cf
door cfonville Jun 7, 2005 om 12:10
Garantie & verzekeringen

De verzekering betaalt maar een gedeelte uit.

Twee maanden geleden heeft mijn vriend een auto ongeluk gehad, waarbij zijn auto totalloss is verklaard. Iemand van rechts gaf hem geen voorang dus het is niet zijn schuld. Uitbetalen zou je denken. Maar nee, de verzekering van de tegenpartij heeft hem bijna twee maanden laten wachten, want er zouden nog getuigen zijn. Na veel bellen kregen we uiteindelijk een brief. Daar stond in vermeld dat hij maar twee derde van de schade kreeg uitgekeerd, want de getuigen hadden verklaard dat hij wel 100km had gereden op een 50km weg. Als hij daadwerkelijk 100km had gereden dan was hij er waarschijnlijk niet meer geweest en nu is hij gelukkig helemaal ongedeerd gebleven. Op die weg is het ook ongemogelijk om zo hard te rijden. Helaas heeft mijn vriend geen rechtsbijstand, maar wat moeten we nu doen, want we nemen hier geen genoegen mee. Kunnen wij de getuigenverklaringen aanvragen?

Alvast bedankt, groeten Chantal

782 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 7, 2005 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U kunt zonder meer kopieën opvragen van alle getuigenverklaringen. Om
de 1/3 deel inhouding te onderbouwen, moeten zij die
getuigenverklaringen aan uw vriend geven. Op een getuigenverklaring
hoort ook de vraag voor te komen: "in welke relatie staat u tot de
verzekerde", "waar bevond u zich op het moment van de aanrijding", etc.
Als je daar later nog vragen over hebt, als je ze binnen hebt gekregen,
hoor ik het wel.

Zet ook in de brief dat je met deze afwikkeling niet akkoord gaat. Wijs
ze er op dat snelheden schatten een uiterst subjectieve zaak is. Alleen
als iemand in dezelfde rijrichting reed als je vriend, dus er achter,
dan kan enigszins een juist snelheid ingeschat worden aan de hand
van  de snelheidsmeter. Het met het blote oog schatten van een de
snelheid waarmee iets voorbij komt (dus niet inhalen) levert zeer
uiteeenlopende snelheden op. De lengte van remsporen op de weg geven
wel een goede indicatie van snelheid. Kortom pluis die
getuigenverklaringen uit.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 7, 2005 om 14:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S. Vraag ook het expertiserapport van de auto op als dat er is. Of de
foto's als die er alleen zijn. Aan de hand van het schadebeeld en
vastgestelde schade is ook iets van de snelheid af te leiden.

Vladja

se
door sellery - Jun 12, 2005 om 13:57
29 Antwoorden / 2 Vragen

Neem een advocaat gespecialiseerd in dit onderwerp. Let op niet alle letselschade juristen zijn advocaten. U heeft altijd meer schade dan alleen aan de auto. Schrijf maar op wat de schade echt is. U zult verbaasd zijn. Het bedrag van de auto krijgt u terug en men gaat dan uit van de dagwaarde van de auto. Alle andere schade moet via een advocaat of u moet zelf zo slim zijn om dit aan te kunnen. Sommige advocaten worden betaald door de tegenpartij. Of Pro deo.

se
door sellery - Jun 12, 2005 om 13:59
29 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe weten die getuigen trouwens dat hij 100 km reed. Kunnen ze dat meten met hun ogen. Onzin. Vraag de getuigenverklaringen op. Een andere expert heeft hier al antwoord op gegeven.

ar
door arterrie - Jun 19, 2005 om 16:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als de maatschappij de aansprakelijkheid aanvaardt, en dat doet men door 2/3 uit te betalen, is zij volledig aansprakelijk.

vladja
door vladja - Jun 19, 2005 om 17:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

@ arterrie,

Welkom op de Kassa site.

Er is ook nog zoiets als gedeeltelijke schuld. De mate van schuld wordt
dan afgewogen tegen de aansprakelijkheid van de andere partij. Dat hier
is door de verzekeringsmaatschappij gedaan. Of dat terecht is, is nog
de vraag. Maar de stelling dat als ze 2/3 uitbetalen, zo ook het
volledige bedrag moeten uitbetalen omdat ze aansprakelijkheid erkennen,
komt uit de borrelpraathoek.

Vladja