sj
door sjaak_1 Dec 27, 2004 om 09:51
Garantie & verzekeringen

Lijfrenteverzekering levensloop pensioen

omdat ik met  een pensioengat zit heb ik door een adviseur ongeveer ander half jaar geleden een verzekering genomen.een zogenaamde lijfrenteverzekering.maar omdat alles steeds duurder wordt heb ik deze verzekering stop gezet.mijn vraag is nu kan ik mijn betaalde premie nu terug krijgen? want het lijkt me niet zinvol dat ik moet wachten tot 2020 om het bedrag terug te krijgen.ook kan ik dit niet aan mijn adviseur vragen , want dat bedrijf is failliet.

651 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sjaak. Dat hangt natuurlijk van de polisvoorwaarden af. Meestal kun je het betaalde bedrag onder aftrek van kosten wel terugkrijgen maar zekerheid biedt alleen de betreffende polisvoorwaarde. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sjaak,

zoals in de voorgaande reactie terecht wordt opgemerkt zijn de voorwaarden belangrijk, het is echter het soort product dat bepaald of je geld terug kunt krijgen of niet. In feite kun je afkopen, premievrijmaken of de premie verlagen naar een bedrag binnen je budget. Let erop dat je bij een fiscaalcontract ook nog met de fiscus moet afrekenen!

Als je de naam van je tussenpersoon, de verzekeraar en het product doorgeeft kan ik misschien voor je kijken waar je staat.

mvg, Marco

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Sjaak,

De betaalde premie kun je inderdaad terugkrijgen. Omdat je die premie hebt afgetrokken bij je aangifte IB is de uitkering belastbaar. De waarde kun je opvragen bij de verzekeringsmaatschappij, en die zal na jouw verzoek onder aftrekt van 52 % IB tarief plus 20% revisierente dus netto 28 % uitkeren. Overigens verwacht ik gelet op de korte looptijd geen al te grote waarde in je polis.

Succes   Curious

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan Curious. Stel dat het fiscale voordeel destijds lager was dan
de door jou genoemde 52% wordt er dan nu toch 52% ingehouden ? Met al
die in houdingen blijft er maar weinig over. Ben benieuwd - groeten - E.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2004 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het wel een echte verzekering? het pensioengat dichten kon gewoon
via het bedrijf waar je werkzaam bent. het lijkt wel of dat U een zgn.
fondsverzekering heeft dus sparen op basis van ingelegde fondsen zoals
bijv. een extra pensioenopbouw met spaarloon. Als dit laatste het geval
is bent U de premie echt kwijt en daarbovenop ook nog eens de gespaarde
tegoeden incl. rente. Er blijft nl. ook altijd wat over voor uw agent.
En die wordt eerst afgehouden.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2004 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sjaak

Pensioengat dichten met een fiscaal aftrekbare polis kan een goede oplossing zijn mits je A. de inleg voor jaren volhoudt en deze B. ook al die jaren aftrekbaar zal zijn (aantonen bijv". via www.belastingdienst .nl  jaarruimteberekening via "Rekenprogramma Lijfrente 2004"). Denk je dat je dat niet jaren kunt volhouden cq. aftrek kunt aantonen dan is het afsluiten van zo'n repeterende inleg-polis niet aan te raden; wellicht beter een eenmalige koopsomstorting of beter nog (mede gezien kostenbelading en wettelijk en fiscale onzekerheid) simpelweg sparen en/of beleggen. Om terug te komen op je vraag: Curious heeft gelijk : in principe een heffing van de hoogste IB-schijf en 20% revisierente; kortom slechts 28% direkt van verzekeraar terug en mogelijk nog iets meer als je bij de Belastingdienst aantoont dat 52% inhouding te hoog was maar de 1e schijf +/- 37% meer op z'n plaats bleek te zijn; kortom maximaal 43% terug... zonde lijkt me. Dus premie-inleg (mits aftrekbaar) toch maar volhouden of premievrijmaken of omzetten in een eenmalige koopsompolis (goed kostenvergelijk laten maken).

Succes

René (ffprene)

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

antwoord ook aan encarta

In beginsel mogen pensioenaanspraken niet afgekocht worden. Afkoop wordt aangemerkt als een verboden handeling en heeft een progressieve belastingheffing en revisierente tot gevolg. Voor zeer lage pensioenaanspraken bestaat er echter een uitzondering. Indien het pensioen op de ingangsdatum een bepaald bedrag niet te boven gaat, is afkoop (zonder sancties) toegestaan. Daarnaast wordt dit bedrag bij emigratie verdubbeld ten aanzien van pensioenaanspraken die vóór pensioeningangsdatum worden afgekocht. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast en bedragen voor het jaar 2005 respectievelijk € 355,33 en
€ 710,66 (bij emigratie). Hierover wordt wel progressief belasting geheven, maar dan zonder revisierente.

Groet,

Curious

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@curious - Kijk zo leer je weer wat bij. Hartelijk dank. E.