bazelaar
door bazelaar Dec 10, 2005 om 18:23
Garantie & verzekeringen

Premie autoverzekering na schade meer dan 50% verhoogd

Hallo,

Mijn vriendin heeft laatst op een parkeerplaats bij het uitrijden een auto geraakt.

Het schadeformulier is ingevuld en opgestuurd naar de verzekering.

De verzekering staat op mijn naam (3 jaar rijbewijs - 3 jaar schadevrij)

Nu krijg ik te horen dat ik van trede 8 terug naar trede 4 ga met de
bijbehorende 50% premiestijging. In mijn geval € 75,- per maand.

Nu zit ik met een paar vragen:

1. Is dit normaal? Of zit ik bij de verkeerde verzekeraar? (noordhollandsche)

2. als ik de schade zelf betaal, blijf ik dan in trede 8 en kan ik verder schadevrije jaren opbouwen?

3. is het verstandig om de auto op naam van mijn vriendin te zetten en
haar een verzekering te laten afsluiten? Het is immers ook de auto waar
zij hoofdzakelijk in rijdt.

Ik weet even niet precies wat ik doen moet. Ik sta in ieder geval niet te springen om € 75 per maand meer te gaan betalen.

Alvast bedankt voor uw moeite

Met vriendelijke groet,

Rick

537 5 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Dec 10, 2005 om 18:48
367 Antwoorden / 20 Vragen

Het is normaal dat je na een schade terugvalt in bm trede(n). Hoeveel je terugvalt is per verzekeringsmaatschappij verschillend. Je kunt het nalezen in je polis.

Na een schade is het altijd verstandig om te gaan rekenen wat voordeliger is, die terugval of de schade zelf betalen. Je hebt de schade geclaimd bij de verzekeringsmaayschappij dus ik denk niet dat je daar nog op terug kunt komen. Of hebben zij je die mogelijkheid geboden. In dat geval veranderd de trede niet en ga je verder met opbouwen, Vergis je echter niet in de kosten van schades.

Als je de auto op naam van je vriendin zet begint die van voren af aan met nul noclaim, dan betaal je (of zij) nog meer.

hutch
door hutch - Dec 10, 2005 om 23:20
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Rick,

In aanvulling op Scroogy: 75 euro per maand is toch 900 euro per jaar; als die schade niet al te groot is, zou het mogelijk wel interessant zijn, om die schade zelf te betalen. Je deelt het schadebedrag door 75 euro en dan heb je (ongeveer) het aantal maanden dat je die schade er uit hebt. Ik zeg ongeveer, want als je het precies wilt berekenen, komt er meer bij kijken: rente verlies... enz. En je gaat verder met het opbouwen van je no-claimkorting.

Als je jouw verzekering laat vervallen, dus deze op naam zet van je vriendin, krijg je een royementsverklaring van je huidige verzekeraar; dit is een bewijs dat je dus (indien je deze schade zelf betaald) 3 jaar schadevrij hebt gereden. Deze verklaring blijft 1 jaar geldig en wordt maar 1 x verstrekt. Als je dan binnen dat jaar weer een verzekering afsluit voor een personenauto, wordt genoemde 3 jaar weer meeberekend in je bonus-malusladder. Na dat jaar moet je weer opnieuw beginnen met opbouwen.

Als jouw verzekering nog niets heeft uitbetaald, kun je waarschijnlijk de schade nog zelf betalen, maar daarvoor kun je beter contact opnemen met jouw verzekeringsmaatschappij.

Gr. Hutch

askjeeves
door askjeeves - Dec 11, 2005 om 08:30
134 Antwoorden / 3 Vragen

In aanvulling op Scroogy: 75 euro per maand is toch 900 euro per jaar; als die schade niet al te groot is, zou het mogelijk wel interessant zijn, om die schade zelf te betalen. Je deelt het schadebedrag door 75 euro en dan heb je (ongeveer) het aantal maanden dat je die schade er uit hebt. Ik zeg ongeveer, want als je het precies wilt berekenen, komt er meer bij kijken: rente verlies... enz. En je gaat verder met het opbouwen van je no-claimkorting

Das wel een hele "kort door de bocht" berekening Hutch.

Als hij 4 treden terugvalt, betekent dat ook dat hij pas over 4 jaar wee op zijn oude no-claimniveau zit. Met andere woorden is het niet alleen die 12 x 75 euri, maar ook de het 2e jaar 12 x bv 50 euri meer aan premie per maand en dat telt voor het 3e en 4e jaar ook.

Simpel gezegd kost het je niet 900 euri, maar veel meer. Denk al dat je gauw in de buurt van de 2000 tot 2500 euro komt die je in 4 jaar extra aan premie kwijt bent. En dan is het nog te hopen dat je in die tijd geen schade meer rijd, anders begin je weer van voor af aan.

re
door rene17 - Dec 11, 2005 om 11:19
106 Antwoorden / 3 Vragen

In aanvulling op de eerdere antwoorden:

Het is wel verstandig om in ieder geval bij uw verzekeraar te melden dat uw vriendig mede-regelmatige bestuurder is. Op deze wijze voorkomt u dat u mogelijk problemen krijgt omdat de verzekering is aangevraagd op uw naam en u waarschijnlijk ook als regelmatige bestuurder wordt genoemd. U mag altijd een ander in de auto laten rijden (de risico's van schade komen dan wel voor uw rekening), maar dat is toch iets anders wanneer een ander de hoofdbestuurder (meest regelmatige bestuurder) wordt. Dit dient u in de regel te melden.

Het kost wel meer om uw vriendin onder aan de b/m-ladder opnieuw te laten beginnen. Anderzijds: als zij regelmatig schaden veroorzaakt, dan worden deze op uw naam geregistreerd. Weegt u zelf het voordeel maar tegen de nadelen...

an
door anna100 - Dec 22, 2005 om 20:40
25 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is er geen verzekeraar die niet in zijn voorwaarden heeft staan dat je de schade binnen 1 jaar kan terugbetalen.

Gewoon even met je verzekeraar bellen en vragen of zij kunnen zien of het voordeliger is de schade terug te betalen.