Naturapolis Yarden
Mijn hoogbejaarde vader had een verzekering in natura bij Yarden. Yarden heeft in het verleden diverse malen gepoogd om deze verzekering om te zetten in een verzekering met uitgekeerd bedrag. Mijn vader heeft hier destijds (met succes) bezwaar tegen gemaakt. In november 2009 kwam mijn vader te overlijden. Ondanks de naturapolis (waarbij goederen en diensten volledig zouden worden vergoed) ontving ik achteraf een rekening van duizenden euro's van Yarden, die zich alsmaar bleef beroepen op 'gewijzigde polisvoorwaarden'. Ik betaalde deze rekening niet. Ondanks dat Yarden de druk op mij steeds verder opvoerde – betalingsherinneringen, aanmaningen, sommaties, incassobureau, nep-dagvaarding, etc. – meende ik volledig in mijn recht te staan en liet het daadwerkelijk aankomen op een rechtszaak. Op 21 mei 2014 heeft de kantonrechter in Maastricht gevonnist: ik werd volledig in het gelijk gesteld en hoefde geen cent te betalen; Yarden werd verplicht tot het betalen van alle proceskosten en daarenboven ook nog eens 50 euro aan mij als een soort van douceurtje. In zijn vonnis haalde de rechter de laakbare handelwijze van Yarden volledig onderuit.
Mensen, overkomt u dit ook, betaal dan niet, maar laat het aankomen op een rechtszaak! Er is nu jurisprudentie. U kunt het complete vonnis van de rechtbank nalezen op mijn website www.hansvrij.nl. Kies op die website als inlognummer 06 en voer als toegangscode 'uitvaart' in (zonder aanhalingstekens). Heeft u nog vragen aan mij of wilt u mijn hulp bij uw strijd tegen Yarden, dan kunt u gebruik maken van mijn e-mailadres, dat onderaan het vonnis staat. Ik help u graag!
Mooi dat u dat gewonnen hebt, gefeliciteerd.
Ik heb gelukkig geen naturapolis van Yarden, maar ik heb deze kwestie wel gevolgd in de media.
Zo zullen ze heel wat mensen uitgebreid benadeeld hebben en in de toekomst nog benadelen. Schandelijke zaak.
Ze hebben het ook bij mij geprobeerd, toen ze pas begonnen, Ik heb nog nooit verder daarna nog iets van hun gehoord.
[quote=valerius-2 schreef op donderdag 12 jun 2014, 19:28]Ze hebben het ook bij mij geprobeerd, toen ze pas begonnen, Ik heb nog nooit verder daarna nog iets van hun gehoord.
De aap komt pas uit de mouw als er een uitvaart geregeld moet worden.
In aanvulling op mijn bericht van 12 juni 2014: Ik heb zeer veel reacties gehad op het vonnis dat ik op het internet heb geplaatst (website www.hansvrij.nl, inlognummer 06, toegangscode 'uitvaart'). In eerste instantie reageerde ik persoonlijk op alle reacties en probeerde ik alle vragen afzonderlijk te beantwoorden, maar al snel werd dat te tijdrovend. Op voorstel van een van de respondenten heb ik nu besloten om de website zélf uit te breiden met een soort van handleiding hoe een rechtszaak tegen Yarden te beginnen en te winnen. Via mijn website zijn ook diverse documenten (polissen, rechtenlijsten, voorbeeldbrieven) te downloaden. Het op de knieën dwingen van Yarden komt daarmee binnen bereik van iedere gedupeerde! (En nog steeds geldt: heeft u een vraag of verzoek en biedt mijn website daarvoor onvoldoende houvast, stuur me dan even een mailtje.)
[quote=yardenkwelgeest schreef op donderdag 12 jun 2014, 13:44]Ondanks de naturapolis (waarbij goederen en diensten volledig zouden worden vergoed) ontving ik achteraf een rekening van duizenden euro's van Yarden, die zich alsmaar bleef beroepen op 'gewijzigde polisvoorwaarden'. Ik betaalde deze rekening niet. Ondanks dat Yarden de druk op mij steeds verder opvoerde – betalingsherinneringen, aanmaningen, sommaties, incassobureau, nep-dagvaarding, etc. – meende ik volledig in mijn recht te staan en liet het daadwerkelijk aankomen op een rechtszaak. Op 21 mei 2014 heeft de kantonrechter in Maastricht gevonnist: ik werd volledig in het gelijk gesteld en hoefde geen cent te betalen; Yarden werd verplicht tot het betalen van alle proceskosten en daarenboven ook nog eens 50 euro aan mij als een soort van douceurtje. In zijn vonnis haalde de rechter de laakbare handelwijze van Yarden volledig onderuit.
Je meende in je recht te staan, en dat had je goed gezien !
GOED GEDAAN, PROFICIAT !
Op veler verzoek heb ik nu ook mijn handleiding "Hoe af te rekenen met Yarden" (zie mijn bericht van 7 augustus 2014) uitgebreid met een kort stappenplan, bestaande uit een tiental punten. Zie hiertoe www.hansvrij.nl, inlognummer 06, toegangscode 'uitvaart'. In dit stappenplan staan ook belangrijke aanwijzingen voor degenen die wél een naturapolis hebben, maar hierop nog geen beroep hebben hoeven doen.
In de komende editie van de Consumentengeldgids, die eind augustus zal verschijnen, zal de Consumentenbond aandacht besteden aan de laakbare handelwijze van Yarden. Ook 'mijn' zaak zal hierin aan de orde komen.
En het mooist van al: Vanochtend werd ik gebeld door de directievoorzitter van Yarden. Hij heeft zich in mijn dossier verdiept en is van mening dat het nooit tot een rechtszaak had mogen komen, omdat ik volledig in mijn recht sta. Op mijn vraag of dit alleen mij betreft, of iedereen die over een naturapolis beschikt, luidde zijn antwoord dat iedereen met een naturapolis recht heeft op een begrafenis of crematie die door Yarden wordt verzorgd én bekostigd, precies zoals dat staat omschreven in de polisvoorwaarden. Wat hem betreft houdt Yarden zich voortaan keurig aan de eigen spelregels en zullen er (in principe) geen rechtszaken meer volgen! De directievoorzitter wil een en ander graag in een persoonlijk gesprek aan mij toelichten. Ik heb hem verteld daarmee in te stemmen nadat hij zélf zijn standpunt op dit forum heeft bekendgesteld. Hij beloofde mij dat een dezer dagen daadwerkelijk te zullen doen...
Ik denk niet dat hij dit zal doen. Hij probeert zijn straatje schoon te vegen.
Hoeveel mensen zullen toentertijd niet geprotesteerd hebben toen Yarden de polissen omzette.
Die komen van een koude kermis thuis.
De Consumentengeldgids zal hem wel om commentaar hebben verzocht en nu vreest hij het ergste. Stelletje boeven.
De directievoorzitter van Yarden heeft woord gehouden, zij het op een ander forum. Dat valt hem trouwens niet aan te rekenen, omdat hij (waarschijnlijk) niet wist dat ik op meer dan één forum actief ben. Op 12 augustus schreef 'Yarden Uitvaart' op het forum van TROS Radar:
"Naar aanleiding van de uitspraak van de kantonrechter heeft de nieuwe directievoorzitter van Yarden telefonisch contact gezocht met de heer Vrij. In het gesprek heeft hij namens de directie bevestigd dat Yarden het nooit tot een rechtszaak had mogen laten komen. Volgens de natura uitvaartverzekering had de heer Vrij recht op een bepaald dienstenpakket dat niet is begrensd door een verzekerd bedrag. Ongelukkiger wijze is met de heer Vrij discussie ontstaan over de kosten van extra diensten. Yarden steekt hand in eigen boezem omdat zij hierover ronduit onduidelijk is geweest en betreurt dat zij een incassoprocedure is gestart. Dat had niet mogen gebeuren. Yarden benadrukt dat consumenten die kiezen voor een natura uitvaartverzekering gewoon recht hebben op het dienstenpakket zoals omschreven in de polis."
Ik hecht eraan te benadrukken dat bovenstaand epistel van 'Yarden Uitvaart' is niet geheel conform de waarheid is. Er is helemáál geen discussie ontstaan over de kosten van extra diensten! De 'extra diensten' betroffen in mijn geval: een overlijdensadvertentie in een regionaal dagblad, drie extra volgauto's, 135 extra rouwbrieven plus porti, grafrechten voor tien extra jaren en de overname van een monumentale grafsteen. De totale kosten hiervan, ruim 2500 euro, zijn door mij binnen 30 dagen na ontvangst van de rekening aan Yarden betaald. Yarden vorderde desondanks vele duizenden euro's van mij voor goederen en diensten die zonder uitzondering wél binnen het verzekerd pakket vielen, en stapte daarvoor dus naar de rechter!
Degenen die in de toekomst een beroep zullen moeten doen op hun naturapolis, kunnen zonder meer hun voordeel doen met de opmerking van de directievoorzitter "dat consumenten die kiezen voor een natura uitvaartverzekering gewoon recht hebben op het dienstenpakket zoals omschreven in de polis." Mocht iemand daarmee desondanks toch problemen ondervinden, dan verneem ik dat graag.
Voor degenen die in het verleden al gebruik hebben moeten maken van een naturapolis en in de afwikkeling daarvan (ten onrechte) hebben moeten bijbetalen, is er trouwens óók goed nieuws te melden: in de Consumentengeldgids die deze week zal verschijnen, roept de Consumentenbond gedupeerden op om zich per e-mail te melden, om daarna wellicht een soort van gezamenlijke terugvorderingsactie te kunnen opstarten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer