jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 16:18
Garantie & verzekeringen

Is kleurverschil schade

Wij hebben schade aan onze parketvloer. Zijn hiervoor verzekerd maar nu is bij herstel door de hersteller de verkeerde olie gebruikt en heeft de vloer een andere kleur gekregen dan wij hadden. Dit vinden we niet mooi.
Er is nu een voorstel gedaan wat op zich redelijk is maar niet geweldig. De door ons voorgestelde vergoeding (ook rekening houdende met afschrijving etc) wordt niet gevolgd omdat volgens de verzekeraar het opgelopen kleurverschil geen schade is. Wij vinden dit vreemd.

Wat vind u en kunt u dit onderbouwen?

6203 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2016 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de hersteller zijn werk niet goed gedaan heeft, moet u die hersteller aanspreken. Wat heeft de verzekering daarmee van doen?

getty
door getty - Oct 17, 2016 om 16:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud is de vloer en wat bieden ze?

jo
door joeppie79 - Oct 17, 2016 om 16:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Het is via de verzekeraar opgespeeld omdat de hersteller door de verzekeraar was ingeschakeld en kwam voor een andere schade. Daarbij hebben zij schade veroorzaakt. avb zou andere afschrijvingsregeling toepassen.Dit is de snelste aanpak. ook dit was mijn vraag niet.

@getty; mijn vraag is geen beoordeling van de claim. mijn vraag is; is kleurverschil schade.

marita5
door marita5 - Oct 17, 2016 om 16:27
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joeppie79 ,

Dien een klacht bij de hersteller , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/dienstverlening/voorbeeldbrief-klacht-aan-dienstverlener

jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 16:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat regelt de verzekeraar dus maar.... wederom; mijn vraag is ; is kleurverschil volgens de verzekeringsnormen schade?

hansje klein
door hansje klein - Oct 17, 2016 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer ù iets 'niet mooi' vind, is het toch helemaal geen optie om over een vergoeding te verhandelen? Hoe de juiste kleur-aanpassing er uiteindelijk komt is eerder het probleem van de 'vakman', die klaarblijkelijk geen echte vakman is.

jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 16:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

daar gaat het nu niet om...... de vraag is; is kleurverschil verzekeringstechnisch gezien schade?

hansje klein
door hansje klein Oct 17, 2016 om 17:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vergelijk: Bent u bij een lekkage in de badkamer tevreden met een rijtje afwijkende tegeltjes? Ik vind het normaal, dat de gehele badkamer opnieuw betegeld moet worden en in uw geval de gehele parketvloer nieuw gelegd, of geslepen en geolied moet worden tot er géén krasse kleurafwijking meer is..

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2016 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, het gaat dus nergens om. Als die hele vloer nu een beetje andere kleur heeft, is dat geen "schade".

jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bijzonder dat u dit zo beoordeeld zonder dit gezien te hebben en hoop oprecht dat u nooit een gele vloer krijgt terwijl u een gerookt eiken vloer had.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2016 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u wilt die vloer wel zo houden als de vergoeding maar hoog genoeg is. Niet echt consequent. En daarom dus geen "schade".

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2016 om 16:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik het goed begrijp, is de vraag: is kleurverschil schade? Naar mijn mening niet, tenzij de vloer van wit naar rood is gegaan.

jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 16:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eindelijk iemand die de vraag heeft gelezen. Dank.Dan mijn wedervraag; het kan toch niet zo zijn dat kleurverschil subjectief beoordeeld wordt? In dit geval was het een "look" gerookt eiken vloer welke na behandeling geel is uitgeslagen over de gehele verdieping en heeft nu de look van een "goedkoop ikea vloertje".... Naar mijn mening is de kleur anders, dus schade maar ik loop vast op de onderbouwing

ja
door jackyh Oct 17, 2016 om 17:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Maar een gerookte paling is ook deels geel. Wat is het verschil dat het nu helemaal gerookt geel is?

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2016 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is kleurverschil subjectief. Afgezien daarvan heeft Ikea hele mooie vloeren hoor.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2016 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijzonder dat u ook nog een "onderbouwing" eist. Blijkbaar vindt u de nieuwe kleur wel acceptabel als er een vergoeding tegenover staat. Dus het zal wel meevallen

Waarom eist u niet gewoon dat de vloer opnieuw geschuurd en geolied wordt?.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 17, 2016 om 16:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, lastige kwestie. Heeft u er rekening mee gehouden dat een parketvloer na zekere tijd verkleurd? En is het kleurverschil werkelijk onaanvaardbaar groot bijv. van bruin naar blauw (bij wijze van spreken) of iets anders bruin?

