tu
door tukkertje Sep 14, 2017 om 16:02
Garantie & verzekeringen

Cool Blue

Bijna twee jaar geleden had ik een probleem met mijn TomTom navigatie. Aangezien dit binnen de tweejarige garantietermijn van Cool Blue viel heb ik deze opgestuurd naar Cool Blue. Daar bleek het apparaat niet meer te repareren en werd mij een nieuwe toegestuurd. Kort geleden echter gaf ook deze, binnen de twee jaar garantietermijn van Cool Blue de geest. Dus een mailtje naar dit bedrijf, waarna ik als antwoord kreeg dat een vervangend apparaat (nieuw dus) niet onder de garantietermijn van twee jaar viel en ik de eventuele reparatiekosten zou moeten vergoeden. Is het normaal dat een nieuw apparaat, al of niet een vervanger, niet onder de garantie valt? Ik zou bij deze cliënten en toekomstige cliënten van Cool Blue voor deze handelwijze van dit bedrijf willen waarschuwen.

1841 11 Rapporteer

ge
door george321 - Sep 14, 2017 om 16:09
390 Antwoorden / 1 Vragen

Na een reparatie gaat normaal de garantietermijn niet weer op nul beginnen. Dus u heeft nu na bijna 2 jaar een nieuwe gekregen, die na bijna 2 jaar weer kapot is, Dus logisch dat u geen garantie meer heeft na ruim 3,5 jaar.

tu
door tukkertje Sep 14, 2017 om 16:30
176 Antwoorden / 159 Vragen

Naar mijn mening is mij een nieuw apparaat toegestuurd, waarvoor ook volgens mij dan een nieuwe garantietermijn geldt.

ge
door george321 Sep 14, 2017 om 16:31
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is uw mening, maar die klopt niet.

Topantwoord

boppe1943
door boppe1943 - Sep 14, 2017 om 16:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uit Consuwijzer: (Klik voor voorbeeldbrief op de link onderaan).
"Lukt het ook dan niet om een goede oplossing te bieden? En heeft de verkoper alleen nog maar geprobeerd uw product te repareren? Dan kunt u eventueel een nieuw product eisen, maar u mag ook de overeenkomst ontbinden. Heeft de verkoper het product ook al een keer vervangen? Dan kunt u ook de overeenkomst ontbinden. Ontbinding van de overeenkomst betekent dat u de overeenkomst ongedaan maakt. De verkoper krijgt het product terug en u hebt recht op uw geld terug. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken."

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen

ge
door george321 Sep 14, 2017 om 16:32
390 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft bij het eerste defecte apparaat omgeruild, dus correct gehandeld.

tenormin
door tenormin Sep 14, 2017 om 16:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@boppe1943, dat gaat in dit geval toch niet op, lijkt mij dan.

hutch
door hutch Sep 14, 2017 om 18:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik weet het wel zeker dat dit, in dit geval, niet (!) op gaat.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2017 om 16:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U krijgt 2 jaar garantie vanaf moment van aankoop. Dit is niet alleen bij Cool Blue, dat is wettelijk zo vastgelegd. Anders zou je vlak voor het einde van de garantietermijn nog snel kunnen omwisselen voor een gratis nieuwe.

Garantie betekend dat u voor een bepaalde periode verzekerd bent van werking van het apparaat. Vaak is na de wettelijkengarantie nog meer mogelijk, maar dit hangt af van de levensduur van een apparaat. Uw navigatie is tussen de 3 en 4 jaar oud met als gemiddelde levensduur van 5 jaar. U zou hooguit 20% compensatie kunnen krijgen, mits het niet uw schuld is.

aurora1
door aurora1 - Sep 14, 2017 om 17:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er wordt correct gehandeld. Bij een nieuw apparaat begint niet een nieuwe garantie. In dit geval zou het dus na bijna 4 jaar zijn dat u beroep wilt doen op een garantie van 2 jaren. Dus Cool Blue valt niets te verwijten.
Dan maar de gratis navigatie MapFactor op uw smartphone installeren als u de Tom Tom niet wilt laten repareren? Frequente gratis updates.

hutch
door hutch - Sep 14, 2017 om 18:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Coolblue verdient een pluimpje..... ! Heeft helemaal correct gehandeld.

ro
door ron503 - Sep 14, 2017 om 18:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wel grappig dat een antwoord die totaal niet de juiste is maar voor vraagsteller gunstig uitpakt beloond wordt met een topantwoord.

ge
door george321 Sep 14, 2017 om 18:26
390 Antwoorden / 1 Vragen

't is maar wat je wil horen, al is het niet van toepassing.

hutch
door hutch Sep 14, 2017 om 18:35
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat gebeurd meestal door onwetenden, d.w.z. nieuwkomers die niet weten hoe dit 'systeem' werkt. TS is daar dus een uitzondering op. Ook kan er per ongeluk op geklikt worden.

ne
door neodutchio Sep 14, 2017 om 18:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Of de meepraters worden beloond.

ro
door ron503 Sep 14, 2017 om 19:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

We gaan er geen discussie van maken toch!.

