Jo
door Joost1979 Oct 1, 2020 om 16:27
Garantie & verzekeringen
Recht op een vervangend product of vergoeding bij dwaling?

Ik heb in November 2019 een tapijt gekocht voor in het trapportaal van ons appartementencomplex te Den Helder. Dit namens onze Vereniging van Eigenaren. Ik heb samen met de verkoper een tapijt uitgekozen dat voldeed aan onze wensen, een huiselijke sfeer. Drie weken later werd het tapijt ingemeten door een stoffeerder. Begin Januari had de verkoopmedewerker het te leggen tapijt ongevraagd veranderd naar een tapijt van een ander soort. Een tapijt dat meer geschikt zou zijn voor een trapportaal na even telefonisch contact te hebben gehad. Ik besloot te gaan kijken en kwam in de winkel in gesprek met zowel stoffeerder als verkoopmedewerker. Het door hen gekozen tapijt was inderdaad meer geschikt voor dergelijke situaties, maar na overleg zou het eerste gekozen tapijt toch minimaal 5 jaar meegaan in goede staat. Dit was voor ons als vereniging acceptabel. De offerte van 4 februari bevatte alle gegevens en was akkoord. Op 6 februari werd het tapijt gelegd. Alles prima op enkele details na, en deze zijn enige tijd later ook prima afgewerkt. Maar na het leggen ben ik zoals afgesproken naar de winkel gegaan om te betalen. Daar kreeg ik de eindbon gepresenteerd volgens wat er gelegd was. De bedragen klopten. Wat er wel aan de bon was toegevoegd, en wat ik op dat moment niet gezien heb was dat er onderaan was neergezet: Tapijt zonder ondervloer, geen garantie bij slijtage. Een aspect (de ondervloer) wat in de eerdere gesprekken wel aan de orde was gekomen, maar niet als noodzakelijk werd gekwalificeerd. Zowel niet door de verkoopmedewerker als de stoffeerder. Nu bleek 5 maanden na het leggen het tapijt al ernstige inloop-, doorloopplekken en lichte kaalheid te vertonen. Naar oordeel van een andere gerenommeerd tapijtbedrijf uit Den Helder zou deze situatie onacceptabel zijn en had het tapijt onder deze omstandigheden nooit gelegd mogen worden. Een ondervloer was nodig. Ik voel me bedonderd aangezien de verschenen tekst op de afrekenbon bewust is verzwegen. Wat voor rechten heb ik?

3808 7 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 1, 2020 om 17:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus een tapijt gekocht wat kon, maar niet echt geschikt was voor een trapportaal.
Sterker nog er is je geadviseerd een ander tapijt te nemen dat meer geschikt zou zijn.
Maar je hebt doorgezet en het eerst gekozen tapijt gekocht.
Dat is een bewuste keus geweest die niet goed is uitgevallen. Dan is er geen sprake van dwaling,
Als je dat op de foto ziet, is het zacht effen grijs tapijt waar je alle vlekken en loopplekken op ziet. Zo'n tapijt blijft niet mooi als iedereen met schoenen er overheen gaat lopen.
Was het ook nog heel dun tapijt?
Wat voor ondervloer had er dan onder gemoeten.
Je zult toch wel teruggaan zijn naar de winkel, neem ik aan.
Hebben zij een oplossing?

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:15
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Panter,
Het tapijt zou alleen geschikt zijn als er een ondervloer zou komen. Dit blijkt achteraf. Dit is mij door de verkoper, die productexpert zou moeten zijn, niet medegedeeld. Ik heb niet doorgezet, maar overleg gepleegd of het eertste tapijt mogelijk was, want het andere tapijt wilden wij niet. Het was heel lelijk.
Het betreft dan een flexibele/meeverende ondervloer. Ik ben uiteraard teruggegaan. Er wordt beweert dat ik de ondervloer heb afgewezen. Volkomen waanzin natuurlijk gezien te technische onhaalbaarheid. Ze willen het niet oplossen.
Groeten.

rj
door rjw - Oct 1, 2020 om 17:50
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom heb je de rekening geaccepteerd terwijl er iets op stond wat niet was afgesproken? Je had het m.i. toen moeten oplossen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 1, 2020 om 18:44
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

TS heeft het niet gelezen,staat in het verhaal.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 1, 2020 om 18:47
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Joost,

Welke functie heeft u bij de Vereniging van Eigenaren?

Bent U bevoegd om deze beslissing in uw eentje te nemen zonder te overleggen met anderen?

gerbera
door gerbera Oct 1, 2020 om 21:57
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Daar gaan we weer, totaal niet relevant of de TS bevoegd was. De vraag gaat over slijtage van een tapijt.

Dit namens onze Vereniging van Eigenaren, dus die is op de hoogte geweest van de aanschaf.

justmeagain
door justmeagain Oct 1, 2020 om 23:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ts is bordenwasser en chef groen maar wat doet dat ertoe?Natuurlijk is hij bevoegd staat toch in het verhaal!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 2, 2020 om 00:23
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain & Gerbera,

Een Vereniging van Eigenaars moet ingeschreven zijn in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

Deze vraag is dus geen consumentenvraag.

pino123
door pino123 Oct 2, 2020 om 08:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, dat klopt misschien maar deze vraag stel je niet in de eerste vraag.

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:19
Antwoorden / 1 Vragen

Er is uiteraard overleg geweest, en ik ben medebestuurder.
Hoe weet jij dat ik bordenwasser ben Justmeagain?! :P

Topantwoord

pino123
door pino123 - Oct 2, 2020 om 07:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het heb je de offerte nog? Of een startbon? Je kan deze dan naast elkaar leggen

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Pin, ja ik heb alle bonnen nog. Op alle andere bonnen met hetzelfde tapijt staat de opmerking er niet bij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2020 om 10:41
16882 Antwoorden / 202 Vragen

(Edit) Mogelijk is het zinvol om naar de uitzending van MAX Meldpunt vanavond te kijken omdat daat een mogelijk vergelijkbaar iets aan de orde komt m.b.t. consumentenbescherming.

Ik geef u nu ook enkele verwijzingen naar hetgeen wettelijk van toepassing is maar wijs u er op voorhand op dat u dient te bewijzen dat uw klacht terecht is en er sprake is geweest van een product dat niet aan de normaliter te stellen eisen voldoet. Er is helaas 6 maanden verstreken. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten

;  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
en voor de wettelijke tekstten: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en evt verder ook:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html   en indien u een beroep wilt doen op dwaling is het raadzaam een daarin gespecialiseerde advocaat te raadplegen, ik geef u ook een verwijzing, niet bedoeld dat u met dat kantoor in zee gaat.

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u, ik ga dit even uitgebreid bekijken.

koekeloer
door koekeloer - Oct 2, 2020 om 12:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

Heeft U dit als particulier gekocht, of heeft de VVE dit als vereniging gekocht?

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:20
Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben dit als vereniging gekocht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2020 om 13:46
2087 Antwoorden / Vragen

U kunt er vanuit gaan dat als u er niet onderling uitkomt met de tapijtzaak in tweede termijn alleen wat bewezen kan worden relevant is en dus de tekst op de bon heel zwaar telt.

Jo
door Joost1979 Oct 5, 2020 om 13:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dat vermoeden had ik zelf ook al een beetje. De welwillendheid en eerlijkheid van de tapijthandelaar is helaas ver te zoeken.