ad
door adazeevalking Jan 30, 2023 om 10:21
Garantie & verzekeringen

Hoeveel mag Ardanta inhouden bij het afkopen van afbetaalde levenspolissen?

Ik heb 3 oude levenspolissen, 1e al uit 1950,  met een totale waarde van 1000 gulden, uit te keren bij mijn overlijden. De premie is allang geleden volledig betaald door mijn ouders. Ik wil deze polissen afkopen, en heb daarvoor een voorstel gekregen: uitkering is 303,74. Dit is 33% vermindering!  Ardanta kan niet goed uitleggen waardoor de uitkering zo laag is. Dat er kosten aan verbonden zijn snap ik, maar zoveel?  Is dit gebruikelijk?

1352 6 Rapporteer

sira
door sira - Jan 30, 2023 om 10:28
2521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden?

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2023 om 10:31
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Een verzekeringspolis is geen spaarbank. De verzekering heeft al die jaren het risico gelopen op vroegtijdige uitkering. U kunt als u een jaar geen schade heeft gereden toch ook niet uw premie terugvragen. Als u zelf had gespaard op uw eigen rekening had u 100% terug gekregen, zelfs met rente. Maar als het gespaarde bedrag al na korte spaartijd was aangesproken had er te weinig geweest. En daarvoor zijn er verzekeringen.

Als u niets afkoopt erven uw erfgenamen 1000 gulden, tzt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2023 om 10:32
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info: https://uitvaartpolis-online.com/kennisbank/overlijdensrisicoverzekering-afkopen/ en deze https://www.uitvaartverzekering.nl/onderwerpen/afkopen

 en zoals ook aangegeven in de Kassa uitzending is afkoop over het algemeen (zeer) onvoordelig.

Staat er niets over in de polis?

Bl
door BlauweDag - Jan 30, 2023 om 11:49
4 Antwoorden / Vragen

Ik vind het wel meevallen eigenlijk. 1000 gulden is 454 euro. Dat u dan nog 303,74 euro terugkrijgt lijkt mij prima

Ja
door JannyBoe - Jan 30, 2023 om 11:50
570 Antwoorden / Vragen

Hallo Ada, Ardanta moet dat toch aan u uit kunnen leggen? Hebt u contact over die uitleg gehad?
Zoals @MAHADMA al aangeeft is zo'n verzekering geen spaarpot.
Op de pagina afkopen geeft Ardanta uitleg waar men rekening mee houdt bij afkoop:

  • Om de uitkering te kunnen doen belegt Ardanta, net als andere verzekeraars, een deel van uw premie. Dit deel van de premie, ook wel 'spaarpremie' genoemd, reserveert Ardanta voor het doen van een uitkering van het verzekerd bedrag bij uw overlijden.
  • Een ander deel van de premie is bestemd voor het doen van de vastgestelde uitkering als u overlijdt vóór de datum van de laatste premiebetaling. Ardanta loopt namelijk het risico dat u komt te overlijden vóórdat u alle premies voor uw uitvaartverzekering heeft betaald. Dit deel van de premie wordt ook wel 'risicopremie' genoemd.
  • De rest van de premie is een vergoeding voor de kosten die Ardanta maakt gedurende de looptijd van uw verzekering. Ardanta maakt kosten bij het afsluiten, beheren en uitkeren van uw uitvaartverzekering.

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2023 om 11:58
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is de reden dat u wilt afkopen het bedrag eet geen "brood" en bij overlijden wordt het in euro's uitgekeerd aan de nabestaande. Dat het bedrag bij afkoop zo laag is komt door allerlei factoren zoals, betaalde premie, behaalde rendement, kosten van de onderneming enz. Zo u het geld niet nodig heeft zou ik het maar gewoon zo laten tenzij u niet wil dat uw nabestaande het krijgen.