Fi
door Fixy Feb 23, 2022 om 20:45
Garantie & verzekeringen

Schadeuitkering fietsverzekering

Onlangs ben ik met mijn fiets aangereden door een auto. Ik had voorrang, dus kan de schade op de automobilist verhaald worden.
Omdat ik zelf een fietsverzekering heb bij Allianz, heb ik daar nagevraagd of ik de schade via hen moest laten lopen. Dat moest idd, want ik ben all- risk verzekerd en zij zouden dan regres halen.
Nu blijkt dat er, omdat mijn fiets in het vierde jaar zit, volgens de afschrijvingsregeling maar 75% van de schade uitgekeerd wordt en er ook nog eens 25 Euro eigen risico wordt ingehouden op de uitkering. De schade wordt ivm de hoogte (325 euro) niet op de tegenpartij verhaald.
Ik heb nu dus voor 100 Euro kosten, terwijl de tegenpartij schadeloos wordt gesteld.
Volgens Allianz had ik dit kunnen weten, want dit staat in de voorwaarden. Uiteraard ben ik op de hoogte van de voorwaarden en bovenstaande wordt inderdaad aangegeven bij aanrijding. Alleen wordt er niet bij vermeld dat dit in beide gevallen wordt toegepast, dus zowel bij schuld als onschuld. Ik ben er eerlijk gezegd van uitgegaan dat dit alleen van toepassing was als de aanrijding door mijzelf was veroorzaakt. Het wil er bij mij niet in dat mijn verzekering niet de volle 100% regres haalt en uitkeert als de schade door een ander is veroorzaakt. Is dit gebruikelijk?
Ook vraag ik mij af of ik verplicht was om dit via mijn schadeverzekering te laten lopen omdat ik all-risk verzekerd ben of dat ik het zelf met de verzekeraar van de tegenpartij had mogen regelen. Was de schade dan wel 100% vergoed?

5005 10 Rapporteer

Topantwoord

jpm
door jpm - Feb 23, 2022 om 20:56
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat het verschil wel wordt gemaakt indien je had besloten om de tegenpartij te vragen een schadeformulier in te vullen en hem of haar de schadeafhandeling toe  te vertrouwen. Ik snap eigenlijk niet dat je wordt aangesproken op je eigen risico, je kon het ongeval toch niet voorkomen, neem ik aan?

Fi
door Fixy Feb 23, 2022 om 21:12
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben samen het schadeformulier ingevuld en allebei naar onze verzekeraar gestuurd. Vervolgens ontving ik een brief van de schadeverzekering van de automobilist en die heb ik ook naar Allianz gestuurd.
Ik kon het inderdaad niet voorkomen. Ik reed op het fietspad en de automobilist stak deze over en had haaientanden. Wiens schuld het is wordt ook niet betwist. Er wordt blijkbaar überhaupt niets mee gedaan. Dat ik word aangesproken op mijn eigen risico snap ik dus ook niet. Voor mijn gevoel zou er verschil moeten zijn in uitkering als er sprake is van schuld door de tegenpartij. Nu wordt er geen onderscheid gemaakt

Topantwoord

emcede
door emcede - Feb 23, 2022 om 21:05
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw schade moet door de (verzekeraar van de) tegenpartij voor 100% vergoed worden.

Echter... de aansprakelijkheid van de tegenpartij is gemaximeerd tot de dagwaarde van de fiets. Uw schade is niet 'kostprijs van een nieuwe fiets' maar 'dagwaarde van een 4 jaar oude fiets'. 25% afschrijving per jaar is redelijk normaal. Dus dat betekent dat u alleen uw eigen risico nog kunt verhalen op de tegenpartij.

Fi
door Fixy Feb 23, 2022 om 21:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.

Volgens Allianz kunnen zij de tegenpartij alleen vragen te delen in de kosten die zij aan mij hebben uitgekeerd en niet hoger dan dat. Dus het eigen risico kunnen zij dus niet claimen omdat zij die aftrekken van wat zij aan mij uitkeren.

sw
door swat1500 - Feb 23, 2022 om 21:28
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij bij EMCEDE aan. Uw verzekering is zeer waarschijnlijk gunstiger dan de feitelijke dagwaarde van uw fiets waarbij ik er van uit ga dat het niet een electrische fiets betreft.
De feitelijke afschrijving op (gewone) fietsen is vrij hoog.
Uw verzekeraar zal geen regres plegen omdat zij toch niet meer zal (terug) krijgen dan de feitelijke dagwaarde van de fiets welke lager zal zijn dan de 325 euro.

