Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 16:52
Garantie & verzekeringen

Opstal- en inboedelverzekering veel goedkoper bij dezelfde maatschappij

Omdat de premies van de opstal- en inboedelverzekering voor het derde jaar op rij met meer dan 20% stegen ben ik op zoek gegaan naar andere verzekeraars met vergelijkbare producten. Als we zouden overstappen, dan scheelt dat bijna 45 euro premie per maand (!!). Ik heb de huidige verzekeraar gebeld, ze 'geconfronteerd' met dit grote prijsverschil en aangegeven dat ik overweeg over te stappen (met het hele pakket, dus ook auto-, rechtsbijstands-, aansprakelijkheids- en doorlopende reisverzekering).
Tot mijn verbazing kwam de verzekeraar met een offerte van een opstal- en inboedelverzekering die met dezelfde dekking 35 euro per maand goedkoper is. Volgens de medewerker komt dit verschil doordat de premie bepaald wordt aan de hand van de oppervlakte van het huis in plaats van de inhoud...
Nu vraag ik mij af: hoe zit het met zorgplicht van verzekeraars? Hadden zij me niet pro-actief moeten informeren over de mogelijkheid over te stappen naar dit andere product? Ik heb nu het gevoel dat ik de afgelopen vier jaar 420 euro per jaar te veel heb betaald.

3475 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2020 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke reactie]

ma
door malty - Dec 23, 2020 om 17:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer kom je in aanmerking voor de oppervlakte en wanneer voor de inhoud variant?
Gaat de opstal niet uit van de herbouwwaarde en de inboedel van waarde inboedel?

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 17:54
Antwoorden / 1 Vragen

Als je de ene polis wil, dan berekenen ze de premie aan de hand van de inhoud. En de andere polis op basis van de oppervlakte. En ook herbouwwaarde en waarde inboedel worden in de berekening meegenomen, bij beide polissen op dezelfde manier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2020 om 17:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige advies dat ik u kan geven is: doe navraag bij de OMBUDSMAN van KiFiD die u mogelijk nader kan informeren.

Dat afgezien van de vraag: wat zegt uw eigen verzekeraar hierover?

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2020 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zorgplicht is een mooie term hè, wat denk je dat daaronder wordt verstaan?

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 17:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dit ongeveer:

Artikel 4:24a
1.
Een financiëledienstverlener neemt op zorgvuldige wijze de gerechtvaardigde belangen van de consument of begunstigde in acht.
2.
Een financiëledienstverlener die adviseert, handelt in het belang van de consument of begunstigde.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus informeren over een mogelijke lagere premie valt dan onder het gerechtvaardigde belang van de consument? Ik verwacht dat het gerechtvaardigd belang van de consument te maken heeft met bijvoorbeeld het verkopen van een passende verzekering en informeren over de bijbehorende risico's. Maar dus niet met het wijzen op een mogelijk goedkopere premie, wat overigens wel netjes zou zijn.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 22:42
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dat ik mijn verzekeringsmaatschappij moet kunnen vertrouwen dat ze het mij vertellen als de premies zo veel lager kunnen.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2020 om 17:35
2798 Antwoorden / 41 Vragen

Een verzekeraar die u actief gaat informeren dat het goedkoper kan is een dief van de eigen portemonnee maar als u zelf actief wordt kan het ineens goedkoper. Daarom is een goede tussenpersoon ook zo handig want voor een klein bedrag per jaar vergelijkt zij/hij de polissen op kwaliteit en uiteraard prijsverhouding. Het gevoel dat u veel te veel betaald heeft is juist maar aan de andere kant heeft u vier jaar lang niet naar uw verzekeringen omgekeken en heeft nooit gedacht van goh zal ik de polissen er eens bij pakken en bij een vergelijkings site kijken of het niet goedkoper kan.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 18:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij het afsluiten van deze verzekeringen geen assurantietussenpersoon ingeschakeld. Handelt de verzekeraar dan niet zelf (ook) als tussenpersoon? Met de daarbij horende zorgplicht?

