Al
door Aldus1970 Jan 15, 2023 om 08:35
Garantie & verzekeringen

Mag Hans Anders zonder toestemming van mij declareren bij mij zorgverzekering ?

Ik heb 3 brillen gekocht en  betaald bij Hans Anders
Dus ik dacht dat is afgehandeld ,,,,,nu heeft Hans Anders zonder mij toestemming en medeweten proberen te declareren bij me zorgverzekering !
mij zorgverzekering dekt brillen niet en dat wist ik
Het kan toch niet zo zijn dat ze dat zomaar mogen ?

5252 8 Rapporteer

rj
door rjw - Jan 15, 2023 om 08:58
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dus je moet gewoon 3 brillen betalen zoals je al wist. Wat is nu eigenlijk het probleem en hoe wist HA welke zorgverzekering je hebt?

Ja
door JannyBoe Jan 15, 2023 om 10:17
531 Antwoorden / Vragen

'Wat is nu eigenlijk het probleem en hoe wist HA welke zorgverzekering je hebt?'

Dit staat te lezen in de vraag: Het probleem is hoe HA weet welke zorgverzekering je hebt en daar ongevraagd probeert te declareren.
Zou ik ook absoluut niet op prijs stellen. U wel?

rj
door rjw Jan 15, 2023 om 13:27
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is dus mijn vraag. Heeft TS het zelf genoemd? HA verzint het niet zomaar natuurlijk.

Ja
door JannyBoe Jan 15, 2023 om 16:07
531 Antwoorden / Vragen

Er staat al 'zonder toestemming en medeweten'.
En zonder dat mag Hans Anders dat uiteraard niet doen om even op de vraag terug te komen.

Al
door Aldus1970 Jan 15, 2023 om 17:57
Antwoorden / 2 Vragen

Geen flauw idee hoe ze dat wisten
Zo komen nu namelijk met een rekening van 80 euro extra omdat me zorgverzekering het niet vergoed

Al
door Aldus1970 Jan 17, 2023 om 10:08
Antwoorden / 2 Vragen

Gisteren bij HA geweest en de dame in kwestie kon mij gewoon vertelen bij welke verzekering ik zit omdat ze ze je adres gegevens hebben en dan automatisch ook je ziekenfonds papieren kunnen inzien net zoals in ziekenhuizen

ro
door ronny530 - Jan 15, 2023 om 08:59
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Hans Anders weet niet wie uw zorgverzekeraar is maar er wordt wel gevraagd of u voor een vergoeding in aanmerking komt want dat is een verdienmodel van bijna alle brillenwinkels. Als uw antwoord nee betreft wordt ook niet om uw zorgpas gevraagd omdat er niets te declareren valt. M.i. heeft u zelf die gegevens verstrekt want Hans Anders kan niet op uw persoonsgegevens zien bij welke zorgverzekeraar u aangesloten bent.

rj
door rjw Jan 15, 2023 om 13:28
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dat lijkt mij ook.

Al
door Aldus1970 Jan 15, 2023 om 18:00
Antwoorden / 2 Vragen

Ben daar na binnen gegaan heb 3 brillen gekocht en heb het totaal niet over me zorgverzekering gehad maar krijg nu wel een extra rekening van 80 euro

Al
door Aldus1970 Jan 17, 2023 om 10:13
Antwoorden / 2 Vragen

Ze kunnen dus wel zien welke ziekenfonds ik heb omdat ze je adres gegevens hebben e.d net zoals in ziekenhuizen
De dame in kwestie die mij prima geholpen heeft kon in de computer ook zien dat ik gewoon 3 brillen gekocht heb en betaald en dat er niets staat oveer declareren bij de zorgverzekering

