Sa
door Sara1974 Aug 14, 2018 om 15:05
Garantie & verzekeringen

Mag verzekeraar met terugwerkende kracht premie innen?

Naar nu blijkt is onze verzekeraar sinds 1 november 2015 vergeten om premie te innen voor onze rechtsbijstand en inboedelverzekering. Nu willen zij het bedrag a 600 Euro alsnog met terugwerkende kracht innen. Mag dit zomaar? Wij hebben wel steeds nieuwe polisbladen ontvangen.
Bedankt!

6578 19 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2018 om 15:11
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij wel, u bent al die tijd verzekerd geweest.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 14, 2018 om 15:16
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je was verzekerd, dus moet er premie betaald worden.

Het lijkt me wel redelijk dat ze een betalingsregeling treffen. De fout ligt vermoedelijk bij de verzekering, dus mogen ze wat terug doen.

ro
door ron503 - Aug 14, 2018 om 15:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees van wel want u bent al die jaren wel verzekert geweest. Is het u nooit opgevallen dat de premie al die tijd niet is afgeschreven want als u regelmatig de afschrijvingen had gecontroleerd had u kunnen weten dat de premie niet afgeschreven werd en had u de verzekeraar kunnen vragen waarom de premie niet werd afgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2018 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag de verzekeraar nog vorderen. Vraag een betalingsregeling als het niet in één keer schikt.

En kijk uw bankafschriften na of er niet mog meer fout zit.

ma
door marnix1 - Aug 14, 2018 om 15:52
256 Antwoorden / 22 Vragen

Hmm, benieuwd wat er gebeurd was als u wat geclaimed had,
ik vermoed dat ze dan hadden geroepen dat u niet betaald heeft en daarom niet verzekerd was.
En dan hadden de mensen hier geroepen dat u zelf ook moest controleren of er betaald is.

edrick3
door edrick3 - Aug 14, 2018 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En helemaal niet gemerkt dat er geen premie afgeschreven werd?
Prima administratie! ;-)
Uiteraard mogen ze die premie alsnog innen, maar een betalingsregeling lijkt me op z'n plaats.
Maar goed dat er de afgelopen jaren niets geclaimd is, want dan had je wel eens problemen kunnen krijgen.

me
door mein33 - Aug 14, 2018 om 16:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sara1974,

Lijkt mij dat de verzekeraar terecht de achterstallige premie wil innen, er vanuitgaand dat u wel dekking is verleend.
Wat ik mij hierbij wel afvraag is, hoe de verzekeraar zou hebben gerageerd als u een schade had geclaimd, maar dat is niet aan de orde geweest en daarmee eigenlijk niet van doorslaggevend belang.
Het is ook u aan te rekenen dat er geen premie is betaald, dit moet u zeker en vast zijn opgevallen, het gaat hier om een maandelijks bedrag(je) dat je niet zomaar over het hoofd ziet.

Beps
door Beps - Aug 14, 2018 om 16:24
75 Antwoorden / Vragen

Hierboven mij wordt beweerd dat je al die tijd verzekerd bent geweest, ik vraag het me af.
Stel dat je de verzekering nodig had gehad dan had je volgens mij te horen gekregen dat de premie niet betaald was en er dus ook niets vergoed wordt.

Dat je niet voldaan hebt is je eigen verantwoordelijkheid en ik vind het vreemd dat die verezekering niet gestopt is na een bepaalde periode! Vraag dit maar liever aan het juridisch loket want hier hebben we dus verschillende meningen over.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 14, 2018 om 16:36
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Edit. TS heeft verderop al geschreven dat zij deze onbetaalde jaren verzekerd was en dat er zelfs een claim in 2016 gehonoreerd is.

Tr
door Trostomaat Aug 14, 2018 om 23:07
239 Antwoorden / Vragen

Dat is wat de verzekeraar achteraf zegt. Natuurlijk.
Op het moment dat de claim gehonoreerd werd, zat de verzekeraar nog te slapen en had deze niet in de gaten dat geen premie betaald was.

edrick3
door edrick3 - Aug 14, 2018 om 16:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@: Wij hebben wel steeds nieuwe polisbladen ontvangen.

En dus was TS m.i. verzekerd!

ma
door marnix1 Aug 14, 2018 om 16:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

Wat denkt u, dat er in de kleine lettertjes staat?

