ajdg
door ajdg Dec 19, 2013 om 12:54
Garantie & verzekeringen

Inbraakschade meningsverschil verzekeraar NN

In oktober is er bij mij ingebroken en heb ik een beroep gedaan op mijn inboedel verzekering.
De schade aan het huis is vergoed echter de laptop die gestolen is niet.
Ze hanteerden een dagwaarde, minus de eigen risico kreeg ik dus 70,-- terug. Daar kan ik niet eens een andere laptop voor aanschaffen.
Op de site van NN de verzekeraar staat een maximaal bedrag voor uitkering en dat er tot 10 jaar de nieuwwaarde vergoed wordt.
De verzekering richt zich telkens op 1 regel waar de zeg maar dagwaarde door wordt aangehouden.
Hoe kan ik hier mee omgaan of is dit verspilde energie. De nieuwwaarde was 4 jaar geleden 1200,-- de offerte die ik mee gestuurd heb kwam nu op bijna 1000 euro

5130 25 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 19, 2013 om 13:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het blijft altijd een twistpunt wat de aanduiding "nieuwwaarde" omhelst. Voor mij is dit duidelijk. Stel dat de laptop intussen in aanschafprijs met € 200,- was gestegen, terwijl u hem voor € 1.000,- heeft gekocht, krijgt u nu de dagwaarde alsof u hem voor € 1.200,- heeft gekocht. Ja, en dagwaarde is ook weer een ruim begrip. Zo komt de verzekering er altijd mee weg.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u een link plaatsen naar de voorwaarden van de inboedelverzekering die op u van toepassing zijn?

si
door simonkabelfoon - Dec 19, 2013 om 13:33
72 Antwoorden / 0 Vragen

Laptops, altijd een lastige. Op een inboedelverzekering is in principe nieuwwaarde van toepassing, tenzij bijvoorbeeld de dagwaarde van het beschadigde 40% of minder van de nieuwwaarde bedraagt.
Nieuwwaarde is wat een apparaat NU kost met vergelijkbare specificaties, merk, kwaliteit etc. dat is meestal wel makkelijk te bepalen.
Dagwaarde is afhankelijk van aantal factoren.
Als gemiddelde levensduur van laptops wordt 5 jaar aangehouden, MAAR (en dat nemen verzekeraars veelal niet mee), duurdere laptops gaan vaak weer langer mee (betere kwaliteit onderdelen), terwijl een heel intensief gebruik de levensduur juist weer kan verkorten.
Wanneer uw laptop precies 4 jaar oud was, zou die op basis van dat gemiddelde dus voor 80% afgeschreven zijn (dus dagwaarde).
Maar, als het een betere kwaliteit laptop betreft (gezien prijs is dat wel aannemelijk) en u kunt in redelijkheid aantonen, dat deze niet intensief is gebruikt (lastig punt, maar toch...), dan zou bij u een levensduur van 7 of 8 jaar weer heel redelijk kunnen zijn. En dan ineens geeft precies 4 jaar oud weer een dagwaarde van meer dan 40% (en dus nieuwwaarde te vergoeden).

Kortom, een discussie waard lijkt me. Niet snel opgeven, zeker wanneer u aannemelijk kunt maken, dat u een niet al te intensief gebruik van de laptop maakte.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 13:34
9 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.dropbox.com/s/ysceasghox7zk7p/ZWC-1.pdf

Hierbij de link wat NN heeft gestuurd.

Dit zeggen ze dan
Conform de voorwaarden artikel 2.3.2.3 wordt er dagwaarde vergoed.

Mijn reactie hierop
Dank voor de stukken.
Echter ben ik het niet eens met het niet vergoeden van de laptop.
In de polis die meegezonden is staat in 2-1-1 dat onvoorziene gebeurtenissen gedekt zijn
In 2-1-2-1 staat dat audio/computer tot maximaal €4.538,-- zijn gedekt.

Op de website www.nn.pl/particulieren staat onder het kopje -wat is inboedel verzekering

-voor de spullen die in huis staan, de huisraad........en diefstal krijgt u ze vergoed.

Onder inboedel
-.....voor Comp. App. Geldt een limiet van €12.000,--

Ook kunt u hier vinden dat standaard 10 jaar de nieuwwaarde vergoed wordt.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 13:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het ergste in dit alles is dat je vele jaren premie betaald, er ingebroken wordt wat niet erg plezierig is en daarna nogmaals bestolen wordt, zo ervaar ik het in ieder geval, door je eigen verzekering.
Waarom zou ik dan zon verzekering nog aanhouden

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan nergens in de polis vinden dat standaard 10 jaar de nieuwwaarde wordt vergoed. Maar het is nogal een lap, dus misschien kijk ik daar overheen.

Een laptop van 4 jaar oud is zeker minder dan 40% waard van de nieuwwaarde, dus dan krijgt u slechts de dagwaarde.

Dat geldt trouwens voor uw gehele inboedel. En dat geldt trouwens voor bijna elke inboedelverzekering.

Helaas zijn veel mensen daarvan niet op de hoogte, er is ook niet veel aan te doen.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:04
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger 1

De vergoeding van 10 jaar de nieuwwaarde staat bij NN op de website

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige verzekeraar die een 10 jarige nieuwwaarde dekking geeft, is mijns inziens de ING, maar of daar nog addertjes onder het gras zitten, weet ik niet.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:05
9 Antwoorden / 1 Vragen

In ieder geval wil ik u allen bedanken voor de snelle reacties.

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de 10 jaar gevonden.

Staat nota bene voorop hun site.

Klik hier

Nu is natuurlijk de vraag of zij een laptop scharen onder inboedel of niet. Vooral omdat er een apart bedrag genoemd wordt voor audio en visuele apparatuur.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:24
9 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger 1

De omschrijving staat toch bij inboedel.
Ik blijf ervaren dat ze alles doen om hun uitbetaling zo laag mogelijk te houden.

De diefstal was erg, maar deze indirecte diefstal komt veel harder aan en als particulier delf je gewoon het onderspit.
Het enige wat je kan doen is dit juridisch laten uitzoeken met als argument de misleidende woorden op hun eigen site.
Maar ja dan kan ik net zo goed een nieuwe laptop kopen dan ben ik denk ik goedkoper uit.
Maar het geeft zo,'n vieze smaak de reactie van de verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet wat een inbraak betekent, zelf 20 jaar geleden meegemaakt, terwijl wij lagen te slapen. Lang last van gehad.

Ik neem aan dat u een tussenpersoon hebt, schakel die dan in. Zo niet, ga met uw polis en andere papieren langs het Juridisch Loket, zie Google voor het adres. Zij helpen u graag en gratis.

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat bij wat zij NIET als inboedel beschouwen alleen maar speciale bestanden en programma's op uw computer.

Niet als inboedel worden de hierna genoemde zaken 19 beschouwd.
a. Geld en geldswaardig papier.
Motorrijtuigen (behalve bromfietsen en elobikes) inclusief losse onderdelen en accessoires daarvan.
Caravans en aanhangwagens, beide inclusief losse onderdelen en accessoires daarvan.
Vaartuigen, inclusief losse onderdelen en accessoires
daarvan.
e. Zaken van derden.
f. Computer- en andere digitale informatiebestanden,
alsmede programmatuur, behalve standaard- programmatuur.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn tussen persoon verkoopt zelf ook verzekeringen en die hanteren dezelfde uitgangsregelen.
Deze kan dus niet hard optreden voor mij, vandaar dat ik we zelf druk mee bezig ben.

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2013 om 14:43
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht een foute gedachte, maar al staat het op de site, het moet toch in de polis van TS staan? Of lees ik ergens overheen?

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:51
9 Antwoorden / 1 Vragen

Nou wordt vervolgt.
De verzekeraar gesproken en wordt begin volgende week terug gebeld.

Viel mij ineens op dat de regel die zij aanhouden om niet uit te keren 2.3.2.3b valt onder hoofdstuk 2.3.2

Dit gaat over schade aan gebouwen en niet over de inboedel.

Nu weten ze het zelf niet meer dus zoeken ze het uit.

Als ik reactie heb zal ik het melden .

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk verkoopt een tussenpersoon verzekeringen, maar hij moet wel uw belangen behartigen. Laat hem dan maar eens aan u uitleggen, dat NN gelijk heeft. Daar ontvangt hij nu juist ook provisie voor.

