rh
door rhuurneman Oct 11, 2013 om 20:42
Garantie & verzekeringen

All risk verzekerd?!

Ik ben all risk verzekerd bij Centraal Beheer Achmea. Althans, dat dacht ik... Onlangs ben ik door een andere bestuurder aangereden. Lijkt een duidelijke zaak, maar toch wil ik er zeker van zijn dat ik geen risico loop op een verhoging van mijn premie. CentraalBeheer weigert mij dit echter te verzekeren... Hoe kan dat nou? Zij zijn toch de experts? Nu moet ik dus eerst mijn auto laten repareren en maar hopen dat ze alles bij tegenpartij kunnen verhalen. Je betaalt de hoogste prijs voor een all risk verzekering, dan mag je toch ook wel een beetje service en expertise verwachten?

1121 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

De vraag is natuurlijk wie aansprakelijk is voor de schade. Als u dat bent kost dat u in het volgende verzekering jaar meer premie en waarschijnlijk een eigen risico.

Is de tegenpartij aansprakelijk dan is dat niet van toepassing.

U hoeft u auto niet per se eerst te laten repareren. U kunt wachten tot de aansprakelijkheid vast staat.

rh
door rhuurneman - Oct 11, 2013 om 21:19
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

@Tijger1

Ik ben op een rotonde aangereden door een andere auto, die mij niet had gezien. Het lijkt me dan ook niet dat ik aansprakelijk ben, maar de verzekeraar durft dat niet te zeggen, omdat de andere bestuurder niet had aangevinkt dat hij van rijstrook was gewisseld. Als zij zouden beslissen dat de 50/50 regeling geldt, kost me dit 360 euro extra premie! Dat risico wil ik liever niet lopen.

Maar... hoe wordt de aansprakelijkheid vastgesteld? CBA heeft het dossier 'gesloten' en doet niks tot ze een rekening voor reparatie ontvangen...

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Wat een onzin verhaal. Ik ben er niet bij geweest, dus ik kan helemaal niet beoordelen wie aansprakelijk is. U hebt toch ter plekke een schadeformulier ingevuld? De linker of rechterkolom voor u en de andere voor de tegenpartij? Dan ziet u toch wat er is aangekruist?

Is de tegenpartij aansprakelijk gesteld? Bent u aansprakelijk gesteld door de tegenpartij? Is er een expert geweest om de schade vast te stellen? Er moet toch uit de schade blijken wie wie heeft aangereden?

Als u de schade niet laat vaststellen bij een garage doet CB inderdaad niets, maar u hoeft hem niet meteen te laten repareren.

Neem contact op met CB voor het maken van een afspraak met de expert en bij welke garage, dat scheelt vaak in de afwikkeling van de schade, en eis dat zij de tegenpartij aansprakelijk stellen.

Want als u niets claimt, claimen zij al helemaal niets.

rh
door rhuurneman - Oct 12, 2013 om 11:24
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

@Tijger1

Was het maar onzin... Ik heb gelijk de schade laten taxeren bij de aangewezen schade-expert en dit op de achterzijde van het gezamenlijk ingevulde formulier aangevuld. Maar ik moet de schade toch echt laten repareren, voordat zij die willen verhalen bij de tegenpartij - die overigens zelf geen aangifte heeft gedaan. Ze kunnen/willen dus geen uitspraak doen over de aansprakelijkheid voor de reparatie is gedaan. Met als risico dat ik dus straks voor de helft van de kosten opdraai, of meer premie ga betalen wanneer ik het via de verzekering laat lopen. Voor mij is de logica zoek...

Toch maar laten repareren dan...?

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2013 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Schadeverhalen is stap twee. Zij moeten eerst de tegenpartij aansprakelijk stellen. Hoe groot is de schade?

Het wordt hoe langer hoe gekker met die verzekeringsmaatschappijen. Dien een schriftelijke klacht in en eis dat zij de tegenpartij aansprakelijk stellen.

De aansprakelijkheid heeft niets te maken met ja dan nee repareren. De schade is vastgesteld, dat is het belangrijkste.

En waarom zouden zij beslissen dat de 50% regeling geldt? U bent toch niet eens aansprakelijk gesteld voor de aanrijding?

me
door mein33 - Oct 12, 2013 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen
0

U heeft, zoals u zelf aangeeft, een zgn. "All Risk" autoverzekering.
Dit houdt in dat uw auto is verzekerd voor alle vormen van schade.
Ook voor de door u aangegeven ongevalssituatie bent u verzekert en zal de verzekeringsmaatschappij uw schade vergoeden.
U kunt uw auto dus met een gerust hart laten repareren.
U geeft aan te zijn aangereden en zelf geen schuld aan de aanrijding te hebben.
Zodra de schuldvraag definitief is vastgesteld kan de verzekeringsmaatschappij bepalen of u niet, gedeeltelijk of geheel aansprakelijk bent voor de geleden schade.
Of de schade wel of niet bij de tegenpartij te verhalen is voor u verder van geen enkel belang maar is iets tussen de verzekeringsmaatschappijen onderling.
Als u gedeeltelijk of geheel aansprakelijk bent zal dit geen gevolgen hebben voor het uitbetalen van de schadereparatie maar wel voor uw no-claimkorting.
U kunt het beste de schade laten repareren en het uiteindelijke besluit van de verzekeringsmaatschappij afwachten.
Mocht u het met dit besluit niet eens zijn dan kunt u altijd nog een bezwaarprocedure instellen.

rh
door rhuurneman - Oct 12, 2013 om 15:09
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik zal CBA maar weer eens bellen...

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2013 om 16:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Als u toch geheel of gedeeltelijk aansprakelijk wordt gesteld valt misschien te overwegen om de kosten zelf te betalen, als die meevallen, en daarmee de no-claim te behouden.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

S.
S.Lander - Aug 5, 2024 om 15:09
Winkels & webshops
Berkenbosch Mode

Berkenbosch Mode

Goedendag,

Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko ... Lees meer

Ed
Edith vL - Sep 17, 2024 om 10:26
Vrije tijd & tuin

Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis

Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet. 
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg ... Lees meer

Wi
Wim-Bart - Sep 19, 2024 om 14:45
Computers & telefonie

Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben

Gechte,

2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.

Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.

Afijn een week ... Lees meer