Opstal- en inboedelverzekering veel goedkoper bij dezelfde maatschappij
Omdat de premies van de opstal- en inboedelverzekering voor het derde jaar op rij met meer dan 20% stegen ben ik op zoek gegaan naar andere verzekeraars met vergelijkbare producten. Als we zouden overstappen, dan scheelt dat bijna 45 euro premie per maand (!!). Ik heb de huidige verzekeraar gebeld, ze 'geconfronteerd' met dit grote prijsverschil en aangegeven dat ik overweeg over te stappen (met het hele pakket, dus ook auto-, rechtsbijstands-, aansprakelijkheids- en doorlopende reisverzekering).
Tot mijn verbazing kwam de verzekeraar met een offerte van een opstal- en inboedelverzekering die met dezelfde dekking 35 euro per maand goedkoper is. Volgens de medewerker komt dit verschil doordat de premie bepaald wordt aan de hand van de oppervlakte van het huis in plaats van de inhoud...
Nu vraag ik mij af: hoe zit het met zorgplicht van verzekeraars? Hadden zij me niet pro-actief moeten informeren over de mogelijkheid over te stappen naar dit andere product? Ik heb nu het gevoel dat ik de afgelopen vier jaar 420 euro per jaar te veel heb betaald.
Wanneer kom je in aanmerking voor de oppervlakte en wanneer voor de inhoud variant?
Gaat de opstal niet uit van de herbouwwaarde en de inboedel van waarde inboedel?
Als je de ene polis wil, dan berekenen ze de premie aan de hand van de inhoud. En de andere polis op basis van de oppervlakte. En ook herbouwwaarde en waarde inboedel worden in de berekening meegenomen, bij beide polissen op dezelfde manier.
Topantwoord
Zorgplicht is een mooie term hè, wat denk je dat daaronder wordt verstaan?
Dit ongeveer:
Artikel 4:24a
1.
Een financiëledienstverlener neemt op zorgvuldige wijze de gerechtvaardigde belangen van de consument of begunstigde in acht.2.
Een financiëledienstverlener die adviseert, handelt in het belang van de consument of begunstigde.Dus informeren over een mogelijke lagere premie valt dan onder het gerechtvaardigde belang van de consument? Ik verwacht dat het gerechtvaardigd belang van de consument te maken heeft met bijvoorbeeld het verkopen van een passende verzekering en informeren over de bijbehorende risico's. Maar dus niet met het wijzen op een mogelijk goedkopere premie, wat overigens wel netjes zou zijn.
Ik vind dat ik mijn verzekeringsmaatschappij moet kunnen vertrouwen dat ze het mij vertellen als de premies zo veel lager kunnen.
Een verzekeraar die u actief gaat informeren dat het goedkoper kan is een dief van de eigen portemonnee maar als u zelf actief wordt kan het ineens goedkoper. Daarom is een goede tussenpersoon ook zo handig want voor een klein bedrag per jaar vergelijkt zij/hij de polissen op kwaliteit en uiteraard prijsverhouding. Het gevoel dat u veel te veel betaald heeft is juist maar aan de andere kant heeft u vier jaar lang niet naar uw verzekeringen omgekeken en heeft nooit gedacht van goh zal ik de polissen er eens bij pakken en bij een vergelijkings site kijken of het niet goedkoper kan.
Ik heb bij het afsluiten van deze verzekeringen geen assurantietussenpersoon ingeschakeld. Handelt de verzekeraar dan niet zelf (ook) als tussenpersoon? Met de daarbij horende zorgplicht?
Nee want u doet rechtstreeks zaken met de verzekeraar en is het aan u om de polis die u jaarlijks ontvangt goed door te nemen om te lezen of e.e.a. nog bij u past. Het is dus handig om als u de polis ontvangt op bijvoorbeeld independer een vergelijking te doen om een voor u passende verzekering te vinden die goedkoper is.
Independer is 100% eigendom van.... Achmea, dus daar ga ik mijn verzekeringen niet vergelijken.
Ik had gehoopt dat ik mijn verzekeringsmaatschappij kon vertrouwen dat ze de premie marktconform zouden houden. Het vertrouwen van consumenten is toch waar ze van leven.
Als ik de reacties hier zo lees, dan vinden we het kennelijk normaal dat ze je een poot uitdraaien..
En waar is uw eigen 'zorgplicht'? Elk jaar krijgt u een nieuwe polis en kunt u rustig gaan rondkijken naar de mogelijkheden. Zo lang u niets doet loopt de overeenkomst gewoon door. Er is geen regel of wet te verzinnen die bepaald dat de professionele partij uw vergelijk zou moeten doen.
Ik heb van de tussenpersoon van een overlijdensrisicoverzekering wel eens een behoorlijk bedrag terug ontvangen omdat hij ons niet had geïnformeerd over premiedaling bij vergelijkbare producten... ik zie niet veel verschil met dit geval.
Coulance en klantvriendelijkheid is geen recht.
Dat komt omdat je die tussenpersoon daarvoor betaald, dat is het verschil.
