ju
door jurgbutt May 3, 2004 om 03:03
Garantie & verzekeringen

Afkopen van levensverzekering

Vorig jaar heb ik via mijn tussenpersoon twee levensverzekeringen genomen bij Levob verzekeringen. Nadat ik veel problemen heb ondervonden met mijn tussenpersoon voelde ik mij genoodzaakt de verzekeringen bij hem afgesloten op te zeggen. In de verzekerde tijd heb ik een kapitaal opgebouwd van 980 euro. Nu rekent mijn verzekeraar EERSTE KOSTEN met een bedrag van 700 euro. Na een brief naar weigerden zij dit bedrag te specificeren. Moet ik accord gaan met deze kosten, ook al stonden de eerste kosten vernoemd in de polisvoorwaarden ? De looptijd was maar 11 maand dus ik geloof nooit dat deze kosten ook door hen gemaakt zijn.

909 3 Rapporteer

ik
door ikweethet - May 13, 2004 om 23:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat u niet om dit bedrag heen kan. Eerste kosten bij een levensverzekering zijn altijd behoorlijk hoog. De meeste kosten worden gemaakt aan provisiekosten voor de tussenpersoon. Ondanks dat u de polis binnen een jaar wilt stopzetten, zal hij nog een behoorlijk bedrag ontvangen. Daarnaast gaat er ook tijd en kosten zitten in de polisopmaak. Al deze dingen kosten helaas veel geld en worden betaald door uw premie. Normaliter wordt dit over decennia verspreidt, maar als u nu binnen een jaar de polis wilt afkopen is dat natuurlijk erg veel geld... Een klacht hierover indienen bij bijvoorbeeld het Klachteninstituut zal ook weinig zin hebben, omdat dit een 'normale' manier van rekenen is.

ca
door careuter - May 28, 2004 om 07:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

De problemen met uw tussenpersoon en de afkoop van de verzekering staan geheel los van elkaar. U had de polis voort kunnen zetten via een andere TP of eventueel rechtstreeks via de maatschappij. Als er nog andere verzekeringen bij uw TP liepen zou dat sowieso gebeuren aangezien de meeste polissen gebonden zijn aan een bepaalde looptijd c.q. opzegtermijn. Bij levensverzekeringen is dat anders. Daar kunt u meteen van af! U hoefde dit dus niet te doen maar heeft hiervoor bewust gekozen. Voor het overige verwijs ik naar de eerdere reacties.

le
door leeggegraaid - Jun 9, 2004 om 22:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

De wetgeving gaat veranderen op dit gebied, de verzekeraars en tussenpersonen moeten de kosten bij afsluiten gaan vermelden

Ik heb 12.500 euro in een AMEV levensverzekering gestort en de afkoopwaarde is maar 6500 euro, dit valt nergens te lezen in de voorwaarden, dit is toch je reinste oplichting ?