Ta
door Tarzanhond Oct 2, 2019 om 19:12
Garantie & verzekeringen

Verkeerd geplaatste ondervloer

Een dag voor het laten leggen van marmoleum bleek de betonvloer niet goed te zijn.
Leverancier stelde voor jumpex ondervloerplaten te leggen.
Ik stond natuurlijk met mijn rug tegen de muur en hij vroeg 25 euro per m2 legloon en dat voor 35 m2 die achteraf in twee uur gelegd was.
Daar voel ik me minimaal aardig mee beetgenomen maar nu blijkt ook nog eens dat deze is gelegd zonder onderlaag van een Pu wapening die moet voorkomen dat het materiaal kan worden aangetast door vocht.
Aangezien ik in een benedenwoning woon heb ik geschreven dat ik hier geen genoegen wil nemen en dat bij eventuele klachten hierdoor ik ze aansprakelijk stel.
Mag ik op voorhand al eisen dat de vloer volgens voorschrift alsnog wordt aangelegd.
Want totaal hebben we bijna 4000 euro betaald voor boven en ondervloer en ik wil niet het risico lopen dat over een paar maanden of jaren er problemen optreden en de leverancier dan niet meer bestaat of de verantwoordelijkheid afwijst.

3616 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Oct 2, 2019 om 19:37
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt ze altijd aansprakelijk stellen voor problemen in de toekomst, maar dat zal u niet veel helpen. Mochten ze dan failliet gaan staat u nog met lege handen.
Maar als de vloer nog gelegd moet worden, waarom dan niet vragen of ze morgenochtend alsnog de onderlaag willen leggen?

Overigens is het leggen alleen noodzakelijk als er vocht van overaf bij kan komen. Het nadeel van een vochtscherm is dat als er condens tussen de vloer en plastic komt ('zweet' of morsen langs randen en naden) blijft dit vocht in de tussenlaag hangen wat ook problemen gaat geven.

Dus eerst even in overleg waarom het vochtscherm niet gelegd is. Het kan immers ook een bewuste keuze zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2019 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was men dan niet eerst naar de vloer komen kijken door de leverancier van dat marmoleum?

ja
door janf43 - Oct 2, 2019 om 20:37
733 Antwoorden / 0 Vragen

De prijs van de ondervloerplaten zelf ligt rond de €20 per m2. Het legloon is dus ca. €5  per m2. De platen zijn te gebruiken op een houten of betonnen ondergrond.

Ta
door Tarzanhond - Oct 2, 2019 om 20:42
15 Antwoorden / 4 Vragen

U begrijp me verkeerd ik heb betaald 45 euro per m2 ondervloer.
En de vloer is al gelegd met het marmoleum er boven op.
Dus als de platen 20 euro kosten dan heb ik dus 35 x 25 euro betaald vandaar dat ik me aardig beetgenomen voel inzake de legkosten.
Er is niemand komen kijken hier naar een vloer of wat dan ook, enkel in de winkel ben ik geweest.
Dan vertelden ze ook nog eens dat het marmoleum leggen minstens een hele dag zal duren.
Maar ze waren in vier uur klaar er mede dus daar heb ik in mijn gevoel ook teveel legloon voor betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2019 om 21:09
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u mag eisen maar hoe doet u dat dan? Heeft u8 een rechtsbuijstandsverzekerring, zo ja schakel die dan in. Heeft u die niet, dan is www.juridischloket.nl een mogelijkheid om nader juridisch advies te vragen. Het grote probleem is wel dat u mondeling accoord bent gegaan en u dan wel ook zou moeten bewijzen heb dat er een onderlaag met Pu wapening zou moetne zijn. Ik heb zelf een linoeum/marmuleum vloer en ik heb er ook al veel gehad en ik weet dat er uitsluiutend een probleem zou kunnen zijn als er sprake kan zijn van vocht in de vloer. zie o.a. : https://www.vloerbekleding.net/soorten/linoleum/linoleum-voordelen-nadelen.html  Het is mij volstrekt onduidelijk wat u met Pu wapening bedoelt, ik kan daar niets over vinden. Of bedoelt u dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyurethaan  Het lijkt mij dat u om u verdere kosten te besparen u dit beter kunt accepteren ook al is er veel geld gevraagd.

Zie ook de reactie van @NEODUTCHIO.

Ta
door Tarzanhond - Oct 2, 2019 om 21:24
15 Antwoorden / 4 Vragen

De ondervloer is van Jumpax en de leverancier schrijf dit naar mij. ( zie onderstaand )
Dat ze de hoofdprijs hebben gevraagd omdat ik niet wist hoelang het leggen zal duren is duidelijk.
Maar dat ze het dan ook nog eens niet volgens de voorschriften leggen dat vind ik wel heel erg.
Dan belden ze ook nog eens op en werd ik uitgemaakt voor een seikerd en dat ze het allemaal onzin vonden.
Dit is dan de firma Scheltinga uit Amsterdam Noord die in het verleden meer aan mij heb geleverd tot volle tevredenheid.
Maar nu blijkbaar alleen nog maar eurotekens ziet.

Wij zijn fabrikant van Jumpax ondervloeren en dat zijn producten bestaande uit onder andere MDF. MDF is een natuurproduct en gevoelig voor vocht en aangezien wij niet kunnen zien of meten wat het vochtgehalte is in de vloer adviseren wij altijd een PE-folie toe te passen. Dit is een product wat niet duur is maar er wel voor zorgt dat de MDF niet vochtig wordt en dus ook niet kan uitzetten.

Als uw legger besloten heeft dat de vloer geen PE-folie nodig heeft dan ligt dat risico bij hem, ik verwacht dat hij e.e.a. goed onderzocht heeft. Wij geven alleen garantie als men de vloer gelegd heeft zoals wij in de leginstructie beschreven hebben.

Met vriendelijke groet/mit freundlichem Gruβ/Kind regards,

Robert van Leeuwen

Technisch adviseur Noord Nederland

ne
door neodutchio Oct 2, 2019 om 22:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De fabrikant geeft ook nooit garantie aan consumenten, de verkoper doet dat. Dus mocht het toch mis gaan kunt u sowieso niet bij de fabrikant aankloppen.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2019 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar marmoleum wordt helemaal gelijmd op de ondervloer die daarvoor strak en glad moet zijn. Het is toch logisch dat de leverancier of de legger de vloer eerst komt inspecteren?

Ta
door Tarzanhond - May 16, 2020 om 08:52
15 Antwoorden / 4 Vragen

Even een update,
De rechter heeft de verhuurder aansprakelijk gesteld voor de ondervloer omdat de bouwvloer niet goed was en ze deze niet op tijd hebben hersteld.
Ze moeten deze kosten dan ook volledig vergoeden..

gerbera
door gerbera May 16, 2020 om 09:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de melding, prettig dat er een oplossing is, hoop dat e.e.a. snel hersteld wordt.

ne
door neodutchio May 16, 2020 om 09:15
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Niets van te begrijpen. De verhuurder is nu aansprakelijk voor de de door derde gelegde ondervloer? En als de bouwvloer niet goed gelegd is, waarom hebt u daar niets over gezegd eerder?
Als u vooraf de juiste informatie had gegeven had er ook passend advies gegeven kunnen worden. U gaf nu af op de legger van de vloer die er dus voor niets tussen zit.