Stel dat u al jarenlang uw brood koopt bij de Jumbo, dan verwacht u toch echt niet van hen, dat ze gaan zeggen we hebben ook veel goedkoper brood?
En toch al helemaal niet dat ze zeggen, ga naar Lidl, daar is het nog voordeliger.
Een brood is een ander product dan een verzekering. Verzekeringen zijn complexe producten waarbij de verzekeraar meer verantwoordelijkheden heeft dan Jumbo bij het verkopen van een brood. Het kostte me een aantal uur en een flinke Excel om echt een goede vergelijking te maken.
Nou dat valt nog wel mee. En zo complex is een schadeverzekering niet. Het is geen levenpolis.
Maar als u er al zo veel aan hebt, verwacht u dan dat een verzekeraar dat gratis voor u doet?
Overigens zijn de meeste mensen zwaar oververzekerd.
Dus in uw Excel zette u alle polisvoorwaarden van alle vergeleken verzekeraars neer? Dat zal een flink document zijn geweest.
Meeste mensen gebruiken Excel voor getallen en niet om verschillende polisvoorwaarden te vergelijken.
Een A4 net een paar aantekeningen had vast volstaan.
Ik gebruikte Excel om de dekking (meestal uitgedrukt in euro's), het evt. eigen risico en de premies te vergelijken. Verzekeringsmaatschappijen hebben trouwens erg veel manieren om premies weer te geven: incl./excl. assurantiebelasting, pakketkorting, poliskosten enz.
Ik neem aan dat jij ook je werkgever informeert als je weet dat iemand voor minder geld jouw werk wil doen. En informeer jij altijd de klanten van jouw werkgever als een ander bedrijf het wellicht goedkoper kan dan jullie? Het antwoord op beide zaken is ongetwijfeld "nee" dus waarom verwacht je het wel van een ander? Niemand hoeft mee te werken aan zijn eigen inkomstenderving.
Ik begrijp in ieder geval uit de vraagstelling dat sommige mensen toch graag zien dat ze van de wieg tot het graf gepamperd willen worden en geen eigen verantwoordelijkheid wensen te nemen. En als het fout gaat gewoon anderen de schuld geven.
Ik vind het vrij irritant dat de verzekeringsmaatschappij waar ik maandelijks veel geld aan betaal zich gedraagt als de Keuken Kampioen.
[Edit redactie: niet inhoudelijke reactie. Wil je on-topic blijven, Tijger1?]
[Edit redactie: niet inhoudelijk]
Zorgplicht is net zoiets als koppelverkoop, privacy schendingen leeftijdsdiscriminatie, woorden die je op alles kunt plakken dat je niet bevalt zonder enige kennis wat het begrip inhoudt of zelfs maar of het van toepassing is.
In dit geval heeft de verzekeraar prima voor u gezorgd, u bent immers netjes verzekerd geweest. Dat de verzekeraar ook goed voor zichzelf zorgt lijkt mij ook logisch, dat u als consument geen moeite doet uw wettelijke onderzoek plicht in te vullen kan de verzekeraar natuurlijk niet aangerekend worden.
Heb ik een wettelijke onderzoekplicht!?
Natuurlijk niet ei, dat is een grap maar dat is die zorgplicht van jou ook.
Quote: Ik had gehoopt dat ik mijn verzekeringsmaatschappij kon vertrouwen dat ze de premie marktconform zouden houden. Het vertrouwen van consumenten is toch waar ze van leven. Als ik de reacties hier zo lees, dan vinden we het kennelijk normaal dat ze je een poot uitdraaien..
Dat mag u allemaal hopen en vinden, maar zo werkt het niet. Maar als u het zelf zo goed weet, begrijp ik niet waarom u hier nog een vraag stelt. Het is uw eigen verantwoordelijkheid dergelijke zaken te bewaken, niet die van de verzekeraar, energieleverancier, provider of welke club dan ook.
Btw, als er iemand hier op dit forum deskundig is op het gebied van o.a. verzekeringen, is dat @tijger1 wel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Ben ik nu de enige..?
Ik vraag me af of ik de enige ben die in zijn kast een hoop navullingen(8!) heeft staan van die mini sprays (toiletverfrissers)puur en alleeen omdat de houders het niet uithouden. Ze gaan bij mij meestal tijdens de eerste flacon kapot ... dan blijf je zitten met een navulling, losse houders zijn niet te koop.
Dus blijf je houders kopen met vullingen ....
Bij navraag Jumbo(losse houders)
...
Lees meer
Verkeersoverlast. Wat kan ik doen?
Ik ervaar sinds 2- 3 jaar een enorme hinder van het verkeer, zelfs zo erg dat ik er psychisch onder te lijden heb. In 2019 heb ik mijn huidige huurwoning betrokken en wat was ik gelukkig! En ja, toen lag de weg er natuurlijk ook al. Nu zou je denken; waarom dan aan een weg gaan wonen? De eerste 2 jaren had ik hier geen last van en het verkeer is in korte tijd in veelvoud toegenomen vo ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer