atenias
door atenias May 31, 2010 om 12:40
Garantie & verzekeringen

Uitvaartverzekering Monuta

Dames en heren,

enige tijd geleden heb ik een uitvaartverzekering bij Monuta afgesloten. In de veronderstelling, dat ik goed verzkerd zal zijn bij overleden. Uitkering in geld.

Ik besloot mijn voorwaarden van de Monuta nogmaals door te nemen, om te kijken of er nog iets bzijzonders in stond. Het was me niet eerder opgevallen, maar er staat het volgende in:

....Artikel 3 Aanspraken van de begunstigde
1. Monuta verbindt zich over te gaan tot beschikbaarstelling van de uitkering aan de op de polis vermelde begunstigde, mits de verzekeringnemer aan zijn verplichtingen uit deze overeenkomst heeft voldaan.

2. Ingeval de verzekering blijkens de polis het overlijdensrisico van de verzekerde dekt en diens overlijden plaatsvindt:
a. tijdens of tengevolge van niet-Nederlandse militaire of gewapende dienst;
b. als gevolg van atoom-kernreacties en/of radioactiviteit, tenzij toegepast als medische behandeling van de verzekerde;
c. door zelfdoding of tengevolge van een poging daartoe binnen twee jaar na de ingangsdatum van de verzekering, wordt bij overlijden van de verzekerde niet de uitkering uitgekeerd, doch is een bedrag beschikbaar ter grootte van de afkoopwaarde van de verzekering op het moment van diens overlijden berekend op de wijze als bedoeld in artikel 8 lid 6 van deze voorwaarden.....

[Zie ook: http://www.netpolis.nl/uitvaartverzekering/polisvoorwaarden_geld.html]

Vooral punt 2 (a, b) vind ik vreemd, aangezien de kans vrijwel nihil is dat zoiets gebeurt.

Vraag is: aan punt 1 voldoe ik wel, dus ben ik verder ook gewoon goed verzekerd? Of moet ik ook voldoen aan punt 2 van art. 3?

Als het niet zo is, dan ben ik bij de aanschaf van de verzekering flink misleid, bij welke instanties kan ik dan eventueel terecht?

2795 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

atenias

Je bent natuurlijk niet misleidt als je van te voren de algemene voorwaarden van het produkt niet hebt gelezen.

Mwet vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zoveel vreemds staat er niet... Dit artikel houdt alleen in dat in geval van overlijden tijdens militaire of gewapende dienst, danwel als gevolg van radioactieve straling, danwel door zelfdoding in de eerste twee jaar van de polis, niet het volledige verzekerde bedrag wordt betaald.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, bedankt voor de antwoorden. Ik heb de voorwaarden wel vluchtig doorgelezen voordat ik het tekende, maar bij herlezing vallen deze voorwaarden me dus pas echt op. Er zat ook een minder gedetailleerde samenvatting bij van de voorwaarden, die heb ik dus vooral gelezen.

Ik was even bang dat Monuta misschien verzekeringen verkoopt (en dus naast aan mij ook aan meerdere mensen in NL) die niet echt verzekeringen zijn (zoals uitkering bij atoombommen). Maar nu ik duidelijker kijk, zie ik dat de zinnen van punt 2a en 2b gekoppeld kunnen worden aan de de tweede helft van 2c (...., wordt bij overlijden...).

Ach ja, ik ben nu wel geruster. Dus, nogmaals bedankt voor het beantwoorden.