Josvanvelthoven
door Josvanvelthoven Mar 14, 2020 om 19:54
Garantie & verzekeringen

Eigen risico bij chronische aandoening.

Mijn vrouw heeft Parkinson met Dementie daarbij. Om mobiel te blijven gaat ze elke week naar speciale Parkinson fysio om zolang mogelijk fit te blijven. Mijn vrouw heeft bij IZZ een aanvullend pakket waarin  extra fysio zit. Toch moet elk jaar volgens de zorgverzekeraar eerst het wettelijke eigen risico van €385 opmaken. Op de site van de overheid staat bij mensen boven de 18 dat als een aandoening doorlopend is en fysio ook doorloopt dit dan 1 behandeling betreft en dat er geen eigen risico meer zou zijn volgens mij. Waarvoor zou mijn vrouw dan nog een aanvullend pakket nemen als het IZZ toch het wettelijke eigen risico elk jaar in rekening brengt?

1933 10 Rapporteer

Ro
door Rob_1000 - Mar 14, 2020 om 19:57
35 Antwoorden / Vragen

Uw verzekeraar heeft gelijk. Het eigen risico wordt ieder jaar voor (nagenoeg) alle zorg die vanuit de basisverzekering wordt vergoed in rekening gebracht. De aanvullende verzekering is ook écht aanvullend; indien er een vergoeding uit de basisverzekering is zal die eerst worden ingezet (en dus ook het eigen risico).

Magnum007
door Magnum007 - Mar 14, 2020 om 19:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jos,

Het verplichte eigen risico staat los van de aanvullende verzekering.

Als je de aanvullende verzekering stop zet,wordt je eigen bijdrage hoger.

marita5
door marita5 - Mar 14, 2020 om 20:14
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JosVanVelthoven ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/eigen-risico.aspx

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2020 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die aandoening van uw vrouw niet op de "chronische" lijst staat, gaat de eerste 19 behandelingen uit de aanvullende verzekering en de volgende uit de basisverzekering waarbij het eigen risico van toepassing is.

Haar fysiotherapeut moet weten of haar aandoening op de lijst voorkomt.

me
door mein33 - Mar 14, 2020 om 21:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw zorgverzekering, incl. het bijbehorende eigen risico, is een jaar geldig en wel van 1 januari t/m 31december.
Op 1 januari daaropvolgend gaat er weer een nieuw verzekeringsjaar in, met het daarbij behorende eigen risico !

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2020 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Behalve als die aandoening op de chronische lijst staat. Dan is er geen nieuw eigen risico.

Josvanvelthoven
door Josvanvelthoven Mar 14, 2020 om 22:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo staat het volgens mij ook op de site van de Rijksoverheid. Chronische aandoening , de behandeling , fysio, loopt door dus er is geen nieuwe melding voor behandeling en daarom zou het verplichte eigen risico van €385 niet betaald hoeven worden.
Gr Jos.

ne
door neodutchio - Mar 14, 2020 om 22:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een verschil tussen fysiotherapie en chronische fysiotherapie. Klachten van tijdelijke aard vallen onder het gewone kopje, maar zodra een aandoening chronisch is, dan kan dat onder een andere catagorie en gaat het van het eigen risico af. Ik zit in hetzelfde schuitje en heb mij er ook op verkeken. Met 2 keer fysio in de week zal ik snel door mijn eigen risico zijn.
Klik hier

Het aanvullende pakket heeft uw vrouw in deze situatie niets aan.

Josvanvelthoven
door Josvanvelthoven - Mar 14, 2020 om 22:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vergoeding fysiotherapie 18 jaar en ouder

Heeft u een chronische aandoening? Dan krijgt u fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.

In de Zorgverzekeringswet vindt u alle chronische aandoeningen. Deze chronische lijst bevat veel medische termen. U kunt ook bij uw zorgverzekeraar of fysiotherapeut navragen of u een aandoening heeft die op deze lijst staat.

Heeft u geen chronische aandoening? Dan wordt de fysiotherapie niet vanuit de basisverzekering vergoed.

Bovenstaande staat op de site van de Rijksoverheid.
Gr Jos

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2020 om 11:20
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op de al gegeven rectiues: als u het met uw ziektekostenverzekeraar oneens blijft is dit een nuttig adres voor u: Stichting Geschillen Ziektekosten

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2020 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vrouw heeft voor fysio de aanvullende verzekering niet nodig, maar misschien gebruikt ze die dekking nog voor andere zaken.

Voor wat betreft het eigen risico, dat is wel elk jaar van toepassing.

stukje uit de link.

Vergoeding uit de basisverzekering na 20 behandelingen

Fysiotherapie bij chronische aandoeningen wordt niet gelijk uit de basisverzekering vergoed. Voor de eerste 20 behandelingen moet je een aanvullende zorgverzekeringafsluiten. Dit is eenmalig. Vanaf de 21ste behandeling komt de vergoeding uit de basisverzekering. Ongeacht of je een nieuw kalenderjaar ingaat of wisselt van zorgverzekeraar. Let op: fysiotherapie uit de basisverzekering gaat wel van het eigen risico. Dit betekent dat de kosten voor de fysiotherapie na de 20ste behandeling, eerst verrekend worden met het eigen risico. Het eigen risico gaat elk jaar weer opnieuw in.