden tot duizenden huishoudens zonder beeld zitten, inlagpunten genoeg, maar die ga ik hier niet uiteenzetten. Wat betreft opnemen van de satelliet, met een harddiskrecorder, die prima te programeren is, (de line input gebruik je dan) is opnemen geen enkel punt, zelfs een dvd'tje branden daarna is geen enkel probleem,alleen mag je de satreceiver niet uitzetten, en ben je afhankelijk van het opnemen van een zender. met een receiver die twee tuners heeft (twinreceiver) heb je wat meer mogelijkheden. Gr. dispatcher, die wel degelijk weet waarover hij praat.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou geweldig dat je er zoveel verstand van hebt. Ik heb pas 1 jaar een schotel dus ik weet er terecht minder van. De vraagsteller vraagt wat je kunt doen áls de bliksem inslaat. Het is misschien nog nooit gebeurd, maar er gaat een coax kabel naar je ontvanger, als de bliksem inslaat kan daar een stroom doorheen lopen. Daar doe je erg weinig aan (behalve de kabel losmaken) is wat ik probeerde duidelijk te maken. De kans is ontzettend klein dat het gebeurt, bijna nul.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of u een HD-ready/Full HD tv heeft, maar dan is het toch wel degelijk de overweging waard een HD ontvanger aan te schaffen. Recentelijk zelf e.e.a. nieuw aangeschaft en na eerst de TV aangesloten te hebben op m'n oude receiver via de HDMI kabel kwamen we tot de ontdekking dat de beeldkwaliteit op de zenders nog niet echt goed was. Na aanschaf van de HD receiver was dit wel naar behoren. Inmiddels in het bezit van een receiver die niet goedkeur CanalDigitaal is, maar wel uitstekend functioneert met de smartcard. Overigens hebben ook wij een grotere schotel en alleen uitval als het onweert (e.e.a. schakelt zich dan zelf automatisch ter beveiliging uit). Van harde wind/regen nooit geen last. (en tja, wanneer sneeuwt het hier nu uitbundig?)
Groeten van al 10 jaar tevreden schotelaar (nooit géén kabel meer!)

ve
door verwijderd - Aug 4, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bertje: Opnemen kun je zoals omschreven bij reactie op Edwardus. Trek NOOIT de coax zomaar uit de satreceiver als deze aanstaat, het kan je receiver ernstig beschadigen! Bij hevige biksem kun je het beste je receiver uitschakelen, en/of de stekker van de receiver uit het stopkontakt halen. En de 'paraplu' oftewel de paraprot, is uitgebreid getest door het blad tv-satellite (wat nu tvtotaal geworden is) en de test wees uit, dat deze 'paraplu helemaal niets uithaalde, er was nl. geen verschil of er nu wel op geen paraplu werd gebruikt..voor wat betreft uitval zenders bij hevige regen/sneeuw, ja, ook dat komt voor en is zeer goed te verklaren: er komt een soort 'scherm' tussen schotel en satelliet, waaraan je helaas niets kunt doen, zelfs de zenders van de cai (kabel) vallen weleens uit met extreem regen/onweers buien. De rtl's worden vanuit Luxemburg de satelliet opgestraald, dus als het daar 'hoost' kan zowel de schotel alsook de cai (kabel) uitvallen, dit is een normaal verschijnsel. Het beste wat je kunt doen tijdens zo'n echt hevige bui, is je niet te ergeren, zodra het beeld gaat 'blokken' weet je dat je signaal minder is, of helemaal uit kan vallen, je ziet dan de melding op je beeldscherm: geen of slecht signaal. Tenslotte wil ik U er nog op wijzen, dat digitaal kijken nu eenmaal anders is dan het oude analoog kijken, ruis en sneeuw kunnen we daar niet meer in, zoals vroeger wel, ruis en sneeuw komt bij de cai (kabel) nog WEL veel voor, omdat er heel er veel tussen zit, alvorens het signaal bij je binnen is. Ook in veel gevallen is het zo, dat het signaal slecht bij de consument binnen komt (te laag signaal) Bij een schotel heb je al die problemen niet, schotel-coax-receiver, that's all! Tip: kijk eens op www.tvtotaal, daar kun je ongeveer zien wat je zoal kunt ontvangen aan tv/radio zenders, met een schotel heb je de beste kwaliteit.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
In aanvulling op mijn eerdere vraag: Ik lees veel over problemen met Canal Digitaal over opzegging,hogere tarieven bij settopbox en maandelijkse abonnementen,e.d. Zijn dat ook jullie ervaringen?
Anders is Digitenne met goede buitenantenne hier voor mij in de grensstreek met Duitsland toch een alternatief? Bij voorbaat dank.
Bert

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren geleden is er een flinke prijsverhoging doorgevoerd, daar waren velen natuurlijk niet blij mee. Nu worden de prijzen ongeveer jaarlijks iets verhoogd, net als bij kabeltv dat doet. KPN heb ik dat nog niet zien doen.

Als het zenderaanbod van KPN je aanspreekt, ja waarom niet?
Dat is dan de meest voordelige keus.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou er rekening mee, dat KPN ook een forse prijsverhoging aan het voorbereiden is. http://tweakers.net/nieuws/55043/kpn-bereidt-prijsverhoging-digitenne-voor.html

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 03:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou nou, plekkie, rustig maar...

Ik werk sinds 12 jaar met satelliet-uplinks, soms met schotels van 10 meter doorsnede. Zodra de schotel het hoogste punt is (bv bovenop een plat dak of aan de punt van een dak of in een open veld) volstaat een bliksemafleider.

Al is het maar 1x geweest in mijn 12 jaar, het gebeurt echt. De bliksem sloeg welliswaar niet in de schotel zelf, maar in de slagboom van een nabij gelegen parkeerterein. Een computer die aan een onbeveiligde schotel was aangesloten heeft dit niet kunnen navertellen. Ik ben het wel met plekkie eens dat het zeer uitzonderlijk is, en een bliksemafleider voor thuisgebruik overbodig is (kosten/ baten). Ook denk ik dat het niet verstandig is om bij elke onweersbui de coaxstekker los te trekken. Daarmee kun je makkelijk de boel stukmaken.

Als je een grote schotel bekijkt (bv Mediapark Hilversum), lijkt het vaak net alsof er een antenne aan de bovenkant bevestigt is. Dit is de bliksemafleider.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Pace-puma twintuner en schotel met dubbele kop LNB te koop ook kun je hiermee opnemen terwijl je naar een andere zender kijk weet alleen niet of je dat hier mag neer zetten en hoe je met elkaar in contact zou kunnen komen

Ook nog een single tuner staan en 2 smartkaarten

ve
door verwijderd - Oct 8, 2008 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bert,

Laat je informeren bij een vakzaak naar een humax of topfield HDontvanger met harddisk en een Multytenne(twin) Dan heb je een topsetje met een zeer goede beeld/prijs kwaliteit. Of Laat je informeren bij een LOEWE dealer naar de modellen met (twin)sattuner, harddisk en een Multytenne schotel. Deze zijn helemaal geweldig. Wereldwijd ook als beste getest.

suc6