Fi
door Fixy Feb 23, 2022 om 21:34
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een e-bike. De dagwaarde ligt dus wel hoger dan de genoemde 325 Euro.

rj
door rjw Feb 27, 2022 om 12:09
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wat was de nieuwprijs van de fiets?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 23, 2022 om 21:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fixy,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Is uw fiets bij een fietsenmaker gebracht om het schadebedrag vast te stellen?

Heeft uw verzekeringmaatschappij vervolgens een schade-expert gestuurd om het bedrag van de schade vast te stellen?

Heeft u een verhaalsrechtsbijstandsverzekering?

Fi
door Fixy Feb 23, 2022 om 22:24
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie.

Er is inderdaad een schaderapport opgemaakt door de fietsenmaker. Dit rapport heb ik naar Allianz gestuurd. Zij hebben geen schade-expert gestuurd, maar wel de hoogte van het schaderapport aangehouden voor de berekening van de schadeuitkering.

Juridische hulp bij schade veroorzaakt door een ander is inbegrepen bij mijn fietsverzekering. En los van de fietsverzekering heb ik een rechtsbijstandverzekering. Niet specifiek een verhaalrechtsbijstandverzekering.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 23, 2022 om 23:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fixy,

Ik ben van mening, dat er een schade-expert naar de schade had moeten kijken.

Voor welk bedrag was de fiets verzekerd?

In de polisvoorwaarden noemt men dit "de verzekerde waarde"......

ju
door juliomariner Feb 24, 2022 om 08:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is het nut ervan dat een schade expert de schade komt bekijken?. Niemand betwist het schade bedrag.

ap
door apiejoepie Feb 24, 2022 om 10:23
130 Antwoorden / 4 Vragen

ik zou foto willen zien

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 14:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb foto's naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd van de schade, samen met het schaderapport van de fietsenmaker. Dat er schade aan de fiets is en de hoogte van het bedrag wordt niet betwist. Waar het om gaat is dat ik niet schadeloos wordt gesteld én ook nog een eigen risico voor mijn kiezen krijg, terwijl de schade niet mijn schuld is en m.i. kan worden verhaald op de tegenpartij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2022 om 09:17
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend op gegeven reacties waar ik mij bij aansluit: indien de verzekeraar blijft vasthouden aan het niet vergoeden van het eigen risico en ook het argument: wij gaan niet verhalen is het m.i. zaak om nu gebruik te maken van de klachtenregeling en zie dan https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een voorwaarde om niet te verhalen rechtmatig is.

Daarnaast is het ook zaak om de veroorzaker zelf aansprakelijk te stellen en zie dan Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl   en zie deze: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/schade-verhalen-hoe/aansprakelijk-stellen-modelbrieven

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 14:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor de links.

Misschien moet ik toch maar eens het Juridisch loket raadplegen.

panter22
door panter22 - Feb 24, 2022 om 09:40
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de fietsverzekering van Allianz:
Bij schade: - stuur je ons de gespecificeerde reparatienota; - vergoeden wij de reparatiekosten. Als je de fiets bij een vakman laat repareren, keren wij rechtstreeks aan deze monteur uit. Je hoeft dan alleen jouw eigen risico te voldoen bij het ophalen van je fiets. Zijn de reparatiekosten hoger dan de verzekerde waarde min de restwaarde na schade? We noemen dit totaal verlies. Dan vergoeden wij de verzekerde waarde min de restwaarde en min een eventueel eigen risico; - krijg je een vergoeding van maximaal € 5 per dag voor een leenfiets en € 8,50 per dag voor een e-bike, voor maximaal 3 dagen, plus de dagen die eventueel nodig zijn om een schade-expert de schade te laten beoordelen. Deze kosten mag je bij ons declareren door ze te laten toevoegen aan de reparatienota.
https://www.fietsverzekeringvergelijker.nl/wp-content/uploads/2017/11/Allianz-fietsverzekering-voorwaarden.pdf
 Ik zie niet staan dat je 25% van je schade zelf moet betalen.
Of denkt de verzekering dat je fiets nog maar €325 waard is?