ro
door ronny530 Dec 24, 2020 om 15:59
2798 Antwoorden / 41 Vragen

Nee want u doet rechtstreeks zaken met de verzekeraar en is het aan u om de polis die u jaarlijks ontvangt goed door te nemen om te lezen of e.e.a. nog bij u past. Het is dus handig om als u de polis ontvangt op bijvoorbeeld independer een vergelijking te doen om een voor u passende verzekering te vinden die goedkoper is.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 24, 2020 om 16:07
Antwoorden / 1 Vragen

Independer is 100% eigendom van.... Achmea, dus daar ga ik mijn verzekeringen niet vergelijken.

Ik had gehoopt dat ik mijn verzekeringsmaatschappij kon vertrouwen dat ze de premie marktconform zouden houden. Het vertrouwen van consumenten is toch waar ze van leven.

Als ik de reacties hier zo lees, dan vinden we het kennelijk normaal dat ze je een poot uitdraaien..

ne
door neodutchio - Dec 23, 2020 om 18:10
5167 Antwoorden / 12 Vragen

En waar is uw eigen 'zorgplicht'? Elk jaar krijgt u een nieuwe polis en kunt u rustig gaan rondkijken naar de mogelijkheden. Zo lang u niets doet loopt de overeenkomst gewoon door. Er is geen regel of wet te verzinnen die bepaald dat de professionele partij uw vergelijk zou moeten doen.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 18:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb van de tussenpersoon van een overlijdensrisicoverzekering wel eens een behoorlijk bedrag terug ontvangen omdat hij ons niet had geïnformeerd over premiedaling bij vergelijkbare producten... ik zie niet veel verschil met dit geval.

ne
door neodutchio Dec 23, 2020 om 18:48
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Coulance en klantvriendelijkheid is geen recht.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 18:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat komt omdat je die tussenpersoon daarvoor betaald, dat is het verschil.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2020 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel dat u al jarenlang uw brood koopt bij de Jumbo, dan verwacht u toch echt niet van hen, dat ze gaan zeggen we hebben ook veel goedkoper brood?

En toch al helemaal niet dat ze zeggen, ga naar Lidl, daar is het nog voordeliger.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 20:48
Antwoorden / 1 Vragen

Een brood is een ander product dan een verzekering. Verzekeringen zijn complexe producten waarbij de verzekeraar meer verantwoordelijkheden heeft dan Jumbo bij het verkopen van een brood. Het kostte me een aantal uur en een flinke Excel om echt een goede vergelijking te maken.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2020 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat valt nog wel mee. En zo complex is een schadeverzekering niet. Het is geen levenpolis.

Maar als u er al zo veel aan hebt, verwacht u dan dat een verzekeraar dat gratis voor u doet?

Overigens zijn de meeste mensen zwaar oververzekerd.

justmeagain
door justmeagain Dec 24, 2020 om 00:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus in uw Excel zette u alle polisvoorwaarden van alle vergeleken verzekeraars neer? Dat zal een flink document zijn geweest.
Meeste mensen gebruiken Excel voor getallen en niet om verschillende polisvoorwaarden te vergelijken.

Een A4 net een paar aantekeningen had vast volstaan.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 24, 2020 om 16:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruikte Excel om de dekking (meestal uitgedrukt in euro's), het evt. eigen risico en de premies te vergelijken. Verzekeringsmaatschappijen hebben trouwens erg veel manieren om premies weer te geven: incl./excl. assurantiebelasting, pakketkorting, poliskosten enz.

rj
door rjw - Dec 23, 2020 om 21:25
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat jij ook je werkgever informeert als je weet dat iemand voor minder geld jouw werk wil doen. En informeer jij altijd de klanten van jouw werkgever als een ander bedrijf het wellicht goedkoper kan dan jullie? Het antwoord op beide zaken is ongetwijfeld "nee" dus waarom verwacht je het wel van een ander? Niemand hoeft mee te werken aan zijn eigen inkomstenderving.

