in
door inkiedinkie Jul 20, 2006 om 10:33
Garantie & verzekeringen

AVP verzekering niet gewijzigd na overlijden partner

Mijn ouders hebben ooit een AVP verzekering afgesloten via een adviesbureau. Dit was een gezinspolis. Nadat mijn vader 5 jaar geleden is overleden heeft mijn moeder hun een rouwkaart gestuurd. Mijn moeder snapt weinig van al die polissen e.d. en heeft nooit gezien dat deze niet gewijzigd was in alleenstaand. Toen ik de papieren kortgeleden bekeek zag ik deze fout.

Een telefoontje naar het adviesbureau wees uit dat ze de rouwkaart wel hadden ontvangen en ze gaven toe dat het raar was dat de wijziging niet gelijk gebeurd was. Ze hadden wel de tennaamstelling veranderd dus daarom viel het niet op dat de verzekering zelf hetzelfde was gebleven. De verzekering werd onmiddelijk omgezet maar op mijn vraag of ze geen restitutie kon krijgen van het teveel betaalde werd negatief gereageerd.

Had ze zelf beter op moeten letten? Zelf vind ik het heel vreemd dat ze niets terugkrijgt want ze is toch niet voor niets bij een adviesbureau, die zijn er toch juist om voor haar het regelwerk te doen?

498 3 Rapporteer

hutch
door hutch - Jul 20, 2006 om 11:09
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Inkiedinkie,

dit is inderdaad zeer slordig van een 'advies'bureau. Bekijk die polis eens en ga direct met die verzekeringsmaatschappij bellen. Leg daar nogmaals de situatie uit en probeer alsnog uw recht te halen.

U mag van dit 'advies'bureau verwachten dat zij dit doorgeven aan betreffende verzekeringsmaatschappij en heeft zodoende een prestatieplicht. In die premie is een (klein) gedeelte verrekend juist voor dat bureau. Deze wordt betaald door betreffende verzekeringsmaatschappij aan dat 'advies'bureau. Ik voel hier dan ook enige belangenverstrengeling. Indien uw moeder de volle premie betaalt, vangt, naar ik aanneem, dat 'advies'bureau ook meer geld...... alhoewel dit mogelijk maar minimaal is.

Uw moeder heeft geen rouwkaart gestuurd naar dat 'advies'bureau om deze maar aan de muur te hangen o.i.d.

Van de andere kant mag ook van uw moeder verwacht worden dat zij een beetje oplet, ondanks welke situatie dan ook.

Succes, gr. Hutch

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 21, 2006 om 00:07
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De rouwkaart had voor het adviesbureau reden moeten vormen om uw moeder enkele weken later te bellen voor een afspraak om wat zaken op een rij te zetten. Anderzijds betekent het overlijden van een van de partners niet automatisch dat de AVP voor alleenstaanden van toepassing is, omdat er nog iemand kan wonen die tot het gezin behoort. In ieder geval heeft de maatschappij minder risico gelopen en zou om die reden een restitutie van de verstreken jaren normaal zijn.

mi
door miraltje - Jul 21, 2006 om 06:58
462 Antwoorden / 0 Vragen

sorry,dat ik het zeg maar waar praten we over.

een avp kost al bijna niks en nu wil je een paar euro terug hebben.

want meer is het echt niet.

vermoedelijk zijn de administratieve kosten hoger, als ze het terug gaan storten.

een rouwkaart wil niet zeggen dat iemand alleen achter blijft, voor hetzelfde geldt woont er nog een kind thuis.

dit kan zo'n adviesburo niet weten,dit is de verantwoordelijkheid van de nabestaanden hoe moeilijk dat op zo'n moment ook is.