Tr
door Trostomaat Aug 14, 2018 om 22:45
239 Antwoorden / Vragen

Als het ontvangen van een polisblad maatgevend is, zijn wanbetalers dus ook gewoon verzekerd.
Niet dus.

edrick3
door edrick3 Aug 15, 2018 om 10:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@trostomaat: TS heeft meerdere jaren achter elkaar een nieuw polisblad ontvangen. Dat zal een maatschappij niet doen als er sprake is van wanbetaling.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 18:56
239 Antwoorden / Vragen

@edrick3, Als ze niet in de gaten hebben dat er sprake is van wanbetaling, worden de polisbladen inderdaad gewoon opgestuurd.

U stelde dat het ontvangen van polisbladen bewijs is dat je verzekerd bent, dat de dekking niet geschorst is. Dat is niet zo.

Sa
door Sara1974 - Aug 14, 2018 om 16:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ter verduidelijking: de verzekeraar schrijft ons dat ‘het risico gedurende deze periode wel verzekerd is geweest’ en we hebben in 2016 ook een claim ingediend die gehonoreerd is.

ma
door marnix1 Aug 14, 2018 om 17:04
256 Antwoorden / 22 Vragen

aha, wordt dan gewoon betalen.

Beps
door Beps Aug 14, 2018 om 18:07
75 Antwoorden / Vragen

Maar als u dit ondertussen wel heb gehad, dan is eigenlijk de vraag hier overbodig want je moet betalen.

Tr
door Trostomaat Aug 14, 2018 om 22:47
239 Antwoorden / Vragen

@beps Misschien will TS het bedrag dat gemoeid was met de gehonoreerde claim terugbetalen?

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2018 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al zou er geen claim geweest zijn, moet er gewoon betaald worden.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 02:14
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk.

holiday
door holiday Aug 15, 2018 om 12:04
102 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan natuurlijk deze vraag bij je rechtsbijstand verzekering aan kaarten.
Het is hun fout om niet geincasseerd te hebben en het is uw fout om daar geen melding van gemaakt te hebben.
Probeer een regeling te treffen dat je maar twee jaar betaald of zo.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2018 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op grond van wat?

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 14, 2018 om 21:01
509 Antwoorden / Vragen

Premie voor een verzekering is  m.i. een brengschuld,dus had je de premie zelf moeten overmaken. Netjes van de verzekeraar ,dat ze een  toegewezen claim niet terug vorderen.

Tr
door Trostomaat Aug 14, 2018 om 22:55
239 Antwoorden / Vragen

Of een kwestie van rekenen....

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2018 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of misschien een kwestie van de polisvoorwaarden?

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2018 om 02:16
239 Antwoorden / Vragen

Wie weet. Het is in ieder geval het meest logisch.

me
door mein33 Aug 15, 2018 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Premie voor een verzekering is  m.i. een brengschuld.

Dit is correct, al kwam in de jaren vijftig van de vorige eeuw de verzekeringsagent al, op z'n Solex, wekelijks aan de deur om de paar centen aan premiegeld op te halen.

ha
door harrybre - Aug 15, 2018 om 12:25
240 Antwoorden / Vragen

Laten we de vraag omdraaien: Stel, u had rechtsbijstand nodig gehad, doch de verzekeraar had uw claim afgewezen onder het motto: "Oeps, foutje, u heegft wel polisbladen gehad, doch niet betaald. Success ermee".
Dan was natuurlijk de wereld te klein geweest....  Wees blij, dat men niet de wettelijke rente erbij rekent...U heeft immers ook nog een eigen verantwoordelijkheid, namelijk te controleren, of e.e.a is afgeboekt.
U geeft zelf aan: "Ter verduidelijking: de verzekeraar schrijft ons dat ‘het risico gedurende deze periode wel verzekerd is geweest’ en we hebben in 2016 ook een claim ingediend die gehonoreerd is"

hans57
door hans57 - Aug 15, 2018 om 14:18
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje slordig van zowel de verzekeraar als van u.
Als u een nieuw polisblad  ontvangt dan is het toch ook wel duidelijk dat dan ook de premie betaald moet worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2018 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een verzekering wegens wanbetaling geschorst zou worden, wordt dat door de verzekeraar schriftelijk gemeld, volgens de polisvoorwaarden.

Is dat niet gebeurd, dan is men gewoon verzekerd.

holstein
door holstein - Aug 15, 2018 om 16:54
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als de verzekeraar per ongeluk maandelijks een tientje teveel had afgeschreven en u was daar achter gekomen....geef zelf het antwoord maar.
En voor al die mensen die met de vinger wijzen dat je het niet goed in de gaten hebt gehouden, hoeveel mensen zouden dat allemaal wel goed bijhouden?

bo
door bobbij - Aug 16, 2018 om 11:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat.mag u was toch verzekerd