pi
door pictures Jun 21, 2012 om 15:15
Garantie & verzekeringen

Uitvaartverzekering

Je kunt zo'n beetje van elke verzekering wisselen mocht deze niet bevallen. Maar is het ook mogelijk om van uitvaartverzekering te veranderen ? Ik neem aan dat, zo dit al mogelijk is, dan een boetebedrag in rekening wordt gebracht. En waar moet je dan ongeveer van uit gaan ?
Wij zijn namelijk niet erg tevreden over de gang van zaken omtrent onze huidige verzekering.

5350 14 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 21, 2012 om 15:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt een uitvaartverzekering gewoon opzeggen.

Wat voor verzekering heb je? Eentje die een bepaald bedrag uitkeert of eentje, die een uitvaart voor je regelt (een vaststaand meestal mager pakket)?

Betaal je elk jaar (of per maand) premie of heb je in één keer een bedrag gestort?

Vladja

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 14:26
55 Antwoorden / 1 Vragen

Het wisselen van verzekering is vaak erg onvoordelig. Het maakt (zoals hiervoor genoemd)wel uit wat voor soort polis je hebt.

Ik heb in het verleden ooit van verzekeraar gewisseld en dat betrof een verzekering die een bedrag uitkeert bij overlijden. Dan werkt het als volgt:

Als je de polis stopzet maar wel instandhoud zonder premiebetaling blijft er een bedrag staan dat nog uitbetaald wordt bij overlijden. Dit bedrag zou je in mindering kunnen brengen op de hoogte van je dekking bij een andere uitvaartverzekeraar.
Dit bedrag is echter vaak erg laag en staat in geen verhouding tot de al betaalde premies. Dit heeft te maken met de berekeing die de verzekeraar maakt bij tussentijdse opzegging die erg onvoordelig uitpakt voor de klant.
Het tweede dat je kan doen is de polis helemaal opdoeken en laten uitbetalen. Het bedrag dat je dan krijgt zal echter nog (veel) lager zijn dan bij de eerste optie.

De realiteit is dat op latere leeftijd wisselen van uitvaartverzekeraar gewoon een hoop geld kost. Je moet je dus afvragen of je zo ontevreden bent dat je dat echt wilt.

vladja
door vladja - Jun 22, 2012 om 14:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

xvisx,

Het is nog maar de vraag of er een bedrag uitgekeerd wordt bij stoppen van de verzekering. Zonder info over het soort polis, durf ik het standpunt, dat er een bedrag zal worden uitgekeerd, niet zomaar in te nemen.

Vladja

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 14:58
55 Antwoorden / 1 Vragen

@vladja,

Ik wel, tenminste voor de polis zoals ik die beschreven heb, te weten een polis die een bepaald bedrag uitkeert bij overlijden.
Die polis heeft altijd een restwaarde. Die mag de verzekeraar volgens mij niet zomaar vasthouden.
Voor de andere door jou genoemde polissen durf ik dat standpunt ook niet in te nemen, maar dat heb ik dan ook niet gedaan.
Voor de duidelijkheid: zelfs na jaren premiebetaling hebben we het vaak maar over een aantal tientjes restwaarde.

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 15:17
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Welke uitvaartverzekering heb je?
Ik heb van Dela begrepen -al is dat alweer een tijd geleden- dat een opzegging geen teruggave van het ingelegde geld inhoudt. Dat zou wat zijn. Dan zou nu in de crisistijd mensen die het financiëel maar moeilijk redden de uitvaartverzekering op gaan zeggen. Wellicht zie ik het verkeerd.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 15:23
55 Antwoorden / 1 Vragen

@zwemmer,

Een algehele restitutie van betaalde premies (of zelfs een aanzienlijk deel daarvan) lijkt me niet aan de orde ongeacht de vorm van de polis.
De mogelijk uit te betalen restwaarde van mijn ooit opgezegde polis bedroeg na pakweg 15 jaar premiebetaling iets meer dan 40 euro.....ja echt waar, 40 euro!!!

Het bedrag dat ze bij overlijden nog uitkeren nu ik de polis heb stopgezet, maar alleen zo dat hij premievrij is gemaakt bedraagt ruim 1000 euro. Dat bedrag heb ik in mindering gebracht op het verzekerde bedrag van mijn nieuwe polis zodat ik daarop iets minder premie hoef te betalen.

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 15:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Natuurlijk kan een algehele restitutie alleen al vanuit sociaal oogpunt niet. Maar bedoel je dat je bent overgestapt en je inleg hebt meegenomen? Ik ben wel benieuwd wat er in dit opzicht bestaat/mogelijk is.

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 15:39
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb het al gezien. Google biedt weer uitkomst. Maar wat nu met de vraag van TS?

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 15:39
55 Antwoorden / 1 Vragen

@zwemmer,

Nee ik heb niet mijn inleg meegenomen. De polis bij mijn oude verzekeraar is als het ware bevroren. Ik betaal geen premie meer, maar behoud recht op uitbetaling van de waarde die ik tot dan toe had opgebouwd bij overlijden. Er betalen bij mijn overlijden dus twee premies uit. De waarde van de opgezegde polis heb ik in mindering gebracht op de beoogde dekking van de nieuwe polis. Ik heb me voor 1000 euro minder laten verzekeren dan ik anders zou hebben gedaan.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 15:40
55 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft de vraag van TS blijf ik bij mijn eerste antwoord. Volgens mij kost het altijd geld en dan hangt het er van af hoe graag hij weg wil...

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 15:45
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=xvisx schreef op vrijdag 22 jun 2012, 15:39]@zwemmer,

Nee ik heb niet mijn inleg meegenomen. De polis bij mijn oude verzekeraar is als het ware bevroren. Ik betaal geen premie meer, maar behoud recht op uitbetaling van de waarde die ik tot dan toe had opgebouwd bij overlijden. Er betalen bij mijn overlijden dus twee premies uit. De waarde van de opgezegde polis heb ik in mindering gebracht op de beoogde dekking van de nieuwe polis. Ik heb me voor 1000 euro minder laten verzekeren dan ik anders zou hebben gedaan.

Dat betekent dus dat je een soort spaarpot erbij hebt. Ontvang je daar ook rente over? (Ik hoop dat dit ook voor de TS interessant is).

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 15:52
2638 Antwoorden / 35 Vragen

(Dat zou dan dus om een deposito gaan, maar daar kun je zelf geen vruchten van plukken later.Maar dit uitstapje gaat te ver).

ro
door ron530 - Jun 22, 2012 om 17:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind het toch een beetje eng om een langlopende uitvaartpolis (een verzekering is het niet) zomaar bij een andere maatschappij onder te brengen. Voorbeeld: ik ben 52 jaar oud vanaf mijn geboorte al verzekerd bij de Monuta, inmiddels zijn er al een paar polissen premie vrij en de laatste is nu met indexering, de premie vrije polissen zijn peanuts vergeleken met de laatste polis. Vraagsteller heeft die 1000 euro in mindering gebracht op de nieuwe polis maar wat is 1000 euro over zeg 25 jaar nog waard want die polis groeit niet meer mee.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 17:18
55 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530,

Daar heb je helemaal gelijk in. (ik was overigens niet de vraagsteller...)
Die 1000 euro is uiteindelijk niet zo heel veel waard, maar ik was nog jong toen ik dit deed en had dus nog niet zoveel premie betaald en hoefde ook niet zo heel veel meer te gaan betalen bij mijn volgende verzekeraar. Ik was ontevreden om een aantal redenen die nu niet ter zake doen en heb dus besloten over te stappen. Maar zoals ik al zei dat kost altijd geld. Je moet meer premie gaan betalen bij je nieuwe verzekeraar omdat je minder lang (naar verwachting) kunt opbouwen en die 1000 euro minder verzekerd bedrag compenseert dat niet helemaal zodat ik er financieel zeker slechter van ben geworden. Ik kan me voorstellen dat de berekening naarmate je ouder wordt anders gaat uitvallen omdat de premie bij een nieuwe verzekering navenant hoger zal worden, maar dat zul je moeten opvragen bij de verzekeraars zelf.

Je kunt de waarde van je verzekering vrijblijvend laten uitrekenen en dan kijken wat de opties zijn en bepalen of het je dat waard is.