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2023 om 09:52
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ooit bij ha een bril gekocht en er worden dan info aan je gevraagd. Zo ook zorgpas. Ik vroeg waarom? Het antwoord was dat zij dan konden declareren daar. Na mijn weigering zei ik dat mijn zorgverzekering niets vergoed omdat dat niet in de polis zit En zij dus niets met mijn pasje kunnen, waren ze een soort van beledigd. Wij zij bij dit filiaal ook niet meer welkom om reden dat de filiaalhoudster zich persoonlijk aangesproken voelde. Geen gemis, nu naar eyelove, goedkoper, beter en perfecte service.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2023 om 10:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Ook andere opticiën/audiciën verkopers zien dit als service aan hun klanten om namens hen te zorden voor de declaratie bij hun ziektekostenverzekeraar. En als al gezegd, dat kan uitsluitend indien u zelf heeft aangegeven wie uw zorgverzekaar is. Dat kan uiteraard ook al eerder zijn gebeurd. Voor zover ik heb ervaren wordt dat ook aangegeven in de informatie die deze verkopers in het algemeen als o.a. reclame geven.

En ook mijn vraag wat dan uw probleem hiermee is, u wist toch al dat u niet voor een vergoeding van uw verzekeraar in aanmerking zou komen?
Er is dis o.a. geen sprake van overtreden van enige wetgeving. Wel van m.i. goed gemeende dienstverlening.

Nabrander:  hoewel ik wel uit het antwoord net hiervoor (was nog niet bij mij in beeld toen ik ging antwoorden) begrijp dat er soms wel een merkwaardige ervaring kan zijn indien al van te voren wordt aangegeven dat men geen zorgpas heeft.
En toch, indiuen wel een zorgpas en wel verzekerd is het de zoorgverzekeraar die dan een deel van de nota voldoet en er volgens mij geen sprake is van welk verdienmodel dan ook. Het lijkt mij dat geen enkele zorgverzekeraar dat zou accepteren.

Gr
door Grunn1 Jan 15, 2023 om 11:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Stel jij betaald het volledige bedrag en vervolgens declareren zij nog eens een bedrag bij je zorgverzekering dan krijgen ze dus meer dan de oorspronkelijke rekening was. Wettelijk, ja dat zou je toch echt moeten, weten niet toegestaan.

rj
door rjw Jan 15, 2023 om 13:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Nee grunn1, ze checken het zodat zij de declaratie doen en dat direct in mindering brengen richting de klant. Het is een extra service. Ze kunnen het ook niet doen en dat de klant zelf de declaratie doet maar dan wordt er ongetwijfeld weer gezeikt dat de opticien had moeten vertellen dat de klant het eventueel had kunnen declareren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2023 om 14:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNN! aanvullend op @RJW, dat zou dan mogelijk frauduleus handelen betekenen en zorgverzekeraars zullen zeker niet accepteren indien daar toch sprake van zou zijn. De verzekeraar betaalt niet meer uit dan dat volgens de polis is geregeld.

Zie o.a. dit Heeft u een aanvullende verzekering? Dan kunt u veelal een deel van de kosten voor brillen declareren bij uw zorgverzekeraar. De vergoedingen voor brillen en contactlenzen zijn in 2022 redelijk hetzelfde gebleven. (bron : https://www.bril29.nl/vergoedingen-zorgverzekekering/

Indien de brillenverkoper het gehele bedrag in rekening brengt bij de verzekeraar zal de verzekeraar uitsluitend het vergoedingsbedrag als geregeld in de polis van betrokken aan de verkoper betalen en dat in mindering brengen op het alsdan nog door de verzekerde aan de verzekeraar te betalen bedrag. Service!

Al
door Aldus1970 Jan 15, 2023 om 18:09
Antwoorden / 2 Vragen

3 brillen gekocht en betaald
Er is nooit over me zorgverzekering gesproken
Nu krijg ik dus een extra rekening van 80 euro omdat hun iets gedeclareerd hebben en dat niet krijgen en ik weet van niks

Janzegt
door Janzegt Jan 15, 2023 om 23:52
137 Antwoorden / Vragen

Hans Anders wil blijkbaar nog Eur 80 van je, omdat hij dacht deze te kunnen declareren bij de ziektekosten verzekering. Heeft hij die korting ook genoemd op de factuur die jij gekregen hebt?

Al
door Aldus1970 Jan 17, 2023 om 10:15
Antwoorden / 2 Vragen

Nee totaal niet

va
door vanlotjegetikt - Jan 15, 2023 om 10:29
809 Antwoorden / Vragen

Een opticien levert medische hulpmiddelen dus niet zo vreemd dat er via een systeem gedeclareerd wordt.
Dat wil niet zeggen dat ik het met de handelswijze van opticiens eens ben.

rj
door rjw Jan 15, 2023 om 13:32
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Bedrijven moeten gewoon stoppen met service leveren en het gewoon allemaal door de klant zelf laten doen. Het is toch nooit goed als bedrijven wat doen. Maar als klanten het zelf gaan doen is er volgend jaar een onderwerp bij Kassa omdat verzekerden heel veel zaken niet declareren bij hun verzekeraar en dan krijgen de verzekeraars weer een bak stront over zich geen omdat ze meer geld verdienen.

va
door vanlotjegetikt Jan 15, 2023 om 14:06
809 Antwoorden / Vragen

Zit jij zonder werk soms??

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2023 om 17:22
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als U uw pasje ter inzage geeft, kunnen zij de gegevens invoeren, en aan het einde van de papierwinkel dient u uw handtekening voor accoord te geven. Ergo, U heeft zelf alle gegevens door gegeven en accoord gegeven.

Al
door Aldus1970 Jan 15, 2023 om 18:02
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nooit mijn zorgpas ter inzage gegeven

mahadma
door mahadma Jan 15, 2023 om 20:18
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Dat moet wel, of u heeft de naam/verzekeraar genoemd, maar HA kan NIET in het systeem van zorgverzekeringen kijken. U heeft per slot toch uw n.a.w. + geboortedatum gegeven.

Al
door Aldus1970 Jan 17, 2023 om 10:21
Antwoorden / 2 Vragen

Ben gisteren in de winkel geweest en de dame in kwestie zegt dat hun gewoon kunnen zien welke zorgverzekering je hebt als jij je gegevens geeft zoals geboorte datum en adres  net zoals in een ziekenhuis
De medewerkster in kwestie kon ook gewoon zien dat er niets staat over declareren van de Nota.
Er is dus gewoon gedeclareerd zonder mij medeweten
Er staat op de Nota ook niets over een korting daarvan

Dus..........

john devries
door john devries - Jan 16, 2023 om 12:44
220 Antwoorden / Vragen

Als die € 80 declaratie zichtbaar van de rekening afgetrokkken is , heb je 2 weken tijd gehad om dit te laten herstellen. Dus is het logisch je dat bedrag alsnog betalen moet.Als de zorgverzekering dit bedrag had voorgeschoten uit service , had je dit bedrag ook terug moeten betalen.

Al
door Aldus1970 Jan 17, 2023 om 10:23
Antwoorden / 2 Vragen

Ben gisteren in de winkel geweest en op de nota staat er niets over
Ze heeb gewoon onterecht gedeclareerd

john devries
door john devries Jan 17, 2023 om 11:27
220 Antwoorden / Vragen

Dan heb je de rekening volledig betaald  aan Hans Anders . Als de verzekering bij jou geld terugclaimt kan je met de rekening aantonen dat je niets geclaimt hebt via HA en moeten zij het bedrag terugvorderen bij HA

mo
door mof - Jan 16, 2023 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Dat zou niet moeten kunnen, want het is uw zorgverzekering en die mag alleen aan u uitkeren. Of gaat Hans Anders straaks ook uw eigen risico overnemen en betalen aan uw zorgverzekering wanneer u een ongeval krijgt?