be
door bemiddel Sep 19, 2005 om 13:21
Garantie & verzekeringen

Huis + inboedel onverzekerd

In april is mijn moeder overleden. Aangezien vader al overleden is hebben wij het huis in de verkoop gezet. Wij hebben de inboedel in huis laten staan om het niet al te kaal te laten zijn voor de potentiele kopers. Nu heeft de verzekering aangegeven dat de inboedel vanaf oktober niet meer verzekerd is omdat het huis niet meer wordt bewoond. Tevens konden wij met heel veel moeite de opstalverzekering door laten lopen. Dit verbaasd ons zeer aangezien mijn moeder al ruim 30 jaar bij deze maatschappij is verzekerd en 1x een kleinigheidje heeft opgegeven. Is het mogelijk om je elders te verzekeren. Het huis had eerst een alarminstallatie ,maar aangezien deze kapot is hebben wij dit bij de verzekeringsmaatschappij opgegeven, misschien hadden wij dit beter niet kunnen doen. Maar eerlijkheid duurt het langst.

1841 3 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 19, 2005 om 21:17
117 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niet zo veel verstand van verzekeringen, maar ik kan mij voorstellen dat de verzekering niet staat te springen om de inboedel van een onbewoond huis te verzekeren. In uw geval zou ik alles wat van waarde is meenemen en bij u thuis opslaan. Voor de verkoop is het voldoende als er alleen wat meubelen blijven staan.

Als de verzekering over de opstalverzekering moeilijk blijft doen, zou u bij uw eigen verzekering kunnen vragen of zij tot de verkoop het pand op uw naam willen verzekeren.

fcgroningen
door fcgroningen - Sep 23, 2005 om 20:25
18 Antwoorden / 1 Vragen

Het is raadzaam om de verzekeraar van wijlen uw moeder te benaderen en te vragen of hij genegen is om de inboedel in het onbewoonde huis alleen voor het brand-/stormrisico in dekking wil houden, hetgeen veelal reeds is geregeld in de verzekeringsvoorwaarden. De tenaamstelling van de verzekeringnemer dient in dat geval te worden gewijzigd in "De erven van mevrouw ......". Na verkoop van de woning, zal de inboedel naar ik vermoed worden verdeeld onder de erfgenamen. In het geval dit is gebeurd voor de gehele inboedel, kan de verzekering worden beëindigd. Voor de betreffende erfgenamen is het zaak om alsdan hun eigen inboedelverzekeringen erop na te slaan of het verzekerd bedrag op hun eigen polis nog volstaat dan wel dat dit verhoogd dient te worden. In het geval er een garantie tegen onderverzekering op de/een betreffende polis(sen) van kracht is, behoeft het verzekerd bedrag geen aanpassing. Overigens wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat u heeft gemeld dat de alarminstallatie defect is: uit de verzekeringspraktijk weet ik dat veel mensen nalatig zijn in het melden van (belangrijke) zaken die het risico van de verzekeraar vergroten en vervolgens bij een (niet gedekte) schade hoog van de toren blazen dat "die verzekeraars allemaal zakkenvullers zijn" e.d. Ik hoop dat u iets aan mijn reactie zult hebben.

be
door bemiddel - Sep 25, 2005 om 23:50
2 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor de beide reacties. De verzekering is bereid de opstal te dekken voor brand en inbraak. Zodoende kunnen wij vooruit tot het huis is verkocht. De inboedel zullen we grotendeels uit het huis verwijderen op enkele meubelstukken na aangezien de inboedel niet te verzekeren is tot de verkoop.