E.
door E. Verhoeven Feb 15, 2021 om 18:56
Garantie & verzekeringen

Monuta

Vorig jaar is 'n goede vriend van ons overleden aan corona
Hij had 'n overlijdens verzekering bij monuta en daar was ook bekend dat hij hart en nier problemen had.
Toen hij was overleden hebben ze 'm thuis opgehaald en midden op straat laten vallen want er kon geen brancard naar binnen dus ze tilde 'm zo wel.
Na 'n jaar vechten keren ze nog steeds de crematie niet uit zijn vrouw moet die zelf betalen
Hoe kan dit en hoe kan dit opgelost worden?

3901 17 Rapporteer

getty
door getty - Feb 15, 2021 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom keren ze niet uit?

laat mevrouw rechtshulp inschakelen

E.
door E. Verhoeven Feb 17, 2021 om 07:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze keren niet uit omdat hij te kort verzekerd was bij monuta

getty
door getty Feb 17, 2021 om 08:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe lang of kort was dit dan?

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2021 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer ongelukkig dat vallen, maar dat heeft natuurlijk niets met de kosten van de crematie van doen.

Had hij een sommenverzekering of natura?

Topantwoord

ma
door malty - Feb 15, 2021 om 19:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Toch maar de polisvoorwaarden eens bekijken.

Hij had hart en nierproblemen, maar als hij aan het Corona virus overleden is kan Monuta niet zeggen dat hij aan hart of nierproblemen overleden is, wat dan in een bepaalde situatie misschien geen uitkering geeft.

U zegt 'na een jaar vechten...', het lijkt me dat er dan wel correspondentie zal zijn waarin Monuta uitgelegd heeft waarom er niet uitgekeerd wordt.
Wat voor overlijdingsoorzaak staat er in de overlijdingspapieren?

lo
door lovewinnie - Feb 15, 2021 om 20:03
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Waren de gezondheid klachten zeker bekend bij de verzekering?  Als dit verzwegen wordt hoeven ze namelijk niet uit te keren bij overlijden. Hij is gestorven aan corona maar misschien wel door de combinatie van andere gezondheidsproblemen.  Tenzij de klachten zijn ontstaan na afsluiten dan verzekering dan heb je geen meldplicht mee

Mijn opa hebben ze ook laten vallen bij uit huis halen . Dat kan helaas gebeuren :(. Dat is geen rede tot niet uitkeren en staat hier los van natuurlijk

Zou toch is een juridisch loket of advocaat om advies vragen. Ja dat kost wat maar weet u wel waar u aan toe bent

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 15, 2021 om 20:34
2119 Antwoorden / Vragen

Wat voert Monuta aan als argument om niet uit te keren? En dan maar gelijk er achteraan; Hebben ze gelijk?

marita5
door marita5 - Feb 15, 2021 om 21:44
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo E.Verhoeven ,

Heeft u een klacht? Dan horen wij dat graag van u.

Wij hanteren de volgende klachtenprocedure.

1) Als de verzekeringnemer en/of de verzekerde een klacht heeft over de bemiddeling, de totstandkoming of de uitvoering van de uitvaartverzekering, kan een klacht worden ingediend bij: Monuta Verzekeringen N.V. T.a.v. de afdeling klanttevredenheid Postbus 20 7300 AA Apeldoorn

2) Als de verzekeringnemer en/of verzekerde niet tevreden is over de behandeling van de klacht kan een klacht worden ingediend bij: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Postbus 93257 2509 AG Den Haag Binnen drie maanden nadat wij de verzekeringnemer en/of verzekerde antwoord hebben gegeven op zijn klacht, dient een klacht te worden ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
Voor de manier waarop de klacht wordt ingediend, verwijzen we u naar de website www.kifid.nl. Wanneer u geen gebruik wilt maken van deze klachtenbehandelingsmogelijkheid, of wanneer de behandeling of uitkomst voor u niet bevredigend is, kan het geschil worden voorgelegd aan de bevoegde rechter

Lees hier de voorwaarden van Monuta , klik op de rode regel .

 https://www.monuta.nl/sites/default/files/specificatie-voorwaarden-uitvaartverzekering.pdf

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2021 om 22:37
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me irrelevant waaraan iemand is overleden. Hoe akelig ook, dat het lichaam van uw vriend is gevallen, het kan gebeuren (hoewel niemand daar "blij van wordt). Best ongelukkig.
Dus het ligt eraan hoe uw vriend was verzekerd, kennelijk uitbetaling en zelf (de nabestaanden alles zelf regelen?)

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2021 om 01:47
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn uitvaartverzekeringen die pas na 1 jaar betalen uitkeren, wellicht is dit hier mogelijk?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2021 om 10:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Om dit opgelost te krijgen kan zijn vrouw dit benutten: https://www.uitvaartdirekt.nl/klachten-uitvaartverzekering/  (van KiFiD). Maak uw klacht wel duidelijk want het liujkt mij dat het (per ongeluk) op straat laten vallen geen reden kan zijn en ook de oorzaak van het overlijden niet. Er zal een probleem zijn met de voorwaarden van de polis.

panter22
door panter22 - Feb 16, 2021 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

9. Wanneer keren wij niet of minder uit? Bij zelfdoding binnen twee jaar na afsluiten van de verzekering (of door de gevolgen van de poging hiertoe), fraude (op basis van het Protocol Verzekeraars en Criminaliteit van het Verbond van Verzekeraars), doorgeven van onjuiste informatie of verzwijging bij de aanvraag, betalingsachterstand en bij overlijden in een land met een negatief reisadvies, door oorlog in Nederland, door terrorisme, door atoomkernreacties en natuurrampen keren wij niet of minder uit. In de Specificatie Monuta Voorwaarden ziet u of en hoeveel wij dan uitkeren. Als vijf jaar na overlijden geen of niet al het geld is opgeëist, dan vervalt de uitkering.
https://www.monuta.nl/sites/default/files/Voorwaarden%20Monuta%20Uitvaart-Geldverzekering-MV20-200.pdf

Gaat het er nu om dat de hart en nierproblemen volgens Monuta bij de aanvraag van de verzekering verzwegen is?
Info:
https://www.uitvaartverzekeringen.net/a-en-b-verklaring/

E.
door E. Verhoeven - Feb 17, 2021 om 07:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry dat ik niet alle informatie heb, de uitvaart is geregeld door monuta, en ja bij afsluiten verzekering is vermeld dat hij hart en nier problemen had was ook de enigste verzekering waar hij een overlijdens verzekering af kon sluiten daarom.
En ja op de overlijdensakte staat overleden door corona. Niet aan hart of nierfalen.
Ik zal 't nog eens doornemen met haar, dank voor de tips

panter22
door panter22 Feb 17, 2021 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom betalen ze dan niet? Wat voor gevecht wordt er dan gevoerd?

ma
door malty Feb 17, 2021 om 09:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Te kort verzekerd, dan de polisvoorwaarden maar eens goed doorspitten in welke situaties niet uitgekeerd wordt.
Zag ergens een klacht waar Monuta ook niet uitkeerde omdat verzekerde binnen 2 jaar was overleden.

Is er ooit een klacht ingediend bij het kifid, denk dat het nu daar te laat voor is.

panter22
door panter22 Feb 17, 2021 om 09:55
6599 Antwoorden / Vragen

Op de website van Monuta staat:
Monuta biedt geen overlijdensrisicoverzekeringen aan. Neem contact op met uw verzekeringsadviseur voor meer informatie of bekijk de mogelijkheden die bijvoorbeeld Centraal Beheer biedt.
https://www.monuta.nl/uitvaartverzekeringen/overlijdensverzekering/
Je kunt de sneltest doen op de website van het Kifid om te kijken of je niet te laat bent om een klacht in te dienen https://www.kifid.nl/klacht-indienen/

E.
door E. Verhoeven - Feb 17, 2021 om 07:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze hem hebben laten vallen is idd irrelevant maar meer bovenop alles dat ook nog erbij.

ne
door neodutchio - Feb 17, 2021 om 08:33
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als dat dus een voorwaarden is die netjes benoemd is, dan is dat dus de reden waarom er niet uitgekeerd wordt.

DOOR  E. VERHOEVEN 17 FEB. 2021 OM 07:31
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ze keren niet uit omdat hij te kort verzekerd was bij monuta

getty
door getty - Feb 17, 2021 om 08:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe lang was hij daar dan verzekerd ( als u aangeeft dat zij zeggen dat dit te kort was?)

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2021 om 08:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd, bij een uitvaartverzekering ben je normaliter direct verzekerd. Ook bij Monuta:

www.monuta.nl/uitvaartverzekeringen

DOOR E. VERHOEVEN 17 FEB. 2021 OM 07:31
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ze keren niet uit omdat hij te kort verzekerd was bij monuta

getty
door getty Feb 17, 2021 om 08:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tenzij hij op dat moment al Corona had.

diumenge
door diumenge Feb 17, 2021 om 12:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Getty, dan hadden ze 'm niet moeten accepteren. Maar inderdaad, als hij Corona had en men toen dacht nog even snel een uitvaartverzekering af te sluiten, dan is het niet uitkeren vrij logisch.

Analoog
door Analoog - Feb 17, 2021 om 09:01
139 Antwoorden / Vragen

Het enige dat ik kan bedenken dat er toenmalige kwalen of aandoeningen zijn verzwegen bij het afsluiten van de verzekering.....

marita5
door marita5 - Feb 17, 2021 om 09:35
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo E.Verhoeven ,

Veelgestelde Vragen ,

Wordt de verzekering uitgekeerd als ik binnen 2 jaar overlijd ?

Op het moment dat het overlijden binnen de eerste twee jaar na het afsluiten van de verzekering plaatsvindt, wordt er gekeken of de verzekering bij de aanvraag met de juiste informatie is geaccepteerd.

Ja, Kifid kan uw klacht alleen in behandeling nemen als u de klacht heeft ingediend:

– binnen drie maanden na de definitieve reactie van uw financiële dienstverlener op uw klacht, of
– binnen een jaar nadat u de klacht officieel heeft gemeld bij uw financiële dienstverlener.