an
door anton-hheide Jan 30, 2013 om 19:32
Garantie & verzekeringen

Vermindering No claim na aanrijding met fietser onder 14 jaar

Ik heb al diverse vragen/antwoorden bekeken op dit forum omtrend deze vraag van me.
Ik heb als automobilist (WA+ verzekerd) een aanrijding gehad met een fietser die jonger is dan 14. Ik wordt volgens de wet aansprakelijk gesteld, maar de fietser steekt over bij een oversteekplaats terwijl deze geen voorrang heeft. De schade die de fietser heeft wordt uitbetaald via mijn verzekering. Betekent dit dan ook dat de no claim die ik had verminderd?

2633 21 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 30, 2013 om 19:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even je verzekeraar bellen en je weet het precies.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 30, 2013 om 20:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

EEn fietser meestal altijd gelijk of u moet het tegendeel kunnen bewijzen,omdat vooral met kinderen een kwetsbare groep is in het verkeer, waar u rekening mee moet houden dat dit zo is.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2013 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste verzekeraars hanteren de regel dat als zij moeten uitbetalen in bovengenoemd geval, waarbij de bestuurder van de auto geen schuld heeft, maar wel aansprakelijk is volgens de wet, dat er dan geen verlies van no-claim ontstaat.

Ik weet natuurlijk niet of alle verzekeraars die regel hanteren. Dus bij uw eigen maatschappij informeren. Als de schade niet te groot is, kunt u altijd nog overwegen die voor eigen rekening te nemen. Kan meestal binnen 6 maanden na de schade.

ce
door centraal beheer - Feb 1, 2013 om 15:18
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anton-hheide schreef op woensdag 30 jan 2013, 19:32]Ik heb al diverse vragen/antwoorden bekeken op dit forum omtrend deze vraag van me.
Ik heb als automobilist (WA+ verzekerd) een aanrijding gehad met een fietser die jonger is dan 14. Ik wordt volgens de wet aansprakelijk gesteld, maar de fietser steekt over bij een oversteekplaats terwijl deze geen voorrang heeft. De schade die de fietser heeft wordt uitbetaald via mijn verzekering. Betekent dit dan ook dat de no claim die ik had verminderd?

Beste Anton-hheide

Vanuit de WA verzekering wordt de schade aan de tegenpartij uitgekeerd. Dit heeft helaas wel gevolgen voor je no-claim. Als je een zogenoemde no-claimbeschermer hebt op je huidige polis vervalt wel je aantalschadevrije jaren maar niet de no-claim. Je premie blijft dan hetzelfde.

Zoals valerius-2 al aangeeft is het moeilijk om te bewijzen dat de 14-jarige fout is. Kinderen hebben helaas niet het inzicht zoals volwassenen.

Als blijkt dat je niet schuldig bent aan de schade, en het is te bewijzen, zal je verzekeraar het uitgekeerde bedrag terugvragen aan de verzekeraar van de tegenpartij. Stel dat de terugval in je no-claim hoge gevolgen heeft voor je premie kan je ook overleggen om het schade bedrag terug te betalen. Je behoud dan je no-claim.

Als je vragen hebt dan help ik je graag.

Met vriendelijke groet,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
Webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Centraal Beheer

Ook al zou Ts kunnen bewijzen dat hij niet schuldig is, dan blijft hij nog wel aansprakelijk En moet hij betalen, de verzekeraar van hem dan. Alleen als hij overmacht aan kan tonen, of opzet van de tegenpartij, hoeft hij niet te betalen.

U zou dat als medewerker van een verzekeringsmaatschappij toch moeten weten.

hutch
door hutch - Feb 1, 2013 om 16:36
4517 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=anton-hheide schreef op woensdag 30 jan 2013, 19:32]Ik heb als automobilist (WA+ verzekerd) een aanrijding gehad met een fietser die jonger is dan 14. Ik wordt volgens de wet aansprakelijk gesteld, maar de fietser steekt over bij een oversteekplaats terwijl deze geen voorrang heeft.
Uw vraag is m.i. al duidelijk beantwoord.

Maar toch nog wel een tip:
koop een camera voor in de auto. Er zijn al mini-camera's in de handel die u heel eenvoudig bijv. achter of naast de achteruitkijkspiegel aan de voorruit kunt plakken, zonder dat u daar last van heeft.

Koop daarbij bijv. een 32GB SD-kaart en u kunt zomaar tot wel meer dan 10 uren achter elkaar filmen (aangesloten via de sigarettenaansteker). Zonder deze aansluiting lukt al vaak tot 2 á 3 uren op de vaak meegeleverde accupack. Dit is uiteraard sterk verschillend per merk en/of type camera.

Niet dat dit heiligmakend is, maar het kan wel bijdragen bij een eventuele bewijsvoering, indien u, naar uw eigen inzicht, geen schuld mocht hebben. En dat kan inderdaad mogelijk doorslaggevend zijn.

