sc
door scooby228 Jul 2, 2016 om 10:18
Garantie & verzekeringen
Koga fiets levensduur verwachting

Ik heb in 2003 een Koga Roadrunner Comfort fiets gekocht. Toedertijd een topmodel uit de serie. Revolutionair met een luchtgedempte veer die de achteras laat veren (na 2 jaar niet meer in de collectie; waarschijnlijk geen succes geweest). Vanaf 2007 geeft Koga levenslange garantie, daarvoor 10 jaar op een frame. In 2007 is het frame gebroken; ik ben de fiets een half jaar kwijt geweest, maar is met een nieuw frame teruggekomen. Fantastisch. Nu in 2016 is het frame wederom gebroken. Koga zegt nu niet meer verantwoordelijk te zijn en dat ik pech heb gehad. Maar ik mag toch verwachten dat een fietsframe langer meegaat dan 9 jaar? Wat zijn mijn rechten? Ik dacht een super fiets te hebben en heb nu plots niets meer!

ps  Ik heb een normaal postuur; de fiets wordt alleen voor plezier ritten gebruikt dus met mooi weer en al zeker niet in de winter; de fiets ziet er nog als nieuw uit; breuk is niet het gevolg van slijtage

6391 6 Rapporteer

ja
door jackyh - Jul 2, 2016 om 10:24
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bevielen de antwoorden u de vorige keer niet?

tenormin
door tenormin Jul 2, 2016 om 10:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Graag een link naar....

sc
door scooby228 Jul 3, 2016 om 22:05
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb hier nog nooit een vraag gesteld en al helemaal niet met betrekking tot dit onderwerp

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jul 2, 2016 om 10:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke vorige keer?

ja
door jackyh Jul 3, 2016 om 22:22
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet zeker dat ik deze vraag al een keer gezien heb. Heb ook gekeken bij Radar. Kan het niet vinden en kan dus ook geen link geven.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 2, 2016 om 11:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uiteindelijk doet u nu al 13 jaar met de fiets wat niet onredelijk is.
De vervanging van het frame in 2007 is gebeurd onder garantie maar op dit nieuwe frame krijgt u nog maar 6 jaar.
Want u had al 4 jaar gebruik gemaakt van het originele frame.
Vervanging levert u slechts de resterende jaren garantie op en geen nieuwe 10 jaar of levenslang.
U kunt dus niets anders verwachten dan dat het voor eigen rekening is.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein - Jul 2, 2016 om 12:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit soort verhalen wil je van het merk KOGA niet horen. Dure fiets met véél dure reclame en dure brochures die verwachtingen behoorlijk oppompen. Dat een frame breekt zou een leven lang niet mogen gebeuren. Ik raad u aan klachten te plaatsen op Klacht.nl en Klachtenkompas.nl en misschien zijn er nog meer mogelijkheden KOGA tot een redelijke coulante afhandeling te bewegen.....anders moeten ze dus publiekelijk lek geprikt worden en dan hebben zij een keer pech gehad!

ro
door ronny530 - Jul 2, 2016 om 12:55
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de foto te zien is het frame op een lasnaad gebroken dat lijkt op een constructiefout want erg stevig ziet het frame er niet uit. U heeft de fiets met de bijbehorende garantievoorwaarden in 2003 aangeschaft en zoals eerder al aangehaald reparaties danwel vervanging van onderdelen verlengen de garantie niet. Edoch bewijzen dat het een construciefout betreft wordt moeilijk en een langdurig proces en zal moeten starten bij de fietswinkel waar u de fiets destijds heeft aangeschaft. Ga dus terug naar de verkoper van de fiets en leg het probleem voor want de fabrikant zal eerder genegen zijn tot een coulance regeling als er een professionele fietsenmaker bij betrokken is.

Ma
door Mat Matheij - Jul 2, 2016 om 17:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

Koga Myata was inderdaad ooit een topmerk
Van garantie kan uiteraard alleen gebruik worden gemaakt indien in het jaar van aankoop expliciet vermeldt. Dus niet de voorwaarden van 2007
Uw fiets is ruim 13 jaar oud. Het gebruikspatroon bepaalt hoe lang een (sportieve fiets) meegaat. Reeds eerder heeft U datzelfde ervaren. Er bestaan geen normen voor de levensduur van fietsen behalve de garantie waar u tot tweemaal zich op heeft proberen te beroepen. Het tweede frame was ook bijna 10 jaar oud. Natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil.