tc
door tcbakker Jan 7, 2004 om 14:54
Garantie & verzekeringen

Opzeggen verzekeringen bij tussenpersoon

Geachte heer/mevrouw,

Sinds 1998 hebben wij een 2-tal verzekeringen (inboedel- & aansprakelijkheisverzekering) afgesloten via tussenpersoon Driessen (te Amsterdam) bij verzekeraar Delta Lloyd. Het ging hier om een 5-jarig contract die 4 januari jl. afliep.

Doordat we per 12 december jl. een huis hebben gekocht en daarvoor een opstalverzekering wilden afsluiten, hebben we een totaal pakket aan verzekeringen afgesloten bij Nationale Nederlanden met een flinke personeelskorting, aangezien ik bij de ING Bank werkzaam ben. In dit pakket zit ook een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering.Volgens de betreffende NN-adviseur was een opzegbrief aan de tussenpersoon met daarin o.a. als reden mijn functie bij ING Bank (waardoor goedkopere verzekeringen!) voldoende om van deze polis af te komen; immers zo schijnt dit vaker voor te komen tussen de verzekeraars. Men gaat hier dikwijls mee akkoord.

Probleem: nadat wij in december jl. de tussenpersoon schriftelijk op de hoogte hebben gesteld van het opzeggen van onze verzekeringen, wees hij op de opzegtermijn van 3 maanden(!) die in de voorwaarden staan vermeld en doordat dat we pas in december (na 12 december) hebben opgezegd (ipv voor 4 oktober 2003), wordt de verzekering wederom met 5 jaar verlengd!! We stonden perplex; we wisten wel van de 3 maanden opzegtermijn. Echter, als 5-jaar-trouwe klant verwachten we wel dat deze tussenpersoon soepel zou optreden. Daarnaast wisten we voor 4 oktober absoluut niet dat we een huis zouden kopen, waardoor we een compleet nieuwe verzekeringssituatie zouden krijgen. We konden dus niet anders!

We zijn van plan om iig Delta Lloyd aan te schrijven, dat het belachelijk is dat we wederom aan een wurgcontract van 5 jaar met 3 maanden opzegtermijn vastzitten. Dat is toch onvoorstelbaar?

Kunt u ons adviseren?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

TC Bakker

8313 5 Rapporteer

li
door lindaz - Apr 16, 2004 om 12:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte TC Bakker ik ben zelf werkzaam bij een assurantiemakelaar en ik moet zeggen dat de delta lloyd helaas gelijk heeft, let wel ik spreek hier dus niet over uw tussenpersoon deze geeft in principe alleen door wat de verzekeraar te melden heeft.
Natuurlijk zal hij proberen om in uw belang te handelen maar de verzekeraar heeft het recht om zich aan de voorwaarden te houden.
Het is dan ook te alle tijden zeer onverstandig om een contract voor 5 jaar af te sluiten gezien je bij contracten als zodanig een beetje vergeet dat je een verzekering hebt!? en bij 1/2 jarige contracten is de opzegtermijn meestal slechts 1 maand.
De NN adviseur is niet echt goed bezig geweest door u te melden dat het opzeggen geen probleem zou zijn hij zou toch echt veel beter moeten weten. (zie vervolg)

li
door lindaz - Apr 16, 2004 om 12:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ook zijn functie bestaat slechts alleen uit zoveel mogelijk polissen sluiten, en geloof me dit is zo ik werk elke dag met verzekeraars als makelaar cq tussenpersoon (maar dan voor bedrijven).
Helaas zijn de meeste mensen niet serieus met hun verzekeringen bezig en weten de meeste ook niet eens wat er nu precies verzekerd is en waar dit het voordeligste is mijn advies is dan ook altijd sluit nimmer langdurige contracten af en controleer elk jaar TIJDIG of het elders goedkoper is dit kan echt veel geld schelen.
En ik zou u willen adviseren te controleren of er op uw nieuwe 5 jarige contracten geen wijzigingen zijn geweest qua premie of voorwaarden want in dat geval mag je altijd direct opzeggen het kan zijn dat er ineens op uw polis een clausule is bijgekomen nl. de NHT ivm de terrorisme mailing als dit zo is en u zegt alsnog op ivm met de wijziging kan de Delta lloyd niet anders dan de polis loslaten.
Dus controleer de polis en premie goed!!!

brainless
door brainless - Apr 16, 2004 om 12:25
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dir soort verzekeringen mogen alleen nog maar per jaar contract. Wij kregen enige jaren geleden al netjes een brief van onze tussenpersoon dat dit wettelijk veranderd was en dat onze 5 jarigcontract word opengebroken en wij per jaar konden opzeggen. Dit contract liep pas 2 jaar.

li
door lindaz - Apr 16, 2004 om 12:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

in vervolg op mijn vorige antwoord kan ik u aanvullende informatie verschaffen;
in 2003 is de WABB wet assurantie bemiddeling gewijzigd voor wat betreft het overstappen naar een ander intermediair (tussenpersoon), nl. bij zo'n overstap mag de oude intermediair u niet meer aan een opzegtermijn houden, uw nieuwe intermediair dient u als klant over te nemen middels een schrijven en daarbij moet dan een verklaring van intermediarswijziging worden toegevoegd die door u is getekend dus als u van tussenpersoon overstapt moet dat geen probleem zijn als u wijst op de WABB II.
Nog veel tussenpersonen hebben hier geen weet van maar ze moeten zich er absoluut aan houden.

mu
door muncio - Apr 16, 2004 om 12:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

De oudste verzekering zal hier dan gewoon voor gaan waardoor je niet dubbel verzekerd raakt en je zult de oude verzekering zoals al reeds duidelijk gemaakt moeten houden tenzij er een verandering in polis of premie heeft plaatsgevonden dan kan je er onderuit.
De NN had beter moeten weten indien het niet geaccepteerd had moeten worden.