Cool Blue
Bijna twee jaar geleden had ik een probleem met mijn TomTom navigatie. Aangezien dit binnen de tweejarige garantietermijn van Cool Blue viel heb ik deze opgestuurd naar Cool Blue. Daar bleek het apparaat niet meer te repareren en werd mij een nieuwe toegestuurd. Kort geleden echter gaf ook deze, binnen de twee jaar garantietermijn van Cool Blue de geest. Dus een mailtje naar dit bedrijf, waarna ik als antwoord kreeg dat een vervangend apparaat (nieuw dus) niet onder de garantietermijn van twee jaar viel en ik de eventuele reparatiekosten zou moeten vergoeden. Is het normaal dat een nieuw apparaat, al of niet een vervanger, niet onder de garantie valt? Ik zou bij deze cliënten en toekomstige cliënten van Cool Blue voor deze handelwijze van dit bedrijf willen waarschuwen.
Na een reparatie gaat normaal de garantietermijn niet weer op nul beginnen. Dus u heeft nu na bijna 2 jaar een nieuwe gekregen, die na bijna 2 jaar weer kapot is, Dus logisch dat u geen garantie meer heeft na ruim 3,5 jaar.
Naar mijn mening is mij een nieuw apparaat toegestuurd, waarvoor ook volgens mij dan een nieuwe garantietermijn geldt.
Dat is uw mening, maar die klopt niet.
Topantwoord
Uit Consuwijzer: (Klik voor voorbeeldbrief op de link onderaan).
"Lukt het ook dan niet om een goede oplossing te bieden? En heeft de verkoper alleen nog maar geprobeerd uw product te repareren? Dan kunt u eventueel een nieuw product eisen, maar u mag ook de overeenkomst ontbinden. Heeft de verkoper het product ook al een keer vervangen? Dan kunt u ook de overeenkomst ontbinden. Ontbinding van de overeenkomst betekent dat u de overeenkomst ongedaan maakt. De verkoper krijgt het product terug en u hebt recht op uw geld terug. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken."
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen
De verkoper heeft bij het eerste defecte apparaat omgeruild, dus correct gehandeld.
@boppe1943, dat gaat in dit geval toch niet op, lijkt mij dan.
Ik weet het wel zeker dat dit, in dit geval, niet (!) op gaat.
U krijgt 2 jaar garantie vanaf moment van aankoop. Dit is niet alleen bij Cool Blue, dat is wettelijk zo vastgelegd. Anders zou je vlak voor het einde van de garantietermijn nog snel kunnen omwisselen voor een gratis nieuwe.
Garantie betekend dat u voor een bepaalde periode verzekerd bent van werking van het apparaat. Vaak is na de wettelijkengarantie nog meer mogelijk, maar dit hangt af van de levensduur van een apparaat. Uw navigatie is tussen de 3 en 4 jaar oud met als gemiddelde levensduur van 5 jaar. U zou hooguit 20% compensatie kunnen krijgen, mits het niet uw schuld is.
Er wordt correct gehandeld. Bij een nieuw apparaat begint niet een nieuwe garantie. In dit geval zou het dus na bijna 4 jaar zijn dat u beroep wilt doen op een garantie van 2 jaren. Dus Cool Blue valt niets te verwijten.
Dan maar de gratis navigatie MapFactor op uw smartphone installeren als u de Tom Tom niet wilt laten repareren? Frequente gratis updates.
Wel grappig dat een antwoord die totaal niet de juiste is maar voor vraagsteller gunstig uitpakt beloond wordt met een topantwoord.
't is maar wat je wil horen, al is het niet van toepassing.
Dat gebeurd meestal door onwetenden, d.w.z. nieuwkomers die niet weten hoe dit 'systeem' werkt. TS is daar dus een uitzondering op. Ook kan er per ongeluk op geklikt worden.
Of de meepraters worden beloond.
We gaan er geen discussie van maken toch!.
Na 2 minder geslaagde apparaten nu maar een G....n kopen met echt 'levenslange' kaartupdates.
Ben het deze keer volledig met je eens.
Het gaat toch over de hardware? Niet over kaart updates.
En ook G....n kan kapot gaan. De laatste generaties hebben echt niet meer die geweldige kwaliteit.
@holy53
ik heb drie navigatieapparaten van G....n, nooit geen problemen, een oudje gebruikt mijn dochter nog steeds.
Laatst was er hier een vraag over lifetime updates bij tomtom.
Blijkt dat het tomtom onder lifetime 5 jaar verstaat en na 5 jaar ook geen software updates meer gedaan worden voor het betreffende apparaat.
Heeft u slechte ervaringen met de laatste generaties van G....n?
In het verleden gaf Alfatrion wel eens een reactie op dit soort zaken en hij/zij beweerde, onder verwijzing naar wetsartikelen, dat de garantie wel degelijk opnieuw start. Wat daar waar van is weet ik niet, maar het is voor TS mogelijk interessant om verder in te duiken.
Een reactie van destijds:
Natuurlijk heeft iedereen het recht om te vinden wat ze willen vinden. Maar ik ga af op wetgeving en jurisprudentie.
Artikel 7:9 lid 2 BW: Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Feit is dat het vervangende product moet worden afgeleverd omdat het in het bezit van de koper moet worden gebracht.
Artikel 7:17 lid 1 BW: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Feit is ook dat het vervangende product aan de overeenkomst moet beantwoorden. De verkoper mag dus niet twee keer een product leveren dat half aan de overeenkomst beantwoord.
Artikel 7:18 lid 2 BW: Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Feit is verder dat er vermoed wordt dat het afgeleverde vervanging niet aan de overeenkomst beantwoord, wanneer er gebreken worden ontdekt in de eerste zes maanden, nadat de koper de vervanging in zijn bezit heeft gekregen.
Waar is het niet wat Alfatrion beweert, lees het volgende artikel van de Consumentenbond.https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
@Panter22, dat linkje naar de CB weerlegt de stelling van Alfatrion niet. Dus vertel mij eens waarom hetgeen Altatrion beweert niet waar is?
Netjes gehandeld van coolblue, na ruim anderhalf jaar een gebruikt apparaat omruilen voor een nieuwe.
Er zijn niet veel zaken die daar zo mee omgaan.
Al met al heb je dus bijna 4 jaar gebruik kunnen maken van je TomTom en dus nu echt tijd voor een nieuwe. Denk dat er veel mensen zijn die korter met een TomTom doen.
Dit gebeurt overal. De totale garantietermijn wordt niet verlengd als je een vervangend apparaat krijgt.
Dit is in feite hartstikke fout omdat op deze manier slechte apparaten gedumpt kunnen worden door de leverancier.
Je koopt een apparaat, dat gaat na 22 maanden kapot. De leverancier levert je dan een apparaat waarvan ze weten dat dat na 3 maanden kapot gaat en je hebt dan geen rechten meer omdat de 2 jaar garantie dan voorbij zijn.
Ik vind dat een vervangend apparaat altijd een minimale garantietijd moet krijgen. Wie kaart het aan?
Daar moet de wet voor veranderd worden, dus kaart het eens aan bij de politieke partij van uw keuze.
En als er dan een slecht apparaat gedumpt wordt wat ook weer kapot gaat na 22 maanden? Weer een nieuwe?
Wellicht is dit idee mogelijk in Utopia, maar in in NL.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer