PN
door PN May 10, 2023 om 15:43
Garantie & verzekeringen

Niet gecontracteerd zorg verrekend als passanten behandeling. mag dat?

De zhs-rekening aan ZilverenKruis van € 600,33 is € 159,90 te hoog en komt voor eigen rekening.

Naast al ingehouden eigen risico (€ 385) een zhs rekening betalen, verhoogd ivm nu een passantenbehandeling van € 159,90 naar € 285.

1809 6 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2023 om 15:59
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als de behandelingen niet in het zelfde jaar plaats vinden zou dat kunnen maar er komen nog wel wat antwoorden.

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/ziekenhuis-van-behandeling-tot-rekening

va
door vanlotjegetikt - May 10, 2023 om 16:59
809 Antwoorden / Vragen

Passantentarief  wordt gehanteerd als er geen Basisverzekering is(wat hiet niet van toepassing is), dus de vraag terug, heeft u een Budgetpolis??

Topantwoord

Ro
door Rob_1000 - May 10, 2023 om 17:01
35 Antwoorden / Vragen

U geeft heel weinig informatie maar ziekenhuizen en andere zorgaanbieders brengen een passanten-tarief in rekening als:
- de zorg niet verzekerd is (niet of niet volledig onder de basisverzekering valt)
- de zorgaanbieder geen contract heeft (voor uw behandeling) met uw verzekeraar
- u geen zorgverzekering hebt.

Dat tarief is hoger dan met de met de zorgverzekeraar afgesproken prijzen.

Dat betreft dan dus kosten die u zelf moet betalen (en die dus niet met het eigen risico worden verrekend).

ro
door ronny530 - May 10, 2023 om 18:13
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen heeft u een natura zorgpolis afgesloten en dat betekent dat u enkel bij ziekenhuizen waar het Zilverenkruis een contract mee heeft afgesloten de behandeling vergoedt krijgt. Zo'n behandeling wordt wel op het eigen risico in mindering gebracht maar het restant van de kosten dient u zelf te voldoen. Als u zonder verwijzing van een huisarts of huisartsenpost naar de spoeddeisende hulp van het ziekenhuis bent gegaan voor een verwonding die ook door een huisarts of huisartsenpost behandeld konden worden dan kan die € 285 wel eens kloppend zijn omdat het niet spoedeisende zorg betrof, wellicht valt dat onder de noemer passantenbehandeling.

Ozymandias
door Ozymandias - May 10, 2023 om 18:44
167 Antwoorden / Vragen

Wij kunnen deze vraag simpelweg niet beantwoorden. Waarschijnlijk ben je dus niet op de hoogte van de eigen polisvoorwaarden.

Leg voor aan het ZK. Zij kunnen je het exact uitleggen. Voor ons is het giswerk.

Succes!

PN
door PN - May 12, 2023 om 15:57
4 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord is van Rob1000 dus hierbij meer info:

ZilverenKruis, BasisZiezo, premie € 131,95 beperkte zorg dus honderden A4-pag met max (75%).

Vink/Vink, Basis, premie € 125 een combi zorg ook honderden A4-pag met max tarieven (75%).

Per jan 23 gekozen voor Vink/Vink.

Moest 01-12-22 naar Zkhs, polikliniek neurologie ivm klacht pijn in één been;

Op 16-01-23 onderzoek lendenwervelkolom met MRI, tevens röntgenfoto’s heilig- en darmbeen;

Op 19-01-23 uitslag: Slechte rug en niet operabele vernauwing tussen enkele ruggenwervels met doorverwijzing naar de poliklinische pijnbestrijding;

De ZHS rek.van deze 1e DBC (eindigde 28-02-23), beschrijft de medisch specialistische zorg met een code 15C713 wat staat voor een ziekte van botspierstelsel of bindweefsel en is totaal € 600,33

Bij ZilverenKruis is max tarief hiervoor € 440,43 dus € 159,90 te hoog en dus deels eigen rekening.

Naast al ingehouden eigen risico, nu (78,2%) verhoogd als passantenbezoek naar € 285.

Vervolgen echter op 25-01-23 met 2e DBC en 1e poliklinisch consult aan de pijnbestrijding waar werd voorgesteld in de OK met MRI de vernauwing aan één zijde tussen 2 ruggenwervel(s) te behandelen met een verdoving/gell-prik
(Is lange naald ingebracht via bovenzijde bil in de onderrug)

Is op 31-01-23 uitgevoerd maar volgens consult op 21-02-23 niet geheel naar wens omdat ze via gekozen invalshoek er niet goed bij konden en dus kwam het voorstel om op later tijdstip 15-3-23 opnieuw maar dan ruggenprik.

Ivm risico voor hoge eigen rekening deze afgezegd!