Het is nu een relatief kleine investering, maar zou zomaar een hoop geld kunnen opleveren, dus mogelijk later toch een goede investering. En je hebt ze in alle mogelijke merken en types, van (heel) goedkoop tot (heel) duur.

En af en toe levert het ook nog eens leuke (of minder leuke) opnamen op.

Klik ' ' voor enkele voorbeelden.

hutch
door hutch - Feb 1, 2013 om 16:43
4517 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 feb 2013, 16:30]@Centraal Beheer

Ook al zou Ts kunnen bewijzen dat hij niet schuldig is, dan blijft hij nog wel aansprakelijk En moet hij betalen, de verzekeraar van hem dan. Alleen als hij overmacht aan kan tonen, of opzet van de tegenpartij, hoeft hij niet te betalen. U zou dat als medewerker van een verzekeringsmaatschappij toch moeten weten.
Tijger1,

dit is niet altijd het geval. Zoals ik hierboven geschreven heb, kan het zo zijn dat, indien het bewezen kan worden, de bestuurder niet aansprakelijk gesteld hoeft te worden.
Ik ben mij er van bewust, dat het per geval verschillend kan zijn.

Artikel 185, lid 1 WvW:
"Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is."

Gr. Hutch

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hutch

Bij een fietser onder de veertien jaar gaat de bescherming nog verder, en is een automobilist praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade.

Bron ANWB

Fietsers en voetgangers
Een tweede uitzondering op de grondregel is de regel die van toepassing is op een aanrijding tussen 'ongelijkwaardige' verkeersdeelnemers. Motorvoertuigen aan de ene kant, en ongemotoriseerd verkeer aan de andere kant. Bijvoorbeeld tussen een auto en een fiets, of een snorfiets en een voetganger. Voetgangers, fietsers, eigenlijk alle ongemotoriseerde verkeersdeelnemers worden gezien als de zwakkeren in het verkeer, en worden door de juridische uitleg van een wetsartikel (art. 185 Wegenverkeerswet) extra beschermd. Als motorvoertuigen worden onder meer auto's, snor- en bromfietsen beschouwd, en soms ook trams. Een motorvoertuig levert extra risico voor deze zwakkeren op door hun snelheid en gewicht. De wetgever heeft daarom besloten in dergelijke gevallen alle aansprakelijkheid bij het motorvoertuig te leggen, tenzij ... Dat 'tenzij' is nogal ingewikkeld. Om te beginnen ligt hier alle bewijslast bij het motorvoertuig.

Rechtshulpwijzer fietsers en voetgangers extra beschermd in de wet

Bron ANWB

de regel over overmacht had ik al vermeld.

hutch
door hutch - Feb 1, 2013 om 17:00
4517 Antwoorden / 29 Vragen

"de regel over overmacht had ik al vermeld."
Inderdaad. Neem me niet kwalijk.

Het blijft altijd per geval verschillend, maar cameraopnames kunnen mogelijk wel (aanvullend) bewijs opleveren.

Gr. Hutch

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe je het ook wendt of keert, als de bestuurder van de auto geen overmacht kan aantonen, moet hij altijd minstens 50% van de schade betalen. Behalve als hij kan bewijzen dat hij voor een lager percentage aansprakelijk is. En bij onder de 14-jarigen is dat nog veel en veel moeilijker.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 1, 2013 om 17:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Deze wet die voor bescherming zou moeten zorgen zal soms er voor zorgen dat doorrijden rendabel word....
Ik ben tegen deze wet omdat ik dan No Claim verlies dus veel geld omdat iemand anders niet oplet!

Doorrijden en niets regelen als er geen gewonden zijn word daarmee uitgelokt dus ik verwacht dat
het juist slechter zal worden.

Verder is de schade aan de dagwaarde van een fiets vaak zo laag, zeker bij meestal rommelige fietsen van jongeren die al gooi en smijtwerk schade hadden zo laag dat zelf betalen van laag bedrag mogelijk is.

Als de Fietser zelf geen verwondingen heeft dus gewoon met €50,- afkopen en niets naar verzekering sturen!
Dus ik geef liever €50,- dan mijn kenteken of adres!

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15karakters

Deze wet bestaat anders al heel lang. Doorrijden na een aanrijding is een misdrijf. Niet elke verzekeraar hanteert het verlies van no-claim in die gevallen. Centraal Beheer blijkbaar wel, hoewel de daar niet echt goed de wet schijnen te kennen.

ce
door centraal beheer - Feb 1, 2013 om 17:57
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 feb 2013, 16:30]@Centraal Beheer

Ook al zou Ts kunnen bewijzen dat hij niet schuldig is, dan blijft hij nog wel aansprakelijk En moet hij betalen, de verzekeraar van hem dan. Alleen als hij overmacht aan kan tonen, of opzet van de tegenpartij, hoeft hij niet te betalen.

U zou dat als medewerker van een verzekeringsmaatschappij toch moeten weten.

