Bas Knippels
door Bas Knippels Jan 11, 2023 om 16:45
Garantie & verzekeringen

Rekening fietsenmaker

Ik heb een E-bike in medio juni 2021 gekocht. Hij is nuongeveer 1.5j oud. Ik heb de fiets laten chippen voor 35km/u omdat ik elke dag 2x 26km door de polder moet fietsen.

Mijn fiets is rond begin december weg geweest voor de 2e service beurt. Na twee weekjes gefietst te hebben, was mijn hydraulische achterrem helemaal lam. Ik heb nu in die 1.5j 4x bij de fietsenmaker gestaan, met een defecte lekke hydraulische achterrem. En nu was deze weer (nog steeds dus) lek.

Een week later trilde mijn voorste spatboard ook nog los. Als gevolg daarvan ging het voorlicht ook op donker. Zelf vind ik het nalatigheid dat ze bij de 2e servicebeurt niet eens alle boutjes en moertjes hebben aangedraaid.

Na vier reparatiepgogingen was die rem nog steeds lek. Binnen twee weken na de 2e servicebeurt... lek. Ik heb de fiets dus weer teruggebracht. En nu heb ik factuur van €85.

€35,- arbeidsloon
€10,- nieuwe rem
En dan nog €40,- voor een nieuw voorlicht.

Er is me verteld bij de aankoop dat ik geen recht op garantie heb omdat die fietst gechipt is. Maar gezien de nalatigheid van de laatste sericebeurt, mag de fietsenmaker dit zomaar in rekening brengen?

8176 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2023 om 17:00
16859 Antwoorden / 108 Vragen

On line gekocht, zo te lezen? Amroh of Emma?

justmeagain
door justmeagain Jan 11, 2023 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Amslod of Stella? Emma daar slapen we op. :-)

Mabelle
door Mabelle Jan 11, 2023 om 23:48
483 Antwoorden / 1 Vragen

Emma daar slapen we op. :-) Of niet want zo goed schijnen ze niet te zijn.;-)

tenormin
door tenormin Jan 12, 2023 om 11:03
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Duidelijk. Dom. Zoiets van klok horen luiden en niet weten waar klepel hangt. @justmeagain @mabelle

Hoop wel jullie een pleziertje te hebben gedaan. ☺

justmeagain
door justmeagain Jan 12, 2023 om 23:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ach Tenornin, als er niets meer te lachen valt wordt het wel erg saai. Ik hoop dat men zich ook bij mij meldt als ik zoiets heb. Dat kan ik prima handelen.

tenormin
door tenormin Jan 12, 2023 om 23:58
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@justmeagain, kan ook over mijn eigen stommiteiten lachen hoor, zelfs niet als boer met kiespijn, mijn probleem is eigenlijk: ik heb dyslexie en toch wil ik graag meedoen. Maar lees en dingen fout en herinner het me verkeerd.

ne
door neodutchio - Jan 11, 2023 om 17:04
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De fiets is gemaakt voor een bepaalde snelheid. Door het chippen gaat deze harder en krijg je problemen die er anders niet zijn. Dat lostrillen kan komen doordat ze de verbindingen niet nagelopen hebben, maar ook door een hogere snelheid. Ook zijn de standaard onderdelen niet geschikt voor hogere snelheden.

Ik acht de kans zeer klein dat u niet zou hoeven te betalen. Met zoals bij het tunen van auto's geeft het ook bij fietsen problemen.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 11, 2023 om 17:17
870 Antwoorden / 3 Vragen

Het is, over het algemeen, bij welke goederen dan ook dat de garantie vervalt als er aan de originele staat ( af fabriek) is gemorreld of, in casu, gechipt. Lijkt me niet meer dan logisch gezien er door derden (?) aan de fiets getweakt is.

Dus ik denk dat je achter het net gaat vissen. Garantie is vervallen.

Het loszitten van je voor spatbord kan inderdaad, zoals @neodutchio zegt, te maken kunnen hebben met de opgevoerde snelheid van de fiets.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2023 om 17:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: ik heb er overheen gelezen dat u de fiets heeft laten chippen. Aangezien volgens de wetgeving waar ik naar verwijsis het aan u om te bewijzen dat een fout aan de fiets de oorzaak is en dat zal m.b.t. de wetgeving een probleem zijn!!

U heeft naar mijn mening daarmee geen recht
op hetgeen  wettelijk is geregeld m.b.t. garantie. Indien de fiets niet na het chippen is gekeeurd en niet verzekerd als speedbike mag u er niet eens mee de weg op.  Ergo: de fiets is m.i. niet geschikt voor deze hogere snelheid en in die zin zou u de fietsenmaker wel aansprakelijk kunnen stellen maar ook indien u dat zou doen heeft u m.i. weinig kans op succes en zal procedrene u een veelvoud kosten, m.o. ook zonder resultaat aangezien de fietsenmaker zal stellen datr hij u heeft geïnforeerd: geen garantie. .

Toch de verwijzingen:

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

getty
door getty Jan 11, 2023 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gelezen dat de fiets is opgevoerd?
Meestal sluit dit de garantie toch echt uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2023 om 18:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, dank, ik had daar inderdaad overheen gelezen en heb nu gecorrigeerd. Ts. mag in princiope ere niet eens mee op de weg komen tenzij gekeurd door RDW en als zodanig ook verzekerd.

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2023 om 18:16
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat a: door het chippen en b: 52 km per dag (wat best wel een pittige portie is) u zelf voor de kosten op zal moeten draaien.
Wat betreft het "opvoeren" daarmee heeft u zo wie zo uw garantie verspeeld. Daarnaast door de te hoge snelheid en de forse afstand per dag, uitgaande van 50 weken per jaar 5 dagen per week kom ik op een jaargebruik van 52 km x 5 dagen  x 50 weken = 13.000 km. Of die fietsen daarvoor gemaakt worden is voor mij een vraag. U zou voor deze afstanden beter een prof. fiets moeten kopen. Verder vraag ik mij af mocht u schade rijden door uw schuld of er wegens een opgevoerd voertuig nog sprake is van dekking door welke verzekering dan ook. Hoop trouwens wel dat u een helm draagt.

gerbera
door gerbera - Jan 11, 2023 om 21:12
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Dat uw achterrem lam wordt is niet zo vreemd deze is gemaakt voor de fiets in originele staat dus voor 25 Km/u. Bij hogere snelheid zal er meer kracht op gezet worden waar deze niet op berekend is. Dat u vind dat alle boutjes en moertjes worden nagelopen bij een servicebeurt is onbegonnen werk en zou u de fiets meerdere dagen kwijt zijn. Er wordt gekeken of alles nog vast zit en de voornaamste bouten en moeren, bv. de wielen, stuur, zadel e.d, nagelopen. Dat uw spatbord is gaan rammelen is ook het gevolg van te hoge snelheid, immers er zal meer trilling onstaan, maar dat dan de voorlamp daardoor defect raakt? En wat is nou werkelijk het voordeel dat u 10 km harder kan dit scheelt u hooguit 10 tot15 min. per dag. U zal, ben ik bang, nog wel vaker voor problemen komen te staan met uw fiets en was de aanschaf van een scooter mogelijk een betere oplossing geweest. En wat de rekening betreft, ik vindt hem nogal schappelijk en heeft niets met nalatigheid te maken.

Bas Knippels
door Bas Knippels Jan 12, 2023 om 10:56
1 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar dit is een en al onzin.
> Dat uw achterrem lam wordt is niet zo vreemd deze is gemaakt voor de fiets in originele staat dus voor 25 Km/u. Bij hogere snelheid zal er meer kracht op gezet worden waar deze niet op berekend is

Die rem is lam, omdat de hydrauliek lek was vanaf dag 1. De blokjes waren ook helemaal niet versleten. Dit heeft niks te maken met een hogere snelheid. Die blokjes kunnen helemaal niet versleten zijn in zo'n korte periode en vooral als je je bedenkt dat ze 50% van de tijd niet eens werkte. Ik heb al die tijd met mijn voorrem geremd, en die is nog steeds in prima staat.

> Dat u vind dat alle boutjes en moertjes worden nagelopen bij een servicebeurt is onbegonnen werk
Zoveel boutjes en moertjes zitten er niet eens op. Het is echt normaal dat dit werk gedaan wordt een service beurt. Als we op mijn werk service beurten verlenen aan onze machine, is dat het eerste wat we doen.

> En wat is nou werkelijk het voordeel dat u 10 km harder kan dit scheelt u hooguit 10 tot15 min. per dag
Dit is helemaal onzin. Om te beginnen is dit off-topic en belerend. En het scheelt 15 minuten per rit dus een half uur op een dag.

> en was de aanschaf van een scooter mogelijk een betere oplossing geweest
Hier ga ik niet eens op in.

Hulp waardeer ik altijd daarom vraag ik er naar. Maar als je ongegronde en onzinnige uitspraken doet waarvan sommigen niet eens een on-topic zijn en dan ook nog eens belerend ga doen dan sla ik liever jouw hulp af.

atlas1302
door atlas1302 Jan 12, 2023 om 11:25
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een e-bike moet daar gewoon tegen kunnen, u rijdt toch niet in de bergen over slechte bestrating zoals keitjes enzo. Anders zouden bij wielrenners de fiets helemaal uitelkaar vallen onder aan de berg, bij een afdaling van 70 km/hr. Die gaan ook niet vol in de ankers maar remmen pulserend, en wat is nu 35 km/hr.
Onzin dus, hoeveel boutjes zitten er op zo'n e- bike? Gewoon ff checken en vastzetten, dat is de job van een fietsenmaker. Die 10 km dat u harder kan dat is prettig en lijkt me geen verontrustende extra belasting. Ik denk eerder aan kwaliteit van de e-bike in het algemeen, of aan de fietsenmaker die een beetje nonchalant is in zijn werkzaamheden. Of dat hem aan te rekenen valt, lijkt mij moeilijk! Misschen de volgende keer een ander monteurtje.

Tja, @gerbera steekt nu eenmaal zo in elkaar, belerend en alleswetend op het gevaar af. Lees zijn berichten er maar op na.

Succes, ben geen fietsenmaker maar een ex vliegtuigmaker van de M.L.D.

rj
door rjw Jan 12, 2023 om 12:02
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Beetje raar om een racefiets die gemaakt is voor hoge snelheden te vergelijken met een ebike voor normaal verkeer.

Zelf als vliegtuigmaker zal je ook weten dat een racefiets na iedere flinke rit al onderhous nodig heeft. De mekanieker van ene profteam haalt de fietsen na iedere koers uit elkaar voor onderhoud, zodat die fiets de volgende dag weer goed is. En ook al hobbywielrenner moet je veel meer aan je racefiets doen dan aan je fiets voor dagelijks verkeer. Maar als je die huistuinenkeukenfiets extremer gaat gebruiken dan heeft die nog meer onderhoud dan een racefiets nodig.

atlas1302
door atlas1302 Jan 12, 2023 om 13:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

U heeft er verstand van daar kan ik niet tegen op, mij lijkt dat een e-bike makkelijk 35 km/hr aan kan op zijn top. In de vliegtuigwereld is alles geborgd, dus lostrillen is al helemaal niet mogelijk.
Maar goed, we dwalen af. Het is slechts mijn mening en niet om verder te gaan babbelen over een huis tuin en keuken fiets.

gerbera
door gerbera Jan 12, 2023 om 13:28
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Nou laat mij dan maar "onzin" schrijven, als de rem al op dag 1 defect was zou ik er niet mee de weg op gaan, het gebruik van alleen de voorrem heeft al voor de nodige ongevallen gezorgd. En wat zo vreemd is, is dat er meerdere forumleden nagenoeg hetzelfde schrijven. En @atlas heeft iemand gevonden om tegen te zijken, en waarom omdat deze altijd zijn gelijk zoekt en bijzonder slecht kan lezen.

atlas1302
door atlas1302 Jan 12, 2023 om 15:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Remleiding wat een beetje olie zweet hoeft niet te duiden op een duidelijk defect, binnen de tolerantie mag dit.. alleen weet ik dat niet van een e-bike. Dus het remsysteem zou gewoon goed kunnen functioneren. Dat is mijn visie, ook bij vliegtuigen mogen cylinders lekken en dan hoeft dat verder niks te betekenen. Als voorbeeld: 25 roeruitslagen mag de cylinder 3 druppels lekken. Goed lezen hé!

Nogmaals, ik ben geen fietsenmaker, bromfiets of automonteur, ik heb andere opleidingen gevolgd op niveau en zelfs kaderlid. Ik kan u vertellen...die zijken niet, maar die plassen en wassen daarna de handen. Een fietsenmaker wast eerst zijn handen en gaat daarna zijken. Volgens mij krijg ik wel een indruk wie u eigenlijk bent, en wat uw beroep is.

Verder succes en veel e-bike plezier, hier zijn de straten te hobbelig op Santo Antão voor zo'n e-bike denk ik. Maar het is een fantastische uitkomst.

Groeten, Atlas.

Me
door Meindo Jan 13, 2023 om 13:07
65 Antwoorden / Vragen

Helemaal eens met Bas Knippels en Atlas. De fiets valt echt niet uit elkaar als je 10 km sneller fietst en alles met de 1e beurt nog eens een keer is nagetrokken.

Je kunt eventueel zelf ook regelmatig de boutjes en moeren even natrekken als dat nodig is. Zoveel werk is dat niet. De fiets optunen naar 35 km is niet zo slim. Je krijgt krijgt problemen met de garantie, de verzekering en je kunt een beste bekeuring krijgen. Dan kun je beter een snelle ebike kopen.

Iv
door Ivo W - Jan 12, 2023 om 08:13
737 Antwoorden / Vragen

Het rijden van hogere snelheden in 'normaal verkeer' zal er voor zorgen dat remmen en aanverwante onderdelen zwaarder belast worden en sneller slijten dan gebruikelijk. U heeft de fiets opgevoerd, met dus simpelweg het doel om regelmatig harder te rijden dan het uitgangspunt van de fabrikant en verkoper. Ook ontstaan er bij een hogere snelheid veel meer trillingen in de volledige fiets, waardoor schroefjes, boutjes en moertjes veel sneller los kunnen trillen dan gebruikelijk.

Het is volledig legitiem dat uw garantie-claim wordt afgewezen op deze onderdelen die door uw aanpassingen met een significant hogere slijtage dan gebruikelijk te maken hebben.

Bovendien lijkt een tweede servicebeurt na meer dan 10.000 kilometer mij wat laat (maar ik heb nog nooit een elektrische fiets gekocht, dus ik kan het mis hebben). Wat schrijft het onderrhoudsschema van de fabrikant voor over de service beurten?

Als laatste:
Beseft u zich wel voldoende dat u op een niet-goedgekeurd en onverzekerd motorvoertuig rijdt waarvoor een kenteken- en helmplicht geldt
Bij een staandehouding door de politie wordt het een duur grapje. Betrokken raken bij een ongeval kan uw persoonlijk faillissement betekenen.

Bas Knippels
door Bas Knippels - Jan 12, 2023 om 10:44
1 Antwoorden / 2 Vragen

> On line gekocht, zo te lezen? Amroh of Emma?
Ik weet niet hoe je mogelijk op die conclusie bent gekomen? Ik heb de fiets gewoon in een winkel gekocht.

> Lijkt me niet meer dan logisch gezien er door derden (?) aan de fiets getweakt is.
De fiets is gechipt in de winkel door hun eigen personeel.

Die rem is ook niet lam geworden door een hogere snelheid en slijtage. Dat hydraulische systeem was al lek vanaf dag 1. Bovendien rem ik helemaal niet zo vaak of hard. Die andere rem heeft nooit een probleem gehad. De blokjes die nu vervangen zijn, waren ook niet eens versleten ofzo. Dat zou ik ook knap vinden omdat die de helft van de tijd toch niet gebruikt werden.

rj
door rjw Jan 12, 2023 om 12:03
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom heb je de rem dan niet direct onder garantie laten repareren?

