gu
door gulik1234 Aug 3, 2009 om 20:26
Garantie & verzekeringen

Ik krijg een ontslag vergoeding; Help wat nu?

Hallo,

Ik weet dat er verzekeringen zijn waar je een ontslagvergoeding op kan storten. Je hoeft dan geen 52% loon belasting te betalen op het moment dat het door je wekgever wordt uitgekeerd. Maar hoe zijn de ervaringen met dit soort verzekeringen, op welke kosten moet je rekenen en wat is dan uiteindelijk je rendament.

Bedankt, Robert

808 11 Rapporteer

ju
door justin29 - Aug 3, 2009 om 20:31
17 Antwoorden / 11 Vragen

denk ook eens aan een stamrecht op te richten. Scheelt u heel wat in de kosten. Kijk maar via google hoe dat zit precies.

gu
door gulik1234 - Aug 3, 2009 om 20:35
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al gekeken en het advies dat ik tegen kom is dat een stamrecht bv pas lonend is als je er meer dan 50.000 euro instoppen kan. Mijn ontslagvergoeding is "maar" 25.000 euro.

birdies
door birdies - Aug 3, 2009 om 21:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen
mariegh
door mariegh - Aug 4, 2009 om 10:31
263 Antwoorden / 13 Vragen

Ben je lid van een vakbond? Vraag dan aan hun financieel adviesbureau. Zij zijn niet aan een bepaalde maatschappij gebonden en geven dus onafhankelijk advies. En anders een onafhankelijk financieel adviseur in de arm nemen. Ook voor € 25.00 zou ik dat zeker doen!

kenwel2
door kenwel2 - Aug 4, 2009 om 11:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Robert, u schreef: Je hoeft dan geen 52% loon belasting te betalen op het moment dat het door je wekgever wordt uitgekeerd

Het percentage wat u moet afdragen bij een bedrag van 25.000 euro, is niet 52% maar 42% aan belastingdienst betalen.

Succes,Henri

gu
door gulik1234 - Aug 4, 2009 om 13:10
5 Antwoorden / 2 Vragen

beste Henri,

hoe kom je aan deze gegevens? een deel kan wel misschien nog in het 42% deel vallen maar de rest is volgens de belasting dienst 52%

vladja
door vladja - Aug 4, 2009 om 13:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kenwel,

Schadeloosstellingen die worden toegekend naast en boven rechten van de werknemers op grond van een individuele of collectieve overeenkomst of op grond van enige wettelijke bepaling, zijn geen loon voor de werknemersverzekeringen. Voor de loonbelasting/volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw worden deze schadeloosstellingen (=gouden handdruk) wel als loon beschouwd.

Loonbelasting over het jaarloon, in dit geval vermeerderd met de € 25.000,--:

t/m € 17.579: 33,60 %

€ 17.580 t/m € 31.589: 41,85%

€ 31.590 t/m € 53.860: 42%

€ 53.861 of meer: 52%

ALdus de site van de belastingdienst.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 4, 2009 om 20:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag, gulik: Misschien dat u nog wat kunt met deze info:

http://www.leerwiki.nl/Hoe_regel_ik_een_zo_hoog_mogelijke_Gouden_Handdruk

Succes met uw geld, hopelijk kunt u er wat meer van maken! Geluk!

Henri

kenwel2
door kenwel2 - Aug 4, 2009 om 20:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Vladja: <off topic>

Kenwel,

Had ik wat gevraagd???? Nee!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 8, 2009 om 23:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag gulik,

Zoals je kunt zien, hangt het van de hoogte van je ontslagvergoeding af of je dit beter in een stamrecht kunt stoppen of niet.

Voor mij was het geen vraag, toen ik via de rechter 153.000 kreeg toegewezen.

Ik heb 2/3 hiervan bij Centraal Beheer neergezet en dit vooraf overlegd met de belastinginspecteur. Het 1/3 deel heb ik uit laten betalen. Toen viel ik nog net niet in het maximum belastingtarief voor dat jaar. Daarmee ben ik de beurs op gegaan.
Instappen op de beurs zou ook nu aantrekkelijk kunnen zijn, doch het blijft een gokje, zoals we gezien hebben.

Je kunt vooraf offertes opvragen. Kijken wat je inlegt en wat er uiteindelijk totaal uitbetaald wordt. Het verschil is je rendement. Dit rendement kun je geheel of gedeeltelijk met een overlijdensrisico verzekering teniet doen.

De uitbetalingstermijn kun je bepalen door te kiezen voor een bepaald belastingtarief (zie Vladja's reactie) in relatie tot het bedrag dat je in aanvulling op je uitkering/loon (bij een nieuwe werkgever) wilt hebben.

Ik heb er op die manier 9 jaar goed van geleefd. Toen was het 2/3 deel op.
De rest staat nog.
Maar zoals je ziet moet je het geheel in je persoonlijke situatie afwegen.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 8, 2009 om 23:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Je laat gemakshalve het normale loon enz. in het jaar dat de ontslagvergoeding wordt uitbetaald maar buiten beschouwing? Dat moet wel bij elkaar geteld worden om het belastingtarief te bepalen.

H.