dr
door dragstar Nov 15, 2010 om 10:36
Garantie & verzekeringen

Premies Ziektekostenverzekeringen

Het is niet zozeer een vraag maar eerder een opmerking van mijn kant op de uitzending van afgelopen uitzending op 13 nov j.l.
In deze uitzending werden de premies behandeld maar er werd op geen enkele ogenblik vermeld dat er ook een verplichte loongerelateerde deel van het inkomen wordt ingehouden.
En dat kan ook aardig in de euro's oplopen. het gaat om een jaarlijks bedrag van tussen de €1045,= en €2045,=. Dit bedrag komt dus boven de ook verplichte nominale premie van rond de €1100,= plus de eventuele niet verplichte aanvullende premies voor extra zorg en tandarts. Zelf kom ik inclusief het loongerelateerde deel uit op €3880,= in 2011. Voor de meeste werknemers wordt deze loongerelateerde premie door de werkgever betaald. Vóór de invoering van het nieuwe stelsel in 2006 betaalde ik voor mijn particuliere ziektekostenverzekering €1538,= per jaar en was voor alles verzekerd, incl. tandarts volledig, brillen en contactlenzen 100% vergoed, werldwijd, 1ste klas ziekenhuisverzorging en geen cent eigen risico. Dit was bij Nationale Nederlanden in den Haag. De premie is dus in slechts 4 jaar tijd meer dan verviervoudigd met verslechtering van de vergoedingen en daar bij ook nog een eigen risico van €170,=. Deze bedragen gelden slechts voor mij alleen. Mijn vrouw en ik betalen dus samen zo rond €7760,= en gezien we beiden ook nog elk jaar ook nog eens per persoon die €170,= door medicijnen kwijt zijn komt er boven dat bedrag van €7760,= ook nog eens €340,= kwijt. De ziektekostenverzekering kost ons dus in 2011 liefst €8100,= zonder rekening met de tandarts te houden. Ik zie dhr. Hoogervorst nog zitten met zijn vinger in zijn keel en ook toen hij de opmerking plaatste dat het absoluut niet duurder zou worden.

726 2 Rapporteer

maandmei
door maandmei - Nov 15, 2010 om 14:59
20 Antwoorden / 13 Vragen

Beste dragstar,

Eerlijk is eerlijk: als u in 2006 al een particulieren ziektekostenverzekering had neem ik aan dat u ook toen al een behoorlijk inkomen had. Dat neemt niet weg dat de zorgverzekering heel duur is geworden.
Ik miste in de uitzending van Kassa het gegeven dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die zorgtoeslag krijgen, dat bedrag moet dus van de te betalen premie afgetrokken worden. Het zijn vaak dezelfde mensen die ook voor andere toeslagen en kwijtscheldingen in aanmerking komen. Het is ze gegund, maar daar hoor je dan niemand over.
Ikzelf ben geconfronteerd geworden met borstkanker (gelukkig genezen); de medicijnen die ik gebruikte om uitzaaiingen te voorkomen stonden "niet op de lijst" zodat ik ieder jaar weer helemaal opdraaide voor het eigen risico. Ik heb nog nooit een cent tegemoetkoming gekregen. Laat ik nu altijd gedacht hebben:
"voorkomen is beter dan genezen".

dr
door dragstar - Nov 15, 2010 om 16:06
35 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Maandmei,
Ook ik ben reeds gepensioeneerd en krijg helemaal geen toeslagen. Dat ik een goed inkomen heb is niet het punt, wel dat de premies meer dan verdubbeld zijn sinds 2005, de laatste jaar van het oude stelsel. Ook het feit dat er steeds minder onder de basis vergoeding valt is een ergelijk feit.

Als voorbeeld neem ik altijd het voorbeeld dat niemand €20,= wil betalen voor een simpele flesje Spa rood. Maw. U nog ik wil teveel betalen voor de zorgverzekeringen, of ik nu wel of niet een goede inkomen heb doet er niet aan toe. Natuurlijk, ik kan het wel betalen maar vergeet niet dat de premie nu ook voor mensen met veel minder inkomen ook veel te hoog is. Bedenk vooral als u dan binnenkort te horen krijgt dat de top van de verzekeraars een vette bonus krijgen. U moet zich dan afvragen wie die bonusen hebben betaald.

Ik ben oprecht blij dat u genezen bent van uw borstkanker en hoop dat het u verder goed gaat. Ook mijn vrouw en ik betalen al elk jaar sinds de invoering ervan de volledige de verplichte eigen risico vanwege de ons voorgeschreven medicijnen.

Nogmaals, het gaat niet direct om mij maar eerder om de mensen die met heel wat minder te doen hebben en ook met de verdubbeling van de ziektekosten premies te maken hebben.