Ah
door Ahmedemin Oct 31, 2017 om 20:35
Garantie & verzekeringen
Stilstaand auto gekrast

Goedendag,

Ik heb afgelopen maand schade aangebracht aan een geparkeerde auto. Wel was de auto geparkeerd waar dat niet mocht. De stoeptegels langs de auto waren geel van kleur omdat het een bocht was.

Er kwam een auto met hoge snelheid de straat uit vanuit mijn linkerzijde. Als ik mijn stuur niet had gedraaid, zou ik onder de auto terechtkomen. En omdat ik me stuur draaide kwam ik tegen de auto aan die niet goed geparkeerd stond. Als die auto er niet stond zou ik de struiken in zijn gegaan. De bocht is al zo krap en daarom zijn de stoeptegels langs de bocht geel van kleur

Helaas heb ik geen gegevens van de bestuurder van de auto die met hoge snelheid reed.

Nu is mijn vraag; wie is aansprakelijk?

12740 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2017 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent aansprakelijk.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2017 om 21:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

't Is een mooi 'vrijspraak vragend' verhaal, maar inderdaad: u bent toch aansprakelijk. Bocht of geen bocht, struiken of niet.
De 'fout' geparkeerde auto had u toch moeten zien, kunnen ontwijken. Er zijn wel vaker lastige situaties, dus....

Gr
door Grunn1 - Oct 31, 2017 om 21:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U bent aansprakelijk. Die auto zou alleen een bekeuring kunnen krijgen voor fout parkeren althans de bestuurder. Die auto stond er al voordat u er tegenaan reed. U had hem gezien en kunnen ontwijken.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2017 om 21:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu is mijn vraag; wie is aansprakelijk?
Jij.
Heeft de bestuurder van de geparkeerde auto je aansprakelijk gesteld?

tenormin
door tenormin Oct 31, 2017 om 21:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, denk ik niet: hij heeft geen gegevens dus die "hoge snelheids bestuurder" ook niet. ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2017 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Waaruit maakt u op dat de eigenaar van de geparkeerde auto de Ts niet aansprakelijk heeft gesteld? Ik mag toch aannemen  dat de Ts zich bekend gemaakt heeft?

ahmedemin1
door ahmedemin1 Nov 2, 2017 om 08:12
Antwoorden / 1 Vragen

Ik (de fietser) ben aansprakelijk gesteld. Ik had een briefje achtergelaten, vandaar dat de parkeerde auto mijn gegevens had.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2017 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent aansprakelijk.
U had overigens in plaats van in de struiken ook met uw hoofd op de stoep- of stoepranden terecht kunnen komen,maar dat staat los van uw aansprakelijkheid.

jantina70
door jantina70 - Nov 1, 2017 om 11:42
2 Antwoorden / Vragen

U bent aansprakelijk. Volgens de wet is het veroorzaken van schade aan een stilstaande auto, waar deze ook staat, altijd voor rekening van de veroorzaker.
Ik heb het zelf bij de hand gehad.  En auto reed tegen mijn stilstaande auto. De persoon die tegen mijn auto zat is verantwoordelijk en moet de schade vergoeden. Ik stond in een stopverbod, gele stoeprand, kruis op de weg, te wachten om iemand in te laten stappen. Een andere auto kwam tegen mijn auto. Politie erbij want de tegenpartij wilde de schade niet op zich nemen. Politie gaf mij gelijk en volgens het wetboek klopt het.  Stilstaande voertuig is nooit schuldig, altijd het bewegende voertuig/vaartuig...

ha
door harryromijn - Nov 1, 2017 om 11:54
272 Antwoorden / 0 Vragen

U voor de schade, de fout geparkeerde auto(mobilist) misschien een bekeuring voor fout parkeren en die andere auto misschien een bekeuring voor te hard of roekeloos rijden.

kl
door klusman - Nov 1, 2017 om 11:58
91 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,

Uit uw verhaal concludeer ik dat u op de fiets zat.
Verder neem ik aan dat u, uw gegevens hebt achtergelaten bij de beschadigde auto. Zo niet, vind ik dat schandalig.
Als u avp-verzekerd bent, bepaalt deze wel wie er aansprakelijk is en zo ja, betaalt eventueel de schade.
Dus, wat is het probleem?

ahmedemin1
door ahmedemin1 Nov 2, 2017 om 08:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik heb inderdaad een briefje achtergelaten met mijn gegevens. Maar volgens mijn verzekeraqr heb ik dit jaar te veel claims ingedient waardoor ik kans loop om uit de verzekering getrapt te worden en vervolgens maar bij een maatschappij terechtkan waarbij de premie abominabel hoog is..

Vr
door Vriend77 - Nov 1, 2017 om 12:24
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, ik las dit en wilde even ervaring delen. Bij aanrijding met spiegels, ieder eigen schade betalen. Als je geen aanrijding hebt met iemand kan je deze ook niet aansprakelijk stellen. Jezelf bent verantwoordelijk voor de schade aan geparkeerde auto. Wel kan deze laatste een bekeuring voor fout parkeren krijgen. In t vervolg niet uitwijken, althans niet te veel... ;) succes

ahmedemin1
door ahmedemin1 Nov 2, 2017 om 08:16
Antwoorden / 1 Vragen

Hahahah bedankt voor je advies!

koekeloer
door koekeloer - Nov 1, 2017 om 19:04
562 Antwoorden / 18 Vragen
sw
door swat1500 - Nov 1, 2017 om 21:08
3791 Antwoorden / 0 Vragen

U bent aansprakelijk voor de schade die aan de geparkeerde auto is toegebracht. Dat die auto wellicht fout geparkeerd stond verandert daar niets aan. Als u kunt aantonen dat de weggereden auto inderdaad een verkeersgevaarlijk manoevre heeft uitgehaald dan kunt u uw schade op hem verhalen. Wellicht kunt u nog wat met het waarborgfonds.

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2017 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het eaarborgfonds? Natuurlijk niet.

mo
door mof - Nov 1, 2017 om 21:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent aansprakelijk. U bestuurt een voertuig. Hoewel de auto misschien fout geparkeerd stond nam deze niet deel aan het verkeer. Het is een dood object. Ook de auto van links die met hoge snelheid uit de straat komt verandert daaraan niets. Tenminste niet zolang u niet kunt aantonen dat deze werkelijk zodanig reed dat u niets anders kon doen dan uitwijken ipv remmen of zo. Daarvoor heeft u getuigen nodig en liefst ook het kenteken van die auto. Ik hoop dat u een goede aansprakelijkheids verzekering hebt.

raymond regensburg
door raymond regensburg - Nov 2, 2017 om 08:28
4 Antwoorden / Vragen

jij niet meer