We
door WenT20 Feb 26, 2020 om 09:22
Garantie & verzekeringen

Lekkage na verbouwing douche

Hoi allemaal,

Een tijd geleden hebben wij een huis gekocht. Tijdens de verhuisperiode hebben we toch besloten de bestaande vrijstaande douchecabine - welke van binnen echt zijn beste tijd had gehad - te laten vervangen door een nieuwe douchecabine. Bij de eerste keer douchen (uiteraard netjes gewacht tot het mocht i.v.m. wachten op het drogen van de kitranden) kwam het water door het plafond naar beneden waardoor het regende in de gang beneden, gevolg: vochtkringen op het plafond in de hal, het plafond dat deels opengebroken moest worden om te kunnen drogen, het loshalen en opnieuw plaatsen en kitten van de gehele douche unit en het repareren en opnieuw stucen van het plafond.

De aannemer heeft de eerstvolgende werkdag de loodgieter en collega gestuurd om het probleem te verhelpen. De aannemer geeft aan dat het lek is ontstaan door het feit dat de loodgieter van bovenaf bezig is geweest met de rioolleiding (en daar dus de nodige beweging in is ontstaan), waardoor de schijnbaar al slechte lijmverbinding in het plafond is losgeschoten en het lek is ontstaan. Iets wat volgens hen niet zichtbaar is geweest en wat zij niet hebben kunnen weten.

De aannemer geeft aan niet alle kosten voor eigen rekening te willen nemen, maar wil wel een zachte prijs hanteren.

Onze vraag is: is dit redelijk en wie dient deze kosten te betalen? In de oude situatie, met de oude douchecabine, is er nooit sprake geweest van een lekkage. En, mocht het daarop uitdraaien, is dit iets wat een opstalverzekering normaal gesproken dient te dekken?

Alvast dank voor jullie hulp!

1804 4 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2020 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt een nieuwe douche cabine geplaatst en blijkbaar wordt de afvoer niet gecontroleerd op lekkages.

Ik weet niet wie die loodgieter ingeschakeld heeft, maar die is uiteraard verantwoordelijk.

Dat plafond had natuurlijk helemaal niet opengebroken hoeven worden, was zo ook wel gedroogd.

En uiteraard is die loodgieter van bovenaf bezig met die afvoer, hij moet tenslotte de afvoer van de douche daar op aansluiten.

En nee, een opstalverzekering dekt dit niet, want dit is om zo maar te zeggen "onder handen werk". Ik zou maar schikken.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 26, 2020 om 09:58
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2020 om 10:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat in dit geval in ieder geval n de aannemer aansprakelijk is omdat die, zoals u stelt , de loodgieter heeft ijngeschakeld. m.b.t. de douche vernieuwing heeft gewerkt. Gelet op jurische aspecten m.b.t. eventueel waar en hoe te vorderen en ook om wel of niet te schikken lijkt het mij dat u beter ook advies kunt vragen bij de Vereniging Eigen Huis: https://www.eigenhuis.nl/  . Afgezien daarvan kan het zinvol zijn of de aannemer aangesloten is  bij een brancheverening en daarmee bij een geschillencommissie. Ook dan geldt m.i. dat het zaak is te kijken naar hetgeen de aannemer als 'kostenvergoeding' aanbiedt. Dat, herhaald, wel in de context dat m.i. de aannemer aansprakelijk is omdat deze in gebreke is gebleven m.b.t. het goed uitvoeren van een opdracht:
zie: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  (Zie ook de reactie van 2 min hiervoor die mijn reactie kruiste).

We
door WenT20 - Feb 26, 2020 om 11:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie snelle antwoorden! Hier komen we vast verder mee. Zal het resultaat hier uiteraard delen.