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2016 om 17:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt toevallig geen foto van voor / na de behandeling? Als het verschil opvallend is en je het echt niet mooi vindt, zou ik staan op herstel in de oude kleur. Maar ik heb de indruk dat je het eigenlijk wel acceptabel vindt, als de vergoeding maar hoog genoeg is?

me
door mein33 - Oct 17, 2016 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@joeppie79,

De hersteller heeft een verkeerde olie gebruikt en daardoor heeft uw parketvloer een andere kleur gekregen.
Ga er voor het gemak maar even vanuit dat de vloer iets donkerder is geworden en dat is geen schade maar een vervelende bijkomstigheid.
De hersteller zal het foute  kleurgebruik dan moeten herstellen.
Dus "EIS" herstel van de hersteller d.m.v. het volledig en correct schuren van de gehele parketvloer waardoor de foutieve kleurlaag zal verdwijnen en een nieuwe behandeling met de juiste kleur olie.
Houdt hierbij wel rekening met mogelijk kleurverschil t.a.v. de kleurstelling die u in gedachten heeft, want dit zou nog wel eens kunnen afwijken. Het zal nooit meer worden zoals het was.
Mocht het echter zo zijn dat de kleur "ietsjes" donkerder is uitgevallen dan hij was in uw gedachte en is het werk verder correct uitgevoerd, dan is het misschien ook wel een kwestie van "even" aan de nieuwe kleur wennen.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 17, 2016 om 18:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een andere kleur vloer is natuurlijk wel een vorm van schade, in zoverre dat de schade die er was niet is hersteld. Herstel staat voor het product weer in de staat van voor de schade terugbrengen. Dat is hier niet gebeurd. U heeft er nu recht op dat de hersteller alsnog de vloer in de juiste kleur brengt.

Ik zou ook niet willen dat als mijn vloer werd 'hersteld' dat deze ineens veel donkerder of veel lilchter zou zijn. Dan had u bij aankoop van de vloer wel voor een andere kleur vloer gekozen.

Stel de buitendeur van de buren staat me niet aan. Hij is donkergroen, maar ik vind lichtgroen mooier. Ik pak een pot verf en ga even aan de slag. De buren zeggen: wij gaan u aansprakelijk stellen voor de schade die u onze deur heeft toegebracht. Ik zeg: Het is alleen maar een lichtere kleur groen, dus niet zeuren. Dat is geen schade. Gewoon een kwestie van wennen. Die deur kan zo nog jaren mee.
Zou toch bezopen zijn!

Het moet gewoon opnieuw in opdracht van de verzekeraar, die heeft het herstel (via de hersteller) voor u niet goed uitgevoerd.

jo
door joeppie79 Oct 17, 2016 om 18:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

dat gevoel had ik idd ook al. bijkomend probleem is helaas dat de vloer volgens de specialist niet meer hersteld kan worden omdat de toplaag dan te dun zou worden en er kans is dat planken losschieten tijdens het schuren of gaten ontstaan  doordat de toplaag op sommige plekken dan geheel verdwenen zou zijn. maargoed. we wachten maar af of ze met ons tegenvoorstel (gebaseerd op de normale levensduur etc) akkoord gaan.

de opmerking dat kleurverschil geen schade zou zijn stootte mij erg tegen de borst...want waarom zou men dan immers wel een voorstel doen..

zoekster1
door zoekster1 Oct 17, 2016 om 18:58
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk, een verzekeraar biedt nooit iets 'zomaar' aan. De naam van de verzekering publiekelijk noemen mag ook nog wel eens helpen om de zaak een zetje in de goede richting te geven.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 17, 2016 om 20:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster  maar als de buren zeggen we vinden deze groene deur afschuwelijk  maar voor €150 hoor je ons er niet meer over,  hoe geloofwaardig ben je dan nog.  Ts lijkt uit op geld, dat maakt het zo lastig.

zoekster1
door zoekster1 Oct 17, 2016 om 20:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dan nog is het schade. Er wordt wel vaker schade (en ongenoegen) afgekocht, dat is niet zo vreemd. In dit geval is de vloer bovendien niet meer te herstellen blijkt uit bovenstaand antwoord.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2016 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe vaak is die vloer dan al geschuurd en geolied dat die "specialist" veronderstelt dat er gaten in vallen? Of is het geen massief parket?

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2016 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand schade veroorzaakt aan een ander en daar aansprakelijk voor is, is hij slechts aansprakelijk voor de dagwaarde.

Iemand heeft schade veroorzaakt aan uw parket en die schade zou op kosten van de verzekeraar hersteld worden. Helaas is dat blijkbaar met een verkeerde kleur olie gebeurd. Jammer.

Het parket wat hersteld zou worden, is blijkbaar, of schijnbaar,  al zo versleten dat er niet nog een keer geschuurd en geolied kan worden. Dus eigenlijk is dat parket al versleten.

De verzekeraar biedt u een geldbedrag, uiteraard rekening houdend met de aanschafprijs en de afschrijving, en u vindt dat aanbod redelijk, maar wilt meer.

Maar wilt u meer, dan zult u moeten gaan procederen.

marita5
door marita5 - Oct 17, 2016 om 21:28
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Joeppie79 ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact