ro
door ronin2001 Dec 28, 2005 om 11:43
Garantie & verzekeringen

Uitbetaling schade

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik ben all-risc verzekerd bij Orion direct, nu heb ik in augustus 2005 een aanrijding gehad in croatie waarbij de tegenpartij schuldig is en schuld heeft erkend.

mijn auto is in nederland gemaakt en deze kosten zijn door orion aan de garage betaald min 150 euro eigen risico.

tevens heb ik via orion vernomen dat ik indien tegenpartij schuldig is ik ook een huurauto kon nemen en deze zelf moest betalen en het geld later terug zou krijgen.

nu zijn we alweer 4 maanden verder en ik heb mijn geld nog niet het gaat om ongeveer 600 euro,als ik orion bel krijg ik te horen dat ze nog bezig zijn en dat ze pas uitbetalen als zij het geld van de tegenpartij ontvangen,en indien ze niks krijgen ik dus ook niks zal krijgen.

kunnen zij dit maken?ik kan toch verwachten dat de vezekering aan mij betaald en dat zij het verder uitvechten met de tegenpartij

957 6 Rapporteer

johandv
door johandv - Dec 28, 2005 om 12:38
94 Antwoorden / 4 Vragen

Uw verz. mij heeft de schade aan u uitbetaald minus het eigen risico en daarmee aan haar verplichtingen voldaan. Ze behoeven zelfs niet uw eigen risico en autohuur voor u te verhalen, al doen de meeste verzekeraars dat wel als service (ze zijn toch al in correspondentie met de tegenpartij). Een schade-afhandeling in het buitenland duurt vaak lang,
ook is het lang niet zeker dat (als er uiteindelijk betaald wordt) de in Nederland geldende bedragen worden vergoed. Ook in ons land wordt autohuur vergoed onder aftrek van bespaarde kosten aan uw eigen auto, hoe dat in Croatie is weet ik niet. Dus: heb geduld, informeer zo 1x per 2 maanden eens bij Orion en houdt er rekening mee dat u niet (volledig) schadeloos gesteld zal worden!

ro
door ronin2001 - Dec 28, 2005 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie,

het geen waar ik mee zit is dat orion mij verklaarde dat indien de tegenpartij schuldig is ik een huurauto kon nemen en dan later het geld zou terug krijgen,indien zij dit niet hadden bevestigd had ik niet een huurauto genomen.

tevens hebben zij een bedrag van 1800 euro aan de garage betaald terwijl ik een factuur heb van gemaakte kosten van 1200 euro , ik heb ze hierop gewezen,de reactie was dat zij betalen wat de expert opgeeft wat dus 600 euro te veel is dan hadden ze dat bedrag beter aan mij kunnen uitbetalen.

an
door anna100 - Dec 29, 2005 om 12:47
25 Antwoorden / 0 Vragen

In principe hebben ze dan niets verkeerds gezegd. Alleen hadden ze
erbij kunnen zeggen, dat de afwikkeling via Kroatie veel langer duurt
dan gebruikelijk (maar dat had u uiteraard ook kunnen bedenken).

Verder sluit ik me aan bij het vorige antwoord.

an
door anna100 - Dec 29, 2005 om 12:48
25 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie. Ze gebruiken zelfs het woord 'later' dus u was daar wel op gewezen.

gr
door groen_1 - Dec 29, 2005 om 14:26
66 Antwoorden / 5 Vragen

Als er niet betaald wordt kost het ook no-claim.

Kan lang duren ook in Nederland heb ik zelfs drie jaar moeten wachten.

ke
door kers7334 - Dec 29, 2005 om 15:34
18 Antwoorden / 2 Vragen

Gezien de informatie, verhaalt Uw assuradeur de schade en volgens mij via Uw verhaalsbijstandverzekering, die meestal bij een polis wordt afgesloten.  Het eerdere advies is juist,  het kan lang duren en regelmatig rappelleren is een must.

Al eens gedacht aan de juridische afdeling van de ANWB ?
Volgens het zgn.  "groenenkaarten convenant" kan er veel meer gedaan worden dan men denkt.

Overigens,  iedere assuradeur heeft een correspondent, c.q. mede-assuradeur en andere landen.
Dus,  de belangen van de assuradeur in Croatie kunnen weleens behartigd worden door een Nederlandse assuradeur !   Immers niet iedere assuradeur spreekt alle talen van de wereld. En ons altijd verstoppen achter de Engelse taal is ook niet het juiste.

Vraag dit eens op bij de ANWB.

Hebt U de naam van de assuradeur in Croatie, gooi het dan eens in deze groep, gezamelijk kunnen we daar dan ook achter komen.

Met de groeten van Nicole