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 14:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dit staat idd zo in de voorwaarden. Echter geldt dit voor fietsen <4 jaar. Die van mij is 4 jaar.
De voorwaarden die ik op de site terug vind zien er net iets anders uit. Daar staat de afschrijvingsegeling wel genoemd.
https://view.publitas.com/allianz-assistance/voorwaarden-doorlopende-fietsverzekering/page/1
En dat vind ik ook aannemelijk, maar niet als er een tegenpartij is op wie dit verhaald kan worden.

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 14:36
6599 Antwoorden / Vragen

Bedoel je het schadevoorbeeld met die fiets van €1000?
De fiets is compleet vernield en heeft een restwaarde van €100
De waarde van de fiets is €750 in het 4e jaar. Dan wordt er €650 uitbetaald.
Hoe hoog is de waarde van jouw fiets? 75% van het aankoopbedrag.
Die waarde zal toch meer zijn dan €325. De schade kan dan gewoon betaald worden aan de fietsenmaker.
Je hoeft dan alleen €25 eigen risico te betalen. Hoe Allianz dan op 25% korting op de reparatiekosten. Heb je een berekening gekregen van Allianz?
Het verhalen op de tegenpartij is een zaak van de verzekering.

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 19:50
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat is niet wat ik bedoel, maar precies boven dat voorbeeld staat "Wat is de afschrijving". Dat gaat over schade in het algemeen. En dat is wat Allianz hanteert wat mijn schade betreft.
Mijn fiets is 2000 Euro, dus zouden ze tot 1500 Euro moeten vergoeden.
In plaats van tot 75% van de verzekerde waarde te vergoeden, vergoeden ze nu 75% van het schadebedrag, wat dus onder de het maximaal te vergoeden bedrag ligt.

Ik heb geen berekening ontvangen, alleen een toelichting:

Toelichting

Uw fiets is ouder dan 4 jaar. Conform de voorwaarden vergoeden wij in jaar 4 maximaal 75%. Wij hebben 25% in mindering gebracht op de onderdelen van de fiets. Ook hebben wij het eigen risico van EUR 25,- in mindering gebracht.

panter22
door panter22 Feb 25, 2022 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

In de voorwaarden staat dat je fiets in het 4e jaar nog maar 75% van de aankoopwarde heeft. De fiets heeft €2000 gekost en is nu €1500 waard. Dat klopt. Je fiets is niet total-loss, maar heeft een schade van €325. Die schade is lager dan de waarde van de fiets en moet daarom uitbetaald worden.
In de polisvoorwaarden staat niet dat van de werkelijke schade niet uitgekeerd wordt. En dat daar ook een afschrijving op zit. Dat kan ook niet een afschrijving op nieuwe onderdelen van 4 jaar.
Waar wel een afschrijving op zit is op de accessoires. Die je gekocht hebt tegelijk met de fiets en die meeverzekerd zijn. Blauwe balk daarboven. Logisch, want die zijn nu ook 4 jaar oud.
Kijk bij nr 13 daar staat: Accessoires zijn extra onderdelen die aan of op de fiets vastzitten. Dus die €325 moet de schade zijn, niet aan de fiets, maar aan iets extra's die je bij de aankoop op de fiets hebt laten zetten. Een kapot stuur, slag in het wiel, etc moet dus 100% vergoed worden.

Fi
door Fixy Feb 25, 2022 om 13:38
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om de remgrepen, het stuur en de display. Geen accessoires dus. Ik ga wederom contact opnemen met Allianz en dit aangeven.
Bedankt voor het meekijken/meedenken!

panter22
door panter22 Feb 25, 2022 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ik hoop dat het lukt.

ro
door ronny530 Feb 28, 2022 om 15:18
2780 Antwoorden / 41 Vragen

In de toelichting staat dat uw fiets ouder dan vier jaar is en niet zoals u stelt in vierde jaar zit maar in het vijfde jaar en dat maakt dat er vier jaren zijn verstreken. Het is nu zo dat de fietsenmaker de schade heeft geconstateerd en een prijsopgaaf heeft gemaakt op basis van de geconstateerde schade. De vraag is wel wordt u door de verzekeraar verplicht om de fiets bij die fietsenmaker te laten herstellen of krijgt u het schadebedrag op uw rekening gestort. Als het laatste het geval is kunt u op zoek gaan naar een fietsenmaker die de reparatie goedkoper uit kan voeren.

mi
door miennaamishaaz - Feb 24, 2022 om 11:38
725 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Fixy.