Ik begrijp in ieder geval uit de vraagstelling dat sommige mensen toch graag zien dat ze van de wieg tot het graf gepamperd willen worden en geen eigen verantwoordelijkheid wensen te nemen. En als het fout gaat gewoon anderen de schuld geven.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 23, 2020 om 22:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het vrij irritant dat de verzekeringsmaatschappij waar ik maandelijks veel geld aan betaal zich gedraagt als de Keuken Kampioen.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2020 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke reactie. Wil je on-topic blijven, Tijger1?]

Koeniecom
door Koeniecom Dec 24, 2020 om 16:20
Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijk]

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 24, 2020 om 16:23
2100 Antwoorden / Vragen

Zorgplicht is net zoiets als koppelverkoop, privacy schendingen leeftijdsdiscriminatie, woorden die je op alles kunt plakken dat je niet bevalt zonder enige kennis wat het begrip inhoudt of zelfs maar of het van toepassing is.
In dit geval heeft de verzekeraar prima voor u gezorgd, u bent immers netjes verzekerd geweest. Dat de verzekeraar ook goed voor zichzelf zorgt lijkt mij ook logisch, dat u als consument geen moeite doet uw wettelijke onderzoek plicht in te vullen kan de verzekeraar natuurlijk niet aangerekend worden.

Koeniecom
door Koeniecom Dec 24, 2020 om 16:45
Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik een wettelijke onderzoekplicht!?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 24, 2020 om 22:55
2100 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk niet ei, dat is een grap maar dat is die zorgplicht van jou ook.

Donuts
door Donuts - Dec 24, 2020 om 17:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Ik had gehoopt dat ik mijn verzekeringsmaatschappij kon vertrouwen dat ze de premie marktconform zouden houden. Het vertrouwen van consumenten is toch waar ze van leven. Als ik de reacties hier zo lees, dan vinden we het kennelijk normaal dat ze je een poot uitdraaien..

Dat mag u allemaal hopen en vinden, maar zo werkt het niet. Maar als u het zelf zo goed weet, begrijp ik niet waarom u hier nog een vraag stelt.  Het is uw eigen verantwoordelijkheid dergelijke zaken te bewaken, niet die van de verzekeraar, energieleverancier, provider of welke club dan ook.

Btw, als er iemand hier op dit forum deskundig is op het gebied van o.a. verzekeringen, is dat @tijger1 wel.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 24, 2020 om 20:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Af en toe al je verzekeringen  vergelijken  is leuk uurtje werk....

Ik had de keuze voor mijn WA verzekerde auto;
Op gewicht.
Op  nieuwprijs
Op motorvermogen.
Verder nog een KM verzekeraar
En na lang zoeken  alle  4  nauwelijks verschil per jaar... wel waren de betaal per maand vrijwel altijd flink duurdere.

Zo geld dat ook voor inboedel, van  aantal meters,  tot aantal kamers en  waarde woning....
Ook nog enkele met lijst hoeveel je hebt  of  gewoon nieuwwaarde opgeven.
Zoveel variaties waarop ze de premie berekenen, en zelfs een aantal die  met inflatie aanpassen!

Voor antieke meubels,  de Taxatie waarde maar Taxatie is erg duur voor goedkope verzekeraar.....
Mijn zoon kocht deze na overlijden op marktplaats, sterke massieve  eiken en  nu jaren later zeker geen spijt van....
Maar nooit als Antiek verzekerd en een Expert vertelde,  mooie nep meubels dus goed dat je die polis nooit hebt genomen!

Echt nep antiek dus... van toen  het nog duur en  zeldzaam was.

mo
door mof - Dec 28, 2020 om 17:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zouden ze? U moet zelf goed opletten. Geldt bij alle verzekeringen.