Ja
door JannyBoe - Jan 12, 2023 om 12:16
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Bas, ik weet niet of het voor u wat toevoegt maar bij TROS RADAR staat dit artikel onder andere over het opvoeren van een E-bike en garantie.
En ik kan me voorstellen dat het uitgevoerde onderhoud en het opvoeren van de fiets nu door elkaar lopen.
Terwijl die wat u betreft los staan van elkaar.
Als je daar in een gesprek niet meer uitkomt dan kunt u dat de fietsenmaker meedelen.
In de links van @HEREMIETKREEFT staan voorbeeldbrieven.
Succes ermee en hopelijk komt u er toch nog uit met het bedrijf.

ro
door ronny530 - Jan 12, 2023 om 17:53
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Feit is en blijft dat de garantie door het zeg maar opvoeren van de motor is komen te vervallen u wist dat en daar gaat uw vraag ook niet over. Uw vraag betreft de ontstane defecten na de tweede servicebeurt en de kosten die voor het herstellen in rekening gebracht zijn. Bij een servicebeurt worden niet alle bouten en moeren aangedraaid maar vindt een inspectie plaats en als er bijvoorbeeld in uw geval een spatbord los zit wordt dat spatbord vastgezet. Bij de servicebeurt zat dat spatbord nog vast en is pas een aantal weken later los getrilt en kan dus een andere oorzaak hebben gehad want als een spatbord 1,5 jaar lang goed vast blijft zitten trilt die niet opeens los. Het wordt dus moeilijk om vast te stellen of het spatbord ten tijde van de servicebeurt al los zat of dat dat later is gebeurd. Ik ben wel van mening dat de hydraulische rem onder garantie vervangen dient te worden maar de remblokken zijn bij het vervangen van de rem noodzakelijk en het nieuwe voorlicht en het bijbehorende arbeidsloon voor uw rekening komen. Maar toch als ik de totale kosten bekijk lijkt het er op dat er een soort van coulance door de fietsenmaker is toegepast want die had u op de geen algehele garantie clausule kunnen wijzen. Anders dan anderen ben ik van mening dat de fiets wel voor hogere snelheden geschikt is maar wettelijk moet de trap ondersteuning boven de toegestane snelheid onderbroken worden. Mijn advies zou zijn om de rekening te voldoen en gezien de snelheid die met de fiets haalt regelmatig de bouten en moeren controleren en zo nodig vast te draaien of te vervangen door zelfborgende moeren. Hoe ik persoonlijk over opvoeren van E bikes denk laat ik in het midden.

mi
door miennaamishaaz - Jan 12, 2023 om 18:50
725 Antwoorden / 1 Vragen

De fietsenmaker heeft inderdaad gelijk dat u geen recht hebt op garantie omdat u de fiets heeft omgebouwd.

als u er sneller mee rijd dan dat de fiets voor gemaakt is is het niet vreemd dat het spatbord lostrilt.

 U moet dus bewijzen dat het defect/gebreken die u heeft niet de oorzaak zijn van dat u de fiets heeft gechipped/gemod

atlas1302
door atlas1302 - Jan 12, 2023 om 20:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het zou ook leuk zijn dat de poster een reactie zou willen geven van de vele antwoorden op zijn vraag. Ik denk dat het niet meer als beleefd is. Ik zie zeker goede en waardevolle tips.
Dat geldt niet allleen voor dit topic, maar voor vele andere topics waar het respons achterwege blijft.

br
door broeder andaris - Jan 13, 2023 om 14:43
5 Antwoorden / 5 Vragen

Wie heft die fiets gechipt?
diezelfde fietsenmaker,dan moet hij de garantie blijven geven

agapon1951
door agapon1951 - Jan 13, 2023 om 15:59
175 Antwoorden / Vragen

Als de fiets niet in de fabrieksoplevering blijft en er aan gesleuteld wordt vervalt iedere garantie, aangezien de originele staat van het voertuig niet meer aanwezig is. Indien verzekrd is de vraag of bij ongeval U ook een claim kan indienen. Ook de beremming is gemaakt op de snelheid waarmede de stabndaard geleverd wordt. Zie verder bij de overige commentaren.

il
door iljaha - Jan 13, 2023 om 16:24
179 Antwoorden / 3 Vragen

Op de fiets zult u geen garantie hebben: die is verspeeld zoals u kunt lezen in de reacties van de anderen. Garantie op reparaties is echter iets anders. Voor herstel van een niet juist uitgevoerde reparatie hoeft u uiteraard niet te betalen.