Ge
door Genee - Sep 14, 2017 om 20:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Na 2 minder geslaagde apparaten nu maar een G....n kopen met echt 'levenslange' kaartupdates.

Gr
door Grunn1 Sep 14, 2017 om 21:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ben het deze keer volledig met je eens.

ho
door holy53 Sep 15, 2017 om 13:11
68 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat toch over de hardware? Niet over kaart updates.
En ook G....n kan kapot gaan. De laatste generaties hebben echt niet meer die geweldige kwaliteit.

Ge
door Genee Sep 15, 2017 om 14:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@holy53
ik heb drie navigatieapparaten van G....n, nooit geen problemen, een oudje gebruikt mijn dochter nog steeds.
Laatst was er hier een vraag over lifetime updates bij tomtom.
Blijkt dat het tomtom onder lifetime 5 jaar verstaat en na 5 jaar ook geen software updates meer gedaan worden voor het betreffende apparaat.
Heeft u slechte ervaringen met de laatste generaties van G....n?

diumenge
door diumenge - Sep 14, 2017 om 21:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In het verleden gaf Alfatrion wel eens een reactie op dit soort zaken en hij/zij beweerde, onder verwijzing naar wetsartikelen, dat de garantie wel degelijk opnieuw start. Wat daar waar van is weet ik niet, maar het is voor TS mogelijk interessant om verder in te duiken.

Een reactie van destijds:

Natuurlijk heeft iedereen het recht om te vinden wat ze willen vinden. Maar ik ga af op wetgeving en jurisprudentie.

Artikel 7:9 lid 2 BW: Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

Feit is dat het vervangende product moet worden afgeleverd omdat het in het bezit van de koper moet worden gebracht.

Artikel 7:17 lid 1 BW: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Feit is ook dat het vervangende product aan de overeenkomst moet beantwoorden. De verkoper mag dus niet twee keer een product leveren dat half aan de overeenkomst beantwoord.

Artikel 7:18 lid 2 BW: Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Feit is verder dat er vermoed wordt dat het afgeleverde vervanging niet aan de overeenkomst beantwoord, wanneer er gebreken worden ontdekt in de eerste zes maanden, nadat de koper de vervanging in zijn bezit heeft gekregen.

panter22
door panter22 Sep 15, 2017 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

Waar is het niet wat Alfatrion beweert, lees het volgende artikel van de Consumentenbond.https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

diumenge
door diumenge Sep 15, 2017 om 14:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22, dat linkje naar de CB weerlegt de stelling van Alfatrion niet. Dus vertel mij eens waarom hetgeen Altatrion beweert niet waar is?

Gr
door Grunn1 - Sep 14, 2017 om 21:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Netjes gehandeld van coolblue, na ruim anderhalf jaar een gebruikt apparaat omruilen voor een nieuwe.
Er zijn niet veel zaken die daar zo mee omgaan.
Al met al heb je dus bijna 4 jaar gebruik kunnen maken van je TomTom en dus nu echt tijd voor een nieuwe. Denk dat er veel mensen zijn die korter met een TomTom doen.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 14, 2017 om 22:07
641 Antwoorden / 77 Vragen

Dit gebeurt overal. De totale garantietermijn wordt niet verlengd als je een vervangend apparaat krijgt.

Dit is in feite hartstikke fout omdat op deze manier slechte apparaten gedumpt kunnen worden door de leverancier.
Je koopt een apparaat, dat gaat na 22 maanden kapot. De leverancier levert je dan een apparaat waarvan ze weten dat dat na 3 maanden kapot gaat en je hebt dan geen rechten meer omdat de 2 jaar garantie dan voorbij zijn.

Ik vind dat een vervangend apparaat altijd een minimale garantietijd moet krijgen. Wie kaart het aan?

costnix
door costnix Sep 15, 2017 om 12:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar moet de wet voor veranderd worden, dus kaart het eens aan bij de politieke partij van uw keuze.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als er dan een slecht apparaat gedumpt wordt wat ook weer kapot gaat na 22 maanden? Weer een nieuwe?

ge
door george321 Sep 15, 2017 om 13:21
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht is dit idee mogelijk in Utopia, maar in in NL.

bu
door burgos - Sep 15, 2017 om 13:18
96 Antwoorden / 7 Vragen

Mathijs...
Dit is nu achterdochtig doemdenken.