je
door jeroen2403 Sep 1, 2016 om 19:50
Garantie & verzekeringen

Inshared wil niet betalen bij glasschade ivm nieuwe NEN norm!!!

Ik heb glasschade, en omdat mijn raam groot is is er sinds kort een nieuwe nen norm ivm de veiligheid.
Deze moet ik zelf betalen.
Inshared zegt u bent verzekerd voor een nieuw raam in de oude situatie.
Dus ivm de veiligheidsnorm moet ik €636.- uit eigen zak betalen op een raam dat zelf €1100,- kost.
Dus de totaal prijs wordt nu €1736,-
Omdat de veiligheid norm is aangepast wil de verzekering niet betalen.
Dit behoren ze toch te weten van deze norm en nu blijven ze in gebreken.
Je kan mijn er toch niet mee opschepen en zeggen u zoekt het maar uit.
Maar dat is mijn pakkie aan toch niet ik ben verzekerd voor glasschade en recht op een nieuw raam?
Ik hoop dat ik in mijn recht sta.

1957 8 Rapporteer

jo
door jorisw - Sep 1, 2016 om 20:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er in de polis? Dat je verzekerd bent voor een bepaald bedrag, vervanging "as is", of vervanging tegen de geldende normen op het moment dat er schade is?

ja
door jackyh - Sep 1, 2016 om 20:07
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt die schade vandaan?  Storm, kinderen  o.i.d.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo nieuw is die norm niet, dat is al van 2012. En waar zit die ruit en hoe groot is hij dan?

Als er iemand dichterbij die ruit kan komen dan 85 cm, dan is die veiligheidsnorm van toepassing. Ook de hoogte vanaf de vloer is van belang.

Dus niet op een etage.

Zou ook nog maar eens bij een andere glasboer informeren wat die ruit kost.

ne
door neodutchio - Sep 1, 2016 om 20:50
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U staat niet in uw recht. Het enige waar u recht op heeft is herstel naar de oude situatie. U mag namelijk niet beter worden van de situatie. Anders zou het heel makkelijk zijn om elke keer als de regels aangepast worden het raam expres kapot maken om zo de verzekering op te laten draaien voor de nieuwe situatie.
U krijgt dus de waarde van het verzekerde terug en alle extra's die u wilt (dus 'upgrade' naar de nieuwe nen norm) zal u zelf moeten bijleggen.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neodutchio

Als je zelf je raam kapot maakt en dan claimt,  krijg je helemaal niets vergoed. Ook moet je meteen een boete betalen wegens fraude en wordt je uit de verzekeringen geknikkerd.

@jeroen

Ik kan mij haast niet voorstellen dat een ruit die aan de nieuwe norm voldoet zoveel duurder moet zijn dan een oorspronkelijke.

Als die ruit al vervangen is en u dus een nota gehad hebt, dien dan een klacht in. Komen ze u niet tegemoet, dan kunt u daarna naar het Kifid. Kijk op Google voor de procedure.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 1, 2016 om 22:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als het raam 1100 kost en u moet 636 betalen dan wordt het raam natuurlijk geen 1736 euro. 1100 blijft 1100. Alleen betaalt u 636 en de verzekeraar maar 464 euro.
Diewilik

je
door jeroen2403 - Sep 3, 2016 om 13:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

Het raam is voor de zoveelste keer door vandalen vernielt en het zit gewoon op de benede verdieping aan de voorkant en heeft een afmeting van 2365x1750mm.
Het raam kost normaal €1100.- maar door de nieuwe NEN norm ivm veiligtsglas komt daar nog eens extra €636.- bij.
De verzekering zegt er wordt een nieuw raam geplaatst in de oude situatie.
Maar die oude situatie is er niet meer ivm aanpassing zoals iemand mij meld sinds 2012.
Het raam is in 2013 ook al eens vernield door vandalen toen werd het nog wel gewoon vernieuwd.
Dus de verzekering zegt ga die 636 euro maar lekker verhalen bij de daders.
De zaak ïs weer in behandeling bij de politie.
Maar het is toch een zaak van de verźekering om het geld terug te halen bij de daders en toch niet ďe zorg voor ons.
Je kan toch als verzekering zeggen " nou dat kleine raam vergoeden we wel volledig maar dit groote moet u 1/3 zelf betalen"
Dat zou het zelfde zijn als je met een smartje en een mercedes bij carglas komt en dan wordt verteld die smart word vergoed maar die mercedes moet u 1/3 betalen.

ne
door neodutchio Sep 3, 2016 om 16:12
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Om de vergelijken met auto's te maken, u krijgt van de mercedes dezelfde voorruit erin zoals die er in zit. Wilt u bv extra gelaagd glas, of met ingebouwde antenne zal u het prijsverschil moeten bijbetalen. En in het geval van de Smart mag u daar geen mercedes raam in laten zetten.
Nogmaals, u mag niet beter worden van de situatie, enkel het terug krijgen van het gelijke.
Ook die € 636 is niet te verhalen op de daders, die kunnen enkel aansprakelijk gestelt worden voor de gemaakte schade. Dit is € 1100,00.

je
door jeroen2403 Sep 3, 2016 om 16:23
5 Antwoorden / 3 Vragen

In dit geval is er niet spraken van beter worden, maar wat de voorschriften zijn en wat moet en daar heeft de verzekering zich denk ik aan  te houden en dat ze daar in mee behoren te gaan. En dat is een verschil tussen glasbedrijfen en de verzekering en niet de gedupeerde.

ne
door neodutchio Sep 3, 2016 om 17:03
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het maakt voor de verzekering niets uit wat de voorschriften zijn. Er is een raam geplaatst van € 1100,00 die nu vernield is. Je kan nooit meer krijgen dan het verzekerde, dus er wordt een bedrag van € 1100,00 uitbetaald. Regels en wetten kunnen nou eenmaal veranderen in de loop van de jaren, maar daar kan je je niet tegen verzekeren.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2016 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is onzin. Als er 20 jaar geleden ern ruit geplaatst is die nu kapot gaat, moet er een nieuwe geplaatst worden.

misschien kostte hij 20 jaar geleden de helft, maar dat maakt niets uit. Je verzekerd gern bedrag asn glas.

Glasverzekeringen zijn in principe naturaverzekeringen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2016 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die ruit in 2013 is vervangen, moest hij toen al voldoen aan nieuwe normen. Dus dien een klacht in.