eg
door egbbru Mar 15, 2024 om 12:53
Garantie & verzekeringen

Afhandeling autoschade

Ik heb april 2023 een schade veroorzaakt. De schade heb ik keurig bij mijn verzekering gemeld doch de tegenpartij heeft deze nog steeds niet afgehandeld. Ik heb mijn verzekeringsmij vorige week over benaderd en kreeg als antwoord dat een schadeclaim tot 3 jaar nadien kan worden ingediend. Ik ben zeer verbaast dat dit zolang uitgesteld kan worden. De tegenpartij is een leasemij en ik weet niet of hier een langzame afhandeling gebruikelijk is. Ik vind de verstreken tijd in mijn geval, mede omdat het hier, volgens mij , een betrekkelijke lichte schade betreft buitensporig lang duren. Ik krijg er een beetje rare smaak van in de mond. Is dit normaal en mag dit? Graag uw reactie.

1407 7 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2024 om 13:01
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben het met u eens dat het wel erg lang duurt en lijkt het mij dat u uw verzekereaar daarop kunt aanspreken. Daarbij kunt u 'vorderen' dat u binnen (stel) 14 dagen een afdoende antwoord krijgt., Krijgt u dat niet, zie dan https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/ met aantekening dat u voor een vraag de Ombudsman ook kunt benaderen zonder dat u al een antwoord van uw verzekeraar had. Voor het indienen van een klacht wordt dat wel gevraagd.

JMA2
door JMA2 Mar 15, 2024 om 23:52
116 Antwoorden / 2 Vragen

De verzekeraar van de vraagsteller kan toch niets als de tegenpartij nog niet heeft geclaimd
 Wat wilt u nu binnen de 2 weken afdwingen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 16, 2024 om 09:16
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@JMAZ: lezen!! ik adviseer om advies te vragen, niet meer en niet minder!

Ar
door AriEllis Mar 16, 2024 om 12:05
57 Antwoorden / Vragen

@HK: LEZEN!! Uit de OP: "Ik heb mijn verzekeringsmij vorige week over benaderd en kreeg als antwoord dat een schadeclaim tot 3 jaar nadien kan worden ingediend. " Wat wil je nu dan nog navragen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2024 om 15:04
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, Oh, het is dus lkezen en begrijpen! Iemand die schade ondervindt door toedoen van een ander meldt dat bij haar of zijn verzekeraar en die neemt dat dan in behandeling. De verzekjeraar behoeft dan helemaal niet te wacghten of de 'tegenpartij'ook een melding /schadeclaim indient bij haar of zijn verzekeraar. Vooral als er sprake is van een all risk verzekering is het m.i. volstrekt onterecht indien de verzekeraar afwikkeling 'vertraagt' omdat de tegenpartij niet zou reageren. Om die reden dus herhaald

Mijn reactie: Ik ben het met u eens dat het wel erg lang duurt en lijkt het mij dat u uw verzekereaar daarop kunt aanspreken. Daarbij kunt u 'vorderen' dat u binnen (stel) 14 dagen een afdoende antwoord krijgt., Krijgt u dat niet, zie dan https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/ met aantekening dat u voor een vraag de Ombudsman ook kunt benaderen zonder dat u al een antwoord van uw verzekeraar had. Voor het indienen van een klacht wordt dat wel gevraagd. en wat is daar dan op tegen? Het zou niet de eerste keer zijn dat een verzekeraar vertraagt omdat die zou moeten uitkeren en dat mogelijk liever niet wil.  Afgezien daarvan: u bent toch de vraagsteller niet aan wie het is om te bepalen wat wel of niet met gegeven antwoorden wordt gedaan?

Ja
door JannyBoe - Mar 15, 2024 om 13:16
515 Antwoorden / Vragen

U hebt uw kant van de zaak keurig geregeld. En nog een keer bij uw verzekeringsmaatschappij nagevraagd.

Ik zou het hier verder bij laten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 15, 2024 om 13:56
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel het niet vaak voorkomt mag het wel.

        Uit de link:

Drie jaar de tijd voor melden schade
De verzekeraar kan de tegenpartij niet dwingen een schade te melden. Dit mag niet volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Deze wet is bedacht om slachtoffers van een ongeval te beschermen. Het is slachtoffer mag tot 3 jaar wachten met het melden van een schade. Dit komt gelukkig maar weinig voor. Als een schade laat wordt gemeld, controleert de verzekeraar altijd of de schade in de tussentijd niet erger is geworden. Als de vangrail in die 3 jaar is gaan roesten, is dit natuurlijk niet jouw schuld.

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/duur-schadeclaim

sw
door swat1500 - Mar 15, 2024 om 19:49
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom gelooft u uw vezering niet en waarom zou u hiervan een nare smaak moeten krijgen?
U heeft gedaan wat van u verwacht werd en zolang de andere partij geen claim indient heeft dit voor u geen negatieve gevolgen.

rj
door rjw - Mar 15, 2024 om 23:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Handelt de leasemaatschappij het niet gewoon intern af? Als het een kleine schade is is het voor hun wellicht goedkoper om het gewoon uit hun eigen schadebudget te laten repareren dan dat ze de kosten bij een verzekeraar willen gaan verhalen.

emcede
door emcede - Mar 15, 2024 om 23:14
960 Antwoorden / 4 Vragen

Is dit normaal? Nee. Mag het? Ja.

Ervaring leert dat een claim van een leasemaatschappij vaak lang op zich laat wachten. Tel daarbij op dat ook een particulier met autoschade zo maanden moet wachten voordat hij bij de schadehersteller aan de beurt is. Dan kan dit inderdaad gebeuren. U kunt daar niets aan doen. De wettelijke verjaringstermijn is 5 jaar trouwens. 3 jaar geldt voor het indienen van een schadeclaim op een afgesloten verzekering, maar de verjaringstermijn voor een tegenpartij bij een onrechtmatige daad is 5 jaar.

Rustig afwachten is het enige dat u kunt doen.

1paul
door 1paul - Mar 16, 2024 om 08:24
3148 Antwoorden / 0 Vragen

dit mag dus zoals je al gehoord hebt en ja, sommige leasemaatschappijen zijn niet al te snel soms..