Afhankelijk van hoe en waar u de fietsverzekering heeft afgesloten

1 Bij de fietswinkel
2 Zelf online
3 anders

Bij het hebben van een eurpees schadeformulier:

1 ik raad u aan om alles via de fiets winkel te regelen, zij kunnen gemakkelijker met de verzekring uitleggen van schade, dagwaarde, reparatiekosten, etc

2 Check de polis voorwaarde. dit kan afhangen van hoe u verzekerd bent.
het kan zijn dat Allianz de dagwaarde bij total los berekent, en niet de schadekosten.

3 hoe heeft u de fietsverzekering afgesloten?

Bij het niet hebben

1 ik raad u aan om alles via de fiets winkel te regelen, zij kunnen gemakkelijker met de verzekring uitleggen van schade, dagwaarde, reparatiekosten, en eventueel ook hier met de andere partij het formulier in te vullen.

2 Check de polis voorwaarde. dit kan afhangen van hoe u verzekerd bent.
het kan zijn dat Allianz de dagwaarde bij total los berekent, en niet de schadekosten.
Het kan zijn dat bij ongevallen de verzekering een schadeformulier wil hebben.

probeer de andere partij te benaderen voor het laten invullen van dit formulier.

3 hoe heeft u de fietsverzekering afgesloten?
Ik raad u ook om een afspraak te maken met een fysiotherapeut. voor het controleren en nakijken of u er geen WHIPLASH aan het ongeluk heeft overgehouden.

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 14:38
Antwoorden / 1 Vragen

Deze stappen zijn we al voorbij en alles wat nodig is is bij de verzekeringsmaatschappij ingeleverd.

ma
door malty - Feb 24, 2022 om 11:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zou bij de verzekering van de tegenpartij de rest kunnen claimen.
Stuur de reparatienota van de fietsenmaker en wat u van uw fietsverzekering heeft gekregen op naar de tegenpartij. U moet het verschil (€100?) dan nog van de tegenpartij krijgen.

Fi
door Fixy Feb 24, 2022 om 14:07
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Is dit wettelijk toegestaan?

Toen ik tegen mijn verzekeraar zei dat ze alles konden laten zitten en dat ik het wel zelf ging verhalen bij de tegenpartij, gaven ze aan dat dat wettelijk niet was toegestaan omdat je dan aan het kijken bent waar je de beste deal uit haalt.

Uw suggestie is weliswaar anders en aannemelijk om het op die manier te doen, maar ik wil er geen problemen door krijgen.

ma
door malty Feb 24, 2022 om 14:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De beste deal, het is toch niet meer dan normaal dat u uw schade vergoed krijgt.
Nu heeft u een schadepost van €100.
En als u de verzekering van de tegenpartij aanschrijft en laat zien wat u vergoed hebt gekregen van uw eigen verzekering en nog aan schade hebt zal niemand zeggen dat u probeert meer te claimen dan u toe komt.
Gewoon doen.

mo
door mof - Feb 25, 2022 om 13:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een auto heeft u aangereden. HEt is de verzekering van de automobilist die uw schade moet vergoeden, niet uw eigen verzekering. Als Allianz die 100 EURO niet vergoedt kunt u die alsnog op de automobilist verhalen. Die zal u die 100 EURO moeten vergoeden of zijn verzekering dit nu betaalt of niet. Hij is aansprakelijk.

Fi
door Fixy Feb 26, 2022 om 17:56
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik all risk verzekerd ben verhaalt Allianz dit voor mij. Tenminste, dat zouden ze moeten doen. Het klopt gewoon niet wat ze aan het doen zijn. Ik heb ze nogmaals aangeschreven en hen op de voorwaarden gewezen. Ben benieuwd wat hun reactie daar verder op is.