Beste tijger1,

Het klopt inderdaad dat een fietser in het verkeer goed is beschermt en niet aantoonbaar gemaakt kan worden dat een fietser fout is. Zoals je zelf al hebt omschreven op een eerdere posting.

Er had moeten staan: Als blijkt dat je niet schuldig bent aan een schade, en het is te bewijzen, zal je verzekeraar het uitgekeerde bedrag terugvragen aan de verzekeraar van de tegenpartij.
Bedankt voor de tip. Ik pas het meteen aan.

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

inekel1953
door inekel1953 - Feb 1, 2013 om 18:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hutch schreef op vrijdag 1 feb 2013, 16:36][quote=anton-hheide schreef op woensdag 30 jan 2013, 19:32]Ik heb als automobilist (WA+ verzekerd) een aanrijding gehad met een fietser die jonger is dan 14. Ik wordt volgens de wet aansprakelijk gesteld, maar de fietser steekt over bij een oversteekplaats terwijl deze geen voorrang heeft.
Uw vraag is m.i. al duidelijk beantwoord.

Maar toch nog wel een tip:
koop een camera voor in de auto. Er zijn al mini-camera's in de handel die u heel eenvoudig bijv. achter of naast de achteruitkijkspiegel aan de voorruit kunt plakken, zonder dat u daar last van heeft.

Koop daarbij bijv. een 32GB SD-kaart en u kunt zomaar tot wel meer dan 10 uren achter elkaar filmen (aangesloten via de sigarettenaansteker). Zonder deze aansluiting lukt al vaak tot 2 á 3 uren op de vaak meegeleverde accupack. Dit is uiteraard sterk verschillend per merk en/of type camera.

Niet dat dit heiligmakend is, maar het kan wel bijdragen bij een eventuele bewijsvoering, indien u, naar uw eigen inzicht, geen schuld mocht hebben. En dat kan inderdaad mogelijk doorslaggevend zijn.

Het is nu een relatief kleine investering, maar zou zomaar een hoop geld kunnen opleveren, dus mogelijk later toch een goede investering. En je hebt ze in alle mogelijke merken en types, van (heel) goedkoop tot (heel) duur.

En af en toe levert het ook nog eens leuke (of minder leuke) opnamen op.

Klik ' ' voor enkele voorbeelden.

Beste Hutch,

Mooie Tip, wat veel leed kan voorkomen. M.i. doet u er goed aan deze Tip bij de Tips te plaatsen, zodat hij ook voor anderen terug te vinden is.

M.vr.gr.,
Ineke L.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Centraal Beheer Natasje

Misschien kunt u beter eerst nog eens artikel 185 van de WvW bestuderen, voordat u verdere uitspraken of aanpassingen doet.

U vat de zaak verkeerd samen.

Alleen als Ts kan bewijzen dat er sprake is van overmacht, is hij niet aansprakelijk.

Ook als hij niet schuldig is en dat kan bewijzen, kan hij tot 100% aansprakelijk gehouden worden en zeker bij iemand onder de 14.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@inekel1953

Wat voor leed kan die tip voorkomen? Dat je iemand overhoop rijdt?

Of dat je verzekeraar de aansprakelijkheid voor een schadegeval erkent waaraan je niet schuldig bent, maar wel aansprakelijk voor bent?

zoekster
door zoekster - Feb 1, 2013 om 18:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp het verschil tussen de schade en een schade niet, waarmee Nadia haar verhaal corrigeert.

Tijger1, jij misschien?
Overigens merkwaardig dat jij er meer verstand van lijkt te hebben dan de webcare ;-)

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 1 feb 2013, 18:40]Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp het verschil tussen de schade en een schade niet, waarmee Nadia haar verhaal corrigeert.

Tijger1, jij misschien?
Overigens merkwaardig dat jij er meer verstand van lijkt te hebben dan de webcare ;-)

Ze heet Natasja. Ik denk dat ze per abuis de nadruk legde op het woordje een, maar dat ze bedoelde "niet schuldig".,

Ik denk niet dat ze goed ingevoerde assurantieadviseurs in het webcare team zetten. Zijn ze een beetje te duur voor.

zoekster
door zoekster - Feb 1, 2013 om 19:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verhip, ik ben in de war met die van Vodafone. Sorry Natasja.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Off topic

Het valt me wel op dat heel veel webcare medewerksters, maakt niet uit van welke club, van die lieve meisjesnamen hebben. Er is nooit een Truus of Bep of zo.

hutch
door hutch - Feb 1, 2013 om 19:11
4517 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op vrijdag 1 feb 2013, 18:08]Beste Hutch,
Mooie Tip, wat veel leed kan voorkomen. M.i. doet u er goed aan deze Tip bij de Tips te plaatsen, zodat hij ook voor anderen terug te vinden is.
M.vr.gr., Ineke L.
'Your wish is my command'....

;-)

Gr. Hutch