@mahadma

Op de inboedelverzekering van NN is blijkbaar standaard 10 jaar nieuwwaarde dekking van toepassing, met een aantal uitzonderingen.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 14:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

Weet je het communiceren met die lui laat weinig over.
Ze geven dan als voorbeeld aan dat als je auto beschadigd raakt ze ook kijken naar de dagwaarde en dat je daar ook geen andere auto van kan kopen.
Als je ze het vuur aan de schenen legt, weten ze zelf niet meer wat ze zeggen, maar uitkeren doen ze niet.

Cookies
door Cookies - Dec 19, 2013 om 14:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het lijkt mij volkomen onlogisch dat een verzekering voor een 4 jaar oude laptop, die in 3 jaar economisch gezien al volledig is afgeschreven, dagwaarde gaat uit keren.

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2013 om 15:01
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Carola, als ze dus voor een pc van 9,5 jaar oud de nieuw waarde uitkeren ........... immers, het is geen 10 jaar.

si
door simonkabelfoon - Dec 19, 2013 om 15:04
72 Antwoorden / 0 Vragen

Op NIEUWE inboedelverzekeringen is die 10 jaar nieuwwaarde van toepassing. TS heeft de ZekerWonenCombinatie van NN (een product uit de jaren '90) met de daarbij behorende premieberekening en vooraarden.
Op zich zou je mogen verwachten dat een verzekeraar als NN een dergelijke regeling ook voor bestaande (vergelijkbare) producten zou uitvoeren, maar de praktijk is dat ze dat vrijwel nooit doen.

Neemt niet weg, dat er nog steeds een discussie te voeren is over dag of nieuwwaarde.

@ Carola, economische afschrijving is voor bedrijfsmatig gebruik (afschrijving zoals in de boekhouding opgenomen) en heeft niets van doen met de wijze van schadeafhandeling op een particuliere inboedelverzekering.

De tussenpersoon maakt zich er trouwens wel errug gemakkelijk van af. Zou met de juiste argumenten op zijn minst een pleidooi voor zijn klant en NIET voor NN moeten voeren.

ajdg
door ajdg - Dec 19, 2013 om 15:06
9 Antwoorden / 1 Vragen

Carola,

Het gaat m.i. Niet om de waarde van iets.
Als het kapot gegaan was en had dan een aanspraak gemaakt op vind ik inderdaad dat er gekeken moet worden naar de dagwaarde.
Maar bij diefstal is het ontvreemd en daar heb ik dmv de inboedel een verzekering voor en dan zou ik in de gelegenheid gesteld moeten worden om een vervangend exemplaar te kunnen aanschaffen.
Daar verzeker ik me toch voor,

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2013 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ajdg schreef op donderdag 19 dec 2013, 14:51]Nou wordt vervolgt.
De verzekeraar gesproken en wordt begin volgende week terug gebeld.

Viel mij ineens op dat de regel die zij aanhouden om niet uit te keren 2.3.2.3b valt onder hoofdstuk 2.3.2

Dit gaat over schade aan gebouwen en niet over de inboedel.

Nu weten ze het zelf niet meer dus zoeken ze het uit.

Als ik reactie heb zal ik het melden .

Ook bij inboedel staat zo'n zelfde artikelnummer.

Cookies
door Cookies - Dec 19, 2013 om 15:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......@ Carola, economische afschrijving is voor bedrijfsmatig gebruik (afschrijving zoals in de boekhouding opgenomen) .....

Dat is mij bekend. Ik zal het anders formuleren: een 4 jaar oude laptop is niks meer waard. TS zou hooguit recht hebben op een gelijkwaardig vervangend exemplaar. Als die nog in de winkel liggen, koop je ze nu voor 300,-.

si
door simonkabelfoon - Dec 19, 2013 om 16:49
72 Antwoorden / 0 Vragen

@ Carola.
Als je met gelijkwaardig vervangend bedoelt een ook 4 jaar oude laptop van zelfde merk met vergelijkbare specificaties dan zou dat dus de dagwaarde kunnen zijn.

Vraag is dan, wat een gelijkwaardig apparaat NU nieuw zou kosten. Wanneer dat minder dan 750 euro is, is de dagwaarde dus meer dan 40% van de nieuwwaarde.
Volgens de nieuwwaarderegeling op inboedelverzekeringen maak je dan aanspraak op de nieuwwaarde.